Tips gezocht lekkage borstvoeding

07-08-2020 17:53 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week is onze dochter geboren en na een stressvolle ziekenhuisopname zijn we nu gelukkig thuis. In het ziekenhuis ben ik op advies van de lactatiekundige de borstvoeding gaan stimuleren door oxytocine neusspray, véél kolven en borstvoedingsthee. Nou, dat is gelukt, maar iets te goed. Baby drinkt prima en heeft weinig last van mijn melkkanonnen door tepelhoedjes (nodig ivm deels ingetrokken tepel).

Maar ik vind het pittig. Continu lekkage, alles nat (mijn kleding, bh’s, baby, beddengoed). Knuffelen met de baby resulteert binnen paar seconden in melkexplosie, dus contactmomenten blijven beperkt tot het voeden en dat valt me emotioneel zwaar. Ik ben al begonnen met blokvoeding om vraag/aanbod meer in balans te krijgen en ik weet dat geduld nodig is, maar misschien heeft hier iemand de tip voor me hoe ik het verzorgbaar kan houden. Ter illustratie: uit de borst waarmee ik niet voed stroomt makkelijk 80cc melk zonder kolven. Ik heb dus al een vriezervoorraad waar je u tegen zegt.

Al geprobeerd: sportbh aan met borstcompressen, hydrofiele doeken erbij, handdoeken in bed, deurbelmethode.
Leegkolven vond de lactatiekundige geen goed idee want houdt de overproductie in stand. Zij zegt: afwachten, komt vanzelf goed, bij de een sneller dan de ander.

Misschien voor velen een luxe probleem, maar ik zie het soms echt even niet zitten.
Heb je al een lekschaal voor in je bh geprobeerd? Dat helpt bij mij goed, zeker tijdens het voeden.
Alle reacties Link kopieren
Accepteren dat je een was probleem hebt voorlopig, toch blijven knuffelen
Alle reacties Link kopieren
PietjePuk_WeetIkVeel schreef:
07-08-2020 17:57
Heb je al een lekschaal voor in je bh geprobeerd? Dat helpt bij mij goed, zeker tijdens het voeden.
Daar heb ik over getwijfeld te bestellen, maar zo te zien zijn die niet groot genoeg om 80cc op te kunnen vangen. Plus ik vrees dat het niet goed aansluit bij de ingetrokken tepel
Alle reacties Link kopieren
-Rosings- schreef:
07-08-2020 17:58
Accepteren dat je een was probleem hebt voorlopig, toch blijven knuffelen
De wasmachine draait overuren en heb al extra bh’s besteld, maar ik snap je punt. Zonde om om deze reden het knuffelen te laten zitten..
Lekschaal, eigenlijk is het meer een vaasje, en het is warm, dus hydrofielen bij de hand. Na de eerste weken reguleert het zichzelf een stuk beter. Het heeft bij mij zelfs bijna 2 maanden geduurd voor ik geen overproductie meer had, maar echt, het wordt beter. En dan ben je blij met wat je nu een grote voorraad vindt. Knuffelen zou ik wel blijven doen, die sterke reactie zal zich ook reguleren.
Alle reacties Link kopieren
Dat trekt wel weg. Zeker omdat t wat lastig op gang kwam.
Lekker voeden op verzoek.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Gebruik je zoogcompressen? Of lekt alles daar ook doorheen?
Ik gebruikte Lilypadz, dat trekt vacuüm op de tepel en stopt zo de lekkage.

Werkte overigens niet voor iedereen, maar misschien de moeite van het proberen waard?
Alle reacties Link kopieren
Puppy trainings matjes zijn ook geweldig, bij de action.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt echt, snel, beter
Alle reacties Link kopieren
Je borsten moeten ook even wennen aan de situatie. Geef hen ook even de tijd. Tot die tijd inderdaad iets onder de andere kant voor het lekken. En van die pads in je beha en accepteren dat je de komende weken nog veel divers vloeistof overal verliest 😁
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Al eens er aan gedacht je overproductie te verkopen?
Ja wel lekschalen! Een ingetrokken tepel maakt daarbij niks uit.

En gefeliciteerd nog :)
anoniem_6499814617cfa wijzigde dit bericht op 07-08-2020 19:18
16.34% gewijzigd
Valentijn101 schreef:
07-08-2020 18:33
Al eens er aan gedacht je overproductie te verkopen?
Dit is verboden in Nederland.
Ik had per borst een opgevouwen hydrofiel en dan het liefst een beetje een stugge hydrofiel (bijvoorbeeld van de Zeeman) en die na elke voeding vervangen. Dat was het enige wat enigszins hielp. Het was een tijdje behelpen, maar het reguleert zich echt!

Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!
Noor226 schreef:
07-08-2020 18:05
De wasmachine draait overuren en heb al extra bh’s besteld, maar ik snap je punt. Zonde om om deze reden het knuffelen te laten zitten..
Anders in bad met baby? Borstvoeding is ook goed voor de huid en dan hoef je je geen zorgen te maken.
Of onder de douche, misschien mag je nog niet in bad of heb je er geen. Je kan ook gewoon erbij gaan zitten op de grond of op een stoel. Lekker de douche aan.
Ik sliep de eerste weken met een handdoek voor mijn borsten (in mijn pyjama. En overdag had ik dat soms ook gewoon.
Juist wel lekker gaan knuffelen, dat is goed voor jullie allebei 🙃
En ja, het wordt inderdaad beter maar heeft even wat tijd nodig.
Tiana_76 schreef:
07-08-2020 18:14
Ik gebruikte Lilypadz, dat trekt vacuüm op de tepel en stopt zo de lekkage.

Werkte overigens niet voor iedereen, maar misschien de moeite van het proberen waard?
Dat heet ook wel de deurbelmethode: tepel indrukken alsof het een deurbel is. Of het lijkt erop.

Die lilypadz hielpen bij mij wel wat maar soms schoten ze eraf door de druk ;-D
captain_hindsight schreef:
07-08-2020 19:18
Dat heet ook wel de deurbelmethode: tepel indrukken alsof het een deurbel is. Of het lijkt erop.

Die lilypadz hielpen bij mij wel wat maar soms schoten ze eraf door de druk ;-D
Tijdens het voeden gingen ze er wel allebei af, dan hield ik een bakje onder de andere borst. Het hielp mij wel enorm als ik niet aan het voeden was.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip duurdere zoogcomresse. Niet het huismerk maar bijvoorbeeld Lansinoh. Niet goedkoop maar wel veel beter. Nog een tip in Duitsland zijn ze veel goedkoper net als veel andere baby spullen.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
00suus00 schreef:
07-08-2020 19:26
Mijn tip duurdere zoogcomresse. Niet het huismerk maar bijvoorbeeld Lansinoh. Niet goedkoop maar wel veel beter. Nog een tip in Duitsland zijn ze veel goedkoper net als veel andere baby spullen.
Goeie tip, en wasbare zoogcompressen, niet die watterige die gaan pluizen. Die van Lansinoh of Medela, vaak ook ergens te krijgen met 30% korting zijn ook fijn. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Vervelend joh! Als ik de toeschietreflex voelde hield ik de hele tijd mijn tepel(s) ingedrukt. Dus niet even, maar langere periode. Heb je dat al geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook gigantische melkproductie, kraamhulp had het nog nooit zo erg gezien. Ik moest de eerste week kolven wegens tepelkloven en de melk spoot werkelijk alle kanten op en na 5 minuten kolven had ik bijna genoeg melk voor de hele dag 🙄

Ik heb mijn borsten na een week gereset. Helemaal leeg kolven tot er werkelijk geen druppel meer uitkwam en daarna weer aanleggen wanneer het nodig was. Vanaf dat moment gewone productie gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn gehele borstvoedingsperiode uit links 60cc per voeding gelekt... Steeds opgevangen met zo'n medela lekschaaltje en alles ingevroren.

Bij mij kwam dat denk ik omdat baby vrijwel alles uit links haalde. 1 voeding was 140 cc uit links en maximaal 40 cc uit rechts. Links lekte dan ook flink wanneer ik rechts voedde.

Spontaan lekken heb ik nooit zoveel last van gehad gelukkig, en kon ik wel redelijk opvangen met zoogkompressen. Maar dat lijkt me ontzettend lastig en belemmerend zeg. Hopelijk stemt je lichaam de hoeveelheid snel af op je baby.

Succes!!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven