Tips voor vliegreis / baby 10 maanden

13-04-2009 20:31 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar weken gaan we een 5 uur durende vliegreis maken met onze dochter. Nu is mijn vraag of jullie nog tips hebben?

Eventueel tegen pijnlijke oortjes, hoe kom je de 5 uur durende vlucht door zonder een jengelend / huilend of krijsende baby?

Ben benieuwd!!
Ok, ik ben terug van vliegvakantie met baby van tien maanden (en kindje van 2,5 en 6 jr, maar die zijn niet van mij), en zal ff mijn ervaringen delen:

Wat meeviel:

De vliegreis zelf. Klonkbaby huilde drie keer kort: namelijk toen de 'omroepstem' van de purser en piloot door het vliegtuig klonken. Dat vond ze eng en dus moest ze ff huilen, heel kort maar. Tijdens het stijgen de fles gegeven maar ik had niet de indruk dat ze last van haar oortjes had. Ze sliep tijdens de vlucht (bijna drie uur ) totaal niet, maar zat tevreden bij mij of partner op schoot.

Wat tegenviel

Het gedoe ervoor en erna...lang wachten bij inchecken, ondanks dat we zeer ruim op tijd waren. Voor haar was het te doen maar voor de andere twee kleintjes duurde het eindeloos. Daarna door de douane, jemig, ik wist niet dat mensen zo onvriendelijk konden zijn zeg. We werden echt opgejaagt en afgeblaft, snel snel, kind uit buggy, buggy door controle, jijzelf met kind door controle, fouilleren, maar ondertussen moet je ook de babytas helemaal uitpakken omdat er voeding inzit, ik bedoel, allemaal begrijpelijk, maar ik vond het echt stressmomenten.Idd mocht buggy mee tot de gate, maar we mochten niet als eerste aan boord, op zich ook niet zo erg, maar aan boord merkte ik weinig van extra zorg voor ouders met kinderen. Niets eigenlijk. Dat viel wel een beetje tegen maar allemaal wel overkomelijk.

Bij verlaten van het vliegtuig hadden we dus geen buggy, die kwam met de bagageband, dus dan moet je eindeloze gangen door met een baby van ruim negen kilo op je arm.

Het is allemaal echt niet erg maar alles bij elkaar...toch wel erg vermoeiend. Voor jezelf en je kind.

Nu ik een korte vlucht met baby (en mijn partner) heb meegemaakt heb ik besloten de langere vlucht die ik over twee maanden zou doen (12 uur, ZONDER partner, met baby) niet te doen. Teveel stress om in mijn eentje in te checken terwijl je op je kindje moet letten,je dus niet even je kind kan afleiden met een wandelingetje omdat je alleen bent en dus in de rij moet blijven staan, mogelijke vertragingen, dat gedoe bij de douane, de vlucht waarbij mijn kindje ws niet kan slapen, het tijdsverschil waar ze aan moet wennen...nee, hoe jammer ik het ook vind ik denk dat het beter is om het niet te doen. En dan moet ik er nog wel bijzeggen dat klonkbaby echt een ontzetten makkelijke, vrolijke baby is.

Maar dat is allemaal heel persoonlijk, dus ik bedoel het niet als advies...

TIPS als je gaat vliegen met baby

Iemand noemde een extra schoon shirt voor jezelf meenemen: dat is een hele goeie. Ik had een prominente fruithapvlek op mijn rechterborst en geen extra shirtje bij me

Niet TEVEEL in die babytas proppen, ik zocht me op de heenweg steeds rot. Op de terugweg had ik een klein overzichtelijk tasje bij me met 1 fles en voeding, 1 speentje, 1 luier en een zakje met een paar schoonmaakdoekjes, de rest in een grote handbagagetas, en alles wat daar inzat heb ik nauwelijks nodig gehad, maar was wel fijn te hebben voor het geval dat...)

Als je speciale oordopjes voor je baby wilt aanschaffen: bij mijn apotheek moesten ze die bestellen, duurde een week voordat ze binnen waren, dus regel dat op tijd als je een kindje hebt die snel last heeft van oortjes.
Ik heb eigenlijk geen aanvullende tips, volgens mij zijn alle tips al gegeven. Zorg dat je de dingen bij je hebt, die ze lekker vind en leuk vind om mee te spelen. Genoeg luiers en schone kleertjes en inderdaad wat warms.

En ach, 5 uur is niks. Toen onze zoon 11 maanden is, hebben we 11 uur gevlogen. Daarna nog een keer ongeveer 16 uur (met overstap) met 1 van 1 en 1 van3. de laatste keer was de jongste bijna 2 (op 2 dagen na) en de oudste 4. Ook meer dan 10 uur met overstap. Eigenlijk nooit keer problemen gehad.

We hadden twee grote voordelen, we hebben heel makkelijke kinderen. En de eerste twee keer hadden we een bassinet en de laatste keer was het vliegtuig niet vol. Dus nooit de hele tijd een kleine constant op schoot moeten hebben.

Op Schiphol (en bijna ieder luchthaven waar ik ben geweest) is wel een speeltuintje voor de echt kleintjes. Laat haar daar nog even lekker rondkruipen en spelen, zodat ze in het vliegtuig lekker moe.

De belangrijkste tip, maak je niet druk. Als je zelf niet relaxed bent is je baby dat waarschijnlijk ook niet.
quote:Uggla schreef op 19 april 2009 @ 13:49:

[...]

Ik kan een kind van 10 kilo toch niet meer in een draagdoek doen?Die van mij ging met 10 kilo echt nog in een draagdoek hoor! Het is wel een beetje wat je kind gewend is. Dingen als 'die van van mij blijft nog geen 5 minuten op schoot zitten dus laat zich ook niet insnoeren' gaan niet meer op als je kind de doek (of de rugzak, daar gaat Kruimel in nu hij bijna 2 is) gewend is. Je kind kan misschien niet 5 minuten stilzitten, maar in de auto in de autostoel gaat dat neem ik aan toch ook wel? Er zijn dus situaties waarin je kind beter accepteert dat het stil moet zitten, en als je kind de draagdoek gewend is kan dat juist een heel geborgen en vertrouwd gevoel geven. Maar ik geloof ook wel dat een kind dat de draagdoek niet gewend is in een draagdoek stoppen niet bij alle kinderen het gewenste effect heeft nee... maar toch, het is misschien de moeite van het proberen waard!
.
quote:Lika schreef op 12 mei 2009 @ 22:50:

[...]

Die van mij ging met 10 kilo echt nog in een draagdoek hoor! Het is wel een beetje wat je kind gewend is. Dingen als 'die van van mij blijft nog geen 5 minuten op schoot zitten dus laat zich ook niet insnoeren' gaan niet meer op als je kind de doek (of de rugzak, daar gaat Kruimel in nu hij bijna 2 is) gewend is. Je kind kan misschien niet 5 minuten stilzitten, maar in de auto in de autostoel gaat dat neem ik aan toch ook wel? Er zijn dus situaties waarin je kind beter accepteert dat het stil moet zitten, en als je kind de draagdoek gewend is kan dat juist een heel geborgen en vertrouwd gevoel geven. Maar ik geloof ook wel dat een kind dat de draagdoek niet gewend is in een draagdoek stoppen niet bij alle kinderen het gewenste effect heeft nee... maar toch, het is misschien de moeite van het proberen waard!

In de auto zit hij stil omdat hij in de gordel van zijn autostoeltje zit. Als ik hem niet vast zou zetten dan zou hij op de hoedenplank klimmen om aan de snoertjes van de speaker te pulken.

Is een draagdoek niet ook heel zwaar voor je nek met zo'n zwaar kind?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven