Tracteren op het kinderdagverblijf, niet doen?
vrijdag 20 februari 2009 om 11:08
Gisteren haalde ik Mini op van het kdv en in haar bakje lagen een paar tractaties van kindjes die 1 jaar waren geworden. Noeste arbeid van de moeders van de 1-jarigen. Mini is nog te jong voor deze tractaties en ze komt nog niet zo lang op het kdv, daar zal het vast ook mee te maken hebben, want de namen van de kindjes zeiden me helemaal niets. Maar ik vroeg me dus wel af waarom je nou precies zou tracteren voor zulke kleintjes. Snappen die 1-jarigen hier iets van? Doe je dit voor je eigen plezier? Of voor dat van de leidsters? Of voor de ouders van de andere kindjes?
Ik overweeg serieus om tegen die tijd Mini's eerste verjaardag zonder zelfgefröbelde ellende voorbij te laten gaan.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik overweeg serieus om tegen die tijd Mini's eerste verjaardag zonder zelfgefröbelde ellende voorbij te laten gaan.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
vrijdag 20 februari 2009 om 11:12
vrijdag 20 februari 2009 om 11:13
vrijdag 20 februari 2009 om 11:14
quote:RosieRo schreef op 20 februari 2009 @ 11:12:
zou ik ook doen als ik jou was (maarja, ontaard he, dan krijg je dat).
Die traktaties voor babies, ik vind het echt te hysterisch voor woorden, ubermoekes met teveel tijd denk ik dan maar.
Misschien kan je voor de leidsters een gezellig bloemetje meenemen ofzo, en that's it.Ik kwam tijd te kort en heb midden in de nacht zitten freubelen
wat maakt dat mij voor ontaarde ubermoeke dan...??
zou ik ook doen als ik jou was (maarja, ontaard he, dan krijg je dat).
Die traktaties voor babies, ik vind het echt te hysterisch voor woorden, ubermoekes met teveel tijd denk ik dan maar.
Misschien kan je voor de leidsters een gezellig bloemetje meenemen ofzo, en that's it.Ik kwam tijd te kort en heb midden in de nacht zitten freubelen

vrijdag 20 februari 2009 om 11:17
Zeker als ze 1 worden krijgt zo'n kind er eigenlijk maar heel weinig van mee. Hier ging zoon pas na de eerste verjaardag voor het eerst naar het KDV en met 2 jaar ja toen was het vooor hem wel echt leuk. Alle andere kindjes had hij in dat jaar natuurlijk ook een keer hun 'feestje' zien vieren dus nu mocht hij een muts op, op de bank staan, liedjes voor hem zingen, het kaarsje uitblazen, uitdelen en een cadeautje uitpakken.
Maar dat eerste jaar, ach....
Maar dat eerste jaar, ach....

vrijdag 20 februari 2009 om 11:31
Ainne, dat klinkt als een acceptabel alternatief voor mij. Ik kan me nl. wel weer voorstellen dat als je kind daar een verjaardag viert je hem/haar wel wilt laten tracteren (Is dit eigenlijk met een k of een c?).
Ik ben wel redelijk crea bea, het ontbreekt me vaak aan zin en inspiratie. Kan me wel weer voorstellen dat als je kind wat ouder is je samen iets maakt, op een regenachtige woensdagmiddag of zo, maar met 1 jaar? Dat ontgaat me echt, hoor. Dat doe je echt niet voor je kind, maar voor wie dan wel?
Ik ben wel redelijk crea bea, het ontbreekt me vaak aan zin en inspiratie. Kan me wel weer voorstellen dat als je kind wat ouder is je samen iets maakt, op een regenachtige woensdagmiddag of zo, maar met 1 jaar? Dat ontgaat me echt, hoor. Dat doe je echt niet voor je kind, maar voor wie dan wel?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
vrijdag 20 februari 2009 om 11:37
Inderdaad, ik heb het ook gedaan, omdat ik voelde dat het zo hoorde en dat het van me verwacht werd.
Ik heb zakjes gekocht bij de hema, (jip en janneke) en daar een bellenblaas en een badeendje ingedaan.
Kaartje eraan.
Het is leuk als herinnering voor de jarige zelf (of voor de moeder) maar de traktaties van de andere kindjes worden hier ook niet allemaal bewaard, ik krijg soms fotos van vreemde kindjes, die ga ik niet bewaren. Dan denk ik ook wel ; zonde van al dat werk, en zo gaat het ook met je eigen traktaties.
We hebben ook de camera meegegeven naar het KDV, om fotos te maken van de viering, dat is wel erg leuk om terug te kijken.
Ik heb zakjes gekocht bij de hema, (jip en janneke) en daar een bellenblaas en een badeendje ingedaan.
Kaartje eraan.
Het is leuk als herinnering voor de jarige zelf (of voor de moeder) maar de traktaties van de andere kindjes worden hier ook niet allemaal bewaard, ik krijg soms fotos van vreemde kindjes, die ga ik niet bewaren. Dan denk ik ook wel ; zonde van al dat werk, en zo gaat het ook met je eigen traktaties.
We hebben ook de camera meegegeven naar het KDV, om fotos te maken van de viering, dat is wel erg leuk om terug te kijken.
vrijdag 20 februari 2009 om 11:40
Goed onderwerp Smollie! Hier hetzelfde, ik heb al meerdere prachtige frobelwerkjes met verantwoorde rozijntjes in de prullenbak gemikt. Ik zie mezelf dat echt niet doen als Dochter 1 wordt (of 2, of 3, of 4...). Maar ik heb inmiddels wel begrepen dat de Hema in dit soort gevallen uitkomst biedt, die hebben goedkope uitdeelprullen te over te koop. Kost bijna niets, en dan hoor je er in elk geval nog bij op het KDV

vrijdag 20 februari 2009 om 12:04
quote:gigaluilak schreef op 20 februari 2009 @ 11:14:
[...]
Ik kwam tijd te kort en heb midden in de nacht zitten freubelen
wat maakt dat mij voor ontaarde ubermoeke dan...??
Haha, ik ook! Sterker nog, dat overkomt me iedere keer, dat ik de avond vantevoren denk: "nog even die tractaties in elkaar flansen" en dat ik vervolgens om 0400u 's ochtends helemaal gaar mijn bed in stap, terwijl de vrolijk versierde mand met zelfgeknutselde kunstwerkjes staat te pronken op de keukentafel, in afwachting van de prullenbakken bij al die ondankbare rotmoeders thuis .
Maar zo gek of moeilijk is het toch niet om iets kleins uit te delen wat nog een beetje leuk is voor die kleine koters en wat niet teveel moeite kost? Badspeeltjes, uitdeelboekjes, deco-dino's en deco-vlinders voor op het raam,...?
En natuurlijk is het onnodig, vooral voor het plezier van de volwassenen en ontgaat het de jarige in kwestie volledig, maar dat geldt evenzeer voor het vieren van de eerste verjaardag thuis. En dat hebben we toch ook gewoon gedaan hoor. Stel je voor....
[...]
Ik kwam tijd te kort en heb midden in de nacht zitten freubelen

Haha, ik ook! Sterker nog, dat overkomt me iedere keer, dat ik de avond vantevoren denk: "nog even die tractaties in elkaar flansen" en dat ik vervolgens om 0400u 's ochtends helemaal gaar mijn bed in stap, terwijl de vrolijk versierde mand met zelfgeknutselde kunstwerkjes staat te pronken op de keukentafel, in afwachting van de prullenbakken bij al die ondankbare rotmoeders thuis .
Maar zo gek of moeilijk is het toch niet om iets kleins uit te delen wat nog een beetje leuk is voor die kleine koters en wat niet teveel moeite kost? Badspeeltjes, uitdeelboekjes, deco-dino's en deco-vlinders voor op het raam,...?
En natuurlijk is het onnodig, vooral voor het plezier van de volwassenen en ontgaat het de jarige in kwestie volledig, maar dat geldt evenzeer voor het vieren van de eerste verjaardag thuis. En dat hebben we toch ook gewoon gedaan hoor. Stel je voor....
vrijdag 20 februari 2009 om 12:09
Zoonlief kwam laatst ook met iets thuis, ander kindje werd twee, maar er zat snoep in wat mijn tweejarige nog niet eens mag én het was ontzéttend véél. En een complete stellage, poppetje uitgeknipt op een ondergrond, met een mandje erbij, kaartje eraan met naam van de jarige enzovoorts. Zag eruit alsof er minstens 20 minuten werk pér tractatie inzat. En dan mogen ze het daar nog niet eens opeten omdat het geen geschikte tractatie is.
Laatst kreeg dochter van een stagiare notabene, een tractatie die ze ook niet op mocht eten. Was wel heel orginieel hoor, een poppetje van snoep gemaakt, maar ontzétttend veel voor een tweejarige. Iig meer dan mijn peuter in een hele week snoept (wat zeg ik... in een maand....)
Ik maak er wel een béétje werk van, maar ik ga geen uren zitten knutselen. Danoontjestick in een leuke beker met een balon, dropveter aan een soepstengel met een spekkie eraan als vis, dat soort dingen. Maar dan gaat het al om 2-4 jarigen en die snáppen het tenminste.
Laatst kreeg dochter van een stagiare notabene, een tractatie die ze ook niet op mocht eten. Was wel heel orginieel hoor, een poppetje van snoep gemaakt, maar ontzétttend veel voor een tweejarige. Iig meer dan mijn peuter in een hele week snoept (wat zeg ik... in een maand....)
Ik maak er wel een béétje werk van, maar ik ga geen uren zitten knutselen. Danoontjestick in een leuke beker met een balon, dropveter aan een soepstengel met een spekkie eraan als vis, dat soort dingen. Maar dan gaat het al om 2-4 jarigen en die snáppen het tenminste.
vrijdag 20 februari 2009 om 12:10
Ik doe het wel hoor. Ik vind het leuk om te doen. Ik ben ook geen frobelaar, maar voor een verjaardag vind ik het wel wat hebben.
1e verjaardag: varkentje met danoontje en een ballon. Het danoontje hebben ze na het eten opgegeten.
2e verjaardag: een plastic bekertje met daarop een olifantje zodat het bekertje verstopt is. In het bekertje zat een spekje, rozijntjes en een rolletje jip en janneke snoep.
Maakt mij niet uit of het in de prullebak verdwijnt. Ik doe het omdat ik het leuk vindt. Toch wel speciaal om er even bij stil te staan. Er wordt ook gezongen en er wordt een muts gemaakt en dan maakt de traktatie het af.
1e verjaardag: varkentje met danoontje en een ballon. Het danoontje hebben ze na het eten opgegeten.
2e verjaardag: een plastic bekertje met daarop een olifantje zodat het bekertje verstopt is. In het bekertje zat een spekje, rozijntjes en een rolletje jip en janneke snoep.
Maakt mij niet uit of het in de prullebak verdwijnt. Ik doe het omdat ik het leuk vindt. Toch wel speciaal om er even bij stil te staan. Er wordt ook gezongen en er wordt een muts gemaakt en dan maakt de traktatie het af.
vrijdag 20 februari 2009 om 12:11
Een mandarijn met een gek hoedje op en een gezichtje is ook al leuk voor 2-jarigen. Of zoals dochter laastst kreeg, gewoon een bellenblaas (30 cent per stuk ofzo?) met een kaartje eraan. Zoonlief kreeg laatst een heel klein dikkiedik leesboekje, zo'n kartonnen ding. Dat vind ik dan wel weer leuk, al vind ik kadootjes uitdelen wel weer een beetje overdreven.
vrijdag 20 februari 2009 om 12:12