Tweede naam naar godin of Latijn gek?

05-06-2020 22:31 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn uit onze meisjesnaam, maar willen graag een tweede naam. Voor de initialen en omdat we dat mooi vinden.
Ons andere kind heeft als 2e naam de naam die ik gegeven had aan het vruchtje na een vroege miskraam.

Alleen nu weten we dus niet wat te doen. We hebben niemand waar we naar willen vernoemen en de tweede naam moet wel passen.

Nu zat ik te denken aan de naam van een griekse/Romeinse godin, zoals bijvoorbeeld Minerva, Athena, Hestia, etc

Of een Latijns woord, als aurora, fortuna.

Ik twijfel alleen of dat vreemd is en of ze hier gepest mee kan worden. Of dat er vooroordelen ontstaan.

Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo’n tweede naam en dat gaat prima hoor. Af en toe uitleggen wat t is, maar lekker uniek.
En bij onze kinderen op school is er een meisje met een Griekse godin voornaam. Merendeel van de kinderen (en ouders) weten niet wat t is. Ik wel en ik vind t wel tot, en stoer ook, anders dan Vlinder Dax Djordi
Een zebra is geen paard met strepen
Diana is een hele normale naam en godin van de jacht. Maar dat moet je dan ook net maar mooi vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Nausicaa ook een mooie optie :idee: .

Maar serieus, die naam kwam ik destijds tegen bij Griekse les, en altijd prachtig gevonden. Hij leek me alleen niet zo handig met die dubbele a aan het einde (die er echt in hoort, is geen modern hip gebeuren). Dus toen heb ik hem maar als forumnaam genomen in plaats van aan een kind te geven.
Alle reacties Link kopieren
Voor een tweede naam kan dat prima.
Bij een tweede naam kan je best wat creatiever/aparter zijn. Die naam wordt nauwelijks gebruikt verder dus het is geen problem als het minder gangbaar is.
Overigens vind ik zeker Helena en Aurora ook prima kunnen als eerste voornaam. Mooie namen en ook niet heel apart.
Minerva en Hestia zou ik dan wel weer alleen als tweede voornaam doen. Ik vind het persoonlijk prettiger om een kind een meer neutrale naam te geven als eerste voornaam. Ik zou zelf liever ook geen heel aparte naam hebben.
Cassandra, Charis, Moiren, Phersephone en Penelope,Rhiannon.
Ik vind Danea en Circe ook mooi maar te veel GOT :D
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties had eerlijk gezegd niet verwacht dat hier zoveel positieve reacties op zouden komen!

En met "prinsesjesgehalte" bedoel ik overigens niet perse roze/zoet maar meer verheven en "kijk mijn wondertje".

Het is meer een wens dus we haar willen meegeven, de betekenis van de naam is daarom ook belangrijk.

Er zijn inderdaad ook veel namen die gebruikelijker zijn en waar niemand van opkijkt. Bijv Victoria.

We gaan heel het arsenaal aan godinnennamen eens doornemen (inderdaad even verderkijken dan alleen grieks/Romeins, eens zien of andere culturen nog mooie namen kennen op dat gebied)

Bedankt!
Aurora doet mij denken aan een Frans vriendinnetje Aurore. Een prima tweede naam.

Ooit een geboortekaartje gehad van een meisje met als tweede naam Engeltje.

Met een stomme tweede naam kun je je wel voor schut voelen staan als je bijvoorbeeld naar voren wordt geroepen om je diploma in ontvangst te mogen nemen. Dat is dan echt niet grappig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een tweede naam "gekozen" (nog niet geboren :) ) die we het liefst als eerste zouden doen, maar het is best een ongewone naam, dus kiezen we er voor 'm als tweede naam te doen, en een net iets gangbare naam als eerste. Als meisje was het wel de eerste naam geworden trouwens, maar de meisjesvariant is de naam heel gangbaar.

Ik ben echter totaal niet bang dat hij gepest gaat worden met deze naam :) Hij past ook echt wel bij ons, die naam.

Ik vind Aurora trouwens echt prachtig! Maar zou wel als tweede naam zijn dan. Vind 'm net té, als eerste naam :)
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 06-06-2020 11:41
Reden: Niet 's ochtends vroeg berichtjes typen, dan wordt het soep.....
1.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Aurora is voor veel mensen onuitspreekbaar.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
05-06-2020 23:02
Wist je dat niet?

Prinses Aurora wordt vervloekt dat ze zich zal prikken aan een spinnenwiel en dan zal sterven.
Gewoon ‘de prinses’ wordt vervloekt.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een naam hoor denk ik nooit aan de herkomst daarvan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Mijn tweede naam is Aurore, nooit mee gepest. Wel lastig uitspreken voor deel van de mensen. Zelf hebben mijn dochters ook klassieke namen waaronder Helena als tweede naam. Ik ben er nog altijd blij mee. Als eerste naam hebben we ook voor vrouwelijke sterke namen gekozen.

In mijn ervaring wordt een naam als bv Catharina (niet echte naam) toch wel afgekort - Cat, Catta, Charlie etc. als ze dat willen.

Maar goed ik houd ook helemaal niet van om Fien, Pien, Bo, Saar etc als hele eerste naam te geven. Veel te kort :) en afkorten kan altijd nog.
Alle reacties Link kopieren
slagroom-met-dip schreef:
05-06-2020 22:51
Het idee van gepest worden, omdat hrt misschien een hoog "prinsesjesgehalte" heeft. Voor dat ik zwanger was, was ik vastbesloten dat als ik een dochter zou krijgen dat er geen roze in komt en we haar geen meisje-meisje zouden maken. Juist niet te flauw en weerbaar.

Maar nu ben ik helemaal verliefd op roze zachte dekentjes en komt er een kant naar boven die ik niet van mezelf kende, haha.
Sneak preview: je maakt van je kind geen meisje-meisje of stoere tomboy. Voor je kind is het volgens mij fijner als je haar zichzelf laat zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
06-06-2020 06:32
Aurora doet mij denken aan een Frans vriendinnetje Aurore. Een prima tweede naam.

Ooit een geboortekaartje gehad van een meisje met als tweede naam Engeltje.

Met een stomme tweede naam kun je je wel voor schut voelen staan als je bijvoorbeeld naar voren wordt geroepen om je diploma in ontvangst te mogen nemen. Dat is dan echt niet grappig.
Bij al mijn diploma-uitreikingen werd alleen mijn voornaam genoemd, of voornaam + achternaam. Nooit mijn tweede naam.

Een tweede naam wordt echt alleen bekend als je het zelf vertelt. Ik vind mijn tweede naam heel mooi dus ik laat mijn naam altijd voluit op de post zetten als ik iets bestel, anders wordt hij nooit gebruikt. Op officiële post staan alleen je initialen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Mijn tweede naam is een afleiding van een Griekse godin en ik ben er heel blij mee, bijna niemand in Nederland heet zo <3
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Beter Grieks of Latijn (nog beter als je dat ook echt op school hebt gehad), dan die geknutselde misbaksels waarmee mensen proberen naar familieleden te vernoemen.
Nog wat gerelateerde namen:
Devi
Isis
Kali
Tara
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de namen van jouw lijstje niet gek vinden. Ik denk bij Aurora ook niet aan doornroosje.

Minerva zou ik dan weer niet doen ivm Thierry Baudet en de sfeer van een elitaire studentenvereniging waar ik meteen aan denk.
Mooi juist, kan prima!
lemoos2 schreef:
05-06-2020 22:48
Ik ben vernoemd naar twee dode mannen en niemand heeft de moeite genomen een vrouwelijke draai aan die namen te geven. De initialen vormen een naam an sich in de categorie N.E.L.
Volgens mij is dit typisch Limburgs. Schoonmoeder heeft een tweede of derde naam in de catogorie Cornelis. Daar is dus geen "Cornelia" van gemaakt, omdat het een letterlijke vernoeming is naar een man met de naam Cornelis. (Waar ik in Brabant dus vaker hoorde dat hier dan voor een meisje de doopnaam Cornelia van gemaakt zou worden).
Alle reacties Link kopieren
Haha ik moest bij Aurora ook meteen aan doornroosje denken. Ik had vroeger als kind een boek van dit sprookje en daarin werd ze heel duidelijk bij haar echte naam genoemd. Los daarvan vind ik het een hele mooie naam hoor.

Ik vind al die Griekse en Romeinse godinnen namen prachtig. Ik zou er gewoon voor gaan. Veel beter dan al die moderne drieletternamen die nu al jaren populair zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dutchgirly schreef:
06-06-2020 08:56
Haha ik moest bij Aurora ook meteen aan doornroosje denken. Ik had vroeger als kind een boek van dit sprookje en daarin werd ze heel duidelijk bij haar echte naam genoemd. Los daarvan vind ik het een hele mooie naam hoor.

Ik vind al die Griekse en Romeinse godinnen namen prachtig. Ik zou er gewoon voor gaan. Veel beter dan al die moderne drieletternamen die nu al jaren populair zijn.
Ik heb even zitten zoeken, maar in Grimm en Moeder de Gans heet ze geen Aurora. Er zijn zelfs eerdere versies waar ze een totaal andere naam heeft, maar Aurora komt niet als naam van Doornroosje voor, wel als dochtertje van haar en de prins (in het verhaal waar Disney de film op heeft gebaseerd). Volgens mij is dat dus sinds Disney.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 06-06-2020 09:06
6.52% gewijzigd
Carry_lm schreef:
06-06-2020 08:43
Ik zou de namen van jouw lijstje niet gek vinden. Ik denk bij Aurora ook niet aan doornroosje.

Minerva zou ik dan weer niet doen ivm Thierry Baudet en de sfeer van een elitaire studentenvereniging waar ik meteen aan denk.
Eens, dan liever Athena, de godin op wie ze Minerva gebaseerd hebben.
Zelf vind ik Hera, Artemis, Danae ( de moeder van Perseus ), Leto ( moeder van Artemis en Apollo ), Selene, Cassandra en Helena echt prachtige namen. Ik zou dit zo doen als ik ooit een kind zou krijgen, het een 2e naam geven naar een Griekse god of godin.
Maar ja ik was als kind als gek op al die verhalen. :heart:

Dat kan toch ook prima? Waarom zou je dochter ermee gepest worden? Als je het als eerste naam doet oke, maar wie weet nou iemand's tweede naam? Aurora vind ik ook best mooi en ik denk ook niet direct aan doornroosje.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
06-06-2020 08:59
Ik heb even zitten zoeken, maar in Grimm en Moeder de Gans heet ze geen Aurora. Er zijn zelfs eerdere versies waar ze een totaal andere naam heeft, maar Aurora komt niet als naam van Doornroosje voor. Volgens mij is dat dus sinds Disney.
Ja het was een sprookjesboek van Disney, dat klopt :-)
Alle reacties Link kopieren
wolkewitje schreef:
06-06-2020 08:17
Sneak preview: je maakt van je kind geen meisje-meisje of stoere tomboy. Voor je kind is het volgens mij fijner als je haar zichzelf laat zijn.
Maar je kan je kind wel verwend maken, een jankerd die gaat gillen als ze de zin niet meteen krijgt, eentje die niet luistert of een die niks durft of meteen een uur huilt als ze een keer valt.

Met ons zoontje hebben we ook een bepaalde aanpak gedaan, heerlijk kind. Uiteraard wel eens boos of huilen, maar dan heeft hij er ook reden toe (is dan echt boos of verdrietig). Zeuren doen we niet in huis. Luistert geweldig (90% van de tijd, het blijft een kind), nooit echt drama, is behulpzaam, vrolijk, zelfstandig en zorgzaam, heeft zelfvertrouwen, een goed zelfbeeld en lef waarbij hij al goed risico's kan inschatten.
En ik weet zeker dat onze opvoeding hierin flink heeft meegeholpen.

We gaan bij onze dochter dezelfde (liefdevolle) aanpak doen. Dat het niet zo'n kind wordt dat niks durft of kan omdat ouders te beschermend zijn, haar zelf laten aangeven waar ze aan toe is en haar daarin ondersteunen en laten leren. Bijv zoontje klom met 10 maanden op de trap en hebben we hem laten doen en geleerd hoe dat veilig kan. Ipv hem weg te houden, juist vaardig maken. En dat op veel vlakken. En dat heeft een geweldige uitwerking tot nu toe.

Maar dat terzijde, het ging hier over namen (waarbij haar eerste naam bij veel verschillende typen meisjes past, van lief schattig meisje tot rauwdouwer, van caissière tot monteur tot arts tot manager). ;)

Nogmaals bedankt iedereen, ook voor de naam-ideeën!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven