Tweede naam naar godin of Latijn gek?

05-06-2020 22:31 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn uit onze meisjesnaam, maar willen graag een tweede naam. Voor de initialen en omdat we dat mooi vinden.
Ons andere kind heeft als 2e naam de naam die ik gegeven had aan het vruchtje na een vroege miskraam.

Alleen nu weten we dus niet wat te doen. We hebben niemand waar we naar willen vernoemen en de tweede naam moet wel passen.

Nu zat ik te denken aan de naam van een griekse/Romeinse godin, zoals bijvoorbeeld Minerva, Athena, Hestia, etc

Of een Latijns woord, als aurora, fortuna.

Ik twijfel alleen of dat vreemd is en of ze hier gepest mee kan worden. Of dat er vooroordelen ontstaan.

Wat denken jullie?
Nu ben je me even kwijt. De tweede namen die je in de OP noemt hebben wat mij betreft niks te maken met prinsesjes. Ik vind het juist heel krachtige namen.
En dat Doornroosje Aurora heet wist ik niet. Natuurlijk zegt dat niet alles ;-D Maar ik zou me om dat aspect echt niet druk maken.
captain_hindsight schreef:
05-06-2020 22:57
Aurora is doornroosje? Echt?
Ja, dat is haar 'echte' voornaam, Doornroosje wordt ze genoemd zodra ze in die diepe slaap valt, als een soort bijnaam vanuit het volk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Aurora als tweede naam op zich niet verkeerd, ik heb meteen de associatie met dat liedje van Eros Ramazotti. Aurora is als godin minder bekend en staat niet in het standaard lijstje met Romeinse goden. Dus qua aanmatigend heb ik die associatie bij Aurora niet direct.
Alle reacties Link kopieren
slagroom-met-dip schreef:
05-06-2020 22:51
Het idee van gepest worden, omdat hrt misschien een hoog "prinsesjesgehalte" heeft. Voor dat ik zwanger was, was ik vastbesloten dat als ik een dochter zou krijgen dat er geen roze in komt en we haar geen meisje-meisje zouden maken. Juist niet te flauw en weerbaar.

Maar nu ben ik helemaal verliefd op roze zachte dekentjes en komt er een kant naar boven die ik niet van mezelf kende, haha.

Maar het idee dat ze door haar tweede naam beoordeeld zal worden, en gezien zou worden als "prinsesje" stuit me tegen de borst.

Aurora vind ik zelf ook prachtig, past naar mijn idee ook mooi bij haar eerste naam, maar dat is ook de naam van Doornroosje..
Ik ken echt niemand die kan onthouden wat er ooit op zo’n geboortekaartje heeft gestaan aan extra namen (tenzij je de persoon bent waarnaar ze zijn vernoemd). Ik denk ook niet dat iemand recht in je gezicht gaat zeggen: “Wat een namen zeg!”. En zelfs bij de meest denkbare doorsnee namen is er vast wel iemand die daar weer iets van vindt. Daar zou ik mij niet door tegen laten houden.

En ik geef toe dat ik wel eens heb moeten gniffelen bij sommige kaartjes. Zeker als de oudste vrij vertaald ‘de gelukkige koning’ heet en de jongste vrij vertaald ‘nederige dienaar’ heet. En er zullen ongetwijfeld mensen zijn geweest die de namen van onze zoon afgrijselijk/provinciaal/whatever vonden. Gaat er toch om wat jullie mooi vinden. En als dochter later die tweede naam afschuwelijk vindt doet ze gewoon wat al duizenden voor haar hebben gedaan: nooit vertellen waar die initialen voor staan :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
fashionvictim schreef:
05-06-2020 22:52
Aurora is wel heel erg suikerzoet en roze. En in de tijd van Disney+ ook wel erg Disney.
Aurora zoet, echt?

Misschien komt mijn geheel andere associatie omdat waar ik woon Aurora een vrij normale (en mooie!) voornaam is.
slagroom-met-dip schreef:
05-06-2020 22:51
Het idee van gepest worden, omdat hrt misschien een hoog "prinsesjesgehalte" heeft. Voor dat ik zwanger was, was ik vastbesloten dat als ik een dochter zou krijgen dat er geen roze in komt en we haar geen meisje-meisje zouden maken. Juist niet te flauw en weerbaar.

Maar nu ben ik helemaal verliefd op roze zachte dekentjes en komt er een kant naar boven die ik niet van mezelf kende, haha.

Maar het idee dat ze door haar tweede naam beoordeeld zal worden, en gezien zou worden als "prinsesje" stuit me tegen de borst.

Aurora vind ik zelf ook prachtig, past naar mijn idee ook mooi bij haar eerste naam, maar dat is ook de naam van Doornroosje..
Ik vind Aurora ook heel mooi en had dat niet geassocieerd met Doornroosje ;-)
Trouwens, nu ik erbij stilsta. Ik heb een soortgelijke tweede naam. Maar dat is dus niet iets waar ik constant bij stilsta, dat is "gewoon mijn naam". Zegt genoeg over hoeveel het uitmaakt :mrgreen:
anoniem_398472 wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:04
10.74% gewijzigd
captain_hindsight schreef:
05-06-2020 22:57
Aurora is doornroosje? Echt?
Yep.
Hail to the Princess Aurora:
https://www.youtube.com/watch?v=sYcllh_3xhI

Komt door Disney.

Het komt ook door Disney dat je je kind geen Ursula meer wil noemen.
Ursula = de gemene zeeheks uit De Kleine Zeemeermin.

Mijn allerliefste klasgenote heette Ursula.
En ie-de-reen dacht bij haar naam aan een heks. :-(
anoniem_394844 wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:04
3.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
05-06-2020 22:57
Aurora is doornroosje? Echt?
Wist je dat niet?

Prinses Aurora wordt vervloekt dat ze zich zal prikken aan een spinnenwiel en dan zal sterven.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Aurora vind ik echt mooi als tweede naam 😍
Heel leuk! Ik zou zo’n naam zelfs wel als eerste willen geven.

Maar ik moet zeggen: een van mijn kinderen heeft een zeer aparte buitenlandse tweede naam (denk aan een Griekse God) die we in een vlaag van verstandsverbijstering hebben gegeven (ik wilde er tegen het einde van ze zwangerschap al vanaf, maar man wilde eraan vast blijven houden). Zoon ziet er niet echt de grap van in, zeker niet nu enkele vrienden erachter zijn gekomen en hem soms zo noemen. Maar echt erg vindt hij het ook niet.

Overigens zijn de eerste namen van mijn kinderen ook al apart.
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
05-06-2020 22:49
Grapje zeker? Hecate is een van de bekendste Griekse godinnen.
Waarom zou dat een grapje zijn? :| Ik weet dat het een bekende Griekse godin is, maar dat is toch iets heel anders dan dat je het tegenwoordig vaak als meisjesnaam hoort. Of in ieder geval niet zo vaak als Helena of Aurora.
Ya no puede caminar
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
05-06-2020 23:01
Aurora zoet, echt?

Misschien komt mijn geheel andere associatie omdat waar ik woon Aurora een vrij normale (en mooie!) voornaam is.
ik heb er echt Disney Prinsessen associatie mee.

Afbeelding
Am Yisrael Chai!
Ikzelf hebt een roepnaam en twee doopnamen (geen vernoemingen). Is nooit vreemd over gedaan of op gereageerd.

Ik heb er helemaal niet bij stil gestaan toen wij dochter een tweede naam gaven. Wij hebben haar niet gedoopt maar ze heeft gewoon een tweede naam gekregen en is naar mijn moeder vernoemd.

De dochter van mijn zusje heeft een tweede en derde naam, de tweede is een vernoeming en de derde is gewoon omdat ze dat mooi vond. Heb er niet eens bij stil gestaan alsof dat vreemd zou zijn. Er zijn tegenwoordig genoeg vreemde/moeilijke roepnamen waar ik dan wel van denk :facepalm:

Gewoon doen wat je zelf mooi vindt.
Nee niet gek al vind ik de namen die voorbij komen ook niet mooi.
Alle reacties Link kopieren
alle katholieken van mijn leeftijd en nog een stuk jonger werden naar heiligen genoemd, dus waarom geen Griekse goden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Aurora komt best nog vaak voor hier. Net als Juno, Orphelia, etc.
leeg
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een Helena, en ik moet zeggen dat ik nu pas de associatie ‘Helena van Troje’ erbij krijg. Door dit topic. Dus nee, ik heb nooit gedacht: ‘wat een prinsessennaam’.
La_Cucaracha schreef:
05-06-2020 23:04
Waarom zou dat een grapje zijn? :| Ik weet dat het een bekende Griekse godin is, maar dat is toch iets heel anders dan dat je het tegenwoordig vaak als meisjesnaam hoort. Of in ieder geval niet zo vaak als Helena of Aurora.
Omdat je eerst schrijft dat je het eens bent met post1980 die schrijft:

Verder is het persoonlijk. Ik vind het vernoemen naar goden en andere “grootheden” zoals Caesar wat aanmatigend. Dan zou ik eerder voor een andere klassieke naam kiezen.


En vervolgens Hekate oppert als alternatief.

Dat vond ik opvallend.
slagroom-met-dip schreef:
05-06-2020 22:51
Het idee van gepest worden, omdat hrt misschien een hoog "prinsesjesgehalte" heeft. Voor dat ik zwanger was, was ik vastbesloten dat als ik een dochter zou krijgen dat er geen roze in komt en we haar geen meisje-meisje zouden maken. Juist niet te flauw en weerbaar.
Wow. Wat heeft flauw en niet weerbaar zijn in hemelsnaam te maken met roze, of een meisje-meisje zijn?

Je wil haar Minerva / Athena noemen en vindt dat een softe prinsessennaam? De meedogenloze godin van de oorlog en wijsheid? Waarom - omdat het vrouwelijke namen zijn en niet tomboy / uniseks?

Ga nog eens goed bij jezelf te rade voor je je kind moet opvoeden. Ik vind dit echt verontrustend stereotyperend en bekrompen.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
05-06-2020 23:02
Yep.
Hail to the Princess Aurora:
https://www.youtube.com/watch?v=sYcllh_3xhI

Komt door Disney.

Het komt ook door Disney dat je je kind geen Ursula meer wil noemen.
Ursula = de gemene zeeheks uit De Kleine Zeemeermin.

Mijn allerliefste klasgenote heette Ursula.
En ie-de-reen dacht bij haar naam aan een heks. :-(
Helaas kunnen dat soort associaties ook ontstaan nadat je kind al is geboren en een naam heeft. Maar weinig mensen zouden nu nog de naam Adolf geven, omdat ze daar een negatieve associatie mee hebben, maar vroeger was dat een hele normale naam. Ik ken iemand die een dochter kreeg en deze Isis noemde naar de Egyptische godin. Helaas was ongeveer een maand na haar geboorte een groep extremisten in het midden oosten verenigd onder dezelfde naam.
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
05-06-2020 23:33
Omdat je eerst schrijft dat je het eens bent met post1980 die schrijft:

Verder is het persoonlijk. Ik vind het vernoemen naar goden en andere “grootheden” zoals Caesar wat aanmatigend. Dan zou ik eerder voor een andere klassieke naam kiezen.


En vervolgens Hekate oppert als alternatief.

Dat vond ik opvallend.
Ah nu zie ik het, had ik niet handig verwoord inderdaad :) Ik bedoelde dat ik het eens was wat betreft het (niet) gepest worden met een tweede naam, en dat sommige klassieke namen te aanmatigend zijn.
Maar ook al zijn beide figuren qua bekendheid zo’n beetje gelijk: de naam Hekate vind ik dus niet zo aanmatigend/snobistisch overkomen als bijvoorbeeld Caesar :) Waarom weet ik niet...
Ya no puede caminar
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen! Kind wordt echt niet gepest met een tweede naam. Klassiek is zeker niet ouderwets. Maar zal t.a.t. over de hele wereld herkend worden en heeft klasse. Ik vind Artemis of Demeter mooi. Keus genoeg uit dat hele Griekse godenarsenaal!

;-D
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Cybele wel mooi. Of Gaia.
Alle reacties Link kopieren
Leuk hoor, mooie namen. Al zou ik zelf eerder voor Noordse of Finse mythologie gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven