Vader van kind's vriendje laat ze verder weg spelen

15-09-2020 13:43 60 berichten
Lang gepeinst over een duidelijke titel, maar verder dan dit kwam ik niet :-)

Mijn dochter is 9 (in andere topics zei ik 10, maar dat was om niet te herkenbaar te zijn). Nu ging ze een paar weken geleden spelen bij een nieuw vriendje, Dat jongetje woont bij zijn vader. Later vertelde ze dat ze met haar vriendje naar het skateplein was geweest. Dat plein is een kwartier lopen vanaf vriendjes huis en je moet wat wegen (50 km) oversteken. Wij wonen vlak bij dat skateplein, maar mijn dochter mag er nog niet alleen heen omdat er een aardig drukke weg tussen zit. Denk dat het niet lang meer duurt voor ik haar die ene weg alleen over durf te laten steken, maar heb er nu nog net geen fijn gevoel bij. Ze mag wel alleen in de buurt spelen zolang ze geen grote wegen oversteekt. Ik heb die vader gevraagd of het klopte dat ze daar alleen waren en dat klopte, zei hij. Zijn zoon mag daar alleen heen.

Nu zit ik met 2 dilemma's waar ik graag jullie mening over hoor:
- is het overdreven dat ik alleen spelen op een plek een kwartier lopen van huis met wegen die je over moet steken nog niet wil voor mijn kind van 9?
- kan ik het maken om tegen vader van vriendje te zeggen, als dochter er weer gaat spelen, wil je er alsjeblieft wel bij blijven als ze verder weg dan directe straat gaan spelen? Zo nee, wat is dan een oplossing?

Graag jullie eerlijke mening!
Mijn kind van vergelijkbare leeftijd steekt elke dag alleen een 50 kilometerweg over, maar wat heb jij daaraan? Jij vindt het onprettig, jij wilt het niet. Kan alleen best zijn dat die vader er zo over denkt als ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou goed kijken naar wat je kind aan zou kunnen.

Ga eens met je dochter de route lopen en laat haar laten zien hoe het zou moeten met oversteken enz.

Dan kan je zelf zien hoe ze ermee om gaat en of ze meer aan zou kunnen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Met bijna 10 zit ze dus in groep 7. Misschien nog 6. Dan is het toch niet heel raar om al verder weg te gaan spelen. Voor je het weet zitten ze op het vo. Als ze nog niet zelfstandig genoeg is in het verkeer is het nu wel tijd om dat te gaan oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
15-09-2020 15:25
Tuurlijk wel!!
Ik heb hier wel eens een meisje te spelen die van haar ouders na 16:00 uur geen snack of snoep meer mag. Dat zijn nu eenmaal hun regels.
En weer een ander vriendinnetje mag vlak bij ons huis het drukke kruispunt niet oversteken van haar ouders.
Wie ben ik om daar lak aan te hebben omdat ze nu eenmaal "bij mij" aan het spelen zijn?!
To kan gewoon aangeven bij die vader dat ze het liever niet meer heeft dat haar kind alleen door die verkeers jungle loopt.
Dat is geen aanval op vader, TO staat er gewoon anders in, vind dat haar kind er nog niet aan toe is. Verdere uitleg of verontschuldigingen vind ik overbodig.
Ik zeg ik vind. Wat jij vindt moet je zelf weten ;-)
Melofkim schreef:
15-09-2020 13:51
Ze is voorzichtig en kan prima oversteken maar uit onderzoek blijkt dat kinderen eigenlijk pas vanaf 12 het inzicht hebben om echt veilig over te steken. Nu was ik niet van plan om tot 12 te wachten hoor...maar jullie vinden met 9 jaar een kwartier lopen en meerdere keren oversteken verantwoord?
We wonen in een grote stad trouwens. In het centrum.
Hier zie je kinderen van 9 gewoon alleen met de tram gaan.
Maar het ene kind is het andere niet. In een grote stad zijn er trouwens over het algemeen wel stoplichten :D
strings-attached schreef:
15-09-2020 21:55
Hier zie je kinderen van 9 gewoon alleen met de tram gaan.
Maar het ene kind is het andere niet. In een grote stad zijn er trouwens over het algemeen wel stoplichten :D
Welnee. We wonen midden in Amsterdam en heel veel oversteekplaatsen zijn alleen met zebra.
Alle reacties Link kopieren
Roelanje schreef:
15-09-2020 16:00
Mijn 9 jarige gaat al ruim een jaar met de fiets naar school op 3,5km. Die mag zeker wel een kwartiertje lopen en een weg oversteken.
Die van mij ook, school was in de buurt maar verder gingen ze de halve stad door vanaf groep 6/7 (Amsterdam centrum).

Het is goed gegaan TO. Laat de wereld van kinderen lekker groot zijn, als ze dat kennelijk graag willen en al hebben laten zien het te kunnen.
Er kan overal wat gebeuren, ook in huis. Ook als ze ouder zijn.
Maar zou jammer en onnodig zijn dat leidend te laten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
15-09-2020 16:56
Ik zou om te beginnen al niet willen dat kind op haar 9de gaat "hangen" op een skate-plein.

Dat doet ze maar op de middelbare.

Want ik gok dat er geen skate-board - laat staan 2 - meegezeuld is de hele weg lang.
Volgens mij hangt de beoordeling van deze situatie helemaal van je eigen situatie af. Toevallig woon ik ook op ongeveer 15 minuten lopen en een aantal 50km-wegen-overstekende afstand van een skateplein. Dat plein is helemaal hot bij de 8-12 jarigen hier in de buurt en de kinderen gaan er met fiets, skateboard of step naartoe.

Niks geen gehang, gewoon lekker spelen.

Overigens mag mijn 8-jarige (net als zijn 9-jarige vriendjes) daar niet zonder toezicht naartoe, mijn 11-jarige wel. Dat is zowel vanwege de verkeerssituatie op de weg daar als voor het geval er iets gebeurt op de skatebaan zelf.
permis schreef:
16-09-2020 09:32
Die van mij ook, school was in de buurt maar verder gingen ze de halve stad door vanaf groep 6/7 (Amsterdam centrum).

Het is goed gegaan TO. Laat de wereld van kinderen lekker groot zijn, als ze dat kennelijk graag willen en al hebben laten zien het te kunnen.
Er kan overal wat gebeuren, ook in huis. Ook als ze ouder zijn.
Maar zou jammer en onnodig zijn dat leidend te laten zijn.

O maar ik ben absoluut geen overbezorgde moeder hoor. Mijn dochter is erg zelfstandig en krijgt veel vrijheid. Ze ‘mag’ meer dan haar meeste vriendinnen.
Alleen drukke wegen oversteken en spelen op een kwartier van een ouder of oppas vind ik nog wat ver gaan. Maar ik ga erover nadenken!
Ik vind het niet raar dat je dit te ver vind. Andersom kan ik me ook voorstellen dat dat vriendje het mag, misschien zijn ze er vaak samen geweest en heeft de vader gezien dat dat prima kan. Als hier een kind komt spelen en ze willen iets doen waarvan ik denk dat mijn kind wel ver is check ik vaak even met de andere ouder of hun kind dat ook wel mag. Of bij een iets ouder kind vraag ik het kind zelf. Mijn oudste mag nog niet alleen (= zonder volwassene) oversteken op onze eigen straat na (heel rustige woonwijk, we hebben samen uitgezocht wat de beste plek is om dat te doen). Ze weet dat heel goed en ik verwacht dan ook dat als ze met een ander kind op stap gaat en die steekt over, dat ze aangeeft dat ze dat nog niet mag. Nou zijn ze wel op een leeftijd dat ze daarbij niet bang hoeft te zijn dat ze uitgelachen wordt. In dat geval zouden ze dus terug gaan naar het huis van de ander waar de ouder dan van kind zelf hoort dat ze niet konden gaan want die van mij mocht nog niet oversteken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven