Vakantie met puber(s)

31-07-2025 11:32 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn op vakantie in het buitenland met de kinderen van 13 en 11. Ik had me er op voorbereid dat de vakantie anders zou zijn dan 2 jaar geleden toen we voor het laatst gingen, maar heb er toch een zware kluif aan.

Waar de meiden de vorige vakantie nog lekker met elkaar bezig waren in het zwembad of op het strand, zijn ze nu vooral bezig elkaar te corrigeren en op elkaar te mopperen.

En ik vind er geen moer aan. Thuis zijn ze natuurlijk ook al even geen vier handen op één buik meer, maar daar ontlopen ze elkaar wat meer en is het redelijk harmonieus. Maar hier is het gewoon bal!

De oudste wordt veel ochtenden chagrijnig wakker. Ze ontbijt wel mee, maar zit met een lang gezicht. Zo ook wanneer één van ons iets doet wat 'cringe' is, of eigenlijk elke andere aanleiding.

En ik verander in mijn moeder en noet oppassen niet te gaan schermen met dingen als: "we hebben hier veel geld voor betaald" en "als het zo moet blijven we voortaan thuis". Ik zeg het niet, maar denk het zeker wel.

Wie helpt mij omdenken? Ik zou zo graag van de gezinsvakantie genieten, maar ik laat me het plezier ontnemen door de grillen van mijn kind, die duidelijk uit haar hum is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Juliëtte schreef:
13-08-2025 23:18
Ik had je post niet gelezen. Wat fijn dat de oudste nog graag mee gaat, je aanpak werkte dus voor jullie.
Hier zou het niet helpen denk ik, boos worden en dankbaarheid eisen.

Wij zijn weer thuis en hebben uiteindelijk een heerlijke vakantie gehad. De sleutel voor mij: alles los laten. Hoe het hoort, hoe ik het bedacht had, hoe ik het had gewild. Gewoon denken, mag het ook stom zijn? (Hier gelezen, toptip) En toen verschoof de focus van de dingen die ik echt niet leuk (aan ze) vond, naar de dingen die wel heel leuk waren.
De herkenning die ik hier las heeft daar ook bij geholpen, het lag dus niet alleen aan mij of aan mijn door en door verwende pubers.

Dus ze zaten meer dan ik wilde op hun telefoon, maar er waren ook gezellige familiemonenten. Ze hadden ruzie, maar haalden ook samen ijsjes. De uitjes waren heel erg leuk, vooral de actieve dingen. Toen ik zojuist mijn OP teruglas kon ik me helemaal niet meer identificeren met het gevoel dat ik de eerste dagen had.

Al met al dus een geslaagde vakantie, maar dan 75% ipv 100!
Ik had alleen gelezen, maar wil toch even zeggen dat ik dit fijn vind voor je! Knap gedaan ook, en ik kan me voorstellen dat de herkenning hier al fijn is.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven