Maatschappelijke stage
donderdag 16 oktober 2025 om 20:44
Kind (Havo3, 14 jaar) moet 30 uur maatschappelijke stage lopen (vanaf nu tot de meivakantie de tijd voor). Heeft al van zeker 8 bedrijven nee gehoord. O.a. kinderboerderij, een zorgboerderij, bij een kidsclub, een dierenpraktijk, een kringloopwinkel.
School is niet zo vlot met reageren en wij zijn een beetje door onze ideeën heen.
Hebben jullie kinderen maatschappelijke stage gedaan en zoja, bij welk (soort) bedrijf/instelling? Er staan nog wat berichtjes uit (voedselbank, andere kringloop) maar dat moet allemaal via de mail (kind belt liever, dat is sneller) dus dat is nog afwachten.
School is niet zo vlot met reageren en wij zijn een beetje door onze ideeën heen.
Hebben jullie kinderen maatschappelijke stage gedaan en zoja, bij welk (soort) bedrijf/instelling? Er staan nog wat berichtjes uit (voedselbank, andere kringloop) maar dat moet allemaal via de mail (kind belt liever, dat is sneller) dus dat is nog afwachten.
donderdag 16 oktober 2025 om 20:57
Mijn kinderen hoefden het niet bij één instelling te doen dus hebben ze echt uurtjes gesprokkeld.
Bij de sportclub geholpen bij kindertraining, maar ook schoongemaakt.
Een kind heeft bij oude basisschool alle Sinterklaascadeautjes ingepakt.
Speelgoed schoongemaakt bij de Speel-o-theek.
Bij de sportclub geholpen bij kindertraining, maar ook schoongemaakt.
Een kind heeft bij oude basisschool alle Sinterklaascadeautjes ingepakt.
Speelgoed schoongemaakt bij de Speel-o-theek.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
donderdag 16 oktober 2025 om 21:06
Is er geen vrijwilligerscentrale of iets dergelijks in jullie woonplaats? Mogelijk kun je daar kijken welke bedrijven een vrijwilligers vacature hebben staan en die bedrijven dan benaderen voor een maatschappelijke stage (is natuurlijk wat anders dan een vrijwilligersfunctie, maar mogelijk staan deze bedrijven er wat meer open voor dan een random bedrijf)
donderdag 16 oktober 2025 om 21:20
Bibliotheek:
Ik heb daar regelmatig jongeren begeleid bij hun maatschappelijke stage.
Helpen bij taalles, boeken innemen/opruimen, helpen bij verkoop van afgeschreven boeken, helpen bij het voorlezen, klantenservice (klanten de weg wijzen).
Iets met ouderen: activiteiten zoals spelletjes doen, voorlezen, wandelen, zelf iets verzinnen en dit doen bv een beauty dag.
Buurthuis, kinderboerderij, asiel, museum, helpen bij activiteiten rondom Sinterklaas en Kerst...
Ik heb daar regelmatig jongeren begeleid bij hun maatschappelijke stage.
Helpen bij taalles, boeken innemen/opruimen, helpen bij verkoop van afgeschreven boeken, helpen bij het voorlezen, klantenservice (klanten de weg wijzen).
Iets met ouderen: activiteiten zoals spelletjes doen, voorlezen, wandelen, zelf iets verzinnen en dit doen bv een beauty dag.
Buurthuis, kinderboerderij, asiel, museum, helpen bij activiteiten rondom Sinterklaas en Kerst...
donderdag 16 oktober 2025 om 21:37
Zijn er binnenkort evenementen in jullie woonplaats? Daar kan het kind misschien ook bij helpen. Zo heeft mijn dochter geholpen bij de tassenbewaarplek tijdens een hardloopwedstrijd.
Maar ik herken het issue hoor. Vanwege aansprakelijkheid en privacy is een maatschappelijke stage bij een bedrijf niet meer zo makkelijk te regelen.
Maar ik herken het issue hoor. Vanwege aansprakelijkheid en privacy is een maatschappelijke stage bij een bedrijf niet meer zo makkelijk te regelen.
donderdag 16 oktober 2025 om 21:40
Ben-ik-weer schreef: ↑16-10-2025 21:05Via via komt iedereen hier binnen. Niemand in de familie die ergens werkt in de ouderenzorg ofzo? Het is al snel goed he, als ze een beetje bezig zijn.
+1
Maak eens een praatje met de buren in de straat. Wie doet er vrijwilligerswerk.
Zo is mijn buurmeisje gaan helpen met koffieschenken na de kerkdienst in de kerk.
Koffieschenken, na afloop helpen met de afwas en de kopjes weer inruimen in de kast.
Sinterklaascadeautjes inpakken als vrijwilliger.
Bijvoorbeeld in Voorburg.
https://www.sintvoorieder1.nl/nl/kom-in ... ijwilliger
En mag ze als maatschappelijke stage ook meedoen met NLdoet in maart 2026?
Een dagdeel helpen met onkruid wieden in de speeltuin.
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
donderdag 16 oktober 2025 om 21:43
MIjn dochter speelt bij de lokale fanfare en verricht daar extra hand-spandiensten bij het opbouwen voor concerten. Deze week is ze een middagje bij statushouders geweest en heeft met de jeugd daar Nederlandse boekjes gelezen. Verder gaat ze in het voorjaar 2 dagen meehelpen bij het lokale museum als ze een thema hebben over muziek en de fanfarecultuur. Hier zijn ze trouwens ook niet zo streng op die 30 uur en wat je doet; als je maar wat doet. En dat doet ze, dus iedereen blij. Hier moeten ze trouwens dat al vanaf de brugklas elk jaar doen.
Verder zou je eens bij de lokale ouderenverenigingen kunnen vragen; Zonnebloem, KBO (dat is zuidelijk/katholiek maar ik vermoed dat ze in noord/protestants ook wel wat hebben) bijvoorbeeld. Qua jeugd zou je ook kunnen denken aan het meedraaien met de Scouting, JongNederland, coachen/trainersmaatje bij een sportvereniging. Wat zit er verder nog aan Goede Doelen in de buurt; zou collecteren er ook onder mogen vallen? Kinderen die aan het eind van het schooljaar niet voldoende gedaan hebben, kunnen op school nog helpen met het innemen van de boeken en dat soort klusjes. Dus het komt echt wel goed.
Verder zou je eens bij de lokale ouderenverenigingen kunnen vragen; Zonnebloem, KBO (dat is zuidelijk/katholiek maar ik vermoed dat ze in noord/protestants ook wel wat hebben) bijvoorbeeld. Qua jeugd zou je ook kunnen denken aan het meedraaien met de Scouting, JongNederland, coachen/trainersmaatje bij een sportvereniging. Wat zit er verder nog aan Goede Doelen in de buurt; zou collecteren er ook onder mogen vallen? Kinderen die aan het eind van het schooljaar niet voldoende gedaan hebben, kunnen op school nog helpen met het innemen van de boeken en dat soort klusjes. Dus het komt echt wel goed.
donderdag 16 oktober 2025 om 21:47
Ik weet niet of je kerkelijk meelevend bent. Ik heb daar ook wel eens stagiaires voor de kindernevendienst of voor de kinderoppas.
Anders iets bij een sportvereniging, iets bij de bejaarden, oid.
Zit in je woonplaats geen stichting welzijn oid die op hun site hebben staan waar ze vrijwilligers voor zoeken?
Zit in je woonplaats geen stichting welzijn oid die op hun site hebben staan waar ze vrijwilligers voor zoeken?
donderdag 16 oktober 2025 om 21:51
Kerk is ook nog wel een idee! Ze doet daar 1x per zoveel weken oppasdienst bij de baby's en we hebben ook koffie op zondag na de dienst. Daar kan ze misschien ook helpen.piepp schreef: ↑16-10-2025 21:47Ik weet niet of je kerkelijk meelevend bent. Ik heb daar ook wel eens stagiaires voor de kindernevendienst of voor de kinderoppas.
donderdag 16 oktober 2025 om 22:08
Oudste heeft indertijd (lj 4) meegeholpen met de jeugdtrainingen van zijn sportvereniging. Een heel seizoen lang, iedere week op zaterdag. De vereniging heeft vaker maatschappelijke stagiairs, maar dat zijn wel de actievere leden die ook al lang lid zijn.
Jongste heeft vorig jaar (in lj 3, andere school) een week lang meegeholpen met een internationaal sporttoernooi van haar sport. Dat was meteen in de eerste schoolweek, dus ze was er meteen vanaf. Maar ook lange dagen, want meteen vanuit school naar stage en dan door tot ‘s avonds elf uur. Wel ook complimenten gekregen hoe ze het deed, van buffelen in een spoelkeuken (wat sommige volwassen vrijwilligers niet wilden doen want dan zagen ze niks van het toernooi), tot buitenlandse teams aanspreken tot meedraaien met de technische crew of de administratie.
Middelste heeft geen stage gedaan, ze is tussen leerjaar 3 en 4 gewisseld van de school van de oudste naar de school van de jongste.
Jongste heeft vorig jaar (in lj 3, andere school) een week lang meegeholpen met een internationaal sporttoernooi van haar sport. Dat was meteen in de eerste schoolweek, dus ze was er meteen vanaf. Maar ook lange dagen, want meteen vanuit school naar stage en dan door tot ‘s avonds elf uur. Wel ook complimenten gekregen hoe ze het deed, van buffelen in een spoelkeuken (wat sommige volwassen vrijwilligers niet wilden doen want dan zagen ze niks van het toernooi), tot buitenlandse teams aanspreken tot meedraaien met de technische crew of de administratie.
Middelste heeft geen stage gedaan, ze is tussen leerjaar 3 en 4 gewisseld van de school van de oudste naar de school van de jongste.
donderdag 16 oktober 2025 om 23:06
Hier moet dochter ook een maatschappelijke stage van 30 uur doen. Maar dat is wel verdeeld over 2 schooljaren. Ze heeft nu aangegeven te willen helpen bij de sinterklaasintocht. Verder is er hier nog een lokaal evenement waarbij ze eventueel kan helpen gedurende de dag. Ik heb haar ook aangeraden contact op te nemen de voedselbank.
Als je in Google “maatschappelijke stage + plaatsnaam” intikt vind je ook best veel opties is mijn ervaring.
Als je in Google “maatschappelijke stage + plaatsnaam” intikt vind je ook best veel opties is mijn ervaring.
donderdag 16 oktober 2025 om 23:24
Ja, langsgaan doet ze ook zeker. Maar dan krijgt ze 'stuur maar een mail want we moeten het even overleggen' blabla. Hetzelfde met bellen. Snap dat dit geen leuke stages zijn maar iedere keer nee horen is niet echt motiverend. Ze wil ook nog eens agent worden en in dat vakgebied kun je nu niets uiteraard (oudste doet nu een horecaopleiding en kon zijn maatschappelijke stage in een restaurant doen toen. Dat motiveert ook meer).ladadieladieda schreef: ↑16-10-2025 23:17Over het algemeen zitten organisaties niet zo te wachten op dit soort stagiaires. Een mailtje is dan heel makkelijk te negeren.
Kan ze niet langsgaan om kennis te maken en hulp aan te bieden? Of doet ze dat wel?
Maar dank voor alle tips! Er staan ondertussen minstens 10 nieuwe mails uit

donderdag 16 oktober 2025 om 23:32
ladadieladieda schreef: ↑16-10-2025 23:17Over het algemeen zitten organisaties niet zo te wachten op dit soort stagiaires. Een mailtje is dan heel makkelijk te negeren.
Kan ze niet langsgaan om kennis te maken en hulp aan te bieden? Of doet ze dat wel?
Maar bellen of langsgaan: dan moet de juiste persoon met aanwezig en beschikbaar zijn die beslissingen mag nemen. Die niet hoeft te overleggen of ze op afdeling De Tulp iemand kunnen gebruiken voor de koffie, of dat het bij De Margriet wél kan, maar dat ze nog moeten overleggen welke dagen. En of er nog administratieve dingen (een overeenkomst oid) gemaakt moeten worden.
Ik denk dat het ‘koffie schenken na afloop van de kerkdienst’ makkelijker te regelen is dan helpen in een verzorgingshuis.
Maar TO, de Sint- en kerstperiode komt er weer aan. Hier in het dorp wordt er met een groepje ouderen een rondje gelopen/gerold langs mooi verlichte huizen.
Ook in het buurthuis worden met regelmaat activiteiten georganiseerd, voor kinderen en ouderen bijvoorbeeld.
Succes.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in