Vanaf hoe oud alleen buiten spelen

05-08-2020 22:28 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf hoe oud mochten jullie kinderen alleen naar buiten?

Wij wonen in een nieuw bouwwijk met veel speeltuintjes maar ook veel sloten. Deze zitten op zich wel op onlogische plekken er lopen eigenlijk geen kinderen bij de sloten zelf.

Het is een dertig zone maar er zijn altijd idioten die harder rijden.

Mijn dochtertje is twee maanden geleden 4 geworden. Een meisje met veel verantwoordelijkheidsgevoel die wat angstig is voor auto’s en zich goed aan afspraken houd.

Ze mag nu bij mijn vriendin vier huizen verder wat ophalen. Mijn vriendin weet dan dat ze komt en wacht haar op.
Nu vroeg ze van het weekend of ze met de buurjongen van vijf met de step om het blok huizen mocht. Na overleg met partner gedaan en afgesproken niet oversteken.
Is ong 3 minuten dat rondje. Heeft ze keurig gedaan.

Nu speelt ze vaak met een meisje die 1 straat verderop woont maar wel een lange straat. Met paar oversteekjes vanuit een woonerf.

Ik vraag me af of ze alleen terug zou kunnen lopen als die moeder belt dat ze komt of is dat heel onverantwoord. Ik kan haar dan opvangen. Ik kan haar net zo goed even ophalen dus noodzaak is er niet maar wel de wens vanuit haar om te oefenen met alleen lopen. Dat vind ze magisch.

En vanaf wanneer kan een kind alleen naar de speeltuin? Hoe hebben jullie dat gedaan?
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is ook 4, maar mag van mij echt alleen op het plein voor het huis spelen (we wonen ook in nieuwbouwwijk met ongeveer 20 huizen aan dat plein). Ik wil hem kunnen zien als ik uit het raam kijk. Van het plein af (dus uit zicht) zou van mij mogen vanaf een jaar of 6 (groep 3).
Alle reacties Link kopieren
Onze peuter is 3,5 en mag bij spetuintje voor het huis spelen en in onze straat (woonerf). Ik heb voordeur wel open.
Alle reacties Link kopieren
Een kleuter die net 4 is alleen op pad sturen voor meerdere 100'en meters?
Mij niet gezien. Het merendeel kijkt wat mij betreft toch écht nog niet genoeg uit.

Dan kan ze straks bovendien op haar 4.5 ook wel alleen naar school en toch écht weinig ouders die dat toestaan voor kind pakweg 6 is.


Als ik zo'n hummel zou zien lopen in haar ééntje zou ik ook gewoon vragen waar mama is en of ze per ongeluk verdwaald is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Vanaf wanneer ligt aan het kind en de woonomgeving. Mijn zoon was er zeker niet vroeg bij. Hier in de wijk worden de meeste kinderen ‘tegemoet’ gelopen van en naar de speeltuin/vriendje in de wijk tot een jaar of 6. Zoon zit in een leeftijdsgroep waar er veel kinderen van zijn en in de groep durft hij wel mee te liften. In zijn eentje geneert hij zich niet om ‘taxi mama/papa’ te regelen.

Maar er zijn ook kinderen van 4 die dat al kunnen (vooral de mensen wiens kinderen niet echt een weg hoeven oversteken). Maar ik maak het ook geregeld mee dat er zesjarigen spontaan met mij mee aflopen als ik met de hond langs kom. Vinden ze het net even te spannend maar willen ze zich thuis niet laten kennen :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Mijn kind, net 6, heeft een gps-horloge en sindsdien mag hij wel zelf naar de speeltuin lopen en daar spelen als hij meldt dat hij daar aangekomen is en als hij weggaat. Dat is twee straten verdee. Wel één oversteek maar die kent ie want zo lopen we ook naar school.
Alle reacties Link kopieren
Mijn peuter van 3 mag ‘zelf’ op het pleintje voor de deur spelen. Ik ga dan ‘koken’ zodat hij niet ziet dat ik hem in de smiezen hou door het keukenraam, hij voelt zich dan erg groot.

Ik denk dat dat langzamerhand uitgebreid gaat worden naar dat ik wél even naar boven loop bijvoorbeeld, en dat hij een blokje om het huis mag, enz.

Maar vergeleken met mijn buren ben ik erg voorzichtig volgens mij. Kom de 3 kleutertjes die hier in de straat wonen (allemaal ander gezin) al een flinke tijd door de hele wijk tegen. Nou zie die van mij dat echt niet mogen over een jaar, hoe voorzichtig en verantwoordelijk ook.

Ten eerste omdat hij dat veel te eng zou vinden en ten tweede omdat ik 4 echt veel te klein vind om op stap te gaan in de wijk. Idd vanaf een jaar of 6-7 lijkt me dat kunnen. Maar dat bouw je op natuurlijk, dus waarom begin je niet met haar tegemoet lopen endan vertrek je steeds een beetje later zodat je haar steeds dichter bij huis tegenkomt, tot je op een dag denkt: nu kan het wel.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ligt nogal aan het kind, de ligging ( drukke wegen), de buurt ( qua veiligheid) en zelfs aan de ouders.

Fijn dat Klaasje vind dat op pleintje aan haar huis zonder drukke wegen in een lief kindvriendelijke buurt haar Keesje met 5 alleen kan spelen.

Dat zegt niets over Truus of Amina van 5, die in een niet fijne buurt in de krappe stad wonen en naar pleintjes verderweg moeten met hangjeugd dat niet gezellig doet en overal drukke wegen. Zeg maar wat.

En dan heb je nog verschillende soorten ouders.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 05-08-2020 22:47
11.92% gewijzigd
Ik heb er een van net 5 en die laat ik buiten niet uit het zicht. Laatst heb ik hem 5 minuten alleen in de speeltuin achter ons huis gelaten omdat ik wat moest pakken thuis maar ik werd er heel nerveus van. Vertrouw het echt nog niet. Dat was eens maar voorlopig niet weer.

Maar die van mij is nogal ondernemend en zou zo achter een kat aanlopen de hoek om en dan zelf verdwalen ofzo. Ook lopen ze op deze leeftijd zo met vreemden mee en ze hebben geen enkel verkeersinzicht.
anoniem_637d84854bd0f wijzigde dit bericht op 05-08-2020 22:47
4.14% gewijzigd
Dat hangt er heel erg van af hoe je woont. Wij woonden in een soort hofje, en daardoor kon ik goede afspraken met ze maken. Je blijft in het hofje en anders mag je niet meer alleen spelen.

Echt verder lopen uit het zicht waren ze een jaar of 6 denk ik.
Zelfde soort wijk. Veel water dus bij ons was de regel....eerst zwemdiploma. Het is een rustige wijk maar water en geen zwemdiploma gaan niet samen.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij met 4 jaar samen met een vriendje naar het speeltuintje 50m verderop (uit het zicht, 1 oversteek). Vanaf 5 jaar alleen.
.
Wissewis schreef:
05-08-2020 22:35


Als ik zo'n hummel zou zien lopen in haar ééntje zou ik ook gewoon vragen waar mama is en of ze per ongeluk verdwaald is.
Dan zou je het nog druk krijgen hier in de wijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een soort hofje en dochter mag alleen op het hofjevoor het huis spelen. Daar houdt ze zich al weken heel goed aan, ze weet tot hoe ver ze mag. Als ze verder gaat is het afgelopen. En dat was gisteren.

Ook al is ze 'verantwoordelijk', weet ze de regels en de consequenties, het is nog steeds een klein kind die nog wat begeleiding nodig heeft.

Dochter is net 4 geworden
cookie84 wijzigde dit bericht op 05-08-2020 23:07
6.12% gewijzigd
Hier mocht oudste met 4 een blokje om. Wij wonen in een autovrije wijk en inmiddels mogen ze (4 en 6) naar het speelpleintje verderop in de wijk. Ik ga dan wel regelmatig kijken.
Alle reacties Link kopieren
De oudste met bijna 7.De jongste mocht met net 5 dan wel eens een keertje mee naar speeltuintje 1 straat verder. Als het dan langer dan half uur duurde fietste ik meestal even ook die kant op (en dan waren ze altijd fijn aan het spelen :-) )
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is 5 en mag naar vriendinnetje op de hoek en soms gaan ze samen naar het grasveld aan het einde van de straat. Ik druk dan wel 100x op haar hart dat ze goed moet uitkijken met oversteken (kleinere toegangsweg de wijk in) Nu doet ze dat ook wel goed maar t blijft slecht voor mijn hart.
Als ik zeg dat ze moet vragen of ze iets mag dan komt ze braaf.
Rondje rond t blok mag ze bij haar vader wel maar hier niet want andere kant van t blok is uitvalsweg van t dorp met een hoop opritten.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Okay heel verschillend dus. Eerst zwemdiploma vind ik ook wel een goed idee idd.

Helaas geen mogelijkheid in t zicht vanuit huis in het speeltuintje te spelen het ligt achter de steeg bij de achtertuin.
Voor geen hofje ofzo.

En dat oefenen naar mijn vriendin vind ik prima dan zie ik haar uit t raam nog en zij loopt ook altijd vast naar buiten.

Jammer dat ons huis niet net naast de speeltuin ligt.

En wat betreft alleen naar school dat is echt een no go! Geen school in de wijk helaas hier.
where ever you go, go with your heart
Ik heb trouwens nog een bijna vierjarige hier maar die mag echt no way zelf, want die loopt weg/gaat iets anders doen/wil bij een vriendje langs en meldt dat niet/etc.

Die is wel es een rondje in de buurt aan het lopen alleen, maar dat mocht dan niet, zeg maar. Hij is de reden dat we een grendel op de voordeur hebben waar de kinderen niet bij kunnen ;-D

Dus tja. Hangt erg van het kind af.
Bellyflop schreef:
05-08-2020 22:46
Ik heb er een van net 5 en die laat ik buiten niet uit het zicht. Laatst heb ik hem 5 minuten alleen in de speeltuin achter ons huis gelaten omdat ik wat moest pakken thuis maar ik werd er heel nerveus van. Vertrouw het echt nog niet. Dat was eens maar voorlopig niet weer.

Maar die van mij is nogal ondernemend en zou zo achter een kat aanlopen de hoek om en dan zelf verdwalen ofzo. Ook lopen ze op deze leeftijd zo met vreemden mee en ze hebben geen enkel verkeersinzicht.
Zou de mijne ook zo kunnen doen :-D

Heb twee kleuters en die mogen echt niet alleen naar buiten. Ook al is de speeltuin aan de overkant van een rustige straat en lopen er meer kinderen van hun leeftijd alleen over straat (4). Ik geloof niet dat een kleuter de capaciteit heeft om op zichzelf te passen. We hebben het wel over goed kijken voor oversteken en niet met vreemden mee, maar ik weet zeker dat ze dat allemaal vergeten zodra ze een puppy zien aan de overkant van de straat, of iemand ze vertelt dat ze snoep krijgen als ze mee gaan. Een speeltuintje direct voor het huis, waar ik vanuit het raam op uit kan kijken had ik misschien wel al oké gevonden, maar meer nog niet nu.
anoniem_383378 wijzigde dit bericht op 05-08-2020 23:58
1.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn 4 jarige kind niet alleen naar dat vriendinnetje laten lopen. Mijn dochter is inmiddels 7 en mag naar speeltuintjes in de buurt, maar alleen samen met ander kind (bijv speelafspraakje of de buurjongen). Ander buurjongetje mag niet mee (Is bijna 5). Mag wel van zijn moeder, maar ik wil daar mijn dochter niet verantwoordelijk voor maken.

Dochter mag wel zelf in de straat (woonerf) spelen. Is ook niet allemaal in zicht.
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste is 5 en ondanks dat of misschien juist doordat hij de jongste is mag hij echt niet alleen op pad. Het is een schatje maar alleen buiten? Echt niet. Daar is hij veel te avontuurlijk voor. En dan druk ik mij nog netjes uit😬
Die van mij zijn 5 en 7 en die mogen alleen bij ons in de tuin spelen. Wij wonen niet in een buurtje, en ook nog eens aan een drukke weg. Ik ben erg benauwd voor verkeer, dus ik kan me niet goed voorstellen dat ik ze de komende jaren ergens alleen naartoe laat gaan. Dat zal vast later worden bij ons, rond de 8 en 10 gok ik zo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 9 speelt sinds een jaar of anderhalf pas echt buiten dus dat ze zelf mag beplalen waar. Ik spreek alleen af hoe laat ze weer thuis moet komen. ook tussendoor, dan moet ze zich even melden zodat ze niet hele middagen weg is.

De jongste is 5, volgende maand wordt ze 6. Die mag soms met haar zus mee, maar dan zijn ze meestal binnen een uur weer terug omdat zus niet meer wil opletten.
Verder mag de jongste alleen in de voortuin ( is heel groot) of in het speeltuintje voor ons hek maar daar kan ik haar niet zien. maar daar blijft ze wel gewoon. ze heeft 1 vriendinnetje op 50 meter wonen daar mag ze heen. maar dan spelen ze toch bij ons voor de deur want dat is het dichtstbijzijnde speeltuintje.
Don't cry, buy a bag and move on.
Hier dochter van 8 en die speelt eigenlijk pas sinds een jaar ofzo echt alleen buiten. Onze woonwijk is niet heel druk qua auto’s, maar voor de deur moet ze wel meteen de straat oversteken om naar de speeltuin (uit het zicht) te gaan. Aan de speeltuin wonen wat mensen die haar kennen, ouders van vriendinnetje enzo. Dat scheelt wel. Ze weet tot waar ze mag en laatst is ze met een groepje met ook wat grotere kinderen naar een speeltuin aan de andere kant van de wijk geweest. Ik en andere ouder gingen af en toe kijken bij ze. En ze had inderdaad haar zwemdiploma al, want er is water in de buurt. Dat vond ik wel echt belangrijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven