Vanaf welke leeftijd koffie?

17-07-2018 15:02 80 berichten
Dag dames,

Ik was met de kinderen bij mensen op bezoek, en de oudste dochter van hun is 14 jaar.
Wij dronken koffie (de volwassenen dus) en hun dochter van 14 jaar dronk een kopje koffie mee.
Mijn oudste zoon zag dat en hij vroeg wanneer hij ook eens koffie mocht drinken, hij wordt volgende week 9 jaar oud.
Ik heb gezegd dat hij zich daar voorlopig nog niet op mag verheugen omdat koffie geen drank is voor kinderen.

Maar nu vroeg ik me af wat jullie een geschikte leeftijd vinden om te beginnen met koffie, en hoe oud was jouw kind toen hij/zij voor het eerst een kopje koffie mocht meedrinken?
Zelf heb ik geen idee meer hoe oud ik was, dus wat is een normale leeftijd hiervoor?

Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 5 of 6. Ik kreeg van oma bij elk bezoek (dus ongeveer elke week) minimaal twee koppen koffie verkeerd. En dan minimaal 50% koffie, geen slappe hap bij oma :lol:

Toen ik 12 was ben ik 1 keer heel ziek geworden van de koffie. Daarna, jaren later, heb ik nog een aantal keer geprobeerd of ik koffie alweer lekker vind, maar tot nu toe leef ik al meer dan 20 jaar zonder koffie.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
OpenHaardVuur schreef:
17-07-2018 19:44
Ik was 5 of 6. Ik kreeg van oma bij elk bezoek (dus ongeveer elke week) minimaal twee koppen koffie verkeerd. En dan minimaal 50% koffie, geen slappe hap bij oma :lol:
Hahaha, typisch iets van oma's volgens mij. Mijn oma hoeft ook geen 'slootwater' zoals ze dat zelf zo mooi zegt.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-07-2018 17:11
In fruitsap zit ook iets van alcohol, vergelijkbaar met alcoholvrij bier.
serieus? nou, weer wat geleerd vandaag. gelukkig drinken mijn kinderen ook geen fruitsap haha!
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
in espresso zit trouwens minder caffeïne dan in gewone koffie...
Don't cry, buy a bag and move on.
Oei, dat heb ik me nooit afgevraagd eigenlijk. Dochter (17 nu) dronk toen ze een jaar of zeven was wel eens caffeïnevrije koffie, met een enorme sloot melk en flink wat suiker. Maar dat was meer voor de gezelligheid want meestal dronk ze het kopje niet eens helemaal leeg. Sinds een jaar of twee drinkt ze pas regelmatig koffie, gewoon zwart net als ik. Maar als ze dat eerder had gewild had ze van mij gemogen hoor, haar broertje mag tenslotte ook cola.
LAgirl82 schreef:
17-07-2018 17:46
Lenn12345: Onze kinderen drinken ook geen drankjes vol suiker, dan alleen bij uitzondering bij een speciale gelegenheid.
Ik heb ook nooit fruitsappen in huis.
Is niet als kritiek bedoelt hoor, sorry als het zo overkomt!
Ik ben wel blij net te lezen dat er meer kinderen van een jaar of 3 koffie met melk lekker vinden en het opdrinken als ze de kans krijgen :)
Ben dus niet de enige, en verder kreeg ik thuis eigenlijk alleen maar limonadesiroop met water, gewoon water of thee (wat ik dan weer niet lustte) en in het weekend 1 glaasje fris. Van die felgekleurde priklimonade, ik weet de naam niet meer. Was suikerwater met een kleurtje en prik dus allesbehalve gezond maar ach, alles met mate..

Maar ik was dus ook zo'n kleuter die al restjes koude koffie stiekem opdronk en elke ochtend om koffie zeurde tot mijn moeder een keer zei: jij je zin: hier je 'koffie'.

Heb n.a.v. dit topic net even gevraagd of ik echt op mijn 6e al koffie dronk want cola kreeg ik echt niet, kreeg een appje terug van mijn moeder: ja, dat dacht je wel ja, het was een beker warme melk met een scheutje koffie erdoor.. :proud:
(ik wilde geen ontbijt en zo kreeg ik toch een flinke beker melk binnen, best slim!)
Lenn12345 schreef:
17-07-2018 21:01
Van die felgekleurde priklimonade, ik weet de naam niet meer. Was suikerwater met een kleurtje en prik dus allesbehalve gezond maar ach, alles met mate..
Toevallig Gazeuse? Zag het vandaag toevallig nog bij de Jumbo, vond als kind de smaak 'champagnepils' erg lekker. Hier kregen we priklimonade op woensdagmiddag en in het weekend.
Nymphetamine_Fix schreef:
17-07-2018 21:22
Toevallig Gazeuse? Zag het vandaag toevallig nog bij de Jumbo, vond als kind de smaak 'champagnepils' erg lekker. Hier kregen we priklimonade op woensdagmiddag en in het weekend.
Ja! Dat was het, in rood, groen en champagnepils zou ik ook nog weleens willen proeven :)
Vond ik ook zo lekker, vaak vind je het dan helemaal niet meer lekker als je het na tig jaar weer eens drinkt.
En inderdaad, ook op woensdagmiddag een glaasje mét een stroopwafel want op woensdag was er markt in het dorp (kraampje of 7 waarvan vooral de stroofwafelbakkert het erg druk had).
Er zit bij mij geen Jumbo in de buurt, echt kilometers verderop maar als ik erlangs kom ga ik een fles halen, tnx voor de tip! :cheers:
Lenn12345 schreef:
17-07-2018 21:33
Ja! Dat was het, in rood, groen en champagnepils zou ik ook nog weleens willen proeven :)
Vond ik ook zo lekker, vaak vind je het dan helemaal niet meer lekker als je het na tig jaar weer eens drinkt.
En inderdaad, ook op woensdagmiddag een glaasje mét een stroopwafel want op woensdag was er markt in het dorp (kraampje of 7 waarvan vooral de stroofwafelbakkert het erg druk had).
Er zit bij mij geen Jumbo in de buurt, echt kilometers verderop maar als ik erlangs kom ga ik een fles halen, tnx voor de tip! :cheers:
Volgens mij hebben ze het ook bij de AH (en denk iedere supermarkt waar ze ook A-merken verkopen) maar pin me er niet helemaal op vast. Ik meen zelfs een blauwe variant gezien te hebben :)

Heb de champagnepils jaren geleden nog eens geproefd en vond het 1 van de weinige dingen die naar mijn idee nog net zo smaakten als vroeger.

Stroopwafels :heart:
Hier krijgen de kinderen op woensdagmiddag ook altijd iets lekkers. Dat was thuis vroeger ook zo en het is wel een traditie.

Kinderen dingen verbieden werkt niet, je kan ze beter leren ermee om te gaan op een verstandige en bewuste manier en te leren dat gezond ook lekker is.

Verse stroopwafels zijn heerlijk! :heart:
in mijn jeugd was het heel normaal dat je met een jaar of 2 a 3 al koffie kreeg. met heel veel melk en heel veel suiker. En als je het dan op had, nog even met je theelepeltje het restje suiker op eten. mijn broer vond het lekker, maar ik heb het nooit gelust. En nog niet. Wel drink ik sinds mn 30e cappuccino en latte macciato. Dat had je vroeger niet, en als het er wel was - was dat uit zo een zakje.

Mijn kinderen zou ik het pas geven vanaf de middelbare school, denk ik. Ze zijn nu 7 en 2 dus ik heb nog even.
Ik moet een jaar of 7 à 8 zijn geweest toen ik het begon te drinken.
1 kop 's ochtends bij 't ontbijt, met canderel en melk.

Ik drink nog altijd enkel 's ochtends koffie (1 à 2 koppen). Met melk en canderel.

Geen deca-spul voor mij overigens.
Gewoon echt mee uit dezelfde koffiepot als waar mijn ouders uit dronken.
Nymphetamine_Fix schreef:
17-07-2018 21:36
Volgens mij hebben ze het ook bij de AH (en denk iedere supermarkt waar ze ook A-merken verkopen) maar pin me er niet helemaal op vast. Ik meen zelfs een blauwe variant gezien te hebben :)

Heb de champagnepils jaren geleden nog eens geproefd en vond het 1 van de weinige dingen die naar mijn idee nog net zo smaakten als vroeger.

Stroopwafels :heart:
Dan ga ik eens goed zoeken, sla het pad met frisdrank eigenlijk altijd over omdat ik het zelden drink en alleen voor visite in huis haal.
Zou leuk zijn als ze het hebben zeker als de champagnepils nog steeds zo lekker is!
Als ze het hebben morgen zal ik verslag uitbrengen :)

Verse stroopwafels zijn ook nog steeds lekker, klopt!! :D
dianaf schreef:
17-07-2018 15:11
Is daar een normale leeftijd voor? De meeste mensen van mijn generatie in mijn omgeving drinken thee. Ik had op het HBO een paar klasgenoten die koffie drinken, maar dan wel altijd een cappuccino en zo.

Maar als ik kijk naar de generatie van mijn ouders (65+) die begonnen volgens mij al eerder. Mijn moeder ging op haar 15e werken en toen ging ze ook koffiedrinken.
Ik heb het zelf altijd gezien als iets voor werkende volwassenen die dat shotje nodig hebben.

Maar het voedingscentrum zegt: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koffie.aspx

Voor kinderen onder de 13 geldt het advies geen koffie te nemen en voor jongeren tussen de 13 en de 18 jaar maximaal 1 kopje, vanwege de cafeïne.
Dat vind ik dan weer best gek dat je niemand kent bijna die koffie drinkt. Heeft ook niets met generatie te maken hoor.
Maar idd niet te jong. 14,15 ofzo.
Ik drink zelf ook meestal maar 1 kopje per dag. Of 2 als ik met iemand ergens naar toe ga om koffie te drinken.
Lenn12345 schreef:
17-07-2018 22:22
Dan ga ik eens goed zoeken, sla het pad met frisdrank eigenlijk altijd over omdat ik het zelden drink en alleen voor visite in huis haal.
Zou leuk zijn als ze het hebben zeker als de champagnepils nog steeds zo lekker is!
Als ze het hebben morgen zal ik verslag uitbrengen :)

Verse stroopwafels zijn ook nog steeds lekker, klopt!! :D
Heb net op de website van de AH gekeken en ze hebben drie varianten, het merk heet Raak. Ze hebben onder andere de frambozensmaak en de champagnepils. Hopelijk kun je hem vinden :)
LAgirl82 schreef:
17-07-2018 21:43
Hier krijgen de kinderen op woensdagmiddag ook altijd iets lekkers. Dat was thuis vroeger ook zo en het is wel een traditie.

Kinderen dingen verbieden werkt niet, je kan ze beter leren ermee om te gaan op een verstandige en bewuste manier en te leren dat gezond ook lekker is.

Verse stroopwafels zijn heerlijk! :heart:
Verbieden zou ik nooit doen, waar ik ook een moord voor deed vroeger was 2 boterhammen met plakjes banaan en verse aardbei ertussen.
Ga ik ook eten morgen, de winkels liggen er vol mee gelukkig :)
En drop, was ik ook gek op.
Nog steeds eigenlijk dus morgen drink, eet en snoep ik me terug in de tijd.

Toevallig nog woensdag ook morgen dus op zoek naar een stroopwafelkraam, dat hoort er gewoon bij :D
Alle reacties Link kopieren
Loullah schreef:
17-07-2018 15:09
Ik vond koffie niet eens lekker toen ik jonger was. Pas op mijn 28ste ging ik echt koffie drinken, en dan heb ik het over 1 of 2 kopjes max per dag en meestal op het werk. Sommige dagen sla ik over.
Ik zou zeggen laat hem lekker drinken dan gaat die 'obsessie' en nieuwsgierigheid vanzelf wel over. Koffie is voor een kind niet lekker, dus ik weet eigenlijk wel zeker dat hij er snel mee gaat kappen.

Hier net zo. Maar ik zou er geen problemen mee hebben als mijn kind van 14 een kopje koffie drinkt. Kinderen drinken toch ook cola? Zit ook cafeïne in. Middelbare schoolleeftijd zou ik aanhouden. Eerder talen ze er volgens mij ook niet naar.
Nymphetamine_Fix schreef:
17-07-2018 22:32
Heb net op de website van de AH gekeken en ze hebben drie varianten, het merk heet Raak. Ze hebben onder andere de frambozensmaak en de champagnepils. Hopelijk kun je hem vinden :)
Top! Dankjewel, er zit hier echt vlakbij een AH XL dus die zal het wel hebben dan.

Als het nu 8 uur was geweest was ik er nog snel heengegaan :D
Zit te lachen hier, ik neem gewoon alle smaken mee, even een back to the future momentje hier morgen!

Niet vergeten om nog een beker warme melk met een scheutje koffie te drinken 's ochtends om het helemaal áf te maken :)
Lenn12345 schreef:
17-07-2018 22:44
Top! Dankjewel, er zit hier echt vlakbij een AH XL dus die zal het wel hebben dan.

Als het nu 8 uur was geweest was ik er nog snel heengegaan :D
Zit te lachen hier, ik neem gewoon alle smaken mee, even een back to the future momentje hier morgen!

Niet vergeten om nog een beker warme melk met een scheutje koffie te drinken 's ochtends om het helemaal áf te maken :)
Hier vlakbij in de stad ook een XL meen het daar ook wel eens gezien te hebben. Maar heb voor de zekerheid gewoon even op de website gekeken :)

Klinkt helemaal super je geplande trip down memory-lane, het enthousiasme spat er vanaf :D
Wens je dan ook een hele fijne dag morgen, even een beetje terug in de tijd.
Tnx voor het opzoeken, moet er zelf ook om lachen hoor.
Maar ga het wel kopen, krijgt mijn moeder het ook als ik haar weer eens zie, lijkt me supergrappig en liefst compleet met stroopwafel natuurlijk! ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gezegd vanaf 12 jaar. Oudste dochter is 12, maar vindt het niet lekker, ze heeft het 1 keer geproefd zonder suiker. Ze hield het wel bij thee zonder suiker, zei ze.
Alle reacties Link kopieren
Oow ik was 2 jaar toen ik begon met koffie drinken, vond vooral mijn oma zo gezellig samen koffie drinken en zij daarbij ook flink wat cigaretten weg roken.
Ik vind koffie heerlijk en zou niet zonder kunnen, ik mijn zwangerschap wisselde ik gewonen koffie af met decaf koffie.

Zelf vind ik middelbare school leeftijd een goed uitgangspunt om te beginnen met koffie drinken.
Bijna 40 jaar geleden kreeg ik met 3 maanden koffie met een lepeltje... Ik lustte blijkbaar de melk niet maar wel in combinatie met.

Toen ik 25 was ongeveer was ik echt verslaafd, ruim 15 koppen per dag (kantoorbaan) en hoofdpijn als het minder was.

Nu drink ik nog steeds veel koffie, ik schat 5 kopjes per dag (nog steeds kantoorbaan) maar in de weekenden drink ik nauwelijks koffie. Geen hoofdpijn meer als ik een dag geen koffie drinken maar 'mis' dan wel iets...
Alle reacties Link kopieren
hokus_pokus schreef:
17-07-2018 17:21
Als ik mijn koters (vooral die van 3) hun gang laat gaan is mijn koffie op voor ik ‘t in de gaten heb. Drink thuis altijd koffie met warme melk en ze mag/mogen dan een theelepeltje.

Maar heb wel eens gehad dat ik koffie had gezet, even naar de wc ging oid en mijn kopje nog half vol was toen ik terugkwam. Ze zijn er beiden echt dol op...
Zo'n peuter was ikzelf ook. Dronk mn moeders kop leeg als ze niet oplette :whistle:

Ik zou zelf ook (proberen) de leeftijd van brugklas aan te houden.
Maar als blijkt dat ze net zo'n koffiefanaat is als ik dan koffie verkeerd in het weekend zo nu en dan.
Een baksteen is nooit alleen
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
17-07-2018 22:28


Dat vind ik dan weer best gek dat je niemand kent bijna die koffie drinkt. Heeft ook niets met generatie te maken hoor.
Maar idd niet te jong. 14,15 ofzo.
Ik drink zelf ook meestal maar 1 kopje per dag. Of 2 als ik met iemand ergens naar toe ga om koffie te drinken.

Van mijn leeftijd. Mijn vriend en zwager drinken koffie, maar het grootste gedeelte van mijn collega's drinkt thee (zowel mannen als vrouwen). Misschien drinken ze thuis wel koffie, maar van een heel aantal weet ik dat ze koffie echt niet lekker vinden. Degenen die het wel drinken zijn over het algemeen 50 plus. Van mijn vriendinnen drinkt er geloof ik ééntje af en toe cappuccino. Rest allemaal thee.

De oudere generatie drinkt dus wel koffie.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven