Vanaf welke leeftijd niet meer van de kinderkaart kiezen

01-08-2021 22:50 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf welke leeftijd kozen jullie kinderen bij het uit eten gaan niet meer van de kinderkaart?

Mijn puber stimuleer ik om van de gewone kaart te kiezen, de jongste 9 jaar mag van mij zelf kiezen, maar ik moedig het aan als ze niet meer voor het friet met frikandel/kroket/kipnuggets gaat.
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen hebben nog nooit iets van de kinderkaart gegeten, behalve toen ze een keer met een vriendinnetje mee gingen en van de ouders iets van de kinderkaart moesten kiezen. Zo vonden zij als jongere kinderen de Mac en andere fastfood-restaurants ook niet leuk, “want daar hebben ze alleen maar patat”. Is nu (pubers) wel wat veranderd :biggrin:

O ja, we waren ooit op vakantie in Duitsland, volpension. De kinderen werden geacht vóór de volwassenen te eten, en kregen dan apart kinder-eten: patat, snacks, hooguit een keer spaghetti met rode saus. Daar werden ze zo verdrietig van dat wij ze gewoon met ons lieten eten. Veel gezelliger ook.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje! Wat een absurde wending heeft dit topic gekregen door toedoen van één forumster. Te vroeg begonnen gisteren met🍷🍸🍹🍺???
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
02-08-2021 00:40
Bij de ikea kan het in elk geval wel gewoon :) , daar neem ik soms het kindermenu met de Zweedse balletjes omdat het er anders meteen zo veel zijn. En soms ook een happy meal bij de Mac. Het speeltje geef ik dan weg aan een kind dat in de buurt zit. Jammer dat ze de snoeptomaatjes niet meer hebben.
Precies dit.
Ja die vage appel mag er van mij wel uit. Er was ooit een soort fruitsalade die goed te doen was maar die 'gezonde opties' zijn nu gewoon zonde want vies.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
02-08-2021 00:19
Het is wel typisch Nederlands, dat kindermenu. In het buitenland zie ik het nooit.
In België staat er dikwijls een kindermenu op de kaart.
Dit topic is voor mij zeer verhelderend. Niet alleen om de reden waarvoor het topic is geopend, maar ook om heel andere reden. Heerlijk, dank jullie wel!

Nu on topic….

Op de meeste plekken waar wij komen staat ergens op de menukaart wel een hoekje met kinderkeuzes. Vaak kom je dan niet veel verder dan de patat, snack, pannenkoek en mini pizza.
Toch kennen we ook de kinderportie spareribs, de kinderportie saté met bijlagen en de kinderportie pasta met diverse sauzen.

Ons kind kiest eigenlijk al jaren net als wij van de “gewone” kaart. Of we kiezen voor een all you can eat concept waar kind dan vanalles proeft.

Maar kind heeft weinig interesse in deftige keuzes. Het blijft dus altijd redelijk eenvoudige kost. Prima, want uit eten moet leuk en gezellig zijn en iedereen moet dat eten wat hij of zij graag wil.
Muurbloempje115 schreef:
01-08-2021 23:35
Ik vind het eigenlijk wel raar dat er vaak bij kindermenus staat bijv 'voor kinderen tot 12 jaar'. Waarom zou een volwassene dat niet mogen kiezen? Als je met een gezelschap bent en net wat minder trek hebt of gewoon zin hebt in wat er op het kindermenu staat, je betaalt er toch gewoon voor..

En restaurant is een bedrijf met winstoogmerk. Bij die kindermenu's is de prijs vaak heel erg laag in vergelijking tot de andere gerechten op de kaart. Het is een service om de ouders de gelegenheid te geven hun kinderen (goedkoop) mee te laten weten. Stel dat uit een gezelschap van zes iedereen een kindermenu kiest. Dan houdt dat gezelschap en tafeltje bezet waar ook wat verdiensd had kunnen worden. Vandaar die leeftijd. Ik denk dat als je het vraagt als volwassene en de rest van jouw gezelschap kiest wel van de gewone kaart, dat het dan best kan.
Onze kinderen wilden graag alles proberen en zijn grote eters dus na de kleuterleeftijd nooit meer een kindermenu gegeten.

Schoonouders namen ons mee uit eten en hadden niet gezegd wat de kinderen mochten kiezen dus kinderen kozen gewoon van de kaart. Dat viel prijstechnisch toch wel tegen voor schoonouders, dat hadden ze niet op gerekend want ander kleinkind koos altijd het kindermenu.

Verder kwamen wij ooit op een camping waar die avond en tablet d' Hote was. Aanschuiven op lange banken voor kip en friet. We zaten nog maar net en het eten kwam al. Wij hadden nog niet besteld maar dat bleek dus ook niet nodig want er was maar één keuze. Volwassenen een volwassenenportie, kinderen een kinderportie. Terug bij de tent en een uurtje later vroeg zoon wanneer we gingen avondeten. Ongeloof toen ik zei dat die kip en friet geen tussendoortje was maar hét avondeten. Daarna hebben ze bij de thee nog een kleine ontbijtkoek soldaat gemaakt.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 02-08-2021 08:24
1.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zie, ook in het buitenland, en niet alleen bij het niveau van der Valk, kindermenu op de kaart staan. En ook steeds vaker seniorenmenu, hetzelfde als de gewone kaart maar kleinere porties.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn niet gek op patat en saaie spaghetti dus als het even kan, krijgen ze iets van ons of bestellen we een derde hoofdgerecht wat we delen. Kipnuggets en frikadel vinden ze wel lekker dus soms kiezen ze (of we, want ze zijn 4 en 2) wel voor het kindermenu en spelen ze met de patat..

Qua lunch is dat makkelijker vind ik, ze lusten veel verschillende broodjes/ omelet/ soepen dus we bestellen gewoon wat en delen alles. Ze eten wel altijd meer dan verwacht dus wij komen er dan karig vanaf :-D
Alle reacties Link kopieren
In Frankrijk heeft mijn dochter vorig jaar nog het kindermenu gehad. Gewoon op een terras. Ze kon kiezen uit tartaar, ham of biefstuk bij haar friet. Ze koos tartaar omdat ze dacht dat dat een hamburger was, maar uiteindelijk heeft de hond de tartaar op en heeft ze wat van mijn visgerecht gehad bij de frietjes. 🤣 Ook goed. De hond heeft heerlijk gegeten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonvader van 83 kiest graag van de kinderkaart.
Je bent zo jong als je je voelt zeggen ze toch?😗
Alle reacties Link kopieren
Koffiepot schreef:
02-08-2021 04:07
Sind wanneer hebben ze geen snoepmaatjes meer?
Afgelopen maandag heeft één van mijn kinderen die nog gehad bij zijn happy meal (de andere twee gingen voor appelpartjes).
Ik ben eens gaan googelen, en bij het happy meal schijnt groente of fruit 'uit het seizoen' te horen. Volgens mij zijn snoeptomaatjes nooit out of season, maar de laatste keer hadden ze die dus niet bij mijn Mac. Ik weet niet meer wat ik dan wel kreeg, volgens mij alleen fruitpartjes en dat vieze knijpfruit, maar wel dat ik er nogal teleurgesteld over was :)
.
Hier mochten ze op alle leeftijden kiezen van de hele kaart. Het is een uitstapje, een restaurant. Ze namen meestal een kindermenu toen ze klein waren (of alleen wat drinken en broodjes met smeersel) en nu ze ouder zijn hebben ze andere voorkeuren. De één is wat avontuurlijker dan de ander.
Ik doe nergens moeilijk over. Bij tijd en wijle kies ik zelf ook alleen een voorafje of alleen een dessert.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen vinden uit eten leuk, maar eten dan altijd weinig. Veel te druk met wat en wie er allemaal om hun heen zijn.
Maar bijna alle restaurants in mijn woonplaats, die absoluut niet kindgericht zijn, hebben wel een hoekje op de menukaart voor kinderen.

We gaan nu weinig uit eten (met een tweeling van 2 zit je gewoon niet echt relaxed :P ) maar ik denk dat onze oudsten van 4 en 6 een all you can eat heel erg leuk zullen vinden, dat je van te voren ziet wat je krijgt en tussendoor lekker rond kunt lopen.

Toppunt van geweldig vonden ze in de lockdown “in de auto eten” bij de Macdrive of een tijdelijke drive through van een restaurant hier in de omgeving :P
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
02-08-2021 09:00
Hier mochten ze op alle leeftijden kiezen van de hele kaart. Het is een uitstapje, een restaurant. Ze namen meestal een kindermenu toen ze klein waren (of alleen wat drinken en broodjes met smeersel) en nu ze ouder zijn hebben ze andere voorkeuren. De één is wat avontuurlijker dan de ander.
Ik doe nergens moeilijk over. Bij tijd en wijle kies ik zelf ook alleen een voorafje of alleen een dessert.

Zo deden (doen) wij het ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie steeds vaker dat op het kindermenu juist de dingen staan die op de normale kaart staan, maar kleiner en soms minder pittig. Leuk toch!
Alle reacties Link kopieren
Bobo schreef:
02-08-2021 09:10
Ik zie steeds vaker dat op het kindermenu juist de dingen staan die op de normale kaart staan, maar kleiner en soms minder pittig. Leuk toch!
Ja dit valt mij ook op!

Bij de lunch gister had mijn zoontje een soort mini versie van de omelet die ik had besteld.

Inderdaad leuk :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is 11 en die bestelt tegenwoordig geen kinderopties meer. Mijn jongste is 7 en die kiest meestal wel voor de kinderopties. Ze mogen zelf kiezen; we gaan uit eten voor de gezelligheid, niet opvoedkundig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste is 11 en heeft sinds hij een jaar of 8-9 is vaak niet meer genoeg aan de porties van de kinderkaart. Dus hij eet sinds die tijd van de normale kaart. Jongste is 9 maar heeft nog wel genoeg aan de kinderporties, en dat is meestal ook waar hij zin in heeft. Wij gaan om financiële redenen niet vaak uit eten. De laatste keer was vorig jaar zomervakantie. Meestal kiezen we dan voor een pizzeria of pannenkoekenrestaurant. Bij de eerste had jongste geen zin in pizza of pasta, maar wilde patat, prima, dat stond op het kindermenu dus kon gewoon. Oudste koos voor een volwassen pizza en heeft hem ook grotendeels opgegeten. Dat is eigenlijk ook de reden dat wij oudste liever niet meer van de kinderkaart laten bestellen, hij is meestal niet zat als zijn bord leeg is. Qua avontuurlijk eten is de jongste meer van nieuwe dingen uitproberen dan de oudste. Oudste heeft thuis ook moeite om nieuwe dingen te proeven, dus die strijd ga ik in een restaurant helemaal niet aan. Lekker kiezen waar je zin in hebt. Maar daar kiezen we dan het restaurant ook op uit.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
02-08-2021 09:38
Mijn oudste is 11 en heeft sinds hij een jaar of 8-9 is vaak niet meer genoeg aan de porties van de kinderkaart. Dus hij eet sinds die tijd van de normale kaart. Jongste is 9 maar heeft nog wel genoeg aan de kinderporties, en dat is meestal ook waar hij zin in heeft. Wij gaan om financiële redenen niet vaak uit eten. De laatste keer was vorig jaar zomervakantie. Meestal kiezen we dan voor een pizzeria of pannenkoekenrestaurant. Bij de eerste had jongste geen zin in pizza of pasta, maar wilde patat, prima, dat stond op het kindermenu dus kon gewoon. Oudste koos voor een volwassen pizza en heeft hem ook grotendeels opgegeten. Dat is eigenlijk ook de reden dat wij oudste liever niet meer van de kinderkaart laten bestellen, hij is meestal niet zat als zijn bord leeg is. Qua avontuurlijk eten is de jongste meer van nieuwe dingen uitproberen dan de oudste. Oudste heeft thuis ook moeite om nieuwe dingen te proeven, dus die strijd ga ik in een restaurant helemaal niet aan. Lekker kiezen waar je zin in hebt. Maar daar kiezen we dan het restaurant ook op uit.
Dat lijkt me op zijn leeftijd ook nog niet de bedoeling, zat worden ;)
In Frankrijk ook overal kindermenu hoor. Ik heb Franse familie en die stoppen de kinderen thuis vol voor ze uit eten. Dus als je van die goedgemanierde Franse kindertjes in een restaurant in Frankrijk ziet dan weet je hoe dat komt.

Ik snap MelofKim wel, de horeca die zij opnoemde zijn of 'Aziatisch' of café's waar je een hapje kan eten (vaak staan er al pasta of een burger met frites op het menu, dus geen kindermenu nodig) , geen Hollandse restaurant/eetcafé. Iets buiten Amsterdam vindt je die weer in overvloed, mét kindermenu. Blijkbaar komt ze nooit buiten de Amsterdamse binnenstad.

Mijn kinderen mogen eten wat ze willen. Wat ze kiezen hangt af van wat ze aanspreekt op de kaart. Als dat het kindermenu is tot de leeftijd die erbij staat, dan is dat zo. Het zal me echt een zorg zijn. Gezond en uitdagend eten doen we thuis wel.
Phalange schreef:
02-08-2021 06:47
Onze kinderen hebben nog nooit iets van de kinderkaart gegeten, behalve toen ze een keer met een vriendinnetje mee gingen en van de ouders iets van de kinderkaart moesten kiezen. Zo vonden zij als jongere kinderen de Mac en andere fastfood-restaurants ook niet leuk, “want daar hebben ze alleen maar patat”. Is nu (pubers) wel wat veranderd :biggrin:

O ja, we waren ooit op vakantie in Duitsland, volpension. De kinderen werden geacht vóór de volwassenen te eten, en kregen dan apart kinder-eten: patat, snacks, hooguit een keer spaghetti met rode saus. Daar werden ze zo verdrietig van dat wij ze gewoon met ons lieten eten. Veel gezelliger ook.

Oh dat zouden onze kinderen ook vreselijk vinden. En is toch ook niet gezellig?
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
02-08-2021 06:48
Jeetje! Wat een absurde wending heeft dit topic gekregen door toedoen van één forumster. Te vroeg begonnen gisteren met🍷🍸🍹🍺???
Niet alleen dit topic hoor! Gelukkig kan je mensen op de negeer zetten maar nu krijg ik het alsnog mee omdat iedereen quote en reageert op die forummer.

Ik heb geen kinderen maar mijn nichtjes, neefjes beginnen ongeveer op 10 of 11 jaar met de gewone kaart mee te eten.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
01-08-2021 22:53
De kinderkaart? Ik kom eigenlijk nooit in een restaurant waar ze een kinderkaart hebben.
Huh? In de meeste restaurants hebben ze wel een kindermenu. Tenminste wel waar wij heen gaan. Het is ook geen aparte kaart he, dat je aan de ober vraagt: mag ik de kinderkaart zien? Nee, het zijn gewoon 3 regels op de gewone menukaart, met de woorden 'kindermenu' erboven ;)
Friet met frikandel, kroket, kipnuggets en soms iets van spagetti of pannenkoek. Ik heb zelden een restaurant gezien waar geen kindermenu is.

Mijn oudste is 10 en kiest over het algemeen altijd een kindermenu. Omdat ze dat zelf wil. Maar vaak is dat nogal weinig. Ik heb er geen probleem mee dat ze friet en frikandel wil eten maar ze moet niet te weinig hebben natuurlijk. Bij het ene restaurant gaat dat beter dan bij het andere. Uiteraard kan je wel een extra schaaltje friet bestellen. Of een voorgerecht vooraf.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 02-08-2021 10:20
21.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij juist op dat er steeds meer restaurants echt een lekker menu voor kinderen hebben, met lekkere voorgerechten en prima hoofdgerechten. Dingen als garnalenkroketten of risotto, of kabeljauw met goede groenten, of een goede hamburger met alles erop en eraan maar alleen wat kleiner dan de volwassenenversie, het is al lang niet meer friet met snack en appelmoes wat de klok slaat.

Ik zoek eigenlijk de restaurants meestal uit op wat er op het kindermenu staat. Is dat ruk, dan gaan we wel ergens anders eten.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven