Verjaardags cadeau ingepikt

14-09-2008 18:50 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Afgelopen week hebben wij iets mee gemaakt waar wij graag jullie mening over zou willen hebben. Wij zijn naar de verjaardag van nichtje X geweest. Nichtje X heeft een broer Neefje X. Neefje X is ouder dan Nichtje X.

Toen wij binnen kwamen en ik de cadeautjes voor mij neer legde zodat Flinterkekind ze kon geven stormde Neefje X op de cadeautjes af. Ik zei dat de cadeautjes niet voor Neefje X maar voor Nichtje X waren, zij was tenslotte jarig. Wij geven uit principe geen cadeautjes aan de overige kinderen.

Nadat Nichtje X de cadeautjes had uitgepakt, begonnen de kinderen te spelen. 1 cadeautje was iets om te knutselen. Neefje X heeft dit tijdens ons bezoek nog gemaakt, zonder dat er ook maar iets van werd gezegd door de ouders.

Wij vinden dit nogal raar, het was immers een cadeautje voor Nichtje X.

Omdat dit voor ons erg vreemd voelt, twijfelen wij of wij hier een gesprek over willen aangaan. Wat zouden jullie doen?
Off topic, krijgt neefje x op de verjaardag van nichtje x van de ouders ook een cadeautje? Ik zie dat namelijk vaak gebeuren. Een schoonzus en zwager verwachtten in het verleden vaak dat er voor broertjes van de jarige ook niets was, dat werd dus van de familie verwacht, daar zijn we nooit aan begonnen. Want het was al snel: "Pietjes vindt het zo leuk om ook iets te krijgen"
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:shining schreef op 14 september 2008 @ 19:45:

Wil je hier serieus een gesprek over aangaan?

Zoals ik in een vorige posting al aangaf zal het dan al snel uitdraaien op het totale gedrag van neefje.
Flinterke, als het andersom was geweest, als je Neefje een kado had gegeven en nichtje had er mee gespeeld, wilde je daar dan ook een gesprek over aangaan?
quote:Flinterke schreef op 14 september 2008 @ 19:49:

[...]

Zoals ik in een vorige posting al aangaf zal het dan al snel uitdraaien op het totale gedrag van neefje.Als je in hun huis bent heb je niks te zeggen over het gedrag van andere kinderen. Dus ik snap niet dat je een gesprek wilt aangaan?
quote:shining schreef op 14 september 2008 @ 19:50:

Flinterke, als het andersom was geweest, als je Neefje een kado had gegeven en nichtje had er mee gespeeld, wilde je daar dan ook een gesprek over aangaan?Shining, het was een knutselcadeau dat eenmalig gemaakt kon worden en dan heb je je eigen boek. Nichtje kan het dus nu niet meer maken. Met een speelcadeau maakt het mij niet uit of ze er samen mee spelen of niet.
quote:Prima69 schreef op 14 september 2008 @ 19:49:

Off topic, krijgt neefje x op de verjaardag van nichtje x van de ouders ook een cadeautje? Ik zie dat namelijk vaak gebeuren. Een schoonzus en zwager verwachtten in het verleden vaak dat er voor broertjes van de jarige ook niets was, dat werd dus van de familie verwacht, daar zijn we nooit aan begonnen. Want het was al snel: "Pietjes vindt het zo leuk om ook iets te krijgen"Ja, dit is precies hoe het daar ook gaat. Wij hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat wij dit niet doen.
quote:Flinterke schreef op 14 september 2008 @ 19:52:

[...]

Shining, het was een knutselcadeau dat eenmalig gemaakt kon worden en dan heb je je eigen boek. Nichtje kan het dus nu niet meer maken. Met een speelcadeau maakt het mij niet uit of ze er samen mee spelen of niet.

Als jij neefje een eenmalig knutselkado had gegeven en nichtje had het gemaakt, had je daneen gesprek willen aangaan?

Het komt oop mij over alsof het om dat neefje specifiek gaat.
In hun huis gelden hun regels. Je hebt het kado gegeven, dus het is niet meer van jou en ik zou het heel raar vinden als je er wat van zei.

In jouw huis gelden jouw regels. En ik zou dus wel corrigeren als hij bij jou is en de chips van de volwassenen opeet of speelgoed afpakt.
quote:shining schreef op 14 september 2008 @ 19:51:

[...]

Als je in hun huis bent heb je niks te zeggen over het gedrag van andere kinderen. Dus ik snap niet dat je een gesprek wilt aangaan?Dit gedrag vertoont neefje overal, dus ook bij ons thuis.
quote:Flinterke schreef op 14 september 2008 @ 19:53:

[...]

Dit gedrag vertoont neefje overal, dus ook bij ons thuis.

Dan kun je dat beter zeggen en niet beginnen over dat kadootje.

Wewlk gedrag vertoont hij eigenlijk?
quote:shining schreef op 14 september 2008 @ 19:53:

[...]

Als jij neefje een eenmalig knutselkado had gegeven en nichtje had het gemaakt, had je daneen gesprek willen aangaan?

Het komt op mij over alsof het om dat neefje specifiek gaat.Shining, het gaat inderdaad om neefje specifiek, en zoals in een vorige posting heb ik ook verteld dat dit de druppel was. Bij nichtje zou ik het ook jammer vinden maar zou het niet zo erg zijn als bij neefje. En als nichtje het zou doen zou ik het met voorbeeld van grote broer geen vreemde reactie vinden, kopieergedrag.
Het klinkt alsof je neefje gewoon niet ziet zitten. Dat hij geen diagnose heeft doet weinig ter zake denk ik. Ook kinderen met een diagnose kunnen namelijk gewoon worden opgevoed. Dat jij vind dat de ouders hem niet goed opvoeden, is jouw mening. En in gesprek gaan daarover is vragen om ellende. Niets zo gevoelig als iemands opvoedmethode. Het enige dat je kunt doen, is in jouw huis, jouw regels handhaven. En als ouders zich daaraan niet willen houden dan is het jammer. Zij zijn te gast in jouw huis en dienen zich dan ook zo te gedragen.
quote:Flinterke schreef op 14 september 2008 @ 19:27:

Oke jullie hebben het duidelijk gemaakt. Het totale gedrag van dit jochie is uiteindelijk ook het gesprek waar dit op uit zal draaien.

Ik zal een korte situatieschets geven wat er gebeurd als wij daar of waneer zij hier op visite komen.

Dit jochie schreeuwt dwars door alle gesprekken heen, ook als hij bij ons op visite is. Hij duwt kinderen weg, pakt dingen af en smijt dit speelgoed vervolgens door de lucht. Hij luistert naar niets en niemand, en afspraken zijn er is zulke situaties niet te maken. Kortom veel speelgoed gaat zonder ingrijpen stuk.

Een voorbeeld hiervan is dat hij graag met een muziek bal van flinterkekind wilde spelen, deze lag bovenop de kast en moest ik hem geven. Ik heb daarop afgesproken dat er niet mee gevoetbald kon worden. Vervolgens voetbalt hij er wel mee, ouders zeggen en doen niets, en vervolgens schopt hij de bal door de hele kamer. Waarop er weer geen reactie van de ouders is en ik de bal afpak. Vervolgens gaat dit jochie bij zijn ouders zeuren en vragen zijn ouders aan mij of hij de bal weer mag. Nee, dus. Waarop er hier een krijspartij ontstaat, hier reageren de ouders op door weer aan mij te vragen of hij de bal mag. Nog steeds nee. Ik doe de chips en worst voor de kinderen in een apart bakje. Dit maak ik naar iedereen kenbaar, vervolgens een hij ook de tafel voor volwassenen nog eens leeg zodat er voor de anderen bijna niets overblijft.

Voor zover wij weten heeft dit jochie geen diagnose. Hoe zouden jullie hier mee omgaan?Dit gedrag dus.
quote:Flinterke schreef op 14 september 2008 @ 19:55:

[...]

Shining, het gaat inderdaad om neefje specifiek, en zoals in een vorige posting heb ik ook verteld dat dit de druppel was. Bij nichtje zou ik het ook jammer vinden maar zou het niet zo erg zijn als bij neefje. En als nichtje het zou doen zou ik het met voorbeeld van grote broer geen vreemde reactie vinden, kopieergedrag.Dat dacht ik al.
Ik vind dat je best een gesprek kunt aangaan over zijn gedrag in jullie huis, maar ik zou echt dat voorval met dat kadootje er buiten laten.

Je geeft duidelijk je voorkeur aan en ik denk dat de ouders dat niet kunnen waarderen.
quote:fluffychuzzle schreef op 14 september 2008 @ 19:55:

Het klinkt alsof je neefje gewoon niet ziet zitten. Dat hij geen diagnose heeft doet weinig ter zake denk ik. Ook kinderen met een diagnose kunnen namelijk gewoon worden opgevoed. Dat jij vind dat de ouders hem niet goed opvoeden, is jouw mening. En in gesprek gaan daarover is vragen om ellende. Niets zo gevoelig als iemands opvoedmethode. Het enige dat je kunt doen, is in jouw huis, jouw regels handhaven. En als ouders zich daaraan niet willen houden dan is het jammer. Zij zijn te gast in jouw huis en dienen zich dan ook zo te gedragen.Over de diagnose heb ik geschreven omdat op een vorig forum waar ik kwam gelijk met diagnoses werd gesmeten en ik dan de opmerking zou krijgen dat ik rekening moest houden met een bepaalde diagnose. Vandaar deze opmerking.
Hmm, niet alles gelezen, maar het lijkt er op dat Neefje X over een paar jaar ook grote jongens van de scooter afblaft en dan komt vast te zitten. Typisch gevalletje gaat ontsporen!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Eens met de meerderheid hier. Ik zou het ook raar en onbeschoft vinden, maar het is het pakkie an van de ouders. Andersom zou ik het dus écht niet pikken als ik apart voor alle kinderen iets in een bakje doe en 1 van de kinderen komt bij de volwassenen iets eten. Dan heb je het volste recht om er iets van te zeggen.

En als hij speelgoed molt bij jou thuis heb je ook het volste recht om zijn ouders daarop aan te spreken.

Leg je ook uit waarom hij die bal niet meer mag als zijn ouders erom vragen bijvoorbeeld?
Ik zou dus nooit een algemeen gesprek aangaan. Maar wel zou ik concrete dingen direct corrigeren als ze bij mij in huis gebeurden.

Ik stel me even voor wat ik ervan zou vinden als familie me achteraf aan zou spreken op het gedrag van mijn zoon terwijl hij gewoon thuis was. Zou ik niet op prijs stellen.
quote:Eowynn_ schreef op 14 september 2008 @ 20:03:

Eens met de meerderheid hier. Ik zou het ook raar en onbeschoft vinden, maar het is het pakkie an van de ouders. Andersom zou ik het dus écht niet pikken als ik apart voor alle kinderen iets in een bakje doe en 1 van de kinderen komt bij de volwassenen iets eten. Dan heb je het volste recht om er iets van te zeggen.

En als hij speelgoed molt bij jou thuis heb je ook het volste recht om zijn ouders daarop aan te spreken.

Leg je ook uit waarom hij die bal niet meer mag als zijn ouders erom vragen bijvoorbeeld?Ja, dat doe ik. Alleen merk ik dat zijn ouders het moeilijk vinden wanneer hij zijn zin niet krijgt, ook na uitleg van mij blijft dit voor zijn ouders moeilijk.
Een algemeen gesprek zou ik ook niet doen. Maar wél dus als hij voetbalt met zo'n bal en zijn ouders vragen hem terug gewoon uitleggen dat hij die bal niet terugkrijgt en waarom niet. Ik zou zijn ouders laten aanmodderen, maar mijn eigen regels wel aanhouden.
Heeeeel herkenbaar!

Ik had een vriendin met zo'n zoontje, kind was altijd vervelend en stiekem, enja, dan heb je al meteen niet zo'n positieve indruk. Sneu voor het kind, want je gaat hem met andere ogen bekijken en op alles slakken zout leggen.

Ik zou er niet een discussie over aangaan, maar wel duidelijk grenzen aangeven als ze bij jou thuis zijn. En als dat inhoud dat je moet ingrijpen op zijn gedrag als zn ouders dat niet doen is dat je goed recht, maar al hoe moeilijk het ook is, bij hun thuis gewoon even op je tanden bijten en in de auto op de terugweg maar even stoom afblazen
Niet in gesprek met de ouders gaan. Je weet immers niet hoe de situatie thuis is. Misschien zijn ze al lang blij dat hij niet veel ergere dingen doet. Je mag nooit over andermans opvoeding een oordeel geven simpelweg omdat je nooit alle omstandigheden kent. Wellicht heeft hij dit gedrag geleerd op school om te overleven, misschien is het er langzaam ingegroeid, of is er iets heel anders aan de hand, je weet het niet.

Ik krijg ook nog wel eens een opmerking over Zwiepje die de neiging heeft hard weg te lopen op de stoep terwijl ik dan denk: man, ik ben allang blij dat hij tegenwoordig bij wegen stopt en goed kijkt bij oversteken. Daar zitten maandenlange keiharde training in, maar dat zie je niet als buitenstaander. (en denk je dat de ouders het zelf niet doorhebben?)

Wel kan je inderdaad in het balgeval zeggen tegen de ouders dat hij alleen de bal mocht als hij er niet mee zou voetballen en dat hij dit toch gedaan heeft. Dan begrijpen zij jouw keuze ook en zullen ze je waarschijnlijk wel steunen.

Fame, het gaat wel ver om van een jochie met 5 al te zeggen dat hij gaat ontsporen, alleen omdat hij nu niet goed deelt en met speelgoed omgaat...ik neem aan dat je het niet meende maar sarcastisch was (maar goed, dat kan je niet weten door het beeldscherm heen).
quote:maroon5 schreef op 14 september 2008 @ 20:13:

Heeeeel herkenbaar!

Ik had een vriendin met zo'n zoontje, kind was altijd vervelend en stiekem, enja, dan heb je al meteen niet zo'n positieve indruk. Sneu voor het kind, want je gaat hem met andere ogen bekijken en op alles slakken zout leggen.

Ik zou er niet een discussie over aangaan, maar wel duidelijk grenzen aangeven als ze bij jou thuis zijn. En als dat inhoud dat je moet ingrijpen op zijn gedrag als zn ouders dat niet doen is dat je goed recht, maar al hoe moeilijk het ook is, bij hun thuis gewoon even op je tanden bijten en in de auto op de terugweg maar even stoom afblazen Wij blijven vooral stoom afblazen,
quote:Zwieber schreef op 14 september 2008 @ 20:15:

Niet in gesprek met de ouders gaan. Je weet immers niet hoe de situatie thuis is. Misschien zijn ze al lang blij dat hij niet veel ergere dingen doet. Je mag nooit over andermans opvoeding een oordeel geven simpelweg omdat je nooit alle omstandigheden kent. Wellicht heeft hij dit gedrag geleerd op school om te overleven, misschien is het er langzaam ingegroeid, of is er iets heel anders aan de hand, je weet het niet.

Ik krijg ook nog wel eens een opmerking over Zwiepje die de neiging heeft hard weg te lopen op de stoep terwijl ik dan denk: man, ik ben allang blij dat hij tegenwoordig bij wegen stopt en goed kijkt bij oversteken. Daar zitten maandenlange keiharde training in, maar dat zie je niet als buitenstaander. (en denk je dat de ouders het zelf niet doorhebben?)

Wel kan je inderdaad in het balgeval zeggen tegen de ouders dat hij alleen de bal mocht als hij er niet mee zou voetballen en dat hij dit toch gedaan heeft. Dan begrijpen zij jouw keuze ook en zullen ze je waarschijnlijk wel steunen.

Fame, het gaat wel ver om van een jochie met 5 al te zeggen dat hij gaat ontsporen, alleen omdat hij nu niet goed deelt en met speelgoed omgaat...ik neem aan dat je het niet meende maar sarcastisch was (maar goed, dat kan je niet weten door het beeldscherm heen).Weet je Zwiepje, ik hoop dat je deze opmerkingen niet van familieleden krijgt. Daar ligt namelijk ook wel ons gevoelig punt. Als er iets is met dit jongentje laat het ons dat weten, wij zijn familie en geen vreemden. Overigens heeft dit jongetje dit gedrag vanaf zijn tweede levensjaar, sinds de geboorte van zijn zusje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven