Vervelen
dinsdag 12 juli 2011 om 21:15
Mijn kinderen vervelen zich de laatste tijd regelmatig. Dat resulteert dus in het gehang dat ik ook van mezelf nog wel herinner en het bijbehorende mistroostige gezicht... Ik probeer dan dingen te bedenken maar als dat ook niet helpt en alles met "geen zin in" wordt neergesabeld dan ben ik er ook wel klaar mee en laat ik ze zich lekker vervelen. Er staan me nog van die gevleugelde uitspraken bij als dat je af en toe vervelen alleen maar gezond is, etc. Maar ik word ook niet echt vrolijk van dat gehang en die zure gezichten
Hoe doen jullie dat? Negeren jullie het of stellen jullie eisen t.a.v. het gezicht dat ze trekken in gezelschap? Sturen jullie ze bijv. naar hun kamer of naar buiten om daar dan te gaan bedenken waar ze eventueel wèl zin in hebben?
Dank alvast!
Hoe doen jullie dat? Negeren jullie het of stellen jullie eisen t.a.v. het gezicht dat ze trekken in gezelschap? Sturen jullie ze bijv. naar hun kamer of naar buiten om daar dan te gaan bedenken waar ze eventueel wèl zin in hebben?
Dank alvast!
dinsdag 12 juli 2011 om 21:18
Hangt er van af of ze zich terecht vervelen denk ik. Als je zelf regelmatig wat me ze onderneemt, en er zijn dan momenten dat ze zich vervelen, zou ik zeggen; Prima, zolang je mij maar niet gaat vervelen.
Maar als je je kinderen eigenlijk altijd afwimpelt, dan vind ik dat je bij jezelf te rade moet gaan of je zelf wel genoeg energie steekt in je kinderen.
Maar als je je kinderen eigenlijk altijd afwimpelt, dan vind ik dat je bij jezelf te rade moet gaan of je zelf wel genoeg energie steekt in je kinderen.
dinsdag 12 juli 2011 om 21:23
Terechte opmerking. Ik doe inderdaad zoveel als ik kan met ze maar ik heb toch ook mijn eigen verplichtingen. Er moeten ook huishoudelijke dingen gedaan worden - veel zelfs - en ik wil ook af en toe wel even met mijn ouwe lijf languit op de bank. "Pa is even off-line." meld ik dan en dat vinden ze nog wel grappig ook.
Maar ook als ik net met ze terugkom van een uitstapje o.i.d. slaat de verveling wel eens toe omdat ze van gekkigheid niet weten waarmee ze zullen gaan spelen. Volgens mij zijn ze dan eigenlijk gewoon bekaf zonder het zelf te weten... Maar zeg maar eens tegen een kind dat een half uurtje op bed liggen ècht helpt, dan krijg je blikken vol onbegrip...
Maar ook als ik net met ze terugkom van een uitstapje o.i.d. slaat de verveling wel eens toe omdat ze van gekkigheid niet weten waarmee ze zullen gaan spelen. Volgens mij zijn ze dan eigenlijk gewoon bekaf zonder het zelf te weten... Maar zeg maar eens tegen een kind dat een half uurtje op bed liggen ècht helpt, dan krijg je blikken vol onbegrip...
dinsdag 12 juli 2011 om 21:43
Mijn moeder zei altijd ''geniet er van!''.
En misschien een idee om wat speelgoed e.d. weg te zetten. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar vaak zorgt veel keus voor een korte concentratieboog.
Een paar ''grote'' dingen (duplo/lego, trein, blokken, poppen, knutselspul) en buiten actief aan de gang en verder geen keus... Dan pas kunnen ze helemaal op gaan in hun spel (wel afhankelijk van de leeftijd).
Om de week naar de bieb om samen boeken te halen zodat ze daar naar kunnen grijpen als ze zich vervelen (en jij dus het idee hebt dat ze moe zijn)... Dat is toch lekker even rustig op de bank liggen met zo'n boek.
En misschien een idee om wat speelgoed e.d. weg te zetten. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar vaak zorgt veel keus voor een korte concentratieboog.
Een paar ''grote'' dingen (duplo/lego, trein, blokken, poppen, knutselspul) en buiten actief aan de gang en verder geen keus... Dan pas kunnen ze helemaal op gaan in hun spel (wel afhankelijk van de leeftijd).
Om de week naar de bieb om samen boeken te halen zodat ze daar naar kunnen grijpen als ze zich vervelen (en jij dus het idee hebt dat ze moe zijn)... Dat is toch lekker even rustig op de bank liggen met zo'n boek.
dinsdag 12 juli 2011 om 21:45
Zoon is bijna 10 en dochter is 8. En ik heb inderdaad al bewust heel veel 'zooi' weggehaald en het speelgoed laten staan dat tot creativiteit noopt, dingen als Playmobil, Lego en Fischer Technik. Je zou zeggen dat ze daar alle kanten mee op kunnen maar ook daar kunnen ze geen zin in hebben (en ook dat herinner ik me nog wel van mezelf).
dinsdag 12 juli 2011 om 21:46
Ik vind dat kinderen zich ook zelf moeten kunnen amuseren. Je kutn niet altijd dingen met ze ondernemen. Wij ondernemen ook niet veel want we hebben geen geld om op vakantie te gaan of naar een pretpark te gaan. Dus wat wij doen is met ze wandelen, een stuk fietsen, naar het zwembad gaan e.d.
Kunnen ze niet met vrienden/vriendinnen afspreken?
Kunnen ze niet met vrienden/vriendinnen afspreken?
dinsdag 12 juli 2011 om 21:46
dinsdag 12 juli 2011 om 21:51
dinsdag 12 juli 2011 om 21:52
dinsdag 12 juli 2011 om 21:54
quote:anaiteb22 schreef op 12 juli 2011 @ 21:46:
Hoe oud zijn de kinderen?
Misschien kunnen ze je helpen in het huishouden? [...] Daarna weten ze altijd iets leuks om te doen ;)Ook die ga ik morgen meteen proberen Ze helpen op zich ook wel af en toe (en ik voer dat op naarmate ze ouder worden) maar ergens voelt het dan een beetje als "straffen" voor het feit dat ze zich vervelen. En op zich kan ik het ze natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze zich vervelen; hooguit het hoofd dat ze erbij trekken.
Hoe oud zijn de kinderen?
Misschien kunnen ze je helpen in het huishouden? [...] Daarna weten ze altijd iets leuks om te doen ;)Ook die ga ik morgen meteen proberen Ze helpen op zich ook wel af en toe (en ik voer dat op naarmate ze ouder worden) maar ergens voelt het dan een beetje als "straffen" voor het feit dat ze zich vervelen. En op zich kan ik het ze natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze zich vervelen; hooguit het hoofd dat ze erbij trekken.
dinsdag 12 juli 2011 om 22:03
Wij konden vroeger klusjes in huis doen en daar kregen we dan voor betaald (geen grote bedragen, met genoeg voor eens een ijsje in het zwembad, een helemaal eigen zak snoepjes, etc.).... Dit deden we nog wel eens als we ons verveelde... Mijn moeder had altijd een lijstje hangen met klein en iets grotere klusjes en de bedragen er achter (afwassen, stofzuigen, hier en daar poetsen, bladeren vegen, onkruid wieden, was vouwen, koken, etc. etc.)
En tja, ik herken het ook van mezelf, en laten vervelen is volgens mij toch de beste oplossing. Niet toch maar gaan vermaken, geen dvd'tje op, gewoon vervelen... Het is een fase zullen we maar zeggen...
En tja, ik herken het ook van mezelf, en laten vervelen is volgens mij toch de beste oplossing. Niet toch maar gaan vermaken, geen dvd'tje op, gewoon vervelen... Het is een fase zullen we maar zeggen...
dinsdag 12 juli 2011 om 22:21
Het zijn maar kleine klusjes die ik dan samen met ze doe, hoor. En niet als straf voor het vervelen, maar dan zeg ik: als je niks te doen hebt, kan je mama dan even helpen?
Soms met een beetje gemopper en het eerst vreselijk nodig-naar-de-wc-moeten-smoesje
maar dan zijn ze toch weer even bezig.
En soms laat ik ze gewoon een middagje "hangen", want ik heb soms ook een hangdag en zolang dat niet dagelijks of wekelijks is mogen zij dat ook
Soms met een beetje gemopper en het eerst vreselijk nodig-naar-de-wc-moeten-smoesje
En soms laat ik ze gewoon een middagje "hangen", want ik heb soms ook een hangdag en zolang dat niet dagelijks of wekelijks is mogen zij dat ook
woensdag 13 juli 2011 om 00:52
quote:manikshamanik schreef op 12 juli 2011 @ 22:06:
[...]
Ja, maar ik ook; agent, openbare aanklager, advocaat en rechter in één spelen. En ik had het al druk
Tip tegen verveling: Laat ze hun eigen rechter zijn.
Of advocaat, uitzoeken waarom de ruzie begon, Heel leerzaam
[...]
Ja, maar ik ook; agent, openbare aanklager, advocaat en rechter in één spelen. En ik had het al druk
Tip tegen verveling: Laat ze hun eigen rechter zijn.
Of advocaat, uitzoeken waarom de ruzie begon, Heel leerzaam
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 13 juli 2011 om 07:50
Ik heb laatst een artikel gelezen waarin stond dat wij Nederlandse vrouwen onze kinderen juist te weinig laten vervelen. Vervelen is goed voor de creative ontwikkeling. Door de komst van tv en computer vervelen onze kinderen zich juist steeds minder, maar belemmeren we ze in het creative proces. Een luie moeder, is een goede moeder, was het motto van dat artikel. Dus zie het positief, je bent goed bezig als jouw kinderen zich af en toe vervelen.