Vmbo en dan?

08-02-2020 08:25 47 berichten
Dochter is gestart op BB. Dit was het destijds het hoogst haalbare. Na een jaar is ze naar BK gegaan en nu wil ze proberen om enkele vakken op gt te doen. Ze werkt er hard voor en heeft hulp nodig maar ze doet enorm haar best. Persoonlijk denk ik dat met meer huiswerk er qua niveau ook meer mogelijk is. Vmbo is gericht op uitstroom mbo. Ze zijn al vanaf dag 1 bezig met profielkeuze. Dochter vindt dat vreselijk. Heeft totaal geen idee welke richting ze op wil. Heeft wel keuze moeten maken voor 2e leerjaar, maar zou haar keuze liever nog uitstellen.

Kun je ook van BK naar GT naar TL zodat je later kunt kiezen? Ik heb overigens geen idee of het ook haalbaar is qua intelligentie en het hoeft ook niet, maar ze wil nog niet kiezen welke mbo richting past. Je kunt ook lastig hoppen tussen zorg en welzijn en groen bijvoorbeeld.

Iemand tips?
Ook binnen GL en TL moet je een profiel kiezen. Qua uitstroom naar MBO is er weinig verschil. Veel leerlingen van KBL en G/TL komen in een instroomklas in het MBO niveau 3/4. Pas later komt dan de keuze voor niveau (2,) 3 of 4.

Handiger is dus om te kijken of school iets aanbiedt op het gebied van loopbaanoriëntatie. Veel scholen bieden een interessetest aan (via een extern bureau) die dan gaat kijken met de kwaliteiten van je dochter en de interesses uit de test waar ze het best zou passen.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt, is mij verteld, niet uit welk profiel je dochter kiest voor het mbo. Ze kan naar elk mbo met haar diploma.
Niveau GL en TL is gelijk, GL is alleen praktijkgericht en TL theoriegericht. Gewoon een leuke vervolgopleiding zoeken, ook na TL zal zodat moeten doen.
Such a beautiful place to be with Friends.
LoveDobby schreef:
08-02-2020 08:45
Niveau GL en TL is gelijk, GL is alleen praktijkgericht en TL theoriegericht. Gewoon een leuke vervolgopleiding zoeken, ook na TL zal zodat moeten doen.
Na TL kan je toch havo gaan doen? Na GL niet.
Wanneer je het niet weet kun je het best theoretisch doen dat is het meest algemeen en biedt de meeste opties.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
In welk jaar zit ze nu dan?
Letsgetlosttonight schreef:
08-02-2020 08:51
In welk jaar zit ze nu dan?
Tweede jaar....
viva-amber schreef:
08-02-2020 08:49
Wanneer je het niet weet kun je het best theoretisch doen dat is het meest algemeen en biedt de meeste opties.
Maar theoretisch is er niet op BK of GT. Er wordt veel aandacht besteed aan beroepenkeuze. Ook echt op een leuke wijze hoor, maar ze is 13 en heeft geen idee wat ze leuk vindt. Keuze verloopt nu op basis van iets echt niet willen zoals techniek waardoor die richting afvalt.
viva-amber schreef:
08-02-2020 08:49

Dat is wel makkelijk gezegd. Er zit niveauverschil tussen BB, BK en TL. Je kunt niet kiezen voor TL als je niveau BB is.
Gatinmijnsok schreef:
Het maakt, is mij verteld, niet uit welk profiel je dochter kiest voor het mbo. Ze kan naar elk mbo met haar diploma.
Precies dat. Ook met bv profiel zorg en welzijn kun je bv timmerman worden op mbo.
Alle vmbo-opleidingen duren vier jaar. Op alle vmbo’s volg je vanaf jaar 3 een gekozen profiel.
Je dochter stelt dus geen keuze uit als ze naar een hoger niveau gaat binnen het vmbo.
Voor vrijwel alle mbo’s worden geen eisen gesteld qua profiel, vaak wel een voorkeur.

Dat de keuzeverplichting te vroeg komt, is een gevoel dat veel leerlingen en docenten delen.
Gatinmijnsok schreef:
Ze doet nu zorg en welzijn en dat is breed. Maar iedere keer weer die aandacht voor toekomstig werk vindt ze vreselijk. Ik dacht....misschien kun je een langere theoretische leerweg volgen via vmbo.
kijk eens welke mbo's je hebt
echt heel veel

laat haar zo hoog mogelijk uit komen , liefst minimaal kader
dan heb je best nog veel keus
Het gaat om het niveau niet om de richting. Niveau 4 kun je daarna naar hbo.
Gatinmijnsok schreef:
Helaas klopt dit.. En daarom komt het vaak voor dat een leerling bepaalde vakken niet meer gehad heeft terwijl deze kennis wel nodig is voor de mbo opleiding die gekozen word.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Laat haar vooral leren op een niveau dat past. Niets zo verschrikkelijk voor je toekomst als voortdurend op je tenen te moeten lopen en te falen terwijl je je best doet.
Polsjef schreef:
08-02-2020 08:59
Ze doet nu zorg en welzijn en dat is breed. Maar iedere keer weer die aandacht voor toekomstig werk vindt ze vreselijk. Ik dacht....misschien kun je een langere theoretische leerweg volgen via vmbo.
Nee is altijd 4 jaar. Maar de richting maakt echt niet zo veel uit, je wordt op elke mbo aangenomen ongeacht de richting die je hebt gevolgd. Maar laat haar testen doen via school of op internet. Ga naar open dagen.

Ik wist het ook niet, ik had een bijbaan in een winkel dus ik heb detailhandel gedaan (mbo 2 verkoper, mbo 3 eerste verkoper en daarna mbo 4 leidinggevende) en daarna hbo bedrijfskunde. Andere mensen uit m'n klas gingen zorg of kapster doen. Niet citeren want herkenbaar.
Polsjef schreef:

Ook bij TL wordt hier veel aandacht aan besteed. Ook dan vanaf het derde jaar al vakken binnen een bepaald profiel en dan laten ze het laatste jaar nog een vak vallen. Bij alle vierjarige opleidingen wordt al in het tweede jaar de richting gekozen.

Bij havo (5 jaar) en vwo (6 jaar) wordt pas in jaar drie daar mee begonnen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 08-02-2020 09:05
0.41% gewijzigd
morgana81 schreef:
08-02-2020 09:02
Helaas klopt dit.. En daarom komt het vaak voor dat een leerling bepaalde vakken niet meer gehad heeft terwijl deze kennis wel nodig is voor de mbo opleiding die gekozen word.
Bij welke mbo opleidingen is dat dan?
chrys schreef:
laat haar zo hoog mogelijk uit komen , liefst minimaal kader
dan heb je best nog veel keus
Vind dit wel een goeie tip. Volgens mij zit er ook echt niet zo heel veel verschil tussen de niveaus's. Maar ik heb nog nooit gehoord van een docent dat ik met G naar de havo kon. Anyways, volgens mij kan je bij T en G instromen op mbo 3 en bij B en K mbo 2. Maar dit weet ik niet helemaal zeker. Maar als ze hoger kan, zeker proberen.

Volgens mij was bij ons het enige verschil tussen T en G is dat is Duits had. Maar is al een aantal jaar geleden dus ik weet niet het niet helemaal zeker meer.
anoniem_387931 wijzigde dit bericht op 08-02-2020 09:16
18.80% gewijzigd
morgana81 schreef:
08-02-2020 09:02
Welke vakken dan, de theorievakken blijven toch gelijk? En de praktijkvakken zijn allemaal zo breed dat er niet heel specifieke kennis is. En daarnaast ook heel gericht op werkhouding, op tijd komen, afspraken nakomen, enz.
Iedere vmbo-opleiding duurt 4 jaar en allemaal zijn ze gericht op de naadloze doorstroom naar het mbo. Ze kan dus niets uitstellen door een ander niveau te gaan doen, laat haar vooral niet boven of onder haar niveau zitten.

Daarnaast: je gevoel wordt gedeeld door veel docenten, ouders en leerlingen. Het is ook gewoon erg vroeg bezig zijn met later. Helaas werkt dat hier zo. Maar anderzijds is ze pas 13 en hoeft ze pas over 2,5 jaar de overstap naar het mbo te maken. In die tijd gaat ze nog enorm veranderen en zich ontwikkelen, en misschien wel een heel passende keuze voor haar maken. En zo niet is iedere opleiding leerzaam en omscholen ook op latere leeftijd gelukkig gewoon mogelijk.
Letsgetlosttonight schreef:
08-02-2020 09:06
Vind dit wel een goeie tip. Volgens mij zit er ook echt niet zo heel veel verschil tussen de niveaus's. Bij ons was het basis, kader, theoretisch en daarna gemengde leerweg. Maar ik heb nog nooit gehoord van een docent dat ik met G naar de havo kon. Anyways, volgens mij kan je bij T en G instromen op mbo 3 en bij B en K mbo 2. Maar dit weet ik niet helemaal zeker. Maar als ze hoger kan, zeker proberen.

Volgens mij was bij ons het enige verschil tussen T en G is dat is Duits had. Maar is al een aantal jaar geleden dus ik weet niet het niet helemaal zeker meer.

Lijkt mij sterk, het is overal basis als laagste niveau, dan kader, dan gemengd theoretisch, en dan als hoogste theoretisch. En met GT kun je niet naar de havo inderdaad. Dat kan alleen met TL.
Polsjef schreef:
08-02-2020 08:25
Persoonlijk denk ik dat met meer huiswerk er qua niveau ook meer mogelijk is.
Zo zielig.. nu al veel druk.
Ik zou hier nooit voor kiezen. Liever een lager niveau dan een kind wat altijd op haar tenen moet lopen en overvraagd en onzeker wordt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven