Voor het eerst op pad met de baby

02-11-2016 08:47 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Komend weekend willen we voor het eerst op pad gaan met ons zoontje. (Hij is vandaag 3 weken oud). We willen hier in de buurt even lunchen en daarna kort naar een matrassen-winkel gaan



Ons mannetje krijgt borstvoeding. Maar als we op pad zijn wil ik afgekolfde melk uit een flesje proberen. (Ik ben hier vandaag mee aan het oefenen).



Ik zal wel teveel nadenken maar als new mommy heb ik toch een paar vragen:



- Hoe neem je afgekolfde melk mee? (Gekoeld, in het flesje, met een koel-element?)

- Hoe warm je afgekolfde melk op? (Gewoon even vragen in een lunchroom?)

- Lunchen én naar een winkel. Zijn dat niet teveel prikkels voor zo'n kleintje? Hihi



Alvast super bedankt voor jullie tips. Ik weet dat het ook gewoon een kwestie van doen is. Maar je wilt toch goed voorbereid zijn.



X
Oei hihi, zéér gewaagd allemaal hoor .
Alle reacties Link kopieren
- in en flesje met dopje ertussen zodat jet niet lekt

- ja

- kijk naar je kind, maar hij zal het vast wel trekken hoor. Ook kwestie van gewenning.



Succes en geniet!
quote:Elynne schreef op 02 november 2016 @ 08:49:

Oei hihi, zéér gewaagd allemaal hoor .



Bah, jouw soort mensen maken dit forum soms zo akelig. Je kan het ook lezen, je schouders ophalen en verder gaan. Maar nee, nog even een nare sneer aan TO om te laten weten wat je van haar vind.



OT: ik heb ook wel eens moeders zien borstvoeden met een doek eroverheen, valt nauwelijks op. Qua afgekolfde melk heb ik geen idee, maar veel succes en plezier!
Alle reacties Link kopieren
Waarom geef je hem niet gewoon de borst?
Alle reacties Link kopieren
Een van de enorme voordelen van borstvoeding lijkt mij nou juist dat je het altijd kant en klaar bij je hebt, en meteen op de juiste temperatuur. Waarom zou je dan nu moeilijk gaan doen met flesjes etc? Zeker als het de eerste keer op pad is, en je het toch al spannend vindt en zo?

In die lunchroom een rustig hoekje opzoeken en een doek meenemen als je het anders te bloot vindt? Dat laatste is misschien sowieso wel een goed idee (ook als je wel voor het flesje gaat), je weet nooit of kind ineens een keer extra voeding wil, de fles verkeerd opgewarmd wordt en niet meer bruikbaar is (geen idee of dat kan, maar kan me er iets bij voorstellen), toch niet op te warmen is, toch gelekt heeft etc. Dan heb je in elk geval ene alternatief voorhanden.
Melk gekoeld meenemen en in lunchroom vragen om op te warmen. Dat doen ze daar in de magnetron en het kan zijn dat ze aan jou vragen hoe lang en op hoeveel Watt (vind ik altijd een stomme vraag want elke magnetron is anders, zij kennen het ding het beste).



Overigens lijkt live voeden me makkelijker. Rustig plekje opzoeken met je rug naar het publiek, en dan een doek eroverheen. Geen mens die iets ziet, ook als je er nog niet zo handig mee bent.



Lunch en matrassenwinkel zal de uk nog wel trekken qua prikkels. Maar daar kom je gaandeweg na een aantal uitjes vanzelf achter, hoeveel prikkels hij aan kan.



Have fun!
Alle reacties Link kopieren
Ik zocht meestal een plekje op waar ik een beetje discreet kon voeden. Als ik van te voren het idee had dat dit niet mogelijk was kolfde ik kort van te voren. Vers gekolfde moedermelk mag en aantal uur op kamertemperatuur worden bewaard. Dan ging het mee in een fles die ik in een isoleertasje meenam.

Het koelde dan iets af, maar mijn zoontje dronk het gewoon, ik weet niet hoe dat bij die van jou zit natuurlijk.



Bewaren afgekolfde melk
Alle reacties Link kopieren
Maak het jezelf niet zo ontzettend moeilijk en geniet van de vrijheid die borstvoeding geeft.
quote:Swinta schreef op 02 november 2016 @ 08:53:

Waarom geef je hem niet gewoon de borst?

Dit!



Neem een dunne sjaal mee om je blote decolleté wat af te dekken en je kunt overal voeden. Flesje met drie weken kan verwarrend zijn voor je kindje, en misschien helemaal niet lukken.



Geef borstvoeding nooit aan personeel in de horeca om op te warmen. Krijg je het vaak veel te heet terug. Vraag iets met het water waar je flesje in past en warm zo op.



In de file heb ik mijn fles wel eens drinkbaar gekregen door de fles in de auto tussen mijn dijen te klemmen. Dan wordt het in ieder geval ongeveer kamertemperatuur.
Hoe lang ga je weg?



Afgekolfde melk kan je een paar uur op kamertemperatuur bewaren (maar uiteraard blijft het langer vers als het gekoeld is).



Je mag de melk niet opwarmen in de microgolfoven. Dus als je ze warm wil krijgen: even onder een warme kraan houden. Wij gaven de melk altijd gewoon koud of op kamertemperatuur.



Vraag 3: Hangt van je kind af. Slaapt hij in de draagdoek/kinderwagen/autostoeltje? Kan hij een dutje doen onderweg? Wij gingen heel vaak op pad met onze kleine man, dat ging prima zo lang hij in de draagdoek kon slapen. Wij planden het dan wel dat we regelmatig eventjes konden rondwandelen op een rustige plek zodat hij sliep.



je kan ook borstvoeding geven en bvb een sjaal of een doek over jou en de baby hangen zodat je je minder bloot voelt. Nouja, ik gaf/geef overal borstvoeding

Maar mss is het sowieso een goed plan om iets mee te hebben zodat je borstvoeding kan geven als het nodig is.
Het uitstapje van lunchen en een winkel kan makkelijk. Ik nam altijd de kinderwagen met bak mee en dan sliepen ze de eerste maanden het grootste deel van de tijd. Even opletten dat het niet te warm wordt binnen. Buiten is het koud, maar als je dan binnen luncht, even de deken terug slaan en mutsje af bijvoorbeeld.

Over afgekolfde melk kan ik geen tips geven.
Alle reacties Link kopieren
Voor het eerst in het openbaar voeden kan spannend zijn, maar het is een stuk eenvoudiger dan kolven en opwarmen. Nee een fijne omslagdoek mee en ga met je rug naar de ergste drukte zitten, of vraag of je even ergens apart mag zitten om te voeden als je dat prettiger vindt. Maar geloof me, als je dit even oefent thuis zal het niemand opvallen.



Of het te lang is daar kom je vanzelf achter. Is je baby al gewend aan de kinderwagen? Mijn jongste wilde er amper in de eerste zes weken dus die droeg ik altijd.



Leuk, op stap met je verse baby! Met zo'n ukkie heb je vaak veel bekijks. Geen haast hebben en een beetje afgaan op wat baby aangeeft. Lekker trots wezen en van genieten!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de baby het wel trekt maar ik weet niet of jouw borsten de hele uitstap trekken. Ligt er ook een beetje aan hoe lang je weg blijft en hoe vaak je normaal voedt.



Om die reden en de reden hierboven (bij de hand, juiste temperatuur) heb ik er altijd meteen een gewoonte van gemaakt om live te voeden.
Ik heb nog nooit afgekolfde melk meegenomen als ik er zelf bij was. Ook geen doek om me achter te verstoppen trouwens :-)

Als je niet in de lunchroom hoeft te voeden qua tijd, kun je ook altijd in de auto voeden tussen de lunch en de winkel in. (Hierbij neem ik even aan dat een matrassenwinkel niet op loopafstand zit.)
Oh en plan het niet te veel. Misschien is de kleine die dag anders dan anders en kom je niet weg.

Laat het dan gaan, ga niet stressen dat het nu moet. En moeten die matrassen echt wel, die dat dan eerst. Je kunt ook weer thuis lunchen als het allemaal niet lukt. Het went vanzelf, al lijkt het nu een enorme onderneming.



Met mijn eerste vond ik zelf een boodschap gaan doen ook een hele onderneming. Met de jongste liep ik met 10 dagen 's morgens om 8.15 buiten, want oudste twee moesten naar school.
Alle reacties Link kopieren
Zoals anderen hier al zeggen, is het voordeel van borstvoeding juist dat je het overal bij je hebt en je niet met flessen en flessenwarmers hoeft te sjouwen. Profiteer daarvan! Ik deed altijd een shirt aan met een hemdje eronder. Shirt omhoog tot net boven de tepel, hemdje naar beneden tot net eronder en voor het gemak kan je er ook nog een doek over hangen. Niemand die ook maar iets hoeft te zien. Ik zou het wel weten!
Ik zou met drie weken nog geen flesje doen. Borstvoeding geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Als je borstvoeding geeft waarom dan hannesen met een fles? Neem een doek mee en ga lekker in een hoekje zitten.

Zie ik op mijn werk zo vaak dat baby's gewoon aan de borst gevoed worden met een doek eroverheen.



En als je er niet goed bij voelt neem je de fles mee en laat je het opwarmen.



Ik gaf flesvoeding omdat de borst niet lukte en daar zijn altijd mogelijkheden voor om te geven, zo makkelijk kan het met borstvoeding ook.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties. Goed punt wat betreft de borstvoeding inderdaad hoor. Dat is het makkelijkste inderdaad. Moet alleen een beetje aan het idee wennen om dat in het openbaar te doen. Maar met een doek en op een rustig plekje moet dat zeker lukken. Voor alles een eerste keer



We gaan ook een stukje met de auto. Dus ik neem dan de maxicosi mee voor in de auto en de kinderwagen om mee te wandelen. (+ik hou m'n draagdoek achter de hand voor het geval hij niet kan slapen in de bak).



Ik moet er zelf ook wel een beetje om lachen hoor, hoeveel ik er over na denk Maar dat komt gewoon omdat het de eerste keer is. En dan wil je niks aan het toeval overlaten haha
Als je vlak voor vertrek kolft, kun je de borstvoeding zo meenemen en geven, als het maar op kamertemperatuur is. Vond ik altijd wel handig (ik gaf alleen maar afgekolfde bv).
Alle reacties Link kopieren
Lunchen en naar een matrassen winkel kan makkelijk. Juist nu kind nog een baby is. Geniet van de vrijheid die je nog hebt met een baby.



Straks met een.peuter die zich stierlijk gaat vervelen wordt het een beetje moeilijker. Maar kan ook.



Mijn kind dronk flessenmelk. Dus nam ik poeder en water apart mee en overal waar ze een magnetron hebben zijn ze bereid om het even op te warmen. Heb nog nooit nee te horen gekregen.



Hoe je afgekolfde melk moet bewaren weet ik niet.



Als je thuis nog niet met de fles hebt geoefend zou ik zeker niet met de fles op pad gaan. Dat geeft dan gegarandeerd stress als de baby niet wil drinken en dus een verpest uitje.



Ik zou dan gewoon in een rustig hoekje gaan borstvoeden.
quote:lilapie schreef op 02 november 2016 @ 08:59:

Je mag de melk niet opwarmen in de microgolfoven. Dus als je ze warm wil krijgen: even onder een warme kraan houden. Wij gaven de melk altijd gewoon koud of op kamertemperatuur.

Natuurlijk mag het wel in de magnetron/microgolfoven, voor een keertje.



De magnetron warmt lokaal te warm op (hot spots / cold spots). Melk die te warm is geweest verliest iets van zijn voedingswaarde. Dus op de lange termijn wil je liever niet alle voeding in de magnetron opwarmen. Maar voor een keertje in een lunchroom is dat geen enkel probleem. De magnetron doet verder niks schadelijks met de melk, er komen niet ineens schadelijke stoffen vrij ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik lekker live gaan voeden. Wat is er nu makkelijker en mooier dan je kind de borst te geven (en het is ook direct op temperatuur).



Neem een hydrofieldoek of een sjaal mee als je dat prettig vindt. Mijn zusje had altijd een los vallend topje over een spagettibandshirtje en dan zag een andere bezoeker van de lunchroom ook niets.



Ik ben echt pro-borstvoeding, maar ik hoef de borsten van een ander weer niet te zien. Dus een beetje discreet ontbloot vind ik zelf wel prettig.
Een dag niet genoten is een dag niet geleefd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou lekker eerst eens gaan wandelen. Neem baby mee naar het bos met man en voed hem in alle rust eens ergens op een bankje. Gewoon even wennen of gelijk durven.



Ik weet mijn eerste keer live voeden nog wel. Het was bij la place en ik was zo zenuwachtig dat ik een koksschort had gekocht bij de zeeman om me te kunnen bedekken. Dochter was het daar niet mee eens, duwde het ding continue weg. En zo zat ik ineens noodgedwongen met een koffietje in het openbaar zonder cover up te voeden alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Echt, 20 maanden later nog steeds t makkelijkste dat er is.



Mijn motto: if breastfeeding offends you, put a blanket over your head. En zoveel valt er niet te zien hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven