Vriendjes (basisschool)

06-09-2017 12:47 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Krijg mijn overbezorgde oudermodus niet uit, dus even hier een klankbord zoeken.

(Stief)zoon van 6 is net gestart in groep 3 en is een gezond en vrolijk ventje. Niet extreem sociaal, maar niks zorgelijks. Op de creche lag hij prima in de groep, groep 1 kwam vriendjes maken wat moeizaam van de grond, maar halverwege groep 2 kreeg hij een heus vriendengroepje, inclusief 1 a 2 keer per week afspreken.

Nu zijn alle klassen opnieuw ingedeeld dus oude vriendjes niet meer allemaal in de klas. Hier was hij in de vakantie onzeker over, of hij straks nog wel speelmaatjes had etc. Nu had hij gisteren afgesproken met een vriendje voor vandaag maar zoals het gaat met deze leeftijd had het vriendje zich bedacht en wilde hij net niet meer. Dikke tranen natuurlijk nu.

We proberen het nuchter te benaderen, maar omdat zijn zelfvertrouwen op dit vlak zo fragiel is, lastig om dit op de juiste manier aan te vliegen. Ben zelf hoogzwanger op het moment dus mijn hart breekt nogal snel voor hem ;-). Iemand herkenning?
leven, leren en ook vriendschappen sluiten - het gaat allemaal met vallen en opstaan. Teleurstellingen horen erbij en zijn prima om te ervaren. Laten we wel wezen - we hebben het over één speelafspraakje dat niet doorgaat. Waarschijnlijk spelen je hormonen je parten. Begrijpelijk, maar houd het hoofd koel, heb vertrouwen in heb en je zult zien dat het allemaal vanzelf goedkomt. Het klinkt mij althans niet in de oren dat er ook maar één aanleiding is om je zorgen over te maken.
Hier vorig jaar eenzelfde probleem, met beide (stief voor mij) kinderen die beiden in nieuwe klassen kwamen. Ze zagen er zelf best tegen op, maar in enkele weken waren ze helemaal ingeburgerd.

Geef het wat meer tijd!
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Je moederhart kan het best zwaar hebben nu...maar zo gaat dat echt heel vaak. Afspreken en dan kan het niet of ze willen niet meer ect.
Kind troosten en bij een volgende afspraak kan je best aangeven ( ik ga er even vanuit dat ouders ook de afspraak even met elkaar bespreken ivm ophalen enzo) dat je dan wel hoopt dat het doorgaat ivm kind in tranen. Gewoon vriendelijk natuurlijk.
Hoeft niet, ligt ook aan band met de ouder, je kan ook niks zeggen.

Ik zeg nu gewoon ( als ze in de ochtend of de dag ervoor erover beginnen of afspreken kan) dat ik het wel zie op dat moment en dat ze dan maar moeten afspreken. Dat het wel kan maar dat we het dan wel even zien.

Dat werkt bij mijn kinderen. Bijna nooit meer teleurgestelde gezichtjes.
geef het wat tijd
en vraag juf eens hoe het in de klas gaat
misschien kan ze een beetje sturen? Hem eens met een ander jongetje in contact brengen?
Waar zijn de ouders van dit jongetje?
Ja moet het sowieso meer tijd geven, hij is een kat uit de boom kijker dus dat duurt ook altijd even. Was vooral net zo blij dat het vorig jaar beter ging dus dit is weer even een stapje terug gevoelsmatig.
hamertje schreef:
06-09-2017 13:12
Ja moet het sowieso meer tijd geven, hij is een kat uit de boom kijker dus dat duurt ook altijd even. Was vooral net zo blij dat het vorig jaar beter ging dus dit is weer even een stapje terug gevoelsmatig.
(maar doet pijn he?)
S00F schreef:
06-09-2017 13:07
Waar zijn de ouders van dit jongetje?
Van het vriendje? Die hadden we via de app nog even gesproken gisteren maar hij werd opgehaald door zijn opa.
lilalinda schreef:
06-09-2017 13:13
(maar doet pijn he?)
Ja stom he, weet het rationeel ook wel, maar dat teleurgestelde koppie helpt niet echt
hamertje schreef:
06-09-2017 13:15
Van het vriendje? Die hadden we via de app nog even gesproken gisteren maar hij werd opgehaald door zijn opa.
Nee van het jongetje waar het over gaat.
Zoon (ook 6, sociaal wat onhandig) is afgelopen jaar ook wel eens "gekwetst" door zijn vriendje. Vind dat ook heel vervelend voor hem, maar die dingen gebeuren nu eenmaal. Heb zoon uitgelegd dat wanneer iemand iets doet waar hij moeite mee heeft/verdrietig van wordt etc. hij dat dan maar tegen dat betreffende kind moet zeggen. Vaak zijn die kindjes op zo'n moment helemaal niet bezig met de gevolgen voor het andere kindje... In het geval van zoon was dat dus iets van "Ik word er verdrietig van als je me rare namen geeft".

Al met al probeer ik er zo min mogelijk tussenin te zitten.
Ene week zijn het vriendjes, andere week niet meer. Week daarop weer wel.

Hoe meer jij er de nadruk op legt hoe meer kind dat oppakt en er ook wat van vind.

Benader het neutraal.

En tuurlijk begrijp ik wel dat het rot is.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 06-09-2017 14:06
0.22% gewijzigd
S00F schreef:
06-09-2017 13:37
Ook gewoon in zijn leven, allemaal op goede voet met elkaar, al bijna 6 jaar. Heb het er ook met hen beide over, maar een extern klankbord is ook wel eens prettig.
S00F schreef:
06-09-2017 13:37
Ik snap er niets van. ;)
hamertje schreef:
06-09-2017 13:57
Ook gewoon in zijn leven, allemaal op goede voet met elkaar, al bijna 6 jaar. Heb het er ook met hen beide over, maar een extern klankbord is ook wel eens prettig.
Ik vind het vreemd dat de ouders er niet lijken te zijn?
Pas jij vandaag op?
S00F schreef:
06-09-2017 14:02
Ik vind het vreemd dat de ouders er niet lijken te zijn?
Pas jij vandaag op?
lekker aan het stoken?
lilalinda schreef:
06-09-2017 14:04
lekker aan het stoken?
Vraag me gewoon af hoe het zit. Het komt nogal vreemd op me over.
Gescheiden ouders en t.o. nu de vrouw van de vader?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
lilalinda schreef:
06-09-2017 14:04
lekker aan het stoken?
Niet wéér een razzia tav Soof he???
Troeteltje schreef:
06-09-2017 14:07
Niet wéér een razzia tav Soof he???
niet weeeeer een (volledig OT) razzia tegen stiefouders
Gatti schreef:
06-09-2017 14:07
Gescheiden ouders en t.o. nu de vrouw van de vader?
OT
Ik lees nooit alles van iedereen/ scroll geen loepjes. Wellicht mis ik derhalve dé bepalende info.
Troeteltje schreef:
06-09-2017 14:10
Ik lees nooit alles van iedereen/ scroll geen loepjes. Wellicht mis ik derhalve dé bepalende info.
ik ook niet, ook geen idee of Soof zich vaker Razzia´s op de hals haalt
Volgens mij valt dat reuze mee. Ik vraag me alleen af waar de (echte) ouders zijn. Als er echt iets is met ons kind, dan is altijd een van ons twee erbij. Dat vind ik ook je verantwoordelijkheid als ouder.

Vreemd dat TO zichzelf het ouderschap toeeigent?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven