Vroege start puberen (fysiek)

18-08-2009 15:07 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste medemoeders, even een vraagje; onze dochter van 7 begint lichamelijk al puberteitsverschijnselen te krijgen. Schaamhaar en sterke okselgeur. Mij leek dat wat vroeg dus ik ben even op internet gaan speuren. Ik stuit daar op de term adenarche waarbij vermeldt wordt dat je dan naar de huisarts moet om uit te sluiten dat het veroorzaakt wordt door bv. hyperactieve bijnieren/hypofyse/andere hotmoonklieren die dan weer veroorzaakt zouden kunnen worden door bv. een tumor in de nieren of hersenen. Meestal is het gewoon "vroege start" maar nu ik dat gelezen heb denk ik er toch over om even naar de huisarts te gaan om al die enge oorzaken uit te sluiten. Ook las ik dat ze sowieso dan regelmatig op controle moeten omdat het ook kan leiden tot een syndroom aan de eierstokken waardoor ze onvruchtbaar kunnen worden later of vroeg eierstokkanker zouden kunnen ontwikkelen.. Iemand van jullie misschien ervaring hiermee???

Groetjes van een bezorgde moeder.
Geen moeder hier maar ervaringsdeskundige, ook goed?

Ik was net 8 toen ik in de puberteit kwam, ben gaan menstrueren op mijn 9de. Allerlei onderzoeken gehad toendertijd maar er was niks aan de hand, behalve dan dat ik heel vroeg was.

Ik zou zeker naar de huisarts gaan als ik jou was. Uit laten sluiten dat er iets aan de hand is
Oh en praat met je dochter! Leg haar uit wat er gebeurt en hoe dat komt. En ook dat ze vroeger is dan andere meisjes maar dat dat niet erg is.
Het meest voorkomende gevolg van te vroeg in de puberteit belanden is dat ze de groeispurt te vroeg krijgen en dus die kinderen qua eindlengte heel klein blijven. De engere gevolgen die je noemt qua kanker ed vallen meestal wel mee qua frequentie van voorkomen gelukkig. Maar je leven lang niet lager worden dan 1.45 m is wel belastend natuurlijk.

Dus ga naar de huisarts, daar zul je waarschijnlijk een verwijzing naar de kinderarts krijgen. Aan de hand van bloedonderzoek en een rontgenfoto zullen ze waarschijnlijk al een heleboel kunnen zeggen.

En de tip van Moordwijf: de uitleg over wat er met haar lichaam gebeurt, is ook een hele goede!
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Over die lengte, ondanks dat ik op mijn 9de al menstrueerde ben ik doorgegroeid tot mijn 18e en ben ik nu 1.76
Da's wel bijzonder hoor Moordwijf! Maar gefeliciteerd!

Mijn moeder is kleiner dan 1.50 en hoewel dat in haar familie normaal is, is het best onhandig voor haar. Ik ben blij dat ik gewoon 1.70 ben.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Dank jullie wel, hier heb ik al veel aan, zal inderdaad sowieso de huisarts bellen. Dat groeien wist ik nog niet en dat moet idd uitgezocht worden. Zonder rariteiten zou ze namelijk zo rond de 1.75m moeten uitkomen. Zou dus idd zonde zijn als dat door hormonale zaken 1.45m zou worden... Tot nu toe groeit ze gewoon met de curve mee, is wel lang maar niet te ofzo. Nu 1.34m.
Ik was zelf 8 of 9 toen ik schaamhaar kreeg. Op m'n 11 werd ik voor het eerst ongesteld. Een paar jaar later in de groei dan jouw dochter dus, maar ik was er ook vroeg bij (mijn moeder en haar moeder ook, 'zat in de genen' dus nooit voor naar dokter geweest).

Mijn tip; Inderdaad even langs de huisarts voor de zekerheid (en misschien ook dat ze het wat kunnen uitstellen/vertragen omdat je dochter er emotioneel nog niet aan toe is, daar heb ik nl. last van gehad).
Groeistop klopt wel. Op mijn 10e verjaardag (jippie) voor het eerste ongesteld geworden en nu 1.56 m.

Manlief zegt altijd dat hij zijn eerste zaadlozing op zijn 10e had (zelf natuurlijk he voordat er hier opmerkingen komen).

Hij had ook al heel vroeg veel borsthaar en durfde dus in zijn puberteit niet te gaan zwemmen met zijn vrienden/vriendinnen.

Dus een goed gesprek lijkt me erg verstandig.

Ik merk dat mijn jongens ook al vroeg beginnen. De oudste wordt deze week 8 en krijgt ook al overal haartjes.
quote:Lauralaura schreef op 18 augustus 2009 @ 16:20:

Ik was zelf 8 of 9 toen ik schaamhaar kreeg. Op m'n 11 werd ik voor het eerst ongesteld. Een paar jaar later in de groei dan jouw dochter dus, maar ik was er ook vroeg bij (mijn moeder en haar moeder ook, 'zat in de genen' dus nooit voor naar dokter geweest).

Mijn tip; Inderdaad even langs de huisarts voor de zekerheid (en misschien ook dat ze het wat kunnen uitstellen/vertragen omdat je dochter er emotioneel nog niet aan toe is, daar heb ik nl. last van gehad).Hier soortgelijke ervaringen, en ben gewoon dorgegroeid tot 1,75
Ik zat in de 5e klas van de lagere school toen ik voor het eerst ongesteld werd. Heb nooit geen groeistop gehad, ben nu 1.72 cm.

Mijn nichtje van bijna 9 heeft sinds een paar maanden beginnende borstjes en krijgt overal een beetje haar. Mijn zus is met haar naar de huisarts geweest. En die heeft haar weer doorgestuurd naar een kinderarts voor "just in case"

Er was niks aan de hand, mijn nichtje is er gewoon vroeg bij.

Hoop wel voor haar dat ze nog lang niet gaat menstrueren, ik vond het namelijk verschrikkelijk om zo jong te menstrueren.

Groetjes
Jeetje, vind het eerlijk gezegd een beetje zielig. Je bent als (pre)puber al zo onzeker en je wil graag hetzelfde zijn als klasgenootjes en dan loop je ook nog eens jaren voorop op je klasgenoten.

Ik weet het nog van vroeger: ik had een verjaardagsfeestje in het zwembad en daar was ook het 7 of 8 jarig zusje van de jarige bij. We kleedden ons als 11 jarige meiden allemaal om in het kleedhok, met onze al dan niet beginnende lichamelijke veranderingen (schaamhaar, borsten etc.) en dat meisje van 7 had meer schaamhaar dan de meeste meisjes van onze leeftijd. Ik vond dat echt enorm bizar!

Ik vind het sneu, omdat het nog zo ontzettend niet past bij de emotionele ontwikkeling van een kind van 7 of 8. Dat is vooral een schoolgaand kind en zou bijna een rariteit worden. Daar moet je als ouder wel voor waken en goede uitleg en een beetje weerbaarheid is dan nodig. En waar het kan, misschien toch kijken of het medisch gezien mogelijk is de puberteit/fysieke veranderingen wat te vertragen?
Hier schaamhaar en beginnende borstgroei op m'n 7de/8ste en ongesteld op m'n tiende. Toen ik 8 was naar kinderarts geweest. Was echt hel, want hij wilde m'n schaamhaar en borsten bekijken en DAT was nou precies waarvoor ik me de ogen uit m'n kop schaamde. Maargoed, ik heb het overleefd. Toen ook even een foto van m'n hand gemaakt om te kijken of ik niet 2.10 m zou worden. Voorspelling: max 1.68. Ik ben 1.63 geworden. Niet al te groot, maar prima. Tja, het is niet leuk om anders te zijn dan de anderen. Maar als je en jaar of 14, 15 bent is dat verschil gelukkig al weer bijgetrokken en maakt het allemaal niets meer uit.

Dat van die onvruchtbaarheid en eierstokkanker is mij nooit verteld trouwens. Ik zal eens googlen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven