waarneer tanden poetsen

18-01-2009 16:49 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit me een beetje te vervelen en vraag me af hoelang nadat een kind tandjes krijg moeten de tanden gepoetst worden en waanneer kregen julie kinderen tandjes?
Niet alles is zo makkelijk als het lijkt.
Waar neer??!
Poetsen gelijk als het eerste tandje er is, en dat is gemiddeld zo rond een half jaar. Maar er zijn ook kinderen die al met 4 maanden of pas met een maand of 9 hun eerste tandje krijgen (en heel soms wordt er zelfs 1 met een tandje geboren, maar geen idee wanneer dat dan gaat poetsen. Kan me niet voorstellen dat je er meteen op dag 1 een tandenborsteltje inschuift ).
Da's wel een enorm domme spelvout idd

Maargoed, wanneer je tandjes gaat poetsen? naar mijn weten zodra het eerste tandje door is, maar wel zonder tandpasta. Vanaf de leeftijd van één jaar met peutertandpasta.
ja ik zie het ook hoe krijg ik die goed?
In de titel kan je niet wijzigen. In je tekst wel (staan er ook een paar), door op het middelste icoontje rechtsboven te klikken.

Onze dochter kreeg haar eerste tandje met 6 maanden en we zijn meteen gaan poetsen. Het is belangrijk omdat de kinderen zo fluor binnenkrijgen. Vroeger kregen ze daarvoor fluortabletjes, maar een aantal jaar geleden hebben ze bedacht dat het handiger is om meteen te gaan poetsen, dan zijn kinderen er al jong aan gewend en het is ook nog eens beter voor het melkgebit.
Oke bedankt, oeps schaam schaam nu ziet iedereen dit staan. hahaha. Ik zat hier aan te denken omdat ik net hoorde dat het dochtertje van iemand nu al tandjes krijgt en ze is nog geen 4 maanden.
Natsie,

Als kindjes zo jong zijn kan je ze aanwennen dat ze 's ochtends bij het ochtendritueel en 's avonds bij het naar bed gaan even met de tandenborstel mogen spelen. Kinderen doen toch alles in hun mond op die leeftijd. Tandpasta is dan nog helemaal niet nodig. Wel moet je erop letten dat ze het niet te ver in hun keel steken. Verder heb je ook tandenborstels waar jij je vinger in kan stoppen en zo kan je dan makkelijk poetsen.
Onze zoon kreeg zijn eerste tandje pas toen hij al 1 jaar was. De andere tandjes volgen ook heeeel langzaam, hij heeft nu de voortandjes, die ernaast nog niet, maar al wel 3 kiesjes.

En dan gelijk poetsen zodra het eerste tandje er is. Gewoon een ritueel van maken.
Het consultatiebureau raad nu aan om meteen twee keer per dag te poetsen terwijl dat bij mijn oudste pas na twee jaar moest.
Off topic:Hoe gaat het nu met jou Natsie?
anoniem_46959 wijzigde dit bericht op 18-01-2009 18:06
Reden: vraagteken vergeten
% gewijzigd
mn mannetje heeft 6 tandjes nu, en ik poets al vanaf t eerste tandje. met n inimini btje pasta. die bestaat ook vanaf 0 jaar.

en k vind dat iedereen wel heel erg valt over n typfoutje hoor. je bent niet de eerste die dat is overkomen.
quote:irenek schreef op 18 januari 2009 @ 17:01:

In de titel kan je niet wijzigen. In je tekst wel (staan er ook een paar), door op het middelste icoontje rechtsboven te klikken.

Onze dochter kreeg haar eerste tandje met 6 maanden en we zijn meteen gaan poetsen. Het is belangrijk omdat de kinderen zo fluor binnenkrijgen. Vroeger kregen ze daarvoor fluortabletjes, maar een aantal jaar geleden hebben ze bedacht dat het handiger is om meteen te gaan poetsen, dan zijn kinderen er al jong aan gewend en het is ook nog eens beter voor het melkgebit.

Huh? Alle kindertandpasta is juist ZONDER fluor hoor!

Maar inderdaad vanaf het eerste tandje poetsen. Ik doe het maar 1 keer per dag overigens (van het CB ook niets anders gehoord) bij het naar bed gaan.
@ sientje2. Met mij gaat het redelijk goed. Ik denk er veel aan maar brobeer aan anderre dingen te denken door iets leuks te gaan doen.

Over de tandjes, bij het consultatiebureau heb ik ook zo iets gehoord maar die gene waar van het kind nu al tandjes heeft zegt dat het nog niet gelijk hoeft pas als de tandjes wat groter zijn. Ik zag dat tandje nu al goed zitten.
Vanaf het eerste tandje 1x per dag poetsen. Ik kreeg van mijn tandarts het advies om vanaf het 2e levensjaar 2x per dag te poetsen. Er zijn speciale baby/peuter tandpasta's. Op de verpakking staat voor welke leeftijd de tandpasta bedoelt is, op deze manier krijgt je spruit altijd de juiste hoeveelheid fluoride.
Gelijk gaan poetsen bij het doorkomen van de eerste tand. Bij de 7,5 mnd afspraak op het CB heb ik van de arts een tandenborsteltje meegekregen en het advies om elmex peutertandpasta te gebruiken. Advies was ook om het poetsen voorlopig gewoon 1x per dag bij het avondritueel op het aankleedkussen te doen. Peutertandpasta hoeft nl. niet te worden gespoeld met water, maar mogen ze gewoon doorslikken.
Gelijk als de tandjes doorkomen en 's avonds na de laatste voeding. Ik heb bij mijn jongste dochter het nog een maand of 2 gedaan terwijl ze sliep, die viel toen nog drinkend in slaap.
quote:Lika schreef op 18 januari 2009 @ 18:41:

[...]

Maar inderdaad vanaf het eerste tandje poetsen. Ik doe het maar 1 keer per dag overigens (van het CB ook niets anders gehoord) bij het naar bed gaan.Kijk maar eens op de tube, zit gewoon aminfluoride in. Heb het helemaal nageplozen destijds, het verhaal klopt echt!
In tandpasta voor baby's zit gewoon fluor.

Hier kreeg de oudste zo rond 5/6 maanden een tand, vanaf toen poetsen.

De jongste kreeg pas na zijn 1e verjaardag een tand. Daar ben ik wel iets eerder begonnen met 'poetsen' om hem vast te laten wennen.
quote:Lika schreef op 18 januari 2009 @ 18:41:

[...]

Maar inderdaad vanaf het eerste tandje poetsen. Ik doe het maar 1 keer per dag overigens (van het CB ook niets anders gehoord) bij het naar bed gaan.Hoe kom je daar nu toch bij? Fluoride is zowat het enige dat kindertandjes nodig hebben.
Fluor zit er wel is, alleen is de dosering aangepast.
quote:appeltje78 schreef op 19 januari 2009 @ 14:06:

Fluor zit er wel is, alleen is de dosering aangepast.En heden de roep van tandartsen aan producenten om deze alsjeblieft te verhogen.
bij mijn dochter ben ik ook meteen gaan poetsen met tandpasta speciaal van 0 tot 4 jaar (geloof ik)

maar nog voordat dr tandjes kwamen had ik zo'n borsteltje die over mn wijsvinger schoof om zo het tandvlees te masseren en al een beetje te laten wennen..
MENSEN NATSIE IS EEN FAKER ZE STEELT MIJN FOTOS EN GEBRUIKT DIE DAN BIJ HAAR PROFIEL!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven