Wanneer alleen laten zwemmen?

15-05-2021 07:44 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké situatie: zoon is 6,5 jaar en heeft nu een jaar A en B diploma.

Wij zitten op een camping het hele seizoen en hij wilt alleen zwemmen met zijn vriendjes.

Ik heb dit tot nu toe nog niet gedaan want hoewel hij a en b heeft hou ik hem nog steeds nauwlettend in de gaten.

Wanneer mocht jouw kind voor het eerst alleen zwemmen? En tot welke leeftijd hield je het nog in de gaten ?
Staat er niks over in de regels van het zwembad? Hier mogen kinderen tot 9 jaar niet zonder begeleiding naar het zwembad
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste heeft dezelfde leeftijd en al ruim een jaar A en B. Toch mag hij van mij voorlopig nog niet alleen gaan. Onze dochter was 9 toen we dat goedvonden. Toch net een stuk groter en steviger op die leeftijd. Geeft me een geruster gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Taartje34 schreef:
15-05-2021 07:50
Onze jongste heeft dezelfde leeftijd en al ruim een jaar A en B. Toch mag hij van mij voorlopig nog niet alleen gaan. Onze dochter was 9 toen we dat goedvonden. Toch net een stuk groter en steviger op die leeftijd. Geeft me een geruster gevoel.

Ja dat heb ik zelf ook een beetje. Ze hebben nu nog niet zoveel “body”
Is er toezicht?
En hoe is dat toezicht geregeld?
Is het druk of juist heel rustig?

Bij ons waren ze wel negen/tien voordat wij dat goed vonden op campings.
Hier ook rond een jaar of 9, en dan ga ik toch regelmatig nog even kijken.
Alle reacties Link kopieren
Met alleen a en b zijn ze nog niet zwemveilig
Dus nee, niet alleen zwemmen
In het zwembad onder toezicht van ons kon er gezwommen worden
Na hun c diploma zijn ze pas zwemvaardig genoeg maar gaan we nog steeds mee.
Nu mogen ze wel alleen het zwembad door maar ik doe wel regelmatig even een rondje lopen/zwemmen om te kijken waar ze zijn en wat ze doen.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Mijn 6-jarige heeft zijn diploma’s nog niet maar heeft de neiging om zich heel erg uit te sloven wanneer er iets oudere kinderen bij zijn.
Alleen dat al zou ik geen fijn idee vinden bij een zwembad.
Niet op die leeftijd, ook al was mijn oudste een echte zwemmer.

Bij de meeste mag het ook niet, zeker op de camping zijn er vast regels mbt leeftijd en minimale diploma's?
Alle reacties Link kopieren
Met a, b diploma in een klein zwembad op de camping met toezicht van een badjuf mochten ze van mijn wel alleen zwemmen.
Ze waren 6.
Ligt helemaal aan de situatie natuurlijk.
Een heel groot onoverzichtelijk zwembad of zoals bij ons op de camping een kleine vierkante bak met maar een klein stukje diep waar heel de dag een badjuf op een stoel zit.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn de vriendjes en gaat daar geen ouder van mee?
Alle reacties Link kopieren
Vanaf een jaar of 8 mogen ze hier alleen zwemmen. Tenminste, in een klein overzichtelijk zwembad.
Ik ben op dat vlak enorm bezorgd.

Zwemmen niet zonder toezicht.
Heb er zelfs een keer een flinke herrie met vader van kind om gehad. Hij was van mening dat kind wel ef alleen kon zwemmen in Zwembad Centerparcs terwijl hij in zijn eentje rustig naar toilet ging en daarna nog “even” wat ging drinken. Kind was zo oud als die van jou, had ook diploma A en B.

Absoluut niet akkoord voor mij en dat was toen echt een heikel punt waardoor ik bijna ben opgestapt.

Wanneer dan wel? Moeilijke vraag. Ons kind zwemt heel weinig. Is wel een waterrat, maar ook een allesdurver. Overschat zichzelf en onderschat de gevaren. Ik durf dat nog een lange tijd niet aan, dat weet ik wel.

Afgelopen zomer heeft kind in een afgesloten deel van een zee gezwommen waar heel veel opblaasbare speeltoestellen lagen. Ik mocht niet mee vanwege Coronaregels. Er waren badjuffen en badmeesters. Kind droeg een zwemvest. Maar geloof maar dat ik elke beweging in de gate hield en ik zou het water met kleding en al ingesprongen zijn. Hoewel ik dan ook te laat zou zijn voor hulp, dat vond ik verschrikkelijk. Toch vond ik dat ik kind ook vertrouwen moest schenken en ik gunde het dat plezier. Toch was ik allesbehalve comfortabel met de situatie.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik hier meer lees inderdaad; 9 of 10, en dan hangt het ook nog een beetje van het kind af...

En kind heeft A, B en C, dat vind ik ook nog wel een verschil.
eckano wijzigde dit bericht op 15-05-2021 08:29
25.00% gewijzigd
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een 50m bad voor de deur, dus 2x olympisch met ruimte voor banen zwemmen en 2 duikplanken. Mijn nichtje is nu 6 en heeft nog geen zwemdiploma omdat de lessen stil lagen tijdens corona. Het zwembad is niet overzichtelijk en omdat er veel gesprongen wordt, zou ik denk ik wel meegaan tot een jaar of 12. Volgens mij staat dat ook in de regels dat je pas van 12 met diploma's zonder begeleiding in het grote bad mag.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hoe oud zijn de vriendjes en mogen zij wel alleen?
Heb je contact met de ouders van de vriendjes op de camping? Anders kun je misschien een beetje rouleren?
Heb je vertrouwen in de zwemvaardigheid van je zoon?
Wat voor zwembad is t?

Ik ben t vanaf dat zoon A en B had langzaam steeds meer los gaan laten. Bijvoorbeeld beginnen met hem vast laten gaan en zelf 10 minuten later komen. Of hem nog even laten zwemmen terwijl ik me alweer omkleedde en een paar boterhammen bij de tent smeerde. Na een minuut of 20 haalde ik hem dan op om te komen lunchen.

Op die manier kreeg ik steeds meer vertrouwen dat het goed ging. Ik denk dat ik aan t einde van de vakantie 30 minuten alleen liet. Dan kwam ik even kijken, of ik sprak af dat hij zich even moest komen melden.
Door Corona hebben onze kinderen heel weinig gezwommen dus voorlopig gaan wij eerst weer even zwemconditie opbouwen. Jongste haalde B een paar maanden voor Corona.
Quincy2 schreef:
15-05-2021 08:21
Hoe oud zijn de vriendjes en gaat daar geen ouder van mee?

Als ouder van vriendje zou ik voor die er bedanken. Echt te ingewikkelde om meerdere kinderen in de gaten te houden als het echt druk is.

Als ouder van het kind in de OP zou ik er niet op vertrouwen dat dat net zo goed zou gaan als dat ik het zelf zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
15-05-2021 08:34
Als ouder van vriendje zou ik voor die er bedanken. Echt te ingewikkelde om meerdere kinderen in de gaten te houden als het echt druk is.

Als ouder van het kind in de OP zou ik er niet op vertrouwen dat dat net zo goed zou gaan als dat ik het zelf zou doen.
Ik bedoelde niet zozeer dat je het toezicht maar moet overlaten aan een ander, maar meer: mogen de vriendjes wél alleen dan?
Overigens zou ik het ook niet echt fijn vinden om dan als enige ouder op alle kinderen te moeten letten, dus daar zou ik ook wat over afspreken.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is net 6 en mag binnenkort voor haar A-diploma afzwemmen. Maar ze zijn nog zo klein en fragiel! Ik denk dat dat met een jaar of 10 misschien mag en dan nog alleen in een ‘eenvoudig’ zwembad met toezicht.

Ik heb enorm vertrouwen in haar eigen zwemvaardigheid (voor een rechttoe-rechtaan vierkant zwembad zonder apparaten), ze kon vorige zomer al hartstikke goed zelf zwemmen. Maar er kan altijd een groter kind per ongeluk boven op springen of dat er andere kinderen in het zwembad zijn die niet leuk spelen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
15-05-2021 08:29
Ik heb een 50m bad voor de deur, dus 2x olympisch met ruimte voor banen zwemmen en 2 duikplanken. Mijn nichtje is nu 6 en heeft nog geen zwemdiploma omdat de lessen stil lagen tijdens corona. Het zwembad is niet overzichtelijk en omdat er veel gesprongen wordt, zou ik denk ik wel meegaan tot een jaar of 12. Volgens mij staat dat ook in de regels dat je pas van 12 met diploma's zonder begeleiding in het grote bad mag.
Echt waar??
Ik ben zo ongeveer in zo’n bad opgegroeid en had dat bad op 12-jarige leeftijd wel 1000x in mijn eentje gezien.

Wanneer ik alleen ging weet ik niet meer zo goed, vanaf 7/8 ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste dochter is 7 jaar en heeft haar zwemdiploma A & B en is bezig voor haar C.

Ik zou haar echt nog niet zonder toezicht van mij of mijn man laten gaan zwemmen. Los van haar zwemvaardigheid vind ik haar nog echt te jong om zonder volwassenen alleen met een groepje leeftijdgenoten in een zwembad rond te hangen. Ik denk dat ik 10 jaar prima zou vinden.
Alle reacties Link kopieren
Mijne is 8 maar die laat ik echt niet zonder toezicht zwemmen. Er is al een keer iets gebeurd waardoor hij was verdronken als ik er niet bij was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Hier mochten ze vanaf een jaar of 10 alleen zwemmen met a, b en c diploma.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt aan het zwembad. Als ze er niet in konden staan (en dat is met een zesjarige al snel), bleef ik altijd in de buurt. Jongste was vorige zomer 8 en mocht voor het eerst zonder ons, maar met de afspraak dat hij in de buurt van grote broer bleef. Was zwembad met veel glijbanen en veel toezicht.

Glijbanen maken voor mij het verschil, omdat zeden relatief weinig zwemmen en het landingswater over het algemeen klein en overzichtelijk is.

Overigens werd zoon bij het lokale zwembad (toen hij 7 was denk ik) regelmatig door een badmeester of -juf aangesproken waar zijn ouders waren. Ik lag dan meestal in het water op 2 meter de boel nauwlettend in de gaten te houden, dus als ik me dan meldde was het goed.

Nu heb ik meer vertrouwen in het personeel van dat zwembad dan in die van een willekeurige camping, dus ik zou tegen zoon zeggen: alleen zwemmen mag niet, dus er moet altijd een volwassene langs de kant. Mijn zoon doet het beter op regels, dan op de mening van papa of mama.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven