Wanneer cadeaus feestdagen

22-10-2019 19:18 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vraag zegt het al. Krijgen jullie kinderen met Sinterklaas en/of met Kerst cadeautjes?
Dit vraag ik omdat ons kind nu meer bewust wordt van het krijgen van cadeaus en we geen overkill willen. Ouders,schoonouders, iedereen wil wat geven, sommigen zelfs bij beide feestdagen. Hoe is dit bij jullie verdeeld? Dan kan ik hier ook een lijn gaan trekken (haha). Bvd!
Alle reacties Link kopieren
Oh wacht, ik ben mosterd.....

Maar Pejeka, krab jezelf even achter je horen hoe naar jouw reactie is op anderen. Ik herken dit gedrag van je uit het verleden op dit forum. Mag ik serieus vragen waarom je zo doet?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-10-2019 19:51
Sinterklaas IS geen Kerstfiguur... Dat het feest toevallig in december valt, maakt het nog geen Kerst-feest.

Maar ik denk dat de waarheid is dat de meeste mensen gewoon geen zin hebben in de moeite doen van het schrijven van gedichten en het maken van surprises (wat traditioneel bij de Sint hoort) en daarom de in de winkel gekochte en ingepakte cadeautjes liever onder de Kerstboon schuiven, kost geen moeite. Prima, maar zeg dat dan gewoon.
Santa of de Sint, daar wordt een mythische figuur als Sinterklaas en Santa Claus mee bedoeld; ieder land heeft zijn eigen verhaal bij een soortgelijke figuur die veel van kinderen houdt en als grootste liefhebberij het geven van cadeaus heeft aan kinderen die braaf zijn geweest.. maar goed dit is een open deur.

Aan surprises heb ik nooit leuke herinneringen gehad; altijd geklieder en de gedichten vond ik ook niet veel aan. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
En @TO.
Wij vierden Sint totdat de laatste in groep 8 zat.

Nu studeren ze en zitten de jongste op voortgezet en vinden we kerstavond met cadeautjes onder de boom leuk.

Bij opa en oma mochten ze vroeger hun schoen zetten waarin ze een groter cadeau kregen (rond 25 euro per kind). Ik zorgde vaak dat dit een boek of spel was.
Quincy2 schreef:
22-10-2019 19:43
Sinterklaas komt alleen bij ons thuis. Opa's en oma"s hebben we daar nooit voor uitgenodigd om een overdaad te voorkomen. Wat zij daar zelf van vonden weet ik niet.
Kerst hebben we een paar keer elders gevierd met de ene kant, maar omdat daar ook vreemden bij waren wilden opa en oma geen cadeaus kopen.
Met mijn kant worden er wat kleine dingetjes voor alle kinderen gekocht.
Om die reden vieren wij ook altijd Sinterklaas alleen met eigen gezin.
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
22-10-2019 20:04
Pejeka doet altijd alsof hij het helemaal gemaakt heeft in etiquette, in wat hoort en niet hoor en hoe de wereld hoort te zijn..

Vergeet vaak dat er ook nog mensen zijn die anders in het leven staan om diverse redenen..
Oh daarom. Gut, wat ben je dan arm he?...
pejeka schreef:
22-10-2019 19:36
Moet je ook absoluut doen. Maar is het eigenlijk niet jammer een leuk familiefeest van de kalender te schrappen?
Blijf jij het toch lekker vieren, helemaal zoals het heurt :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Maar het lijkt me best simpel. Als ik zeker weet dat iemand maar een klein pakje geeft, zou ik er geen moeite mee hebben, denk ik, hoewel ik het ook een overdaad vind om met 4 volwassenen naar een peuter te gaan zitten kijken die het na 3 pakjes genoeg vindt, dus dan kan het pakje later gegeven worden. Als ik zeker weet dat het aantal pakjes mijn of mijn peuters grenzen gaat overschrijden, dan zou ik aangeven dat ik liever geen pakjes zou krijgen, en zeker geen extra familieleden bij pakjesavond.

Je bent ook niet verplicht om 3x pakjesavond te vieren.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik het sowieso niet fijn vind dat familieleden dubbelop geven, dus bij beide feestdagen.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
22-10-2019 20:25
Maar het lijkt me best simpel. Als ik zeker weet dat iemand maar een klein pakje geeft, zou ik er geen moeite mee hebben, denk ik, hoewel ik het ook een overdaad vind om met 4 volwassenen naar een peuter te gaan zitten kijken die het na 3 pakjes genoeg vindt, dus dan kan het pakje later gegeven worden. Als ik zeker weet dat het aantal pakjes mijn of mijn peuters grenzen gaat overschrijden, dan zou ik aangeven dat ik liever geen pakjes zou krijgen, en zeker geen extra familieleden bij pakjesavond.

Je bent ook niet verplicht om 3x pakjesavond te vieren.
Juist, peuter is ook enige kleinkind/neefje dus staat volop in se picture. En ik wil liever geen intertoys thuis beginnen ;-)
Ik ben trouwens wel benieuwd of er veel gezinnen zijn die jonge kinderen laten geloven dat er een Sinterklaas en een Kerstman langs komt met kadootjes.

Wij hebben ervoor gekozen om Sinterklaas te laten komen met schoenkadootjes vanaf dat hij is aangekomen met zijn stoomboot en een bezoek van Sint en zijn pieten op 5 december thuis die dan de kado's binnen dragen en het eerste kado overhandigen met leuk verhaal uit het grote rode boek .

Maar wij hebben gezegd dat de kerstman het al te druk heeft en daarom krijgen ze met Kerst gewoon een kado van papa en mama op Kerstavond.

Ik ben benieuwd hoe anderen dat doen? En doe je dan als beide kindervrienden kado's komen brengen beide vieringen met veel kado's?
Alle reacties Link kopieren
ditbenik88 schreef:
22-10-2019 20:41
Juist, peuter is ook enige kleinkind/neefje dus staat volop in se picture. En ik wil liever geen intertoys thuis beginnen ;-)
Hier was de peuter ook nog eens begin december jarig, dus na de berg speelgoed die er op de 1e verjaardag kwam, was het voor mij heel erg duidelijk: dit doen we NIET twee keer in een week zodra hij weet wat Sinterklaas is. Omdat het dus ook het eerste kindje in de familie was, hoefden we ons niet in een bestaande traditie in te voegen, maar konden we die zelf bepalen (Sinterklaas = alleen gezin, dus).
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren Sinterklaas met onze oorspronkelijke gezinnen voor onze kinderen en die van mijn zus (2 peuters en 2 babies). Sint en Pieten komen en ze krijgen dan ook eigenlijk best wel veel cadeaus. Maar verder zijn er geen kinderen in onze families en iedereen wil graag mee vieren en ik vind dat ook wel reuze gezellig. Schoen zetten mag ook iedere avond vanaf dat de Sint in het land is.

Kerst doen we vanaf dit jaar alleen met ons eigen gezin en dan doen we ook weer cadeautjes. Ik hou ervan.
Alle reacties Link kopieren
Hier vieren we sinterklaas. 2x zelfs. 1x thuis, 1x bij opa en oma. Met kerst bij andere opa en oma een leuk cadeau onder boom. Thuis op kerstochtend altijd allebei eenzelfde pyama onder de boom. Want ik ben zo'n sentimentele muts die het geweldig vindt om haar twee meisjes in dezelfde pyama onder de kerstboom te zien spelen :love:
pejeka schreef:
22-10-2019 19:51
Sinterklaas IS geen Kerstfiguur... Dat het feest toevallig in december valt, maakt het nog geen Kerst-feest.

Maar ik denk dat de waarheid is dat de meeste mensen gewoon geen zin hebben in de moeite doen van het schrijven van gedichten en het maken van surprises (wat traditioneel bij de Sint hoort) en daarom de in de winkel gekochte en ingepakte cadeautjes liever onder de Kerstboon schuiven, kost geen moeite. Prima, maar zeg dat dan gewoon.
Haha hoe verzin je het!
En gedichten en suprises deden wij al niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn familie is van Sinterklaas. Vieren dit thuis en bij opa en oma.
Ze geloven nog, dus de cadeaus komen van Sinterklaas.

Schoonfamilie is van kerst en daar dus cadeautjes onder de boom. Wij doen niet aan de kerstman, dus de kinderen verteld dat we deze cadeautjes voor elkaar kopen.

Als de kinderen niet meer in Sinterklaas geloven, blijven we in onze familie wel pakjesavond vieren. Ik persoonlijk vind dit leuker dan kerst.
Alle reacties Link kopieren
Met Sinterklaas krijgen de kinderen cadeaus, vaak (ook) iets wat ze écht niet voor hun verjaardag zouden krijgen.
We vieren Sinterklaas met 12 volwassenen en drie kinderen. Een deel van die volwassenen wil ook graag iets voor de kinderen kopen. Daar laat ik ze vrij in (ook wel omdat dat mensen niet compleet gek gaan doen).

Met kerst leggen wij wel iets onder de boom, maar dan een onesie/sloffen oid. Meestal iets huiselijks en klein.
Alle reacties Link kopieren
Met Kerst doen wij geen cadeautjes, met Sinterklaas wel.

Zoon is nu 17, we vieren het altijd met zijn drieën, vanzelfsprekend met chocolademelk, slagroom, pepernoten...

Het hoeft niet duur te zijn als het maar gezellig is.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wij geven vanaf geboorte met sinterklaas en met kerst cadeautjes.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-10-2019 19:51
Sinterklaas IS geen Kerstfiguur... Dat het feest toevallig in december valt, maakt het nog geen Kerst-feest.

Maar ik denk dat de waarheid is dat de meeste mensen gewoon geen zin hebben in de moeite doen van het schrijven van gedichten en het maken van surprises (wat traditioneel bij de Sint hoort) en daarom de in de winkel gekochte en ingepakte cadeautjes liever onder de Kerstboon schuiven, kost geen moeite. Prima, maar zeg dat dan gewoon.
Gaat het verder wel helemaal goed met jou??
Sinterklaas is een kinderfeest, kerst is een feest vanuit geloof in de oorsprong. Voor ons is kerst een feest van gezelligheid, warmte, vriendschap en familie.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn eigen oplossing goed werken. Wij vieren Sinterklaas met cadeaus en gedichten/surprises, zoals ik het vanuit mijn eigen jeugd ook ken. Met kerst leg ik voor iedereen (ook de eventuele logé’s) een boek onder de kerstboom. Wel een cadeau, maar toch weer heel anders.
Lorelai schreef:
23-10-2019 09:59
Ik vind mijn eigen oplossing goed werken. Wij vieren Sinterklaas met cadeaus en gedichten/surprises, zoals ik het vanuit mijn eigen jeugd ook ken. Met kerst leg ik voor iedereen (ook de eventuele logé’s) een boek onder de kerstboom. Wel een cadeau, maar toch weer heel anders.
En dat boek vinden kinderen ook leuk als je boven de 6 zijn?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-10-2019 19:51
Sinterklaas IS geen Kerstfiguur... Dat het feest toevallig in december valt, maakt het nog geen Kerst-feest.

Maar ik denk dat de waarheid is dat de meeste mensen gewoon geen zin hebben in de moeite doen van het schrijven van gedichten en het maken van surprises (wat traditioneel bij de Sint hoort) en daarom de in de winkel gekochte en ingepakte cadeautjes liever onder de Kerstboon schuiven, kost geen moeite. Prima, maar zeg dat dan gewoon.
Jij weet ook echt overal een zeikerige, negatieve draai aan te geven, hè?

Verder zijn zowel Sinterklaas als de Kerstman versies van Sint Nicolaas van Myra en dus wel degelijk dezelfde persoon.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas vieren met suprises en gedichten, doen veel mensen dat? Ik ken het niet vanuit mijn jeugd, wij deden gewoon kadootjes. Suprises en gedichten gebeurde alleen op school. Het viel me als kind al op dat het overal anders ging en ik snapte er niks van. Ik mocht 2 keer per week schoentje zetten voor een kadootje en sommige kinderen mochten helemaal niet hun schoen zetten. In mijn fam staat Sinterklaas centraal voor de kleintjes en daarna gaat de focus meer naar kerst, maar we vieren alle twee.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
23-10-2019 10:18
Het viel me als kind al op dat het overal anders ging en ik snapte er niks van.
Misschien gaat het hier volgend jaar ook wel weer anders. Ik vraag aan de kinderen nu ze allebei niet meer geloven of en hoe ze Sinterklaas willen doen. Die willen dit jaar gewoon weer cadeautjes in een zak (die vooral ik koop). Lootjes trekken en zelf iets kopen leek ze helemaal niks. Volgend jaar vraag ik het weer.
Hoe mijn zussen/broers het doen weet ik niet. Dat bepaalt ieder voor zich. Of misschien moeten zij met hun schoonfamilies meedoen.
Wij hebben nooit kerstcadeaus gedaan. We hebben een complete overload aan cadeau-festiviteiten vanaf november. Ik heb zelfs jaren geprobeerd om sinterklaas thuis naar de zomer te verhuizen.
De laatste jaren overleg ik gewoon met de kinderen en sluit ik me aan bij hun wensen.

ALs ik het opnieuw zou doen, dan zou ik...

- niet met sinterklaas beginnen voor ze goed en wel op school zouden zitten.
- kiezen voor kwaliteit en niet voor kwantiteit
- stevig rekening houden met de impact op het huis ('we hebben al genoeg rommel').
- geen sinterklaas met opa's en oma's - die neigen naar kwantiteit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven