Wanneer stoppen met de speen?

23-08-2009 17:00 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wilde nooit een speen of vinger/duim. Lekker makkelijk dus. Mijn zoon is ongeveer verslaafd aan zijn speen. Met 6 maanden heb ik 'm wel 'geleerd' dat hij 'm alleen kreeg in bed. Inmiddels is hij 16 maanden en weet hij heel goed dat hij 'm alleen in bed krijgt. Hij legt 'm zelf 's ochtends met aankleden al op het plankje boven de commode.

Als hij dat speentje in zijn mond krijgt begint hij gelijk fanatiek te zuigen en ik probeer regelmatig die speen uit te nemen 's nachts maar dan wordt hij vrijwel altijd wakker. Het gebeurt ook regelmatig dat hij 's nachts half slapend begint te huilen en dan blijkt zijn speen 3 cm van 'm af te liggen. Speen er in drukken en meneer is weer rustig.

Onze zoon is absoluut geen goeie slaper (kort en snel wakker als hij bv zijn speen mist) ook gaat hij snel van 0 naar 100 zeggen wij altijd. Hij is dus snel over zijn toeren en dan moeilijk weer rustig te krijgen. Voor mijn gevoel moeten we een keer gaan beginnen met afleren van de speen. Het wordt volgens mij alleen maar moeilijker en het is slecht voor zijn tanden (helemaal omdat hij de hele nacht dus ook fanatiek blijft zuigen/vast bijten).

Hoe pak je dit aan? Een kind van 3 kun je de spenen laten weggeven, op sturen, enz. Maar een kind van 16 maanden. ik las al ergens dat mensen de speen kapot knipte en dat de kindjes dan de speen niet meer wilde, maar ik vermoed zo dat die van ons dan alleen maar heeeeeel boos wordt.

Iemand goeie tips?
Als hij zo onrustig slaapt zonder speen en met speen redelijk slaapt zou ik de speen niet afwennen. Komt vanzelf goed voor zijn achttiende.
Ik heb bij mijn zoontje de speen helemaal weggelaten toen hij 3 werd. Daarvoor mocht hij de speen alleen maar met een middagdutje en s'nachts in bed.

Heb hem uitgelegd, dat hij (toen hij 3 werd) een grote jongen was, en dat grote jongens geen speen meer hoeven. En dat ik al zijn speentjes nu aan de babyvogels ging geven, omdat zij die van hem wel heel erg mooi vonden.

Hij heeft er nooit om gezeurd of gehuild.

Misschien is 16 maanden nog een beetje te vroeg om de speen helemaal weg te laten. Hij is te jong, om te begrijpen waarom hij geen speen meer zou mogen. Ik zou er nog een jaartje mee wachten. Dan hij is wat verder in het begrijpen van....

Succes!
Zoonlief was net twee toen de tandarts zei dat hij geen speen meer mocht. Zijn tandjes gingen te ver naar voren staan. en dat terwijl meneer de speen alleeen snachts kreeg bij het inslapen. Na 15 minuten was hij de speen weer kwijt en sliep de hele nacht door.

Het was twee nachten moeilijk doen bij inslapen, maar daarna was het prima.

Ik denk dat het van het kindje afhangt wanneer je de speen afleerd.

Succes!
Mijn dochter had echt een speenbekkie (speen tot haar vierde), mijn zoontje heeft dat nu ook, hij is 3 jaar.

Heb nooit moeilijk gedaan over de speen. Vier vond ik een mooie leeftijd om te stoppen want dan gaan ze naar school. Mijn dochter heeft twee nachten gejengeld en was er toen vanaf.

Bij mijn zoontje verwacht ik hetzelfde.

Ik heb eens aan mijn tandarts gevraagd of het erg was, zo'n speenbekkie en of het wel goed kwam. Ja hoor, zei hij, gaat vanzelf weer recht staan. En inderdaad, hij had gelijk. Na een maand stonden de tanden van mijn dochter weer helemaal recht.

Ik maak me totaal geen zorgen dus en laat mijn zoontje nog een jaar genieten van zijn speen (sisi noemt hij het)

Zelf heb ik geduimd tot mijn 12e jaar. Nooit een beugel gehoeven en nooit scheven tanden gehad.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Hier ook nog steeds een speen, kleintje is bijna 2. En afleren gaan we nu proberen, in de auto lukt het al goed, daar had ze hem vaak als we tijdens slaaptijd in de auto gingen. Zelfs ons CB gaf aan dat afleren met anderhalf best lastig is, ik merk dat ze nu al meer begrijpt dan toen.

Ik heb hier ook verhalen gelezen van cold turkey afkicken = paar nachtjes gillen, maar wij wonen in een appartementencomplex, dus daar begin ik niet aan, hier wordt nu zachtjes aan iets geprobeerd met afwennen.
Hier bij de middelste een speen tot een jaar. Tot een jaar kan het wieendood voorkomen. Na een jaar kan het schade aan de tanden toebrengen. En alleen met slapen altijd gegeven.

Maar zo te horen vindt je zoon geborgenheid van zijn speen. Ik zou hem mooi geven als het hem helpt te slapen. Wel zo fijn voor hem en jullie. Wat ik echt afschuwelijk vind is een kind van boven een jaar overdag met een speen zien lopen. Ook smerig. Die speen ligt altijd overal en hup zo weer in de mond.
Te lang een speen is ook slecht voor de mondmotoriek.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn zoon is ruim 3 en heeft in bed nog altijd een speen, meerdere malen geprobeerd hem zonder te laten slapen, maar ondanks dat hij er niet om vroeg, kon hij echt niet slapen. Echt sneu, na een paar weken was hij (en ik ook) oververmoeid. Dus heeft hij de speen weer terug, het geeft hem zo veel rust.........

ik zie wel, er komt vast een moment dat hij hem niet meer wil/hoeft.
Een speen heeft niet alleen effect op de tanden maar ook op de vorm van de kaak (door het zuigen) en dat is wel blijvend dus ik zou er zo snel mogelijk mee stoppen.
quote:nouschi schreef op 23 augustus 2009 @ 19:55:

Te lang een speen is ook slecht voor de mondmotoriek.

Klopt. Ik heb er te lang mee gelopen, zelfs op de kleuterschool nog. Nouja, niet op school natuurlijk, maar wel thuis en 's nachts. Ouders waren niet zo streng en ik was nogal aan mijn speen gehecht.

Heb een paar jaar een beugel gehad en heb nog steeds een beetje overbeet.

Maargoed, neefje was op zijn derde 'grote jongen' en heeft spenen ingeleverd. Die heeft nu zijn duim ontdekt (en die gaat wel mee naar school natuurlijk )
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven