Wat is je favoriete kinderboek?

22-09-2017 19:26 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit jaar begonnen met de Academische Pabo en dat betekent dat ik weer kinderboeken moet gaan lezen! Dat vind ik superleuk om te doen en ik heb al een hele lijst met boeken die ik (weer) wil gaan lezen, maar ik was ook wel benieuwd naar wat jullie favoriete kinderboeken zijn, misschien doe ik nog wel wat inspiratie op! :)
dolfje schreef:
24-09-2017 09:35
Ik was vroeger ook verzot op de Tillerman serie van Cynthia Voigt.

En natuurlijk De zwarte hengst en Black Beauty ( maar die is echt oud).
De zwarte hengst en vooral black beauty :heart:
Dubbel.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 01:11
99.37% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vlaamsevink schreef:
22-09-2017 19:33
Ik zat op school in de jaren negentig en kreeg van leerkrachten alleen maar boeken te lezen met een Probleem. Heel gek is dat: voor pakweg 1980 verschenen er voor de jeugd nauwelijks P-boeken, maar vrij plots leek alles en iedereen om te gaan. Vond die lectuur enorm betuttelend, allemaal verhalen waarin 'toevallig' een of andere akeligheid speelde. Ik zou zeggen, doe de leerlingen van de toekomst een lol en bespaar ze die onzin.

Nog steeds PROBLEEM!!! boeken op school. Echt, wat doen ze die kinderen aan?
Mijn puber is op advies van zijn oma inmiddels teruggekeerd naar Bob Evers, ergens in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw. Achtervolgingen, reizen over de hele wereld, klappen incasseren (letterlijk) en boeven vangen.
Milieu had nog niemand van gehoord, en meisjes bestaan waarschijnlijk ook niet, in de verhalen komen ze in elk geval amper voor.

Jan Terlouw leest hij ook graag. Thea Beckman trekt hem wel, maar te dik.

Oh ja, mijn favoriete kinderboek is "De Wonderketting" van Margreeth Bruyn. Sprookjesachtig, met rennende stenen leeuwen en vliegende stenen zwanen. En een mysterieus fluitketeltje dat nóóit gepoetst mag worden....

Afbeelding

Afbeelding
vlaamsevink schreef:
22-09-2017 20:48
Ha, 'Belt u...' is een speciaal geval. Denk dat het grappig genoeg ook mijn favoriete deel is, eigenlijk omwille van de reden die jij ook noemt. Vind het ook een leuk boek om te zien (in zijn oorspronkelijke versie met linnen rug). De tekeningen zijn als ik het me goed herinner van iemand die verder niet zo veel voor Kluitman deed (ik vermoed zo even uit het blote hoofd dat illustraties in andere delen doorgaans van de alomtegenwoordige Hans Borrebach waren) en op de omslag zie je zo'n heerlijk ouderwetse telefoon op een kneuterig tafeltje. Binnenin is dan ook nog eens een fraai lettertype gebruikt dat ik buiten dat ene deel ook nergens ben tegengekomen.

Eigenlijk is Marjoleintje de enige Kluitmanreeks die ik ken die een personage volgt dat geleidelijk ouder wordt. Ik vond die oudere delen waarin ze verkering krijgt en zo (met van die onmogelijk melige titels als 'Als ik jou was, Marjolein...') ook veel minder, maar dat kwam misschien omdat ik er toen nog te jong voor was.

Drieling is ook leuk! Is denk ik grotendeels jaren tachtig, misschien wat makkelijker te verkopen aan de hedendaagse jeugd. Wat staat me ervan bij... Mallorca, Oude tuf, iets met een taverne die opgeknapt moest worden of zoiets... en volgens mij waren ze geadopteerd en gingen ze in het eerste deel naar elkaar op zoek of zoiets.

Ik denk dat ik de meeste dingen van Enid Blyton die in vertaling bestonden wel gelezen heb, maar ik had toch wel een zwak voor die kostschooldingen. Er sprak een heerlijke kneuterigheid uit, die haar avonturenreeksen niet hebben, hoe leuk die op zich ook zijn (van die laatste vond ik vooral Robbert Jan leuk). Tijdje geleden eens een zwik Blyton in het Engels gedownload, maar ja... kom er natuurlijk niet aan toe dat ook echt te lezen.
Die latere boeken van Marjoleintje van het pleintje zijn heerlijk rolbevestigend, waarin Marjolein (zonder -tje) op het eind is verlóófd met een arts in opleiding en zich nuttig dient te maken met vrijwilligerswerk, in afwachting van haar huwelijk. Volgens mij zijn die ook niet meer herdrukt in de jaren '80.

De Drieling vond ik ook leuk, ik meen met Janneke, Ineke en Marieke. Twee leken op elkaar en één vond zichzelf een beetje een misdruk. Ze waren inderdaad door drie gezinnen geadopteerd en mochten elkaar op een gegeven moment ontmoeten.
attribuutje schreef:
22-09-2017 21:05
Jeumig, volgens mij werd ik niet voorgelezen, weet er niks van. Ik las zelf graag sprookjesboeken en boeken van Roald Dahl. Heb mijn kinderen vooral de Disney verhalen voorgelezen.
Ik werd ook niet voorgelezen, mijn ouders hadden pas tijd om voor te lezen toen er kleinkinderen waren. Maar zodra ik kon lezen deed ik het zelf, en ben nooit opgehouden. la vroeger veel mythes sagen en sprookjes, en lees nog steeds graag fantasy
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
De Heksen van Roald Dahl is fantastisch verfilmd met Anjelica Huston en Rowan Atkinson.

Afbeelding
Snoesje666 schreef:
25-09-2017 01:10
Mijn puber is op advies van zijn oma inmiddels teruggekeerd naar Bob Evers, ergens in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw. Achtervolgingen, reizen over de hele wereld, klappen incasseren (letterlijk) en boeven vangen.
Je bent hier wel een aantal favorieten na elkaar aan het opnoemen hoor, want van Bob Evers was (nu ja, ben) ik ook een grote fan. Ik heb me er eens mee beziggehouden de oorspronkelijke versies uit de jaren vijftig-zestig te verzamelen (al vind ik persoonlijk wel dat een pocket wat makkelijker leest dan een hardback... is gewoon wat makkelijker om in je klauwen te houden, zeg maar). Je weet hopelijk dat de reeks is voortgezet door Peter de Zwaan (met nieuwere delen bij hem te bestellen)? Ik koop ze trouw, maar vind ze wel wat minder dan de originele verhalen. Komt ook wel omdat ik zo'n beetje nostalgisch geboren ben en dan is het leuk om te lezen hoe NL (en de rest van de wereld...) in de jaren vijftig beschreven wordt.

Geen idee eigenlijk hoe lang Marjolein(tje) herdrukt geweest is. Is voor iemand van mijn leeftijd een beetje moeilijk want ik ben te jong om die boeken nieuw in de winkel gezien te hebben, en aan drukjaartallen deed Kluitman lange tijd niet. Afgaande op wat ik doorheen de jaren ben tegengekomen heb ik de indruk dat het met de herdrukken eind jaren zeventig wel zo'n beetje afgelopen was. Een van de laatste delen die ik ken heeft een omslag waarop ze staat naast een jongen op een scooter die zéér jaren zestig is. ;-)
Scooters hóren niet bij Marjolein(tje). Dat haar broer bij de radio werkte was al exotisch genoeg. Ze was een keurig meisje en nadat ze van de hbs kwam hielp ze haar moeder in de huishouding, ging elke week naar de kapsalon voor een watergolf en mocht af en toe dolletjes naar een fuif.

En ze had een moderne Tante Pam, die zelf auto reed. Behoorlijk heftig, zoiets, voor die tijd. :rofl:

Afbeelding
Marjoleintje, Miesje Sandelhout, Pitty op kostschool (van jaar 1 tot jaar 5) en nog een hoop ander meisjes op kostschool, weinig variatie maar we smulden er van. Er waren ook ontzettend veel tweelingen, die ook op kostschool zaten.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb Bob Evers vooral op de reader. :)
Soms kom ik bij de kringloop een papieren exemplaar tegen dat ik nog niet heb. Ik vond de delen die zich in Groningen en Sète afspeelden het leukst, omdat ik me die plekken goed voor de geest kan halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven