Wat kopen voor kind naar basisschool?

10-08-2025 20:40 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind gaat na de zomervakantie naar de basisschool. Wat moet ik allemaal daarvoor kopen?

Gymschoenen
Gymtas
Gymkleding
Schooltas (die ze nu heeft voor de opvang is veel te klein)
Lunchbox
Drinkbeker

Iemand tips voor een goede lunchbox en drinkbeker? Bijvoorbeeld welke bekers heel snel lekken en welke dat minder hebben?

En andere tips zijn ook heel erg welkom. Ik merk dat ik nog best wel zoekende ben.
Afhankelijk van type kind 10 bekers en 10 broodbakken (van de kringloopwinkel dan maar, want anders onbetaalbaar) want continu kwijt :facepalm:
Het belangrijkste is met kind te oefenen op zelfredzaamheid. Dus jezelf aankleden, gymschoenen aan en uit doen. Zelfstandig naar het toilet en je jas aandoen etc.

Hou er rekening mee dat je niet meer continu wat hoort van de juf. Waar je bij de opvang iedere dag een overdracht kreeg is dat nu veel minder. Daar heeft een kleuterjuf geen tijd voor. Buiten het kennismakingsgesprek en rapport gesprekken. Je kunt altijd binnenlopen voor een vraag of om wat te melden. Maar veel zaken gaan ook digitaal. Zorg dat je direct in de klassenapp komt met andere ouders. En toegang hebt tot de schoolapp met alle informatie en foto's etc van de groep. In deze app communiceer je ook met docent. En kan je inschrijven voor ouderavonden etc.
jojojo schreef:
11-08-2025 10:35
Ik heb ook geen aandelen, maar ben het hier wel mee eens.
Dochter is 10 en ik zit nu aan de laatste 5 stickers. Superhandig om overal op te plakken en ook vaak in een pakket te bestellen met taslabels en kledingstickers.

Verder vooral in de schoolgids kijken. Mijn kind hand nog geen gymschoenen nodig en kreeg een dopper van school.
Ook eens, bij ons staat er alleen achternaam + telefoonnummer op, dan kunnen ze ook prima gebruikt worden voor alle gezinsleden, bijvoorbeeld puber die vanalles meeneemt op vakantie of man die bij een vriend gaat klussen.
Thanks voor de tips!

Ik ga in elk geval achter de schoolgids zodat ik kan weten of gymkleding wel nodig is.

En gelukkig al veel naamstickers in huis vanwege de opvang!
Kikkertje schreef:
11-08-2025 11:40
Thanks voor de tips!

Ik ga in elk geval achter de schoolgids zodat ik kan weten of gymkleding wel nodig is.

En gelukkig al veel naamstickers in huis vanwege de opvang!
Hier gingen ze alleen schoenen wisselen, dus gymschoentjes aan, vaak die goedkope van katoen met klittenband. Die bleven op school in een tasje aan de kapstok met hun naam.

Soms in hemd en onderbroek als heel heet was, in de kleine zaal naast de kleuterklas.
Pas vanaf groep 3 was gymkleding een ding idd.
MissNuada schreef:
11-08-2025 09:57
En eentje die ze niet open hoeven draaien?
De mijne is inmiddels 10 :-D dus dat probleem speelt niet meer - ik kan me nu nog schuldig voelen over de dag dat ik hem met dorst en volle dichte beker afhaalde.
Bij dochter op school was er geen klasseapp met andere ouders. Alleen school-app. Heel handig voor mededelingen van school, vragen stellen aan leerkracht, ziekmelden, agenda met activiteiten. Als er ouderhulp nodig was voor iets, kon je je via de school-app aanmelden, zag je meteen hoeveel hulp er nog nodig was (bijv nog 4 zitplaatsen voor uitje)
Hoe gaat dat trouwens met zonnebrand, moet kind zichzelf daar ook mee insmeren? Op KDV doen de leidsters dat hier maar weet niet hoe dat op de basisschool gaat.
Merel90 schreef:
12-08-2025 21:00
Hoe gaat dat trouwens met zonnebrand, moet kind zichzelf daar ook mee insmeren? Op KDV doen de leidsters dat hier maar weet niet hoe dat op de basisschool gaat.
Docenten doen het niet (de pauze is allang voorbij voordat je in je eentje 30 kleuters ingesmeerd hebt). Ik krijg uit kind niet heel duidelijk of er wel een moment voor is, maar sommige oudere kleuters doen het zelf.

Op lange dagen trekken we een dunne lange broek aan en smeren 's ochtends goed in. Kind krijgt een zonnebrand-roller mee + een hoedje mee (en weet waarom het belangrijk is die op te zetten en in te smeren). Omdat verder niemand dat op doet en de meester het niet vraagt (aldus kind, niet gecheckt bij school) wordt daar meestal weinig mee gedaan helaas.

Op onze BSO is er een moment voor als ze naar buiten gaan. Kinderen moeten dit zelf doen, maar ze helpen de kleintjes wel. Helaas daardoor toch al meerdere keren een (gelukkig licht) rood gezicht.
evelien2010 schreef:
11-08-2025 11:06
Het belangrijkste is met kind te oefenen op zelfredzaamheid. Dus jezelf aankleden, gymschoenen aan en uit doen. Zelfstandig naar het toilet en je jas aandoen etc.

Hou er rekening mee dat je niet meer continu wat hoort van de juf]. Waar je bij de opvang iedere dag een overdracht kreeg is dat nu veel minder. Daar heeft een kleuterjuf geen tijd voor. Buiten het kennismakingsgesprek en rapport gesprekken. Je kunt altijd binnenlopen voor een vraag of om wat te melden. Maar veel zaken gaan ook digitaal. Zorg dat je direct in de klassenapp komt met andere ouders. En toegang hebt tot de schoolapp met alle informatie en foto's etc van de groep. In deze app communiceer je ook met docent. En kan je inschrijven voor ouderavonden etc.
Hier is er geen klassenapp, alles gaat via Parro. Daar hebben we een persoonlijke chat met de leerkracht+ouders en kanalen waar de leerkrachten mededelingen in zetten voor specifieke klassen, leerjaren of de hele school. Soms is daar ook een kort verslagje, meestal van bijzondere dagen (Koningsspelen, schoolreisje). En idd aanmelden voor oudergesprekken en helpen op school.

De docent heeft ook liever dat vragen en mededelingen (zoals: kind gaat vanmiddag extra naar de BSO) in de chat gezet worden ipv dat je hem aan klampt als school uit gaat. Hier mag je niet elke dag mee de klas in namelijk en de inloopochtenden zijn er ook niet voor bedoeld.

In de parallelklas gaat dat anders, daar staan (met name) de moeders in de rij voor een praatje met de juf. Het het dus zelfs binnen een school nog wat verschillen.

Dit zijn ook prima dingen om te vragen tijdens de intake/het kennismakingsgesprek. Wij hadden die een paar weken voor kind op school begon. :)

Qua bakjes hier 1 drinkbeker en 2 bakjes (fruit en lunch apart). Kind kreeg een waterfles van school als welkomstcadeau en 3 dagen per week is er schoolfruit. Gymen in ondergoed en eventueel gymschoenen die je op school laat.
amaryllis wijzigde dit bericht op 12-08-2025 21:34
Reden: Aanvulling
30.48% gewijzigd
Qua zonnebrand: ik smeer ze in de ochtend goed in, en dan overleven ze het wel tot 14.00 uur.
Schoolplein is best schaduwrijk en zo lang zijn ze met die hitte ook weer niet buiten.

In de klassen hangt bij ons zo'n gesponsorde zonnebrand-iets aan de wand naast de deur. Dus ze kunnen zichzelf insmeren. Ik heb niet de illusie dat mijn kind dat doet...

We hebben weinig contact met de juf. Maar er is ook niet perse heel veel wat ik zou moeten communiceren. Ik heb maar geaccepteerd dat ik veel gewoon niet meer weet. Want kind heeft geen zin om te praten over wat er op school gebeurd.

Alle belangrijke dingen over wat je moet meegeven naar school, inschrijven voor oudergesptekken en andere bijzonderheden gaan via een app.
De leerkracht zit sinds afgelopen jaar niet meer in de klassenapp, maar we kunnen hem/haar wel mailen.
Zelf smeren, leerkrachten hebben daar echt geen tijd voor. Mochten ze op hele hete dagen extra buiten zijn of een uitje maken dan willen ze nog wel eens wat extra smeren maar overal gemeen smeren zij de kinderen niet in.
Bij mijn kind op school smeren ze wel voor beide buitenspeelmomenten. Net even nagevraagd, ze krijgen zonnebrand van de juf, en ze smeren zelf volgens een soort liedje (‘wangen, neus, voorhoofd, oren, en dan nog je kin, zo iets zeg maar).
Dan zal het niet perfect zijn, want kleuters, maar het is al een stuk beter dan niks. Plus dat de kinderen leren dat het er bij hoort.

Overigens bestond iets dergelijks in mijn jeugd echt totaal niet, insmeren was voor als je in badkleding aan het strand ging liggen (ik ben wel van na de ‘nog wat extra olie voor het kleurtje, maar smeren op gewone schooldagen, echt niet). En ik kan me niet herinneren dat ik ooit een keer verbrand ben op school. Buitenspelen is meestal 15-30 minuten, waarbij kinderen zeker bij felle zon van nature ook wel schaduw zoeken. Dus hoewel ik het goed vind dat ze het doen, ben ik ook weer niet al te panisch als er een keer een stukje wang overgeslagen wordt of zo.
Ik vind het trouwens best lekker dat ik niet meer van alles op de hoogte hoef te zijn. Als er iets bijzonders is, hoor ik het wel, en anders ‘geen bericht is goed bericht’. Bij de BSO was laatst een nieuwe medewerker, en die gaat elke keer een hele overdracht doen. Bij de rest is het ‘-naam kind-, je moeder is er! Ze heeft lekker gespeeld hoor. Tot donderdag!’ En klaar. Uiteraard tenzij er iets bijzonders is (ziek geweest, erg pijn gedaan, brandalarm afgegaan zoals laatst bij ons). Die hele overdracht met wat ze gegeten heeft en precies gedaan etc hoeft van mij ook helemaal niet.

En inderdaad, kinderen die net naar school gaan vertellen vaak nog heel weinig. Waarschijnlijk omdat alles nieuw is, weten ze zelf ook niet goed wat de bijzonderheden zijn. Mijn kind ging na een half jaar wat meer vertellen, en nu na 2,5 jaar krijg ik best wel verhalen. Soms meteen, en soms zegt ze een dag later ineens ‘oh ja, gisteren had ik een slang om mijn nek’. Sorry, wat o_o ? Hadden ze een workshop met reptielen gehad :lol: .
.
amaryllis wijzigde dit bericht op 13-08-2025 00:07
Reden: Foutje
99.72% gewijzigd
nausicaa schreef:
12-08-2025 23:48
Bij mijn kind op school smeren ze wel voor beide buitenspeelmomenten. Net even nagevraagd, ze krijgen zonnebrand van de juf, en ze smeren zelf volgens een soort liedje (‘wangen, neus, voorhoofd, oren, en dan nog je kin, zo iets zeg maar).
Dan zal het niet perfect zijn, want kleuters, maar het is al een stuk beter dan niks. Plus dat de kinderen leren dat het er bij hoort.

Dat is inderdaad beter dan niet, gok dat dat misschien nu op veel kleuterscholen zo gaat, maar vrees nog niet overal, TO zou dat even kunnen navragen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven