Welke boeken kinderen
donderdag 30 oktober 2025 om 22:39
Voor sinterklaas stel ik een pakket samen voor een gezin wat dat niet kan betalen. Ik moet het doen met beperkte informatie, dit is de informatie die ik heb:
Kind 1
Geslacht: Jongen
Leeftijd: 5
Schoenmaat: 28
Kledingmaat: 122
Interesse: Voetbal/Auto's/Lezen/Bouwen/Buitenspelen
Verlanglijstje: Voetbal spulletjes/ Lego/ Autos/Slijm/Spelletjesboek of leesboekjes/Spiderman spulletjes
Kleding: Een pyjama zou leuk zijn Spiderman of pantoffels.
Kind2
Geslacht: Meisje
Leeftijd: 11
Schoenmaat: 39
Kledingmaat: 158
Interesse: Dansen/Pianoles/Lezen/Koken
Verlanglijstje: Spullen van Hello Kitty/Gelpennen/Slijm/Meidenboeken/Make up en haar spulletjes (lipgloss/nagellak/haarmasker)
Ik heb voor kind 1 een spiderman pyjama, plusplus bouwset, autoracebaan, potje slijm en chocoladeletter.
Voor kind 2 een Hello kitty pyjama, Hello kitty etui met nagellakjes en lipglossjes, een grote gelpennenset, potje slijm en chocoladeletter.
Voor beide kinderen zou ik er graag nog een boek bij in doen. Ik heb zelf geen kinderen en weet niet wat leuk is voor een jongen van 5 en wat meidenboeken zijn voor een meid van 11.
Wie heeft tips?
Kind 1
Geslacht: Jongen
Leeftijd: 5
Schoenmaat: 28
Kledingmaat: 122
Interesse: Voetbal/Auto's/Lezen/Bouwen/Buitenspelen
Verlanglijstje: Voetbal spulletjes/ Lego/ Autos/Slijm/Spelletjesboek of leesboekjes/Spiderman spulletjes
Kleding: Een pyjama zou leuk zijn Spiderman of pantoffels.
Kind2
Geslacht: Meisje
Leeftijd: 11
Schoenmaat: 39
Kledingmaat: 158
Interesse: Dansen/Pianoles/Lezen/Koken
Verlanglijstje: Spullen van Hello Kitty/Gelpennen/Slijm/Meidenboeken/Make up en haar spulletjes (lipgloss/nagellak/haarmasker)
Ik heb voor kind 1 een spiderman pyjama, plusplus bouwset, autoracebaan, potje slijm en chocoladeletter.
Voor kind 2 een Hello kitty pyjama, Hello kitty etui met nagellakjes en lipglossjes, een grote gelpennenset, potje slijm en chocoladeletter.
Voor beide kinderen zou ik er graag nog een boek bij in doen. Ik heb zelf geen kinderen en weet niet wat leuk is voor een jongen van 5 en wat meidenboeken zijn voor een meid van 11.
Wie heeft tips?
vrijdag 31 oktober 2025 om 11:06
Ik had inderdaad al een mentaal lijstje gemaakt, informeren bij de voedselbank, bij kerken, bij de basisscholen en grote sportverenigingen. Die hebben zicht op wie misschien een pakket wil ontvangen. Ik snap dat het misschien voor ontvangers ook een beetje een stigma is. Dus dat wil ik absoluut vermijden. Op de één of andere manier moet het anoniem zodat ontvangers niet herkend worden, denk ik. Maar goed, dat kunnen de mensen bij die organisaties vast beter weten.Karrota schreef: ↑31-10-2025 10:11Ik ben inderdaad secret Sint!
En een plaatselijk initiatief lijkt me ook een heel goed idee. Ik las dat secret Sint ieder jaar meer aanmeldingen heeft om te geven dan om te ontvangen, misschien kun je plaatselijke ontvangers beter bereiken (misschien via de voedselbank oid?).
vrijdag 31 oktober 2025 om 11:07
vrijdag 31 oktober 2025 om 12:28
Voor de 11-jarige: Films die nergens draaien.
Sowieso handig: de Grote Vriendelijke 100. Top 100 van kinderboeken voor alle leeftijden, bepaald door stemmen. Hier die van vorig jaar: https://www.hebban.nl/de-gv100-van-2024
Sowieso handig: de Grote Vriendelijke 100. Top 100 van kinderboeken voor alle leeftijden, bepaald door stemmen. Hier die van vorig jaar: https://www.hebban.nl/de-gv100-van-2024
vrijdag 31 oktober 2025 om 12:38
Voor de jongen: Boer Boris gaat naar de markt of Boer Boris Een paard voor Sinterklaas.
Voor het meisje lastig want het maakt op die leeftijd heel veel uit hoe goed ze kunnen lezen. De magische apotheker schijnt wel universeel leuk te zijn.
Kunnen de ouders dan ook de bon krijgen voor als ze de boeken al hebben?
Voor het meisje lastig want het maakt op die leeftijd heel veel uit hoe goed ze kunnen lezen. De magische apotheker schijnt wel universeel leuk te zijn.
vrijdag 31 oktober 2025 om 13:43
Ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat een elfjarige met als hobby lezen ook goed kan lezen.Ocherrum schreef: ↑31-10-2025 12:38Voor de jongen: Boer Boris gaat naar de markt of Boer Boris Een paard voor Sinterklaas.
Je bent dan de leeftijd wel een beetje uit dat de verschillen echt groot zijn, niet groter dan ze uiteindelijk zullen zijn tenminste. Als ze een jaar of 7, 8 zijn is dat lastiger.
vrijdag 31 oktober 2025 om 14:37
Ik begrijp waarom je het zegt, maar een boekenbon is echt niet leuk om uit te pakken voor een kind.Taskmaster schreef: ↑31-10-2025 13:55Ik zou een boekenbon doen. Je weet nooit wat ze al hebben. Zonde om wat dubbel te geven.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
vrijdag 31 oktober 2025 om 15:32
Mijn kinderen hadden hier helemaal niets mee. Tot mijn verdriet! Niet uit kunnen lezen.
Ik heb de indruk dat boeken van vroeger vooral door volwassenen worden gewaardeerd en een stuk minder door kinderen van nu.
vrijdag 31 oktober 2025 om 17:05
Boekenbon naar de ouders sturen? Die weten vast beter waar de interesses van hun kinderen liggen dan TO.
Oh en TO, wat vreselijk lief van je dat je dit doet
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
vrijdag 31 oktober 2025 om 17:35
Inderdaad, soms zie ik hier boeken voorbij komen die zelfs nog voor mijn tijd zijn (ik ben midden 30) onder het mom van 'tijdloos', die vond ik in mijn tijd al niet meer leuk.
Ook Jip en Janneke wordt hier helaas niet gewaardeerd. Dat vond ikzelf tijdloos, maar mijn kinderen niet
Leuk dat je dit doet, TO en het klinkt goed wat je hebt gekocht!
vrijdag 31 oktober 2025 om 18:01
Ja klopt hoor. Astrid Lindgren, Annie M.G., het is gedateerd. Ik heb eerlijk gezegd hetzelfde bij Lampje, ook al is dat van nu - ik kom heel veel volwassenen tegen die het een prachtig kinderboek vinden, maar ik ken geen kinderen die het leuk vinden.
Ik vond Meester van de Zwarte Molen prachtig, maar mijn kind haakte na het eerste hoofdstuk af.
zaterdag 1 november 2025 om 01:21
Zelf zou ik alleen een boek kopen als er specifiek om gevraagd wordt. Een bibliotheek is gratis en niet alle kinderen houden van boeken
zaterdag 1 november 2025 om 09:50
Er is gevraagd om kinderboeken in het algemeen. Ik maak geen pakket voor een specifiek kind zoals TO maar koop diverse spullen, doneer deze en zij maken er dan weer paketten van voor de kinderen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in