Welke fiets met twee jonge kinderen?

21-02-2009 22:20 26 berichten
Mijn fiets begeeft het bijna, tijd voor een nieuwe dus. En deze keer wil ik een nieuwe fiets, een kwaliteitsfiets, eentje waar ik op kan vertrouwen, eentje die waarschijnlijk ook wel wat zal kosten. Een fiets waar ik de komende paar jaar wel mee voort kan.

Nu zijn mijn kinderen nog 9 maanden en 2,5 jaar oud. Ik vervoer ze in bobike-zitjes voor- en achterop mijn krottige stadsfiets naar het kdv. Gaat best, het is maar een relatief klein stuk fietsen. Maar ik hoorde van de week van de fietsenmaker dat mijn achterwiel 'op' is, dat mijn ketting het binnenkort zal begeven. Bovendien heb ik de afgelopen 2 maanden al 3 keer een lekke band gehad. En dat terwijl ik áltijd 100% op mijn fiets moet kunnen vertrouwen omdat ik 2 dagen per week de enige ben die de kinderen op kan halen aan het eind van de dag.

Over 1,5 jaar zal de oudste naar school gaan, zo'n 15 minuten fietsen. Dan is de jongste net 2 geweest. Hoe ga ik ze dan beiden vervoeren? Kunnen ze dan nog steeds allebei op mijn fiets mee. Gaat de jongste dan nog steeds voorop, dat kan met die leeftijd niet meer, of wel? Een bakfiets lijkt me erg leuk maar tegelijkertijd heel vervelend. Na het wegbrengen naar school zou ik dan nog 40 minuten met een lege bakfiets door Amsterdam naar mijn werk moeten fietsen, en aan het eind van de dag andersom. Ik hoorde laatst van een collega met kinderen van 2,5 en 4,5 jaar dat ze ze allebei achterop vervoert met een kussen op de bagagedrager en dan 2 beugels gemonteerd waar ze tussen zitten. Klinkt goed, maar mijn oudste is niet erg voorzichtig en wel heel impulsief. Ik heb het idee dat ik hem tot zijn 12e nog met riempjes vast zou moeten zetten

Kortom, wat is nu de ideale oplossing. Kán ik wel een fiets kopen die de komende 5 jaar (of langer) zal voldoen of moet ik nu een oplossing kiezen en over een paar jaar weer heroverwegen?

Hoe vervoeren jullie je kinderen? Wie heeft de gouden tip?
Alle reacties Link kopieren
Een fietskar en deze dan achterlaten bij de creche of bij school?
Ik zou gaan voor een stevige fiets, een werkfiets of een moederfiets. Deze frames zijn sterk genoeg om twee kinderen mee te vervoeren. Je hebt speciale verlengde bagagedragers, zodat er twee kinderen achterop kunnen. Je hebt simpele zitjes met rugbeugel, maar ook deze veiligere:

oh that purrrrrrrrrfect feeling
Hm, een fietskar. Dat is nogal een groot ding om bij school of creche achter te laten. Ik weet iig bij de creche dat daar geen plek voor is, daar kunnen uberhaupt maar 8 fietsen geparkeerd staan, het is met halen en brengen zonder karren al een ramp. Bij de school zou ik dat nog moeten uitzoeken maar ik kan me voorstellen dat ze niet echt zitten te wachten op een dagelijkse rij fietskarren voor de deur. Of heeft iemand een andere ervaring? Want het is wellicht wel een goede oplossing.

Weet jij eigenlijk, zusenzo, of die karren snel aan en af te koppelen zijn?
Vraag eens bij je fietsenhandel. Die weten vaak precies wat er leverbaar is en hoe jij je kinderen het beste kunt vervoeren.

Gewoon even de tijd nemen en info vragen en folders meenemen naar huis.

Ik heb 3 kinderen die ik vervoer op de fiets en in de fietskar. Meestal zit ik met de 2 kleinsten op de fiets, 1 voor en 1 achter, maar de voorste past binnenkort niet meer in het voorstoeltje. Ik ben dus ook op zoek naar een stevige oplossing om 2 kinderen achterop te vervoeren want van continu een kar achter je fiets, word je ook niet vrolijker.
quote:Jonna schreef op 21 februari 2009 @ 22:33:

Weet jij eigenlijk, zusenzo, of die karren snel aan en af te koppelen zijn?Ik praat even vanuit mijn ervaring: ja, 2 minuten werk als het tegenzit. 20 seconden als het meezit. Ligt ook wel aan welke fietskar je hebt natuurlijk. Kwestie van even naar kijken bij evt aanschaf.
Natuurlijk wil ik ook bij een fietsenwinkel langs gaan, maar ervaringsverhalen zijn uiteraard ook een hoop waard.

Amaranth, dat klinkt goed, hooguit 2 minuten werk. Dat is zeker te overzien.

En poezewoes....die verlengde bagagedrager ziet er helemáál ideaal uit. Lekker compact. Maar ik vraag me af of je niet heel erg onstabiel wordt met al dat gewicht achterop. Kwestie van wennen misschien? Een werkfiets heb ik idd op het oog... een Batavus personal delivery bike lijkt mij wel wat. Laag, stevig, maar ook stoer. En ik zag zojuist dat die ook met een verlengde bagagedrager geleverd kunnen worden.
Ik weet niet of een aanhangfiets makkelijk los te koppelen is, maar daar zou je navraag naar kunnen doen. Da's wel een leuke oplossing voor een vierjarige die je nog niet los wil laten fietsen.

Ik heb overigens nog steeds een zesjarige achterop op iets langere ritten en tot voor kort ook naar school. Die heeft ook nog tot flink na zijn vierde voorop in de bobike gezeten (en echt klein is' ie ook niet) met zijn twee jaar oudere broertje achterop.

Wel pas een voetje tussen de spaken gehad. Let er alstjeblieft op, welke oplossing je ook kiest, dat dat niet kan gebeuren.
een batavus personal bike Delivery. Die heeft een verlengde bagagedrager waar je dus een duozitje op kwijt kan.

en je boodschappen etc kun je mooi voorop kwijt.
Jonna, daarom denk ik ook dat je voor een stevige zware fiets moet gaan... Zo'n personel bike is denk ik heel geschikt, want hoe lager het zwaartepunt hoe beter. Zwaar is het ongetwijfelt wel en het zal even opnieuw balanszoeken worden. Toch zie ik regelmatig mensen er mee fietsen. Zelf heb ik er niet 1, heb maar 1 kind.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Jonna schreef op 21 februari 2009 @ 22:42:

Natuurlijk wil ik ook bij een fietsenwinkel langs gaan, maar ervaringsverhalen zijn uiteraard ook een hoop waard.

Amaranth, dat klinkt goed, hooguit 2 minuten werk. Dat is zeker te overzien.

Oow, ik bedoelde het ook niet afkeurend, van die fietsenwinkel. Ik vind het wel een leuk topic. Zelf denk ik ook over een aanhangfiets, maar dan moet mn 2ling met 2 achterzitjes op een verlengde bagagedrager. Ik heb zelf zo'n stevige moederfiets met verlaagde instap en brommerstandaard enzo. Tweedehands gekocht bij mijn fietsenwinkel voor 400,-, anderhalf jaar oud. Nieuwprijs was rond de 900,- (gecheckt online) Nog niet eerder was ik zo blij met iets tweedehands!

In 2 minuten kun je veel vloeken trouwens.. geef mij de 20 seconden maar
Ik heb mijn kinderen (met een leeftijdsverschil van 3 jaar) altijd op een gewone, degelijke fiets vervoerd. De jongste voorop en de oudste achterop. Toen de oudste zelf ging fietsen, ging de jongste natuurlijk achterop. Geen problemen gehad. Persoonlijk vind ik voor twee kinderen een bakfiets of een aanhangfiets helemaal niets, het kost bovendien een hoop geld. Ieder zijn ding, maar voor mij hoeft het niet.
quote:mamzelle schreef op 21 februari 2009 @ 22:43:

Ik weet niet of een aanhangfiets makkelijk los te koppelen is, maar daar zou je navraag naar kunnen doen. Da's wel een leuke oplossing voor een vierjarige die je nog niet los wil laten fietsen.

[afbeelding]

Ik heb overigens nog steeds een zesjarige achterop op iets langere ritten en tot voor kort ook naar school. Die heeft ook nog tot flink na zijn vierde voorop in de bobike gezeten (en echt klein is' ie ook niet) met zijn twee jaar oudere broertje achterop.

Wel pas een voetje tussen de spaken gehad. Let er alstjeblieft op, welke oplossing je ook kiest, dat dat niet kan gebeuren.

Oh, dát is een leuke oplossing, zo'n aanhangfiets! Die hebben we nu wel voor aan de kinderwagen omdat er niet zo'n sta-plankje aan past en daar zit de oudste heel erg graag op. Maar ik heb deze uitvoering nog nooit gezien. Superleuk!

Wonderlijk dat ze nog tot 4 jaar voorop de fiets kunnen, dat zou ik nou nooit gedacht hebben.

Auw, voetje tussen de spaken! Dat is ook één van mijn fietsangsten. Is het goed afgelopen?
quote:Amaranth schreef op 21 februari 2009 @ 22:57:

[...]

In 2 minuten kun je veel vloeken trouwens.. geef mij de 20 seconden maar Haha, ja en ik ben zelf nogal snel aangebrand, zeker 'sochtends met haast... Vloekpartijen zullen onvermijdelijk zijn denk ik (al doe ik ze dan wel binnensmonds )
quote:bikefan schreef op 21 februari 2009 @ 23:03:

Ik heb mijn kinderen (met een leeftijdsverschil van 3 jaar) altijd op een gewone, degelijke fiets vervoerd. De jongste voorop en de oudste achterop. Toen de oudste zelf ging fietsen, ging de jongste natuurlijk achterop. Geen problemen gehad. Persoonlijk vind ik voor twee kinderen een bakfiets of een aanhangfiets helemaal niets, het kost bovendien een hoop geld. Ieder zijn ding, maar voor mij hoeft het niet.Maar gaat dat ook nog als er minder leeftijdsverschil tussen de kinderen zit? Bij mij schelen ze net 1,5 jaar. Ik weet niet hoe oud ze zijn als ze zelf die 15 minuten (of op kindersnelheid misschien wel 20 minuten) naast mij naar school kunnen fietsen. Maar stel dat dat met 5 jaar is, of 6. Dan is de jongste al 3,5 of 4,5. Die kan tot die tijd voor op? Ja Mamzelle zei het ook al, maar het heeft even tijd nodig om in te zinken....
Hee Jonna,

Ik heb drie kids (eentje van 5, hij fietst nu zelf) en een tweeling van ruim 3. Ik had eerst een kidkar aanhanger. Eentje achterop en twee in fietskar. Nu hoeft dat niet meer, dus zocht ik een andere oplossing.

En ...sinds twee weken heb ik een tweelingfiets (hoeft niet alleen voor tweelingen te zijn natuurlijk) van

de fietsfabriek (punt nl). Moet je maar eens op die site kijken. Het is een fiets met twee zitjes achterop, maar dan met een verlenge as/wiel, zodat je niet kunt kiepen. Even wennen met fietsen, maar echt geweldig hoor. Je kunt 40 kg voorop doen en 100kg achterop. Superstevige standaard, echt praktisch. En zonder kids fietst 'ie ook nog goed (met 5 versnellingen).

Hij is wel flink duur, dus heb ik hem 2e hands gekocht (in zeer goede staat) voor 750 euro. Je schijnt ze hierop te kunnen vervoeren tot ze een jaar of zes zijn. Er zitten cmg zitjes op gemonteerd.

Misschien heb je wat aan m'n info.

Groetjes,

Jennie
Oh ennuh mijn man vervoert ze op de gewone fiets, dus de lichtste van 3 jaar (en 3 maanden) kan nog makkelijk voorop hoor. Dus dat kun je natuurlijk ook doen en dan later een aanhangfiets...

Jennie
Mijn jongste is nog geen 3, maar die kan echt niet meer voorop. Die zit dus achterop terwijl de oudste al zelfstandig fietst. En dat gaat hardstikke goed!

Heb ook een fietskar gehad, werkte perfect toen de jongste nog niet zelfstandig kon zitten. Daarna ook, maar het was wel een heel gewicht wat je achter je aan trok. En op de mama-fiets paste hij niet, dus heeft een handige vriend toen een extra beugel voor mij gemaakt. Maar het los/vastkoppelen was toch wel iedere keer een behoorlijk gedoe.

Zo'n fiets met 2 zitjes achterop heb ik ook wel eens gezien, maar ik heb telkens het idee dat als jij als ouder afstapt, de fiets achterover klapt mt kinderen en al.....

Welke fiets je dan wel moet nemen? Dat is heel persoonlijk denk ik.....

Ik las trouwens dat je ook werkt, heeft je bedrijf geen fietsenplan o.i.d.? Zo heb ik destijds ook mijn fiets 'gekocht'
Die verlengde bagagedrager van de Batavus is niet geschikt voor twee zitjes volgens mijn fietsenmaker. Er moet een speciale bagagedrager gemonteerd, en je moet bovendien GMG (ofzo) zitjes hebben, geen bobike. Alles bij elkaar (drager + zitjes) kost dat zo 200 euro.

Nadeel van de Batavus is ook dat kind voor zijn/haar voeten slecht kwijt kan door het rek voorop.

Mijn oudste kon al goed fietsen voor ze naar school ging, dus misschien heb je helemaal niks nodig. En anders kun je altijd nog een aanhangfiets kopen.
quote:Jonna schreef op 21 februari 2009 @ 23:06:

Vloekpartijen zullen onvermijdelijk zijn denk ik (al doe ik ze dan wel binnensmonds )

Ik niet altijd en dat resulteerde in een 2,5 jarig meisje dat hartgrondig OTTE OMME zei toen iets haar niet helemaal lukte

Ik lees hier over kindjes van 4 jaar die nog voorop zitten/zaten, maar op mijn voorstoeltje zit toch echt een knaloranje waarschuwingssticker 'Geschikt t/m 15 kilo' en volgens mijn fietshandelaar (ja, daar istie weer.. zonder hem kom ik letterlijk nergens ) is daar echt niet stiekum tóch een paar kilo meer ingecalculeerd.
Mijn kind is bijna 4 en 15 kilo dus het kan wel volgens de norm. Maar hij zit er enorm opgepropt in en het fietst niet lekker voor mij, dus geen optie. Intussen zit dochterlief voorop trouwens.

Vriendin van mij had 2 kids achterop, maar heeft fiets weer ingeruild omdat ze het te veel gewicht vond achterop en ze zich onveilig voelde (het is wel een slanke, bijna magere vrouw overigens).

Ik heb een 'gewone' fiets en daar passen de 2 zitjes prima op.
Ik heb zelf met veel plezier een paar jaar de aanhangfiets gebruikt. Gewoon op school afkoppelen en daar op slot laten staan, en aan het eind van de schooldag weer aankoppelen. Ik heb de add + bike aanhangfiets. Aan en afkoppelen is 5 seconden werk met deze. Je kan ook gerust met aanhangfiets zonder kind erop fietsen.

De add + bike was op dat moment de enige op de markt die je kan combineren met een zitje achterop, omdat de bagagedrager wordt vervangen door een speciale, waarin je de buis van de aanhangfiets klikt ongeveer bij de reflector. Dus geen extra lange buis van de aanhangfiets die onder je zadelpen moet.
Hier ook 2 kinderen met anderhalf jaar leeftijdsverschil en geen auto (toen) en ik heb elke dag veel plezier gehad van mijn sparta amazone, 1 kind voor en 1 kind achterop.

Toen de oudste zelf kon fietsen ging ze uiteraard op dr eigen fiets, maar soms, als ik wat verder weg moest, of langs een drukke weg, of in rotweer (hagel!) dan zette ik ze alle 2 ook op mijn fiets, met 4 jaar wogen ze hier nog geen 15 kilo iig

(oudste is nu bijna 8 en weegt nu 20 kilo)

Inmiddels heb ik wel een auto, maar er is een baby bijgekomen, en nummer 3 is inmiddels 9 maanden dus ik heb mijn bobike zitje weer voorop gezet, en weer mijn moederfiets uit de garage gehaald.

Heb er nu al 6 jaar heel veel plezier van, heeft echt nu al zijn dienst bewezen (toen met 2 kinderen en altijd fietst tassen vol boodschappen, elke dag naar school, zwemles, speelafspraken, kinderfeestjes, in weer en wind.... )
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Ik rij op een batavus stabilo. Een heerlijk fiets waar ik van op aan kan. De oudste (6 jaar) zit achterop met een steun in de rug en voeten in de fietstas en de middelste (ruim 2,5 jaar) zit op een zadeltje. Ze is namelijk te groot voor het zitje voorop, maar veel te klein om al los achterop te zitten. Op het zadeltje zit ze nog voorop tussen mijn armen en met haar voeten op de steuntjes. Mocht de jongste mee moeten dan moet ik helaas ik op de andere fiets die ik zo kan ombouwen dat er diverse soorten zitjes op kunnen. Gelukkig kan ik bij het kdv wel de fietskar kwijt, zodat ik zonder kar naar het station kan fietsen en manlief de kinderen kan ophalen met de kar.

Ooit een moederfiets gehad, maar die had voor mijn alleen toegevoegde waarde toen ik zwanger was van nr 3. Ik kon zo ongeveer tot de laatste dag blijven fietsen. Daarna snel verkocht
Dat is waar ukse, ik heb met dikke buik, tot 39 weken gefietst met 2 kinderen op mijn fiets.

Maar heb nog steeds veel plezier van mijn fiets
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven