Welke naam past bij .......

13-01-2014 12:35 3259 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die op zoek is naar een naam die past bij de naam van een ouder broertje of zusje, de hond of de parkiet, hierbij een topic om daarover te brainstormen.

Nieuwe topics hierover zullen worden gesloten, onder verwijzing naar dit topic.

Oude topic; Welke naam past bij....
Wij zoeken een naam die past bij Femke. We hebben tot nu toe 3 namen. Het moet een Friese naam zijn.

Femke en Fenna

Femke en Fardau

Femke en Jildou

Fenna is mijn favoriet maar ik twijfel omdat het een erg populaire naam is in mijn omgeving. En twijfel ook een beetje omdat het allebei met Fe begint.
Wij zoeken een naam die past bij Femke. We hebben tot nu toe 3 namen. Het moet een Friese naam zijn.

Femke en Fenna

Femke en Fardau

Femke en Jildou

Fenna is mijn favoriet maar ik twijfel omdat het een erg populaire naam is in mijn omgeving. En twijfel ook een beetje omdat het allebei met Fe begint.
Mooi dat je hier om suggesties vraagt. Ik ben zelf ook zoekende naar Friese meidennamen. De meidennamen vind ik sowieso lastiger in de Friese taal.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar combinatie Femke en Jildou/Jildau afhankelijk van de schrijfwijze van jullie achternaam.

Fenna kan ook prima hoor! Maar zou ik er wel een tweede naam bij doen ivm initialen post binnen jullie gezin / medische gegevens. Als jullie een vrij veel voorkomende achternaam hebben zou ik zeker voor twee namen gaan ivm accountgegevens op scholen etc. Op een hogeschool of universiteit zijn echt wel minimaal 30 F de Vries-en ingeschreven, misschien dan tzt ook wel meer met alle Femkes, Fardau's en Fenna's, Finn, Feddes etc die geboren worden

Fardau/Fardou ken ik er ook veel van, maar vind ik wat 'hard' in de mond. Mijn vriend zei vanochtend, ik vind het ook een herdershond-naam. Nou afgeschoten dus

Andere Friese suggesties:

Hanna / Hanne

Jeldau

Hester

Maike / Meike / Mayke

Marrit

Marit

Jinthe

Birthe

Brecht

Rixt / Rikst / Rikste

Renske

Jesler
@Famke, bedankt voor je reactie! Ik vind Renske ook wel mooie naam, die had ik zelf nog niet bedacht!

Met Jildou/Jildau of Fardou/Fardau zal ze waarschijnlijk altijd moeten vertellen hoe je het schrijft. Dat is dan weer een klein nadeeltje.

Bij welke Friese naam zoek jij nog een meidennaam?
Mijn eerste voorkeur gaat uit naar Jildou. Weet alleen nog niet wat vriendlief vindt. Maar ik zoek daar dus een naam bij.

Jildou en Fardau zijn officiële (meestvoorkomende spelling) spellingen als je op meertensinstituut website kijkt.
Berber

Dieuwertje

Afke

Akke

Elke

Feya

Finna

Hedwig

Ilke

Nienke

Ima

Jette

Jieke

Hinte

Jitske

Mare

Meike

Minke

Rena

Repke

Nine

Oda

Silke

Ymke

Wieke
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dagmar

Yfke

Hedwich

Elbrich

sybrich

Gerbrich

Silke

Jenna

Ymre --> Imre is een Hongaarse jongensnaam, maar model Ymre uit Groningen klinkt toch wel behoorlijk fries als je het als Iem-re uitspreekt.
Femke en Fenna vind ik persoonlijk echt niet kunnen, lijkt wat mij betreft echt veel te veel op elkaar. Net alsof je na kind 1 geen zin meer had om na te denken over een naam.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Ik vind Fenke en fenna ook teveel op elkaar lijken. Misschien:

Jalou

Dieke

Diede

Jiska

Benthe

Hylke

Silke

Jelka

Rivka

Lenka

Imke
Amarins vind ik ook altijd een mooie naam.
Verder zie ik in bovenstaande lijstjes veel jongensnen terug, ken tenminste geen meisje in Friesland dat Hylke heet, en meer dan genoeg jongens/mannen
quote:MallePietje75 schreef op 22 oktober 2016 @ 19:49:

Verder zie ik in bovenstaande lijstjes veel jongensnen terug, ken tenminste geen meisje in Friesland dat Hylke heet, en meer dan genoeg jongens/mannen Ik woon ver van Friesland en ken 1 Hylke, een vrouw. Maar als het eigenlijk een jongensnaam is dan trek ik hem, bij deze, terug
quote:mendy schreef op 22 oktober 2016 @ 18:47:

Ik vind Fenke en fenna ook teveel op elkaar lijken. Misschien:

Jalou

Dieke

Diede

Jiska

Benthe

Hylke

Silke

Jelka

Rivka

Lenka

Imke

Jalou ken ik niet als Friese naam, lijkt me eerder een verbastering van het franse Malou.

Hylke is een jongensnaam. Hylkje is de vrouwenvariant, maar dat is wel een ouderwetse naam.

Lenka: ik denk niet dat dit een Friese naam is.

Rivka is een joodse naam.

Ik twijfel of Diede een meisjesnaam is of een duosex-naam.
Er schieten mij nog wat namen te binnen die in mijn omgeving voorkomen:

Reinou

Meinou

Hildou

Tjitske

Thialda

Marije

Elske

Lidewij

Bernou
En Nynke natuurlijk, ook dezelfde stijl als Femke..
Femke & Sjoukje
Hinke.
Femke & Ankje
Hiltje

Hiske

Silke

Aukje

Anke

Afke

Mette (Fries?)

Eke

Hadewych

Brecht/Brechtje

Rinske

Renske
Joas & Nathan
Joas (leuke naam trouwens)en....

Ruben,

David

Chaim

Yair

Ilan

Nathan

Yoram

Samuel

Levi

Daniel

Noam
Femke en..

Liske

Lobke

Lutske

Sytske/sietske

Maaike

Rimke

Marijke

Wytske/wietske
Bedankt voor alle suggesties! Silke is leuk maar ik ken een rotweiler die zo heet...Renske is ook mooi maar mijn vriend vind dat niets. Nynke is oke maar niet super.

Fenna blijft mooi maar lijkt te veel op Femke dus valt om die reden helaas af.

T wordt nog lastig...Gelukkig hebben we nog 3 maanden.
Dan heb ik nog Berber en Doutzen.. hoewel die laatste de lat wel hoog legt voor een klein meiske
Rimke? Afschuwelijk...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven