Welke thermometer gebruiken jullie?
maandag 24 november 2008 om 11:33
Hallo, mijn zoontje van net twee jaar ligt met koorts op bed. Nu had ik toen hij nog een baby was zo'n fijne thermometer van Philips met een flexibel/soft uiteinde. Helaas zat die in de koffer die we nooit meer terugkregen na een vliegreis
dus nu wil ik een nieuwe kopen. Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken? Een oorthermometer of gewoon een ouderwetse? Je hebt geloof ik zelfs fopspeen-thermometers. Wat zijn jullie ervaringen?
Bedankt!

Bedankt!
maandag 24 november 2008 om 11:38
maandag 24 november 2008 om 11:38

maandag 24 november 2008 om 11:52
maandag 24 november 2008 om 11:54
maandag 24 november 2008 om 11:59
slechte ervaringen met oorthermometer. Ooit een gekocht en meteen weer terug gebracht. Had bij mezelf en bij zoon meerdere keren achterelkaar gemeten en met zéér verschillende uitkomsten. Zat echt wel 1.5 graad verschil in. was n duur ding. Die dingen zijn eigenlijk bedoeld voor proffessioneel gebruik, je moet er echt mee om leren gaan geloof ik. Ik hou t bij n ouderwetse. die doen t tegenwoordig heel snel. zoon (bijna 20 vind t ooit een probleem.
maandag 24 november 2008 om 12:15
ja rectaal is vervelend maar de feiten zijn...rectaal en oor thermometer verschillen de uitslagen vaak drastisch.
ik werk in de zorg en we gebruiken bijna geen rectale thermometers meer.
bij een oorthermometer wil het vaak verschillen door op welk oor je ligt, die is dan warmer,
bij een rectale moet je alleen meten als er geen ontlasting zit, want dan meet ie de temperatuur van je ontlasting en niet van je lichaam, die daar betrouwbaarder is dan je oor.
mijn mening, met een oorthermometer beide oren meten, doe ik bij mijn patienten ook als ik twijfel heb, als het niet zo veel verschilt kun je het gemiddelde nemen, maar koorts is koorts hoor!
succes...
ik werk in de zorg en we gebruiken bijna geen rectale thermometers meer.
bij een oorthermometer wil het vaak verschillen door op welk oor je ligt, die is dan warmer,
bij een rectale moet je alleen meten als er geen ontlasting zit, want dan meet ie de temperatuur van je ontlasting en niet van je lichaam, die daar betrouwbaarder is dan je oor.
mijn mening, met een oorthermometer beide oren meten, doe ik bij mijn patienten ook als ik twijfel heb, als het niet zo veel verschilt kun je het gemiddelde nemen, maar koorts is koorts hoor!
succes...

maandag 24 november 2008 om 12:43
maandag 24 november 2008 om 12:51
Er wordt, als een arts vraagt om je temperatuur, ook altijd uitgegaan van een rectale meting.
Als je onder de oksel gemeten hebt moet je er een halve graad bijtellen om de rectale temp te krijgen. Als je in de mond meet moet je 0,3 graad erbij tellen.
Het blijft ook dan onnauwkeurig omdat je net iets warms of kouds gegeten of gedronken kunt hebben of een dikke trui aangehad kan hebben.
En deze bijtelling kun je alleen doen als je een gewone thermometer gebruikt.
Elke oorthermometer heeft z'n eigen afwijking en er is dus geen standaard bijtelling.
Nou weet ik ook weldat het weinig uitmaakt of je kind 37,8 of 38 heeft, ziek is ziek en ook zonder koorts kan een kleindje zich erg beroerd voelen, maar als het om nauwkeurigheid gaat is een gewone thermometer nog altijd het nauwkeurigst.
Als je onder de oksel gemeten hebt moet je er een halve graad bijtellen om de rectale temp te krijgen. Als je in de mond meet moet je 0,3 graad erbij tellen.
Het blijft ook dan onnauwkeurig omdat je net iets warms of kouds gegeten of gedronken kunt hebben of een dikke trui aangehad kan hebben.
En deze bijtelling kun je alleen doen als je een gewone thermometer gebruikt.
Elke oorthermometer heeft z'n eigen afwijking en er is dus geen standaard bijtelling.
Nou weet ik ook weldat het weinig uitmaakt of je kind 37,8 of 38 heeft, ziek is ziek en ook zonder koorts kan een kleindje zich erg beroerd voelen, maar als het om nauwkeurigheid gaat is een gewone thermometer nog altijd het nauwkeurigst.
maandag 24 november 2008 om 12:52
In de gewone ziekenhuizen zie je dat de verpleegkundigen wel met het oor opmeten, en in het WKZ in Utrecht gebruiken ze weer de rectale thermometers.
Wij hebben gewoon een rectale, ik geef zoontje vaak even wat om mee te spelen tussendoor en dan heeft hij het niet eens in de gaten.
Wij hebben gewoon een rectale, ik geef zoontje vaak even wat om mee te spelen tussendoor en dan heeft hij het niet eens in de gaten.
Stressed is just desserts spelled backwards
maandag 24 november 2008 om 12:59
quote:priority schreef op 24 november 2008 @ 11:54:
Martelsysteem? Dat hele dunne dingetje voel je niet en je kind voelt dat ook niet, beetje vaseline eraan en klaar is klara. Het is nog steeds de meest nauwkeurige manier én de goedkoopste, want veel oorthermometers enz. zijn vreselijk duur.Misschien voel JIJ het niet maar ik echt wel hoor....
Martelsysteem? Dat hele dunne dingetje voel je niet en je kind voelt dat ook niet, beetje vaseline eraan en klaar is klara. Het is nog steeds de meest nauwkeurige manier én de goedkoopste, want veel oorthermometers enz. zijn vreselijk duur.Misschien voel JIJ het niet maar ik echt wel hoor....
maandag 24 november 2008 om 13:05
maandag 24 november 2008 om 13:07
maandag 24 november 2008 om 13:17
quote:priority schreef op 24 november 2008 @ 13:07:
Je moet natuurlijk ook wel alleen het metalen tipje inbrengen.
Ja duh!
@Zwieber: ja, lekker is anders, maar pijn? Neuh.
Doe je er wel iets op? (Vaseline, spuug, sudocreme)
Tegenwoordig duurt het minder dan 10 seconden, en als ik zie dat ie niet meer oploopt haal ik hem er uit.
Je moet natuurlijk ook wel alleen het metalen tipje inbrengen.
Ja duh!
@Zwieber: ja, lekker is anders, maar pijn? Neuh.
Doe je er wel iets op? (Vaseline, spuug, sudocreme)
Tegenwoordig duurt het minder dan 10 seconden, en als ik zie dat ie niet meer oploopt haal ik hem er uit.
maandag 24 november 2008 om 13:27
Je lacht titsandwits maar je moest eens weten hoeveel mensen dat ding te ver inbrengen en dan de temp van de ontlasting meten!
Ik heb het ooit meegemaakt dat een client (thuiszorg) me vertelde dat ze 43 graden had! Haar huisarts had gezegd dat ze het maar eens door ons moest laten meten, want dat het toc wel hoog was voor iemand die verder niet ziek was.Die bleek dus gewoon de temp van haar ontlasting te hebben gemeten.
Ik heb het ooit meegemaakt dat een client (thuiszorg) me vertelde dat ze 43 graden had! Haar huisarts had gezegd dat ze het maar eens door ons moest laten meten, want dat het toc wel hoog was voor iemand die verder niet ziek was.Die bleek dus gewoon de temp van haar ontlasting te hebben gemeten.
maandag 24 november 2008 om 13:30
maandag 24 november 2008 om 13:40
quote:Titsandwits schreef op 24 november 2008 @ 13:30:
Het was ook niet rot bedoeld maar ik zag voor me hoe zo'n thermometer half verdwijnt.....vriendlief lag een keer op de bank met de thermometer in z'n kont, netjes onder een dekbed, toen de hond er bovenop sprong.....aaaahhhhhh wat gilde hij, en moest ik lachen!
Was de hond jaloers ofzo?
Geintje.. dat is heel ranzig...
Het was ook niet rot bedoeld maar ik zag voor me hoe zo'n thermometer half verdwijnt.....vriendlief lag een keer op de bank met de thermometer in z'n kont, netjes onder een dekbed, toen de hond er bovenop sprong.....aaaahhhhhh wat gilde hij, en moest ik lachen!
Was de hond jaloers ofzo?
Geintje.. dat is heel ranzig...
maandag 24 november 2008 om 22:18
Wij houden het ook gewoon bij een ouderwetse thermometer en meten rectaal. Zo vaak gebruik je 'm nou ook weer niet. Voor mezelf heb ik trouwens een andere thermometer en meet ik oraal, maar dat is vooral omdat ik best vaak temp ivm mijn cyclus.
Maar mijn dochter (bijna 11 maanden) vindt het dus echt verschrikkelijk. Zodra ze het ding ziet en ik haar benen omhoog doe zet ze het op een krijsen en begint druk te schoppen, wat ik probeer tegen te houden waardoor ze nog harder gaat krijsen. Ik temperatuur ook alleen maar als het echt nodig is en dat is haast nooit.
Maar mijn dochter (bijna 11 maanden) vindt het dus echt verschrikkelijk. Zodra ze het ding ziet en ik haar benen omhoog doe zet ze het op een krijsen en begint druk te schoppen, wat ik probeer tegen te houden waardoor ze nog harder gaat krijsen. Ik temperatuur ook alleen maar als het echt nodig is en dat is haast nooit.