Zoon bijna 4, nog niet zindelijk.

22-10-2014 10:30 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon van bijna 4 is nog altijd niet zindelijk.

Volgende maand mag hij naar school, echter zolang hij nog in een luier loopt, is de schoolregel dat hij nog niet mag starten.

Wij zijn al meer dan een jaar bezig met stimuleren en proberen, en hebben alle voor de hand liggende dingen al geprobeerd.

Hij heeft 1 keer heel bewust op het toilet zijn behoefte gedaan, en houd nu bij hoog en bij laag vol dat hij dat 1 keer heeft gedaan.

En vind het daarmee eigenlijk wel best.

Dus nu hier maar eens vragen,

Wie heeft de gouden tip om het toch te laten lukken.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Hier was zoon ook bijna vier toen hij zindelijk werd. Lopen zonder luier werkte hier niet, dan zat alles onder de plas.



Hij wilde wel graag naar school, dus steeds als hij over school begon gaf ik aan dat hij pas kon als hij op de pot plaste. En uiteindelijk kreeg ik hem iig zo ver dat hij om een luier vroeg als hij moest plassen/poepen. Vier weken voordat hij naar school moest zag hij het licht en ging uit zichzelf naar de wc.
Alle reacties Link kopieren
Alleen doelgedrag belonen, dus een beloning voor een droge onderbroek geven, niet een sticker voor plassen/poepen op de WC.



Deel de dag op in vaste momenten die een vierjarige begrijpt, dus niet over een uur, maar maak het concreet en beloon voor een droge en schone onderbroek.



Ik heb op een ochtend tegen Mason gezegd dat ie met koffietijd een droge onderbroek liet zien aan mij, dat ie een lolly zou krijgen. Dat deed ie, toen afgesproken als ie met de lunch een droge onderbroek liet zien, hij weer een lolly had verdiend, etc. We hebben ook afgesproken dat ie een nieuwe traptractor zou krijgen met zijn verjaardag als ie voortaan een onderbroek zpu dragen en geen luier. Dezelfde dag was ie zindelijk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:*Ginger* schreef op 22 oktober 2014 @ 11:13:

Ook al geprobeerd om het er gewoon even een tijdje geen aandacht te geven? Luier aan, verschonen indien nodig zonder erover te hebben, niet op potje of wc zetten. Echt even laten rusten. En dan over een maand nog ns proberen.

Ik zou dit inderdaad eerst proberen. Even weekje of 6 helemaal geen aandacht aan besteden. Luier verschonen en hop, weer verder.



Daarna kan je nog kijken of je misschien een onderbroek onder zijn luier aan kan doen. Voelt vervelend, dus hij heeft door dat hij geplast heeft. Maar je blijft niet alles poetsen wat hij onder plast.
quote:paulaner schreef op 22 oktober 2014 @ 11:11:

Al geprobeerd:

Medisch is er niets aan de hand.

luier uit overdag en potje klaar zetten (al meer dan een half jaar)

resultaat 0, potje gaat hij niet op zitten.

dus natte vloer, bank stoel etc.

Sticker vel hangt keurig, met alle soorten stickers, maar helaas, meneer heeft het allemaal al 1 keer gedaan op de WC, en is er dus van overtuigd dat dat voldoende is.

pies en poep poli is hij te jong voor, Wendy kreeg die reactie dus ook.

Peuter speelzaal en KDV zijn ook al geprobeerd.

Luiers op geloofd hij dus niet, want s,nachts zonder luier is echt geen optie.



Dus ideeën zijn meer dan welkom.Hij is bijna vier, veel te groot voor een potje. Misschien vindt hij het stoer om op de grote wc te plassen?
Alle reacties Link kopieren
quote:paulaner schreef op 22 oktober 2014 @ 11:11:

Al geprobeerd:

Medisch is er niets aan de hand.

luier uit overdag en potje klaar zetten (al meer dan een half jaar)

resultaat 0, potje gaat hij niet op zitten.

dus natte vloer, bank stoel etc.

Sticker vel hangt keurig, met alle soorten stickers, maar helaas, meneer heeft het allemaal al 1 keer gedaan op de WC, en is er dus van overtuigd dat dat voldoende is.

pies en poep poli is hij te jong voor, Wendy kreeg die reactie dus ook.

Peuter speelzaal en KDV zijn ook al geprobeerd.

Luiers op geloofd hij dus niet, want s,nachts zonder luier is echt geen optie.



Dus ideeën zijn meer dan welkom.



s`nachts zonder luier is wel een optie. kwestie van naar praxis gaan en een groot stuk afdek-plastic halen. Dat strak om de matras doen daarover laken en je bent klaar voor de nacht.

Na 4 nachten was de mijne s`nachts droog.

uiteraard ook niet boos worden als het mis gaat, belonen als het goed is gegaan.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Lastig is dit, hé?



Onze zoon plaste al met net drie op de wc, maar poepen was een ellende.



Dat plassen ging hij overigens helemaal uit zichzelf doen.

Wel eerder aandacht aan besteed, maar hem interesseerde het niet, potjes niet, stickers niet, etc.



Op een dag zei hij: "ik ga plassen op de wc" en deed het vanaf dat moment ook en was hij droog.



Poepen wilde hij alleen in een luier doen, wel in afzondering, in de hal, maar voor geen goud op de wc.



Stickers, belonen, had allemaal compleet geen nut bij meneer. Was hij niet van onder de indruk. En de vierde leeftijd kwam heel dichtbij. Hij ging overigens allang naar een peuterspeelzaal, waar het hem ook niet boeide dat andere kinderen wel op de wc poepten.



Uiteindelijk zijn we hem schandelijk gaan omkopen met "koekijs". Dat is een kinderijsje met één bolletje wat hij heel graag lust, maar niet al te vaak krijgt. We beloofden hem een heel groot koekijsje als hij op de wc zou poepen. Et voila, bij de eerste keer dat hij het deed een grote "koekijs" voor hem gekocht. En daarna nog een keer of 3.

Totdat hij het normaal ging vinden om te poepen op de wc en toen zijn we hem met woorden blijven prijzen. En dat was prima. Nu krijgt hij weer net zo af en toe een ijsje als voorheen.



Misschien niet al te pedagogisch verantwoord, maar hey, het werkte wel als een tierelier. Het is echt niet zo dat snoep, koek en ijs hier standaard als omkoopmiddel worden gebruikt, maar in dit geval was ik bijna wanhopig en was hij toch voor groep 1 zindelijk.
quote:Zusenzoo schreef op 22 oktober 2014 @ 10:50:

Zijn medische zaken al uitgesloten?Dit.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een tuin? Het is nu wat laat maar tegen een boompje plassen is natuurlijk hartstikke stoer en wil nog wel eens helpen om het dan wel op te houden totdat hij bij de struik/boom is.

Verder gewoon in zijn nakie laten lopen, dan voelt hij het lopen. En ja dat is een natte vloer, natte stoel (plastic ) maar dat werkt denk ik wel het beste.

Ik vind het trouwens belachelijk dat kinderen luiervrij moeten zijn hoor. Ze moeten alles maar steeds sneller. Wat is er nu een probleem om zo'n luierbroekje te wisselen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 27 oktober 2014 @ 14:16:



Ik vind het trouwens belachelijk dat kinderen luiervrij moeten zijn hoor. Ze moeten alles maar steeds sneller. Wat is er nu een probleem om zo'n luierbroekje te wisselen.





Steeds sneller??



Bijna 4 en nog niet zindelijk?? Dat is traag, een kind kan al veel eerder droog zijn.

Wordt er tegenwoordig niet meer aan zindelijkheidstraining gedaan op jongere leeftijd?

Of trap je dan op de tere kinderziel?
Alle reacties Link kopieren
quote:

nina1966 schreef op 27 oktober 2014 @ 14:16:



Ik vind het trouwens belachelijk dat kinderen luiervrij moeten zijn hoor. Ze moeten alles maar steeds sneller. Wat is er nu een probleem om zo'n luierbroekje te wisselen.Steeds sneller? Volgens mij was mijn generatie veel sneller uit de (katoenen) luiers dan tegenwoordig.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Bizar, iedereen in mijn familie was op hun 2e al volledig zindelijk. Heb een vriendin die lesgeeft aan de kleuters. Daar was laatst een kind dat nog in een luier liep, geen medische dan wel geestelijke problematiek, maar de ouders lieten hem maar een beetje zijn gang gaan. Triest.
Mijn zoon van 3,5 wil ook niet zindelijk worden. Dat hij dan niet school mag vind ik volkomen terecht, weet je hoe druk die juffen het hebben?!



Het is idd laat maar dat heeft niet altijd met zindelijkheidstraining en tere zieltjes te maken hoor, wat een onzin. Kinderen worden pas zindelijk als ze dat zelf willen, al ga je op je kop staan. In de zomervakantie heeft mijn zoon consequent 6 weken lang overdag geen luier aangehad, hij heeft niet 1x het potje of de wc geplast. Dus ja...
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 27 oktober 2014 @ 14:16:

Heb je een tuin? Het is nu wat laat maar tegen een boompje plassen is natuurlijk hartstikke stoer en wil nog wel eens helpen om het dan wel op te houden totdat hij bij de struik/boom is.

Verder gewoon in zijn nakie laten lopen, dan voelt hij het lopen. En ja dat is een natte vloer, natte stoel (plastic ) maar dat werkt denk ik wel het beste.

Ik vind het trouwens belachelijk dat kinderen luiervrij moeten zijn hoor. Ze moeten alles maar steeds sneller. Wat is er nu een probleem om zo'n luierbroekje te wisselen.30 kinderen in een klas, dan is juf alleen bezig met luiers wisselen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ottertje87, hoezo triest? Hebben die ouders jou verteld dat ze het laten gaan? Soms is het even laten rusten het beste, daar is niks triest aan.

Zo bloed irritant, altijd dat oordelen zonder dat je het hele verhaal kent...(niet specifiek naar jou)
Alle reacties Link kopieren
Snap ook niet dat je je kind gaat zitten omkopen. Wordt er niet meer gestraft? Echt wel dat mijn ouders dat deden en ik droeg op mijn 3e al lang en breed geen luiers.
Alle reacties Link kopieren
quote:olivia1 schreef op 27 oktober 2014 @ 15:27:

Ottertje87, hoezo triest? Hebben die ouders jou verteld dat ze het laten gaan? Soms is het even laten rusten het beste, daar is niks triest aan.

Zo bloed irritant, altijd dat oordelen zonder dat je het hele verhaal kent...(niet specifiek naar jou)Mij niet, haar wel. Het zijn ook van die grachtengordelouders. Die hele familie heeft ook rare namen, ik geloof dat de broers Speer en Splinter heten.
Oke die namen zijn zielig idd.
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 27 oktober 2014 @ 15:29:

Snap ook niet dat je je kind gaat zitten omkopen. Wordt er niet meer gestraft? Echt wel dat mijn ouders dat deden en ik droeg op mijn 3e al lang en breed geen luiers.Straffen omdat ouders te lui zijn om met de zindelijkheid aan de gang te gaan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87, 6 minuten geleden

Snap ook niet dat je je kind gaat zitten omkopen. Wordt er niet meer gestraft? Echt wel dat mijn ouders dat deden en ik droeg op mijn 3e al lang en breed geen luiers.

Doelgedrag belonen is niet hetzelfde als omkopen. En straffen om zindelijk te worden? Dat ga je niet winnen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:ottertje87 schreef op 27 oktober 2014 @ 15:29:

Snap ook niet dat je je kind gaat zitten omkopen. Wordt er niet meer gestraft? Echt wel dat mijn ouders dat deden en ik droeg op mijn 3e al lang en breed geen luiers.Hou toch op. Of je nog weet dat je straf kreeg toen je 2 jaar (!!!) oud was. Jij hebt zeker ook noooooit in de supermarkt op de grond gelegen want dat moest je bij jouw moeder niet flikken? Het geheugen is een selectief gebeuren.
Straffen om een kind zindelijk te maken is het domste wat je kan doen, daar is elke opvoedkundige, van Nanny tot CB tot oudere oma, het over eens. Zelf geen kinderen nog, zeker?



Pakte mijn omkopen, of doelgericht belonen, wat iets pedagogischer klinkt, toch beter uit. Em guess what? Mijn kind zeurt nooit om snoep, koek of speelgoed, dingen die hij toch maar zelden krijgt. Maar hij is wel zindelijk.
Happy-daddy : er zijn gewoon waterdichte moltons te koop hoor. Je gaat toch geen bouwzeil in het bed van je kind leggen?



Verder geen tips, hier ging het van de ene op de andere dag helemaal vanzelf. Dochter was 2,5 toen. Steeds vroeger herken ik niet, juist later. Vroeger waren ze er juist vroeg bij met die katoenen luiers. Zal vast komen doordat dat voor het kind niet fijn aanvoelde en de ouders er ook sneller vanaf wilden vanwege alle was enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 28 oktober 2014 @ 06:48:

Happy-daddy : er zijn gewoon waterdichte moltons te koop hoor. Je gaat toch geen bouwzeil in het bed van je kind leggen?



Verder geen tips, hier ging het van de ene op de andere dag helemaal vanzelf. Dochter was 2,5 toen. Steeds vroeger herken ik niet, juist later. Vroeger waren ze er juist vroeg bij met die katoenen luiers. Zal vast komen doordat dat voor het kind niet fijn aanvoelde en de ouders er ook sneller vanaf wilden vanwege alle was enz.Heb ik wel gedaan, van die dunne plastic die je gebruikt bij het verven voor je meubels af te dekken. Werkte perfect.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:Chryssa schreef op 22 oktober 2014 @ 10:52:

Wij hebben destijds tegen onze zoon (toen 3.5 jaar) gezegd dat de luiers op waren en dat hij dus voortaan op de wc zijn behoefte moest doen. Hij zei: "Oke" en dat was dat. Nooit meer een ongelukje gehad. Voor hem werkte het om het als een absoluut iets te presenteren.



Werkte hier ook, maar dan wat betreft het poepgebeuren, deed hij alleen op het potje.

Als voldongen feit het potje op de vliering neer gezet onder het mom van: een potje is voor peuters en niet voor een grote jongen zoals jij en klaar was kees! Nooit verwacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 27 oktober 2014 @ 15:27:

[...]





30 kinderen in een klas, dan is juf alleen bezig met luiers wisselen.Als echt alle 30 kinderen nog niet zindelijk zouden zijn zou het al helemaal geen probleem moeten zijn. Maar niet ieder kind is nog niet zindelijk hé. Dus zijn het misschien 3 luierbroekjes die ze moet verwisselen. Is nog altijd minder werk dan alle ongelukjes die 4 jarigen nu eenmaal nog wel eens hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven