Zoon (net 17) wil geen baantje

26-04-2021 22:51 325 berichten
OP was wat te lang. In het kort: zoon vindt een baantje niet nodig, geeft weinig uit. Wij vinden het goed voor zijn ontwikkeling om wél te werken. Wat zouden jullie doen?
anoniem_654bd3aa1ef47 wijzigde dit bericht op 29-04-2021 20:14
86.72% gewijzigd
Hoe los je zoiets op als je kind het gewoon vertikt om te werken? Buiten de deur zetten?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet pushen op het bijbaantje maar wel aangeven dat hij niet de hele zomer mag gamen en chillen maar dat hij ook iets nuttigs moet doen (en dan zelf laten kiezen wat). Dat kan een bijbaantje zijn, misschien sportles geven aan kinderen, vrijwilligerswerk, ander project in de buurt..
Werken onder een "baas", collegialiteit, aanpakken en doorpakken, rotklusjes doen, kritiek krijgen op je werk of kunnen, allemaal zinvolle werkervaring. Of je dit nu betaald of onbetaald doet, is niet zo relevant. Maar de gepamperde scholier en student missen een stuk ervaring, waardoor ze inderdaad aan het handje genomen moeten worden en hard hun neus stoten bij hun eerste stage of echte baan. En waarom " wij" ze het daar niet aanleren? Het zijn basisvaardigheden en een stuk karakter wat ik verwacht.
thruuske schreef:
29-04-2021 14:03
Werken onder een "baas", collegialiteit, aanpakken en doorpakken, rotklusjes doen, kritiek krijgen op je werk of kunnen, allemaal zinvolle werkervaring. Of je dit nu betaald of onbetaald doet, is niet zo relevant. Maar de gepamperde scholier en student missen een stuk ervaring, waardoor ze inderdaad aan het handje genomen moeten worden en hard hun neus stoten bij hun eerste stage of echte baan. En waarom " wij" ze het daar niet aanleren? Deze werkervaring leidt tot basisvaardigheden en een stuk karakter, wat ik verwacht als ze komen op dag 1.
thruuske schreef:
Werken onder een "baas", collegialiteit, aanpakken en doorpakken, rotklusjes doen, kritiek krijgen op je werk of kunnen, allemaal zinvolle werkervaring. Of je dit nu betaald of onbetaald doet, is niet zo relevant. Maar de gepamperde scholier en student missen een stuk ervaring, waardoor ze inderdaad aan het handje genomen moeten worden en hard hun neus stoten bij hun eerste stage of echte baan. En waarom " wij" ze het daar niet aanleren? Het zijn basisvaardigheden en een stuk karakter wat ik verwacht.
Dit leer je bijvoorbeeld eerder bij sport, dan bij een krantenwijk. Alleen voor het tweede word je betaald en is daardoor 'nuttig'??
thruuske schreef:
Dit soort dingen kan je dus ook echt heus ergens anders opbouwen.
Je zegt het zelf ook al: of je het nu betaald of onbetaald doet. Werk doet er wat dat betreft dus niet toe. Waarom je de gepamperde student of scholier tegenover zet is mij een raadsel trouwens.

Ik heb nog nóoit kritiek gekregen op mijn werk tijdens bijbaantjes.
Quincy2 schreef:
29-04-2021 14:08
Dit leer je bijvoorbeeld eerder bij sport, dan bij een krantenwijk. Alleen voor het tweede word je betaald en is daardoor 'nuttig'??
En op school mag je ook gewoon maar doen waar je zin in hebt natuurlijk.
Mevrouw75 schreef:

Ik ook niet eigenlijk. ik heb wel eens onder een omhooggevallen muts gewerkt, maar als je dan gewoon vriendelijk lacht en bij jezelf denkt "wat jij wil, omhooggevallen muts, ik zit hier een zomer en jij je hele leven" en dan even doet wat ze vraagt, ben je ook weer klaar. En dat hoef je niet te oefenen, dat kun je ook in een keer.

(Ik werd in een pretpark eens teruggestuurd omdat er nog een vingerafdruk op het raam van een kiosk zat. Nou ja, ff terug en vegen. En schouders ophalen.)
thruuske schreef:
Nou ja, je geeft zelf al aan dat het hem echt niet in een bijbaan zit.
Mevrouw75 schreef:
Dit soort dingen kan je dus ook echt heus ergens anders opbouwen.
Je zegt het zelf ook al: of je het nu betaald of onbetaald doet. Werk doet er wat dat betreft dus niet toe. Waarom je de gepamperde student of scholier tegenover zet is mij een raadsel trouwens.

Ik ook niet. Ik zou ook niet willen beweren dat ik echt bijzonder veel geleerd heb van mijn bijbanen. Dat zal van het type bijbaan afhangen overigens. Echt dingen leren deed ik pas na een aantal jaar in mijn "echte" baan.
B1loemetje schreef:
27-04-2021 10:35
Loslaten vind ik doodeng, jarenlang proces al en bij mij op meerdere gebieden (bij mijn zoon niet loslaten als in “niet meer blijven verzorgen”, maar in de zin van loslaten dat ik er controle over heb). Dat controle willen houden is niet uit ‘slechtigheid’, maar uit angst. En dat is geen goede raadgever.

Ps niet quoten, is behoorlijk prive.
Klinkt niet gezond en heel bemauwend.
Doe daar iets aan
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
29-04-2021 14:32
Klinkt niet gezond en heel bemauwend.
Doe daar iets aan
Misschien even de quote verwijderen.
LīlyRose schreef:
29-04-2021 13:59
Hoe los je zoiets op als je kind het gewoon vertikt om te werken? Buiten de deur zetten?
Mee op sollicitatiegesprek en zo. Het is natuurlijk erg makkelijk om niet aangenomen te worden. ‘Waarom wil je hier werken?’ ‘Dat moet van mijn moeder.’
KamilleT schreef:
29-04-2021 14:43
Mee op sollicitatiegesprek en zo. Het is natuurlijk erg makkelijk om niet aangenomen te worden. ‘Waarom wil je hier werken?’ ‘Dat moet van mijn moeder.’
Serieus?
KamilleT schreef:
:rofl: :rofl: :rofl:
KamilleT schreef:
Eerst nog even een serieus gesprek van een paar uur over het ontslag van vorige baantje natuurlijk. Dan mee op sollicitatie. Het beste daarna ook gewoon mee naar het werk zodat je hem daar kunt micromanagen zodat hij het daar wél goed doet.
Let’s go Brandon!
B1loemetje schreef:
26-04-2021 22:59
Ja, maar (😬) als we het niet doen komt er niets van. Durf het niet goed los te laten. Als hij na z’n examen niet gaat werken wordt het vrijwel de hele zomer
Gamen/ chillen/ sporten (veel gamen).
Er is nu toch geen probleem? Behalve dat hij niet doet wat jullie willen.

Gaat hij na de zomer studeren?

Je kan overigens ook nog kostgeld invoeren. Of zn zakgeld verlagen. Hij hoeft niet meer door jullie onderhouden te worden.
captain_hindsight schreef:
29-04-2021 15:11
Er is nu toch geen probleem? Behalve dat hij niet doet wat jullie willen.

Gaat hij na de zomer studeren?

Je kan overigens ook nog kostgeld invoeren. Of zn zakgeld verlagen. Hij hoeft niet meer door jullie onderhouden te worden.
Kinderen moeten natuurlijk precies doen wat de ouders van hen verwachten. Alleen dan kunnen ze gelukkig worden.
Let’s go Brandon!
B1loemetje schreef:
26-04-2021 22:59
Ja, maar (😬) als we het niet doen komt er niets van. Durf het niet goed los te laten. Als hij na z’n examen niet gaat werken wordt het vrijwel de hele zomer
Gamen/ chillen/ sporten (veel gamen).
Nou dat is dan toch handig op te lossen? Gewoon zeggen dat er max 2 uren per dag gebeeldschermd (gamen, tv kijken etc) mag worden. Jouw huis, jouw regels. Dan gaat hij zich de overige uren maar stierlijk lopen vervelen.
havermout1 schreef:
29-04-2021 15:24
Kinderen moeten natuurlijk precies doen wat de ouders van hen verwachten. Alleen dan kunnen ze gelukkig worden.
Nou ja dat was wel mn punt inderdaad. Je kan ze een beetje sturen en helpen maar daar houdt het wel op.
LīlyRose schreef:
29-04-2021 14:47
Serieus?
Lijkt me niet.
LīlyRose schreef:
29-04-2021 13:59
Accepteren lijkt me toch? Waarom zou je dat willen oplossen?

Maar dan niet te veel financieren lijkt me.
Ik vind dat je zeurt. In Nederland worden jongeren zwaar onderbetaald, voor zo'n belachelijk laag loon zou ik ook niet mijn handen uit de mouwen willen steken. Als hij dadelijk gaat studeren komt dat baantje vanzelf wel. En ik zou zoon ook niet dwingen om in horeca of klantenservice of winkel te staan, daar word ie alleen maar doodongelukkig van. Er zijn ook baantjes die wat meer achter de schermen zijn.
Even vanuit mijn eigen point of view (want ik was net zo).
Ik ben ondertussen bijna halverwege de 30 dus het is al even geleden en het is dus ook heel persoonlijk en ik ga ook niet beweren dat dit bij anderen zo is.
Maar ik deed ook geen best om baantjes te zoeken. Ik had ze uiteindelijk wel soms. Vooral zomerbaantjes als ik samen met een vriendin wat kon doen. En ik heb als tiener even in een hotel gewerkt (kamermeisje).
Maar niet lang. Ik kon namelijk nergens mijn draai vinden. En niet uit onwil. Ik was ook verlegen. Understatement zelfs. Ik was meer dan verlegen. Niet op mijn gemak. Ik kon er daadwerkelijk ziek van worden soms.

Mijn vader noemde mij hierdoor ook vaker lui als er weer eens een discussie door ontstond. Wat ik hem trouwens echt niet kwalijk neem. Toen vond ik dat natuurlijk niet leuk maar nu ben ik volwassen dus ik snap hun standpunt veel beter.

Uiteindelijk wilde het allemaal niet vlotten in mijn leven. Ik was, net als jouw zoon, verder een heel aardig, spontaan en lief mens. Ik wist ook prima met geld om te gaan en sprong nooit uit de band. Ik waardeerde wat ik had en deed daar lang genoeg mee. Ook kon ik humor ook wel waarderen.
Dus ik herken best veel.
Maar naast al die mooie eigenschappen was ik ook een jonge meid die heel vaak een masker droeg. Ik kon naar iedereen lachen en blij doen maar van binnen was het echt drama. Ik durfde gewoon helemaal niks. Ik wilde wel maar liep altijd vast.
Mijn volledige diagnose ga ik je besparen maar uiteindelijk bleek er heel veel meer aan de hand te zijn met mij. Op mentaal gebied. Soms is het niet alleen maar verlegenheid of luiheid. Al lijkt dat wel zo.

Nogmaals, of dat voor je zoon geldt, geen idee. Maar als het echt op niks uitloopt en er blijft een soort van verzet zijn probeer dan eens dieper te graven en uit te vinden of er meer kan spelen.
captain_hindsight schreef:
29-04-2021 15:44
Accepteren lijkt me toch? Waarom zou je dat willen oplossen?

Maar dan niet te veel financieren lijkt me.
Lijkt mij ook, maar ik lees hier zoveel straffe taal en dan denk ik 'hoe dan'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven