Zoontje thuishouden of niet

07-08-2018 11:21 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van 2,5 en een baby van 8 maanden.
Baby gaat naar kdv als hij 1 wordt we starten dan met 1 dag ( noodzakelijk ivm werk). Dat hebben we met oudste ook zo gedaan. Hij gaat sinds hij 2 is 2 dagen omdat hij wat achter liep qua praten en spelen met andere kinderen. Sinds die 2e dag heeft hij enorme sprongen gemaakt, hij praat nu bijna in volzinnen en speelde goed met de anderen. Sinds 2 maanden zit hij nu in de peutergroep maar hij kan nog niet wennen. Het gaat vaak wel goed maar er zitten ook dagen of dagdelen bij dat hij niet gaat spelen met de kinderen en bij de juf blijft staan. Soms moet hij plotseling heel hard huilen en dat blijft dan de hele middag. Ze weten dan niet wat er is. Slapen gaat ook erg moeilijk ( voorheen prima). Hij zegt nu op de dag dat hij moet gaan en alle andere ochtenden dat hij niet met de kindjes wil spelen en moet dan huilen. Hij kan natuurlijk nog niet echt uitleggen waarom niet. Ik vraag ernaar en dan zegt hij soms dat hij geen fruit wil eten.

We gaan verhuizen dus ook naar een ander kdv. Ik denk er nu over om hem 1 dag te laten gaan ( dat moet ivm werk) de overige dagen zijn we zelf thuis en 1 dag opa en oma. Ik vind het zelf fijn want het gaat zo snel en over anderhaf jaar gaat hij al naar school. As hij het inderdaad niet zo leuk vindt dan is het maar 1 dag.
Maar ik twijfel ook of ik hem dan niet iets ontneem of belemmer in ontwikkeling? Voora omdat die extra dag wel echt een enorme sprong heeft bewerkstelligd. In het spelen met andere kindjes leert hij ook veel wat ik hem thuis minder kan geven. Met leeftijdsgenoten spelen is natuurlijk anders als met babybroertje.

Wat zijn jullie ideeen hierover?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je kind zielig zijn als het alleen speelt. Dat betekent gewoon dat het lekker zijn eigen weg gaat op het kinderdagverblijf en sowieso spelen zulke jonge kindjes meestal nog niet echt samen.

En die tweede dag die hij gaat heb je even heel veel tijd voor je tweede kind, hoe fijn is dat. Of misschien even een uurtje voor jezelf, dat heb je ook wel verdiend ;)
Alle reacties Link kopieren
Even huilen bij het wegbrengen is helemaal niet raar en het is toch alleen naar fijn dat hij ook lekker alleen kan spelen? Dat zijn geen dingen waar ik me zorgen over zou maken. Lijkt me voor kinderen van die leeftijd heel vermoeiend als ze de hele dag samen zouden moeten spelen.
Hoe gaat het de rest van de tijd volgens de leidsters?

Goed dat je kiest voor de 2 dagen, denk echt dat je je zoontje daar plezier mee doet en uiteindelijk jezelf ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mijn kind echt geen 2 dagen brengen als hij het niet leuk vindt en het niet nodig is. Hij Zal nog zoveel moeten in zijn latere leven.

Maar 2 dagen is de kok makkelijker wennen dan 1 en ik zou dus zeker beginnen met 2 dagen op het nieuwe KDV. Er is best een kans dat hij het daar wel leuk gaat vinden. Toen hij jonger was vond hij het in een andere groep met andere leidsters toch ook leuk.

Breng het wel positief naar hem.
Vandaag is het woensdag en dat is fijn want dan mag je weer naar de kindjes om te spelen.
Alle reacties Link kopieren
@Sugarmiss, ik denk dat hij het vooral niet leuk vindt omdat hij er niet gewend raakt omdat hij maar 1 dag in de week heen gaat....
Alle reacties Link kopieren
je zou ook nog een hele en een halve dag kunnen doen? heb me wel 2x in de week maar is die tweede dag niet heel lang voor hem
Alle reacties Link kopieren
Ik zou om te beginnen kritisch het kinderdagverblijf uitkiezen. Dus niet de eerste de beste maar echt doorvragen:

-of ze een vast dagritme hebben, hoe ze de kindjes naar bed brengen, wat ze doen als kindje niet wil slapen, wat ze aan eten serveren (warm eten op een kdv is echt super, leren ze alles door eten), wat ze doen als een kind niet tot spel komt, wat doen ze als een kind niet met de andere kindjes speelt, wat doen ze als kindjes ruzie hebben of slaan, wat doen ze als een kind huilt.

Stel die vragen maar eens aan 2 of 3 kinderopvangen, je zal versteld staan hoeveel verschillende antwoorden je krijgt.

Pas dan leer je waar je op moet letten en wat voor jou goed voelt. Op een goed kdv is de kans groter dat jouw kind zich 2 dagen per week goed gaat ontwikkelen. Een goed kdv zal ook altijd 2 dagen aanraden, 1 x per week is te weinig om goed te aarden in de groep.
Alle reacties Link kopieren
Goede vragen van Xanthan.

En denk niet dat ze overal het zelfde handelen als het om een keten gaat.

Elk KDV heeft een mooi pedagogisch plan op papier.

Maar het is echt het handelen van de leidsters dat bepalend is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven