Zorgverdeling na scheiding- tips?

zondag 22 november 2020 om 20:33
Mijn man en ik hebben recentelijk besloten te gaan scheiden. We zijn ons aan het orienteren op hoe we co-ouderschap zo goed mogelijk kunnen invullen. Situatie:
-man werkt 3/4 dagen per week als zzper vanaf ongeveer 11/12 uur tot middernacht/ uiterlijk 2 uur ’S nachts thuis (inll reistijd). Flexibel qua welke dagen hij werkt.
- ik werk 100% , veelal vanaf thuis. Buiten corona-tijd regelmatig avondbergaderingen/ workshops, ongeveer 1 x per week.
- kinderen tussen de 5 en de 9 (wegens herkenbaarheid niet te specifiek).
-kinderen zijn nu van 8.15 tot 16.15 op school/ opvang dagelijks.
Omdat man het pittig vindt met twee kinderen (bij veel prikkels (inherent aan kinderen) gestresst wordt en sneller uit zijn slof schiet/ meer ’oplaadtijd’ nodig heeft) alsmede door zijn werktijden zullen de kinderen iets meer bij mij zijn dan bij hem is nu het plan.
Wat is nu een handig schema? Ik heb geprobeerd om inspiratie te vinden op internet maar vindt het niet echt. Niet te veel wisselen, duidelijkheid, het liefst vaste wisseldagen, een proefperiode en periodieke evalutie lees ik. Maar hoe dan?
Hoe zien jullie weekschema’s/ zorgschemas er uit? En hoe tevreden zijn jullie daar over?
-man werkt 3/4 dagen per week als zzper vanaf ongeveer 11/12 uur tot middernacht/ uiterlijk 2 uur ’S nachts thuis (inll reistijd). Flexibel qua welke dagen hij werkt.
- ik werk 100% , veelal vanaf thuis. Buiten corona-tijd regelmatig avondbergaderingen/ workshops, ongeveer 1 x per week.
- kinderen tussen de 5 en de 9 (wegens herkenbaarheid niet te specifiek).
-kinderen zijn nu van 8.15 tot 16.15 op school/ opvang dagelijks.
Omdat man het pittig vindt met twee kinderen (bij veel prikkels (inherent aan kinderen) gestresst wordt en sneller uit zijn slof schiet/ meer ’oplaadtijd’ nodig heeft) alsmede door zijn werktijden zullen de kinderen iets meer bij mij zijn dan bij hem is nu het plan.
Wat is nu een handig schema? Ik heb geprobeerd om inspiratie te vinden op internet maar vindt het niet echt. Niet te veel wisselen, duidelijkheid, het liefst vaste wisseldagen, een proefperiode en periodieke evalutie lees ik. Maar hoe dan?
Hoe zien jullie weekschema’s/ zorgschemas er uit? En hoe tevreden zijn jullie daar over?

zondag 22 november 2020 om 20:57
Ik ken kinderen die elke vijf dagen wisselen. Ouders werken onregelmatig en werken dan van die vijf dagen twee/drie dagen niet. Op die vrije dagen moeten de kinderen dan vaak wel naar school, maar ze hebben bijvoorbeeld nauwelijks opvang voor de kinderen.
zondag 22 november 2020 om 21:02
Ik zou een verdeling van zondag-woensdagochtend bij hem en woensdagmiddag-zaterdag bij jou doen.
Dan kan vader altijd wo/do/vr werken met extra werkruimte of vrije tijd op zaterdag. En jij kunt je avondzaken op ma/di plannen en verder onder schooltijd werken.
Verder is vaste dagen heel handig. Scheelt voor jullie allemaal enorm qua overzichtelijkheid. Bv voetbal altijd bij mama en hockey bij papa.
Het weekend is zo ook eerlijk verdeeld en als je een weekend weg wil met kids schuif je maar 1 dagje op zonder dat het schema verder in de war loopt.
Dan kan vader altijd wo/do/vr werken met extra werkruimte of vrije tijd op zaterdag. En jij kunt je avondzaken op ma/di plannen en verder onder schooltijd werken.
Verder is vaste dagen heel handig. Scheelt voor jullie allemaal enorm qua overzichtelijkheid. Bv voetbal altijd bij mama en hockey bij papa.
Het weekend is zo ook eerlijk verdeeld en als je een weekend weg wil met kids schuif je maar 1 dagje op zonder dat het schema verder in de war loopt.
zondag 22 november 2020 om 21:07
Wij hebben gewoon 50/50 CO-ouderschap met wisseldag op vrijdag, waarbij ze buiten de schoolvakanties altijd de hele vrijdag bij mij zijn. Ze komen ‘s ochtends om 7:00 als ze bij vader zijn geweest en als ze weer naar vader gaan dan gaan ze om 17:00. In de vakanties wisselen we om 13:00.
Met mijn oudste twee hebben we een tijdje om de vijf dagen gedaan maar dat vonden ze toch niet zo fijn. Te onduidelijk wanneer ze dan gingen wisselen want geen vaste dag.
Met mijn oudste twee hebben we een tijdje om de vijf dagen gedaan maar dat vonden ze toch niet zo fijn. Te onduidelijk wanneer ze dan gingen wisselen want geen vaste dag.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

zondag 22 november 2020 om 21:14
Dat klinkt wel slim. Wanneer wissel je dan in het weekeinde?Positivevibes schreef: ↑22-11-2020 21:02Ik zou een verdeling van zondag-woensdagochtend bij hem en woensdagmiddag-zaterdag bij jou doen.

zondag 22 november 2020 om 21:22
zondag 22 november 2020 om 21:31

zondag 22 november 2020 om 21:59
Zoals het nu voelt zou volgende verdeling wel kunnen werken:
Papa: zo kl 10- wo kl 7.30
Mama: wo 7.30 (maar in praktijk ophalen na school/opvang- tenzij vakantie of zieke kinderen)- zon kl 10.
Elk eerste weekeinde van de maand heeft pappa of mamma een heel weekeinde met de kinderen, zodat we weekeindje met ze weg kunnen/ of zelf een heel weekeinde alleen iets kunnen doen.
Papa: zo kl 10- wo kl 7.30
Mama: wo 7.30 (maar in praktijk ophalen na school/opvang- tenzij vakantie of zieke kinderen)- zon kl 10.
Elk eerste weekeinde van de maand heeft pappa of mamma een heel weekeinde met de kinderen, zodat we weekeindje met ze weg kunnen/ of zelf een heel weekeinde alleen iets kunnen doen.

zondag 22 november 2020 om 22:04
Mediation via je advocaat inschakelen dus. Echt hoor.
Want het kan niet flexibel. Er moet naast omgang ook over geld gepraat gepraat worden en dingen worden vastgelegd.

zondag 22 november 2020 om 22:11
Ja, ik weet het. Lastige is dat in het land waar ik woon mediation niet gebruikelijk is/ de titel niet echt bestaat. Er wordt er vanuit gegaan dat je het zelf regelt. Sociale dienst kan, als t ee n vechtscheiding wordt (wat we niet van plan zijn) helpen met afspraken over kinderen te begeleiden. Geldzaken/ woning zal ik een advocaat moeten inschakelen om ons te helpen.Luci_Mster2 schreef: ↑22-11-2020 22:04Mediation via je advocaat inschakelen dus. Echt hoor.
Want het kan niet flexibel. Er moet naast omgang ook over geld gepraat gepraat worden en dingen worden vastgelegd.

zondag 22 november 2020 om 22:24
Je dacht dat zet ik niet bij? Totaal niet belangrijk natuurlijk.upendown schreef: ↑22-11-2020 22:11Ja, ik weet het. Lastige is dat in het land waar ik woon mediation niet gebruikelijk is/ de titel niet echt bestaat. Er wordt er vanuit gegaan dat je het zelf regelt. Sociale dienst kan, als t ee n vechtscheiding wordt (wat we niet van plan zijn) helpen met afspraken over kinderen te begeleiden. Geldzaken/ woning zal ik een advocaat moeten inschakelen om ons te helpen.
Want Nederlanders op een Nederlands forum gaan dan vast geen advies geven met Nederlandse wetgeving en regels en voorkeuren mbt omgang en alimentatie in hun achterhoofd?

Welk land woon je?

zondag 22 november 2020 om 22:26
Dat wil ik ivm heekenbaarheid niet zeggen.Luci_Mster2 schreef: ↑22-11-2020 22:24Je dacht dat zet ik niet bij? Totaal niet belangrijk natuurlijk.
Want Nederlanders op een Nederlands forum gaan dan vast geen advies geven met Nederlandse wetgeving en regels en voorkeuren mbt omgang en alimentatie in hun achterhoofd?![]()
Welk land woon je?
zondag 22 november 2020 om 23:33

zondag 22 november 2020 om 23:39
Toen dacht ik nog dat mogelijk was. Nieuw topic wegens concrete vraag- meer specifieke reacties dan.koekie1980 schreef: ↑22-11-2020 23:33Als ik even loep, dan had je blijkbaar al een ander topic geopend. Toen sprak je al over scheiden waaronder dit
We hebben afgesproken de beste scheiding ooit te gaan hebben, voor de kinderen. Hij gaat akkoord met een mediator.
Wat bedoel je dan met die mediator?
Typisch weer, zo’n reactie. De TO proberen ’pakken’ op een inconsistentie. Alles om iemand af te kammen. Bah.

zondag 22 november 2020 om 23:43
50/50..ja mooi klote soms die kinderen en dan moet je maar eens vrij nemen..maar ze zijn voor de helft van jou dus je zorgt er ook maar de helft voor.
is trouwens ook de norm voor rechters tegenwoordig..50/50 en anders maar motiveren waarom je het anders doet en flink dokken voor wie minder dan zijn 50 doet.
is trouwens ook de norm voor rechters tegenwoordig..50/50 en anders maar motiveren waarom je het anders doet en flink dokken voor wie minder dan zijn 50 doet.