zwanger en benauwdheid
zondag 3 mei 2009 om 14:04
Laat je ijzergehalte eens nakijken, grote kans dat het daaraan ligt.
Ik had zelf ook een gehalte van 9.1, hoog dus. Bij een volgende controle aangegeven dat ik zo weinig lucht kreeg sinds een paar dagen. Bij het prikken bleek dat het gehalte was gezakt naar 7.3. Nog altijd ruim voldoende voor de meesten maar voor mij bleek de daling toch al voor klachten te zorgen.
IJzer tabletten in de vorm van bruis tabletten gekregen (jek jek jek vies spul) en geen last meer gehad.
Maar nu weet ik niet of dat ook in het begin kan voorkomen natuurlijk.
Ik had zelf ook een gehalte van 9.1, hoog dus. Bij een volgende controle aangegeven dat ik zo weinig lucht kreeg sinds een paar dagen. Bij het prikken bleek dat het gehalte was gezakt naar 7.3. Nog altijd ruim voldoende voor de meesten maar voor mij bleek de daling toch al voor klachten te zorgen.
IJzer tabletten in de vorm van bruis tabletten gekregen (jek jek jek vies spul) en geen last meer gehad.
Maar nu weet ik niet of dat ook in het begin kan voorkomen natuurlijk.
Ja, dat vind ik echt.
zondag 3 mei 2009 om 14:17
zondag 3 mei 2009 om 14:58
mee eens met gizz, ik denk, let wel denk, ik ben geen arts, dat dit hyperventilatie is. Ik heb er zelf ook wel eens last van (ben niet zwanger) maar ben al jaren bekend met hyperventilatie en het klinkt mij bekend in de oren. Maar een arts kan dit toch het beste verklaren, dus morgen naar je huisarts en het uitleggen, die kan misschien wel wat bloedonderzoeken laten doen en je evt doorverwijzen. Sterkte
zondag 3 mei 2009 om 15:05
hoi, het klinkt mij heel bekend in de oren !!
Ik ben nu zwanger van de derde. Bij mijn andere twee had ik ook wel last van kortademigheid en achter adem zijn, maar toen liep ik al in de laaste drie maanden. Nu ben ik net mijn eerste trimester rond en ik heb er ook zo'n last van. Even naar de keuken drinken in doen etc. en ik ben kapot. Tegen mij is gezegd dat het wel iets is om in de gaten te houden maar zeker geen reden voor bezorgdheid. Ik heb nu 2 kleintjes rondlopen en de zwangerschap kost ook veel energie. Dus het is een signaal dat je een stap terug moet doen. Maar het kan ook aan de conditie liggen van jezelf. Mij is aangeraden om lekker 1 keer in de week een uurtje te gaan zwemmen. Ik hoop dat het helpt.
succes.
Ik ben nu zwanger van de derde. Bij mijn andere twee had ik ook wel last van kortademigheid en achter adem zijn, maar toen liep ik al in de laaste drie maanden. Nu ben ik net mijn eerste trimester rond en ik heb er ook zo'n last van. Even naar de keuken drinken in doen etc. en ik ben kapot. Tegen mij is gezegd dat het wel iets is om in de gaten te houden maar zeker geen reden voor bezorgdheid. Ik heb nu 2 kleintjes rondlopen en de zwangerschap kost ook veel energie. Dus het is een signaal dat je een stap terug moet doen. Maar het kan ook aan de conditie liggen van jezelf. Mij is aangeraden om lekker 1 keer in de week een uurtje te gaan zwemmen. Ik hoop dat het helpt.
succes.
zondag 3 mei 2009 om 16:35
Dat is erg naar, maar mijn vraag is eigenlijk een beetje hoe ver je bent in de zwangerschap. Als je op het eind loopt dat is het heel erg logisch te verklaren zeker als je kindje ook nog eens in stuit ligt. Maar ook als het met het koppie naar beneden ligt. Doordat het kindje groeit wordt ook je baarmoeder groter, en de enige richting waar het heen kan is omhoog. Hierdoor wordt na verloop van tijd je longinhoudt kleiner en ben je dus veel sneller benauwd. Je merkt waarschijnlijk ook dat als je recht op zit het dan beter gaat dan wat voorover gebukt zitten. Ook dit verklaard aan het einde van de zwangerschap de extra klachten van het zuurbranden, niet alleen door de hormonen maar ook door het in elkaar gedrukt zitten van de maag. Bovendien kan dit ook nog eens een soort benauwdheidsgevoel geven, dichtgeknepen keel zeg maar.
Mocht je nu niet aan het einde van je zwangerschap zitten kan je inderdaad altijd het ijzergehalte en het aantal rode bloedcellen eens even laten nakijken. Tijdens je zwangerschap daalt dit makkelijk en kan je snel benauwd worden. Ook is hyperventilatie een goede, als je veel stress hebt op je werk of in de prive-sfeer kan dit ook zorgen voor een benauwd gevoel. Mocht je het nu niet vertrouwen of je wilt gewoon precies weten hoe en wat, vraag het je huisarts of verloskundige. Zij krijgen hier vaak me te maken en willen altijd antwoord geven en geruststellen. Heel veel succes met je zwangerschap!
Mocht je nu niet aan het einde van je zwangerschap zitten kan je inderdaad altijd het ijzergehalte en het aantal rode bloedcellen eens even laten nakijken. Tijdens je zwangerschap daalt dit makkelijk en kan je snel benauwd worden. Ook is hyperventilatie een goede, als je veel stress hebt op je werk of in de prive-sfeer kan dit ook zorgen voor een benauwd gevoel. Mocht je het nu niet vertrouwen of je wilt gewoon precies weten hoe en wat, vraag het je huisarts of verloskundige. Zij krijgen hier vaak me te maken en willen altijd antwoord geven en geruststellen. Heel veel succes met je zwangerschap!
zondag 3 mei 2009 om 18:11
Hmmkay...Klinkt niet superalarmerend als je het zo omschrijft maar ja het blijft gissen vanachter zo'n beeldscherm...Juist als je niet veel beweegt loop je wel wat risico...Ben je wel eens eerder benauwd/kortademig geweest of is het nieuw voor je? Als je het niet vertrouwt bel je gewoon ff de huisartsenpost. Daar zijn die mensen voor!
zondag 3 mei 2009 om 18:33
Ik had het ook. Een paar keer extra bij de verloskundige geweest hiervoor.
Ik ben toen zelf gaa speuren (niet aan te raden trouwens) en ben er achter gekomen dat het bij mij waarschijnlijk komt door een veranderde hormoonspiegel. Meer progesteron heeft effect op je longen ofzo, waardoor het lijkt alsof je dieper moet ademhalen. Ik had het ook in het midden van de zwangerschap en op het eind heel erg.
Ik ben toen zelf gaa speuren (niet aan te raden trouwens) en ben er achter gekomen dat het bij mij waarschijnlijk komt door een veranderde hormoonspiegel. Meer progesteron heeft effect op je longen ofzo, waardoor het lijkt alsof je dieper moet ademhalen. Ik had het ook in het midden van de zwangerschap en op het eind heel erg.
zondag 3 mei 2009 om 18:35
Ik weet niet of je engels kan lezen maar zie bv deze website voor uitleg: http://www.justmommies.co ... th-during-pregnancy.shtml

maandag 4 mei 2009 om 10:55
Ik herken het, alleen ik was wat verder in mn zwangerschap, ik geloof zo rond de 20 weken. Ik had ook het gevoel alsof ik niet genoeg adem kreeg en zat letterlijk naar lucht te happen op de bank. Het is vanzelf over gegaan, kan me niet herinneren dat ik er lang last van heb gehad.
Goed dat je het toch even checkt bij je dokter morgen.
Goed dat je het toch even checkt bij je dokter morgen.