Zwemles voor A, onderwater

01-03-2020 20:59 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 5 heeft sinds november zwemles. Toen was ze 4,5jr.
Inmiddels gaat op de rug zwemmen (beenslag) goed en gaan ze verder naar buikzwemmen.
Daarvoor 'moeten' ze over de schik heen van met het gezicht onder water komen.
Er word geoefend in het ondiepe gedeelte met onder een smalle mat doorgaan maar mn dochter durft niet.
Als gevraagd wordt aan alle kindjes om hun snoet onder water te doen of er in te plonzen zodat hun hoofd onderwater komt weigert ze of ontduikt :facepalm: ze de oefening.

Hoe kan ik haar motiveren en over haar angst heen helpen? Ze heeft t nl niet van een vreemde. Ze kan komende week een extra les meedoen en volgend weekend ga ik met haar zwemmen voor ze les heeft.

Is oefenen met n brilletje handig of juist niet doen?

Tips zijn meer dan welkom.

Haar vader had haar een lolie beloofd als ze t deed maar dat werkt niet.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ex

En tuurlijk gaat hij met haar oefenen als het kan. Afgelopen dagen was ze hier, en ik heb stukjes van haar les gezien. Dinsdag en volgende reguliere les ben ik er ook bij.
Dan hij 1x en de week er na is er een kijkles waar ik bij ben.
Een van de momenten wil ik de juf ook even spreken. Komt vast wel goed.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
01-03-2020 22:00
Voor mij mag ze er 10 jaar over doen alleen is haar vader niet zo coulant. En die dringt er ook bij mij op aan dat ik met haar oefen en dat er vordering in zit.

'Coulant'? :facepalm:

Hij dacht dat hij een puppy had gekregen in plaats van een kind?
Apatura schreef:
01-03-2020 22:00
Voor mij mag ze er 10 jaar over doen alleen is haar vader niet zo coulant. En die dringt er ook bij mij op aan dat ik met haar oefen en dat er vordering in zit.

Het fijne van een scheiding is dat jij je daar geen moer van hoeft aan te trekken. Ik zou niets doen, het komt vanzelf wel een keer goed.
Apatura schreef:
01-03-2020 21:38
Dat weet ik, ik heb zelf ook nogsteeds een hekel aan onderwater zwemmen en ik ben net als zij bang in t donker. (Zet liever mn vuilcontainer niet aan de weg dan dat ik in t donker door de tuin en t paadje moet)

Maar eens een teiltje in de woonkamer en dan met de waterspeeltjes spelen en appel en snoep happen in t teiltje.

Duikspeeltjes boven halen met haar voeten of zo ondiep neermikken dat ze er bij kan zonder onderwater te hoeven doet ze ook. :facepalm:

En doe zelf mee, jij dus, niet (alleen) haar vader. Zoek naar de juiste vorm (spelenderwijs) en geef haar maar het goede voorbeeld, dat ook als je het eng vindt je toch iets aan kunt gaan. Neem een keer samen een zwemles bij een instructeur die hier kijk op heeft en ga dan lekker de aangeboden oefeningen samen doen (zoals belletjes blazen).
Arm kind.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik ben 40 en durf het nog steeds niet. Dat is ook de reden waarom ik destijds nooit geen B diploma heb gehaald, zelfs niet met 6 jaar extra schoolzwemmen.
Als die angst er is kan je dat niet zo maar wegnemen. Ik zou het wel serieus nemen! Haar pushen vergroot de angst. Soms is het nu eenmaal zo. Als ze verder wel kan zwemmen dan zou ik het zo laten.
Wat gaat je ex doen dan als jij gewoon niet begint aan die onzin?
Extra druk en oefenen kan inderdaad juist het tegenovergestelde effect hebben. Dochter zwom voor B, sommige dingen lukten nog niet goed genoeg (fysiek klein, miste kracht). Juf stelde extra lessen voor, zodat ze met de groep kon afzwemmen. Dochter zat daar tegenop. Kind was zichtbaar opgelucht toen ik zei dat dat niet hoefde. Ga je toch afzwemmen met de volgende groep. Dochter stelde zelf voor om te gaan vrijzwemmen.
Lady*Voldemort schreef:
02-03-2020 07:43
Wat gaat je ex doen dan als jij gewoon niet begint aan die onzin?
Kind zit al op zwemles, dus TO is er al aan begonnen.

David Dunning
Solomio schreef:
02-03-2020 08:08
Kind zit al op zwemles, dus TO is er al aan begonnen.
Daar heb je een heel goed punt :D

Maar ik bedoelde eigenlijk die extra lessen en dat huiswerk.
Pandax schreef:
02-03-2020 06:54
Het fijne van een scheiding is dat jij je daar geen moer van hoeft aan te trekken. Ik zou niets doen, het komt vanzelf wel een keer goed.

Het jammere van diezelfde scheiding is dat vader dan wel zelf de druk kan opvoeren zonder dat moeder dat wil. Hoe moeder dan ook niets doet, het werkt averechts omdat vader het wel doet.
Andersom schreef:
02-03-2020 08:29
Het jammere van diezelfde scheiding is dat vader dan wel zelf de druk kan opvoeren zonder dat moeder dat wil. Hoe moeder dan ook niets doet, het werkt averechts omdat vader het wel doet.

Ja, dat is naar. Maar als moeder de druk ook nog opvoert is dat dubbel naar :)
Begrip hebben en tonen voor de angst.

Laten zien dat ook als iets spannend is dat je het kan oefenen, doe zelf mee met de onderwater oefeningen, ook al vind je het spannend. Je dochter voelt aan dat het iets 'engs' is.
Wedstrijdjes 'wie het langst onder water kan blijven'. Eerst in het ondieppe, met je hand je neus dichtknijpen en dan langzaam zakken. Eerst alleen mond en neus onderwater en dan steeds verder. Werkte prima bij een competitief ingestelde jongen.
ManManMan12 schreef:
02-03-2020 14:46
Wedstrijdjes 'wie het langst onder water kan blijven'. Eerst in het ondieppe, met je hand je neus dichtknijpen en dan langzaam zakken. Eerst alleen mond en neus onderwater en dan steeds verder. Werkte prima bij een competitief ingestelde jongen.
Ah, niet bij meisjes?
Dan is het hier verder nutteloze informatie.

David Dunning
Solomio schreef:
02-03-2020 16:17
Ah, niet bij meisjes?
Dan is het hier verder nutteloze informatie.
Nooit de optie gehad dit met een meisje te proberen.

Mag je langs deze weg danken voor je geweldige, inhoudelijke, bijdrage aan dit gesprek.
ManManMan12 schreef:
02-03-2020 16:21
Nooit de optie gehad dit met een meisje te proberen.

Mag je langs deze weg danken voor je geweldige, inhoudelijke, bijdrage aan dit gesprek.
Graag gedaan.

David Dunning
Wat hier goed werkte was kijken wat ze wil durfde.

Durf jij met je kin in het water. Durf je met je ene oor in het water. Durf je met je andere oor in het water.
Kan je bellen blazen met je mond in het water, maakt niet uit waar de rest van je gezicht is.
Durf je met de punt van je neus het water te raken. Durf je ook bellen te blazen door je neus?

Kleine dingen die haar laten ervaren wat ze wel durft en kan.

Zo kan ze ervaren waar haar grens en angst eindelijk liggen, en zonder pushen wennen aan water op je gezicht, hoe minimaal ook.

Vaak ervaren kinderen dan vanzelf dat dat kleine stukje niet eng is, dat zij zelf controle hebben, en proberen ze de keer erna stiekem een klein stukje meer.

Gaat ook prima in bad.

Snoep happen uit een teiltje is best naar als je bang bent, want je hele gezicht moet er in, en vaak loopt het water je neus in doordat je voorover hangt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven