Asbest in dak?

23-06-2021 13:10 52 berichten
Goedendag iedereen! Mijn man legt een nieuwe bitumen dakbedekking neer en hij wilde een schoon dak hebben, dus hij heeft de onderste dakpannen eraf gehaald en het dakbeschot schoongemaakt met een hogedrukreiniger, stofzuiger en borsteltjes. Ons huis is van voor 1994 en ik ben dus ontzettend bang dat er asbest in het dakbeschot zit. Mijn man werkt zonder bescherming en we hebben de ramen openstaan om met elkaar te kunnen communiceren.

Kan er asbest vrijkomen door het houten dakbeschot eenmalig schoon te maken? Mijn man gelooft me niet en zegt dat er geen asbest in hout zit. Ik maak me super ongerust en wil eigenlijk al een nieuwe stofzuiger aanschaffen. Overdreven of niet?
ik snap het geloof ik niet. als er onder de dakpannen hout ligt, dan is dat toch per definitie geen asbest?
Zie je nog wat anders onder de pannen?
Want in hout zit in elk geval geen asbest.

https://www.homedeal.nl/asbest-verwijde ... herkennen/
Asbest is onder andere verwerkt in golfplaten (op schuurtjes of een aanbouw), afvoerbuizen en schoorstenen. Maar het kan ook in ander materiaal zitten, zoals plafondplaten, vensterbanken, vloerzeil en de kit van kozijnen. Of in losse spullen, zoals oude warmhoudplaatjes en bloembakken. Zolang asbest goed in ander materiaal vastzit, is er niet veel aan de hand en kun je het rustig laten zitten. Maar als je erin gaat breken, boren of zagen, komen er kankerverwekkende vezels vrij.
Bron: https://www.milieucentraal.nl/huis-en-t ... -risico-s/

Hout schoonmaken geeft dus geen enkel risico.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je, als je er overduidelijk helemaal niks van weet, het beter gewoon overlaten aan iemand anders.

Van ongefundeerde hysterische angst is eigenlijk nooit iets beter geworden.
Alle reacties Link kopieren
Het gebruik van asbest is in 1993 verboden. Laat een professioneel kijken als je twijfelt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Het lijkt op het eerste gezicht op latwerk, hout.
Alle reacties Link kopieren
Hout is geen asbest.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Van muffin naar dak. Wat wordt het morgen?
Honey, you should see me in a crown
Gezien de leeftijd van je huis zou dit niet kunnen
Het is blijkbaar niet alleen hout, het is hout met kunststoffolie.
gizzmo-returns schreef:
23-06-2021 13:25
Gezien de leeftijd van je huis zou dit niet kunnen

TO schrijft dat het huis van vòòr '94 is, dus theoretisch kan het wel.
Alleen is hout geen asbest dus niks aan de hand.
gizzmo-returns schreef:
23-06-2021 13:25
Gezien de leeftijd van je huis zou dit niet kunnen
Het huis is van voor 1994, dus het zou wel kunnen. Het is in de jaren 80 gebouwd.
Dubbel
anoniem_240865 wijzigde dit bericht op 23-06-2021 13:32
95.10% gewijzigd
konijnenhokje schreef:
23-06-2021 13:28
Het is blijkbaar niet alleen hout, het is hout met kunststoffolie.

Isolatiemateriaal?

Als je je er druk over maakt een mannetje even laten kijken, die zien dat snel genoeg.
Als zo iemand twijfelt kun je alsnog onderzoek laten doen.

Het lijkt mij sterk overigens.
konijnenhokje schreef:
23-06-2021 13:28
Het is blijkbaar niet alleen hout, het is hout met kunststoffolie.
Hout is geen asbest.
Kunststoffolie is geen asbest.

Verder kan je het raam dicht doen. Of denk je dat je met door het raam communiceren voorkomt dat hij ter plekke neerstort van hout en folie inademen?
ShaunTheSheep schreef:
23-06-2021 13:30
Hout is geen asbest.
Kunststoffolie is geen asbest.
“Asbest is niet altijd even gevaarlijk. Zoals hierboven al werd vermeld, is asbest onschuldig zolang er geen vezels vrijkomen. Bij hechtgebonden asbest is de kans dat vezels loskomen klein omdat de asbestvezels vast zitten in hard materiaal. Deze vorm van asbest is dus relatief ongevaarlijk. Tik je bijvoorbeeld met een schroevendraaier op hechtgebonden asbest, dan klinkt dit als tikken op een schoolbord. Hechtgebonden asbest is voor 1994 verwerkt in materiaal zoals kunststof, lijm en cement.”

Het kan dus om hechtgebonden asbest gaan in kunststof. Is het erg om dit schoon te maken met een stofzuiger, hogedrukspuit en borstel? Kunnen er dan vezels vrijkomen?
konijnenhokje schreef:
23-06-2021 13:33
“Asbest is niet altijd even gevaarlijk. Zoals hierboven al werd vermeld, is asbest onschuldig zolang er geen vezels vrijkomen. Bij hechtgebonden asbest is de kans dat vezels loskomen klein omdat de asbestvezels vast zitten in hard materiaal. Deze vorm van asbest is dus relatief ongevaarlijk. Tik je bijvoorbeeld met een schroevendraaier op hechtgebonden asbest, dan klinkt dit als tikken op een schoolbord. Hechtgebonden asbest is voor 1994 verwerkt in materiaal zoals kunststof, lijm en cement.”

Het kan dus om hechtgebonden asbest gaan in kunststof. Is het erg om dit schoon te maken met een stofzuiger, hogedrukspuit en borstel? Kunnen er dan vezels vrijkomen?

Ja natuurlijk, als het asbest is wel ja.
Hetvrijewoord schreef:
23-06-2021 13:34
Ja natuurlijk, als het asbest is wel ja.
Wat nu? Mijn man wil niet naar me luisteren en blijft doorgaan met de werkzaamheden aan het dak.
konijnenhokje schreef:
23-06-2021 13:33
Het kan dus om hechtgebonden asbest gaan in kunststof. Is het erg om dit schoon te maken met een stofzuiger, hogedrukspuit en borstel? Kunnen er dan vezels vrijkomen?
Niet in folie. Asbest is een hard materiaal.
anoniem_240865 wijzigde dit bericht op 23-06-2021 13:37
1.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
konijnenhokje schreef:
23-06-2021 13:33
“Asbest is niet altijd even gevaarlijk. Zoals hierboven al werd vermeld, is asbest onschuldig zolang er geen vezels vrijkomen. Bij hechtgebonden asbest is de kans dat vezels loskomen klein omdat de asbestvezels vast zitten in hard materiaal. Deze vorm van asbest is dus relatief ongevaarlijk. Tik je bijvoorbeeld met een schroevendraaier op hechtgebonden asbest, dan klinkt dit als tikken op een schoolbord. Hechtgebonden asbest is voor 1994 verwerkt in materiaal zoals kunststof, lijm en cement.”

Het kan dus om hechtgebonden asbest gaan in kunststof. Is het erg om dit schoon te maken met een stofzuiger, hogedrukspuit en borstel? Kunnen er dan vezels vrijkomen?
Maar in een folie zitten doorgaans geen vezels...
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
konijnenhokje schreef:
23-06-2021 13:36
Wat nu? Mijn man wil niet naar me luisteren en blijft doorgaan met de werkzaamheden aan het dak.

Tja... hij zal vast denken dat je een beetje overdrijft.
Bel alvast de uitvaartverzekering en laat hem een paar mondkapjes over elkaar dragen.

Ik snap sowieso niet dat je man het houtwerk onder de pannen wil schoonmaken, waarom?
Asbest kan overigens ook in zeil zitten maar da's geen folie.
Alle reacties Link kopieren
Echt he, lees je in op een site met informatie van VAKMENSEN. Vraag het aan een VAKMAN. Ipv te panieken op het vivaforum.
Er loopt hier misschien een verdwaalde vakman rond, maar verder zijn wij leken, hooguit ervaringsdeskundigen.
Hetvrijewoord schreef:
23-06-2021 13:39
Ik snap sowieso niet dat je man het houtwerk onder de pannen wil schoonmaken, waarom?
Dat ook. Zou me meer zorgen maken dat hij het verkeerd terug legt allemaal en er lekkage komt.

Maar als je zo bang bent voor asbest, ga dan ook even uit dat raam weg en doet het dicht.

Je kan wel nu bv een klein stukje van dat materiaal afnemen en insturen voor controle. Dan hoef je je niet de komende 30 jaar zorgen te maken of hij misschien ziek wordt hiervan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven