Coole, mooie of handige features in woning

14-04-2025 12:03 157 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je nu een nieuw huis zou mogen bouwen, welke coole, mooie of handige features zou je dan in je woning willen bouwen?
Bouwen kun je vaak maar 1x goed aanpakken en achteraf denk je vaak oh had ik maar....

Ik ben benieuwd of we samen tot mooie ideeën kunnen komen waar misschien meerdere mensen iets aan hebben.

To trapt af:
-Als je vloerverwarming in de douche neemt, zorg dan dat je ook de onderste 10 cm van de muren meeneemt. Op die manier heb je de hoeken veel sneller droog, en minder last van vieze zwarte randen of schimmel.

-een overstek in het dak op de plekken waar de ramen tot op de grond komen zodat je daar minder last hebt van opspattende regen en dus constant vuile ramen. Scheelt ramenwassen!

-Een stortkoker voor je vuile was van de badkamer naar de plek van de wasmachine beneden.

Wie heeft er nog meer goede ideeën?😊
Ik zou als ik de plattegrond mag tekenen gaan voor een dichte woon/leef keuken. Dus lekker groot (groter dan de woonkamer) waar dan dus ook een plek is voor een eiland en voor een bank(je) met een tv, een aparte eetkamer en dan een aparte huiskamer met grote bank en tv. Maar die huiskamer mag dan dus best de helft zijn van die grote woonkeuken.
Drempelvrije doorgangen in huis en brede deuren zodat een rolstoel er doorheen kan.
Mogelijkheden om beneden te wonen als dat nodig mocht zijn.
Opties om huizen te splitsen als je niet zoveel woonruimte meer nodig hebt.
Oftewel: toekomstbestendig bouwen.
care_ schreef:
14-04-2025 12:40
Mijn feature zou sowieso zijn: de wasmachine boven zetten. Nooit begrepen wat het toevoegt om die beneden te hebben. Dan ben je continu je was op en neer aan het slepen, terwijl 90% van de was geen reden heeft om de bovenverdieping te verlaten.
Voor mij geldt die redenering juist andersom. ik hang de was buiten zo snel het maar kan dus mijn wasmachine staat zo'n beetje naast de achterdeur en zeker niet boven anders blijf ik slepen.

mijn tip is een koffiehoekje in de keuken. los van je kook-keuken een stukje aanrecht met kastjes waar je de waterkoker, koffieapparaat, etc hebt staan. wij vinden dat ideaal.
En doooooor!
LemoosGaatDoor schreef:
14-04-2025 13:12
De dingen die ik kan bedenken zijn alleen handig voor mij in mijn situatie en niet zozeer algemeen gewaardeerde zaken. Enige wat ik nooit meer doe: open keuken. Ik heb toch liever een afgesloten keuken. Maar gezien zowat ieder huis tegenwoordig een open keuken heeft en in oudere huizen de keuken is opengebroken, is dat niet erg gangbaar die voorkeur.
Het was bij mij een eis bij aankoop van de woning, ik wilde perse een woonkeuken. Ik ben er nog elke dag blij mee, zelfs als er visite is blijven wij vaak in de keuken hangen.
jojojo schreef:
14-04-2025 13:04
Ik heb wel een droger, maar mijn was hangt als het even kan buiten te drogen. Dus de wasmachine en droger staan beneden in de bijkeuken.
En dat is ook gelijk mijn tip. Bouw/maak altijd een (grote) bijkeuken. Wasmachine, droger, extra koelkast, je sporttassen, sportspullen, voorraadkast, extra spoelbak en extra werkblad, je vieze schoenen en je natte regenjas. Allemaal in de bijkeuken.

Ik heb best een leuk huis, maar de meeste jaloerse blikken krijg ik bij de bijkeuken.
Dit is ook een goeie. hebben wij ook bij de verbouwing gemaakt.
Alles wat je aangeeft staat bij ons ook in de bijkeuken. We hebben hem ook tot aan het plafond betegeld.

heerlijk als het regent en ik kom thuis met de honden dat ze daar binnenkomen en afgedroogd worden voordat ze het huis verder in gaan
En doooooor!
madamecannibale schreef:
14-04-2025 13:13
Een koel huis in de zomer en een warm huis in de winter. Daarbij rekening houden met zaken als de ligging van de ramen, dakoverstekken etc. Nu zullen nieuwe huizen sowieso goed geïsoleerd zijn maar ik vind de temperatuur in huis altijd erg belangrijk.
Daar heb ik airco voor :mrgreen:
LemoosGaatDoor schreef:
De dingen die ik kan bedenken zijn alleen handig voor mij in mijn situatie en niet zozeer algemeen gewaardeerde zaken. Enige wat ik nooit meer doe: open keuken. Ik heb toch liever een afgesloten keuken. Maar gezien zowat ieder huis tegenwoordig een open keuken heeft en in oudere huizen de keuken is opengebroken, is dat niet erg gangbaar die voorkeur.
Wat is het voordeel van een gesloten keuken? Ik heb nu een keuken aan de voorkant met een doorgang naar de woonkamer. Doorgang is gewoon 1 deur breed. Ik vind het vreselijk en wil de muur er uit hebben. Die muur blokkeert zoveel licht dat door het keukenraam komt. Onze woonkamer is daardoor erg donker. En ik vind die smalle doorgang ook gewoon lelijk :mrgreen:
Een "appliances garage". Ik zie op insta wel eens van die filmpjes waarbij mensen een kast met een rolluik hebben in de keuken waarachter de magnetron, bonenmaler, waterkoker, koffiezetapparaat, melksopschuimer, broodrooster en wat je ook al allemaal wel niet meer in je keuken kan hebben kan verstoppen.
Irregular_Choice schreef:
14-04-2025 14:40
Wat is het voordeel van een gesloten keuken? Ik heb nu een keuken aan de voorkant met een doorgang naar de woonkamer. Doorgang is gewoon 1 deur breed. Ik vind het vreselijk en wil de muur er uit hebben. Die muur blokkeert zoveel licht dat door het keukenraam komt. Onze woonkamer is daardoor erg donker. En ik vind die smalle doorgang ook gewoon lelijk :mrgreen:
Jij hebt eenzelfde soort huis als mijn overburen, Vond ik ook niet handig. Voordeel dichte keuken: bij plotseling bezoek trek je snel de deur dicht als het daar een rommeltje is. Voordeel open keuken: vooral als je alleen woont is het fijn dat je tijdens het koffie zetten of wat dan ook, het bezoek niet alleen blijft zitten en je aan het gesprek kan blijven meedoen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Grijswater circuit voor zaken als toilet en tuinsproeien enz.
Pantry bij de keuken.
Automatische zonwering

En een luxe kweekkas in de tuin.
Met automatische zonweren, raamopeners, bewatering enz

Elektrische vloerverwarming (en muur in de badkamer).

Vooral zelfvoorzienend en goed geisoleerrd
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
nlies schreef:
14-04-2025 15:43
Jij hebt eenzelfde soort huis als mijn overburen, Vond ik ook niet handig. Voordeel dichte keuken: bij plotseling bezoek trek je snel de deur dicht als het daar een rommeltje is. Voordeel open keuken: vooral als je alleen woont is het fijn dat je tijdens het koffie zetten of wat dan ook, het bezoek niet alleen blijft zitten en je aan het gesprek kan blijven meedoen.
Bezoek mag de eventuele rommel gewoon zien. Ik heb nu ook geen deur er in, dus zichtbaar is het. En zo vaak is het geen rommel in de keuken hier :) dus die bezwaren voor een open keuken heb ik niet.
Nyco schreef:
14-04-2025 13:18
Oh dat zou ik niet willen, ik heb een hond en zie het al gebeuren dat die zachtjes tegen de koelkast, - vriezerdeur duwt terwijl wij niet thuis zijn, staat de koelkast/diepvries een paar uur open. Hond zou er wel content mee zijn denk ik :P
dat gaat niet... je moet namelijk wel op een bepaalde plek duwen én hij gaat ook vanzelf weer dicht!!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Phlox24 schreef:
14-04-2025 14:26
Het was bij mij een eis bij aankoop van de woning, ik wilde perse een woonkeuken. Ik ben er nog elke dag blij mee, zelfs als er visite is blijven wij vaak in de keuken hangen.
ik heb ook een woonkeuken... een hele grote zelfs.. en dat was idd een harde eis, want ik had al een woonkeuken en die wilde ik weer...
Heerlijk.. compleet met grote eettafel en bar.. Wij zitten met visite altijd in de keuken, gewoon omdat het een fijne ruimte is.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
LemoosGaatDoor schreef:
Ik zou ook liever geen open keuken hebben maar 'gewoon' een grote keuken met een grote eethoek erin.
Vloerverwarming overal en electrische zonnewering bij alle ramen.
Maar mensen gaan voorbij
biol schreef:
14-04-2025 15:56
dat gaat niet... je moet namelijk wel op een bepaalde plek duwen én hij gaat ook vanzelf weer dicht!!

Oh kijk dan is het wat anders, dan zou ik het wel weer handig vinden!
Ik zou graag een huis met bijkeuken zoals al vaker genoemd en zo duurzaam mogelijk eigenlijk.
LemoosGaatDoor schreef:
Ik zou dat alleen leuk vinden als er in die keuken dan ook nog wel ruimte is voor een tafel, om te zitten of te borrelen. Niet een kleine afgesloten ruimte van 6m2 en dat er pas "hoi" gezegd wordt tegen mij terwijl iedereen al lekker in de woonkamer hangt en ik me daar in mijn eentje met dichte deuren uit de naad werk.
Oh, en ik wil een grijswatercircuit. Of twee. De wc doorspoelen met water van de douche. De tuin sproeien en de auto wassen met opgevangen regenwater.
Gryla schreef:
14-04-2025 13:13
Licht dat automatisch aangaat als je binnenloopt en met timer na een paar minuten weer uit gaat als er geen beweging meer gedetecteerd wordt. Heb ik in de hal bij de voordeur en bijkeuken. Zo fijn. Zou ik in een volgend huis overal willen. Handig als je je handen vol hebt, niet steeds alles wilt aandoen en achter je kont uit doen. Luiheid ten top in luxe.

En alle lampen dimmend binnen en timers op lampen buiten. Automatisch instellen dat alles een half uur na zonsondergang aangaat. Floep, zo fijn. En uit rond 23 uur als je gaat slapen.

Een schreddder in je gootsteen in de keuken, vermaalt alle afval. Is Amerikaans, zat al in ons huis toen we het kochten. Zo fijn. Weinig mensen kennen het.

En mijn man wil graag automatische gordijnen, maar die zijn reteduur en we hebben geen elektra bij de gordijnen, dus toekomst droom.

Leuk topic!

Haha moest lachen bij jouw post! Ik heb dit dus, maar dan wel helemaal zelf ingesteld dmv Philips Hue icm met Apple (Siri). Was geen vereiste, want prima zelf te realiseren achteraf, maar wel verdomd makkelijk en ik vind het gewoon een hele leuke en makkelijke toevoeging/aanvulling 😉
Live Life to the fullest
Die stortkoker voor de was hadden we zowel in DL als in USA . Heel fijn was dat. Bij ene huis zo vanuit de badkamer de wasruimte in bij andere huis vanuit de hal. . Die stortkoker wilde ik hier ook graag hebben maar dat ging niet helaas.
Die schredder heb ik nooit gemist. Vond dat een eng ding hahaha en ook onhandig om schoon te maken. Bovendien spoelde je daar ook behoorlijk wat water mee weg. Was wel een ouder huis misschien dat dat nog scheelt.

Ik zou mijn quooker niet meer willen missen. En de bijkeuken die we gebouwd hebben toen we hier gingen wonen ook niet. Had hem zelfs nog wel iets groter gewild zodat we ook een pantry zouden hebben.

Qua technische dingen zou ik als ik alles kon kiezen ook gaan voor elektrische gordijnen, zonwering tussen de ramen. Zelfreinigende ramen.
Vloerverwarming in hele huis.
Gescheiden watersysteem, groen en grijs en grondwatern met pomp voor de planten.
Dubbele Garage die van binnenuit bereikbaar is.
Verwarmd zwembad …
Een deel hebben we ooit gehad en dat was heel fijn. Helaas in ons huis niet mogelijk of niet betaalbaar.
OlleGrieze schreef:
14-04-2025 13:22
Wat is het voordeel van een 'gesloten keuken'? Eetgeurtjes in huis? Ik vind het prettig dat ik mee kan kletsen tijdens het koken of met een half oog een tv programma kan volgen.

Ik ben trouwens heel blij met stopcontacten in de vloer bij de bank en de eettafel voor staande lampen en de laptop en in de hal onder een antieke kast voor het laadstation van de robotstofzuiger. Verder ook blij met andere domotica in huis.
Eetgeurtjes inderdaad, afgeleid worden tijdens koken. Altijd tegen een aanrecht aan zitten te kijken, waardoor je op moet ruimen. Kletsen tijdens het koken hoeft voor mij niet, het lijkt mij zalig om in alle rust en stilte te koken. Maar ik heb dus vooral een hekel aan eetgeuren in huis.
Wat ik mis uit ons vorige huis:

- stortkoker voor was. Ik vond het ideaal.
- kelderverdieping met ramen, altijd een koele kamer in huis, hoe warm het ook is en gewoon enorm veel ruimte
- groter toilet met een normale wasbak en warm water. Gewoon fatsoenlijk je handen kunnen wassen
- grote, ruime trap naar boven (zo relaxt)
- rolluiken boven
- groot zonnescherm terras

Wat ik zou willen:
- Met stip: een tweede badkamer, althans douche en wasbak
- een afgesloten woonkeuken met tafel of andere zitgelegenheid, nooit meer een kook- of spoeleiland, waarom mensen hiervoor kiezen is mij een raadsel.
- een grote bijkeuken
- een walk-in voorraadkast
Als ik zelf een woning zou mogen (laten) ontwerpen zou ik voor veel inbouwkasten gaan, vooral op de slaapkamers. Ik vind ze vaak mooier en de ruimte wordt dan efficiënt benut.
Op alle verdiepingen stromend water. Ik mis dat nu echt op de zolder.

Maatwerk inbouwkasten in alle slaapkamers.

Een grote trapkast voor stofzuiger, dweilspulleni, spelletjes, stationary, naaigerei en allerhande andere zooi die nergens bijhoort.

Een ruime entree, waar je dus je visite kan ontvangen en uitzwaaien zonder dat het in een treintje moet.

Het liefst een indeling waarmee keuken en woonkamer gescheiden zijn en de plek voor de eettafel de verbinding tussen die twee vormt. Vaak is dat dan met de entree aan de zijkant van het huis in plaats van de voorkant. Ik vind dat altijd zo gezellig ogen en je hebt gelijk het probleem van de dichte/open keuken opgelost.
een japans toilet!!!!
eenhoorn schreef:
14-04-2025 17:33
Als ik zelf een woning zou mogen (laten) ontwerpen zou ik voor veel inbouwkasten gaan, vooral op de slaapkamers. Ik vind ze vaak mooier en de ruimte wordt dan efficiënt benut.

Nee, geen enkele kast op een slaapkamer. Veel liever een inloopkast waar je vanaf de gang/overloop inloopt. Zodat je rustig in het licht kleding kunt uitzoeken zonder dat iemand die al of nog in bed ligt er last van heeft.
Coffee is never my cup of tea

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven