LEDdimmer op combi-wandcontactdoos

17-01-2022 21:39 19 berichten
Ik wil de (LED)lamp boven de tafel dimmen. De schakelaar hiervoor zit op zo'n contactdoos:
Afbeelding
De ene schakelaar is voor de betreffende lamp, de andere wordt niet gebruikt.

Kan dat en zo ja, hoe?
Als ik google vind ik vierkante inbouwdimmers met alleen schakelaar, of dubbele met dan wel een stopcontact ernaast, maar die is dan weer net te groot (ik moet eigenlijk een 1,5 formaat)
Ik woon in een huurhuis, dus kan niet zomaar de hele boel verbouwen. Het liefst heb ik dus iets wat meteen past.
Iemand een idee wat hiervoor handig is?
En ik begreep dat je ook iets bij de aansluiting op het plafond kan plaatsen, maar hoe werkt dat/hoe heet dat/hoe ziet dat eruit?
Geen ervaring met de contactdoos die jij hebt, maar let erop dat je bij het dimmen van LEDlampen speciale dimmers nodig hebt. En dat kan aardig in de kosten lopen weet ik inmiddels uit ervaring..
Horcrux schreef:
17-01-2022 21:53
Geen ervaring met de contactdoos die jij hebt, maar let erop dat je bij het dimmen van LEDlampen speciale dimmers nodig hebt. En dat kan aardig in de kosten lopen weet ik inmiddels uit ervaring..
Ik vind ze online rond de 20-30 euro, dat vind ik nog wel te overzien. Maar heb er verder (nog) weinig verstand van ;-)
Afbeelding

Dan kun je zoiets plaatsen maar dan wordt de andere lamp ook gedimd.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn tegenwoordig ook lampen verkrijgbaar met ingebouwde dimmer. Even daarop Googlen!
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet veel beter slimme lampen kopen die je met een app kunt aansturen? Ik heb zelf overal Wiz-lampen, ook boven de eettafel. Daar zat een dimmer maar die heb ik eruit gesloopt omdat die niet goed samen ging met led-lampen. Dimmen doe ik nu gewoon via de app.
Andersom schreef:
17-01-2022 22:04
Afbeelding

Dan kun je zoiets plaatsen maar dan wordt de andere lamp ook gedimd.
Op zich zou de 2e schakelaar (als dat kan) ook gewoon weggelaten kunnen worden. Maar deze heeft geen stopcontact, dat is juist hetgeen wat ik zoek, maar dan niet het dubbele formaat van deze.
De lamp zelf dimmen zou een optie zijn, maar de peertjes zijn deel van de lamp (van die goudkleurige vintage lampen), dus ik denk niet het daarvoor een optie is?
Als ik google vind ik alleen lelijke witte lampen.
De volledige lamp vervangen wil ik liever niet.
https://www.ledlampenkopen.nu/3-pack-e2 ... m-wit.html

Ik vind wel zoiets.. als ik het goed begrijp heb je hiervoor geen aparte dimmer nodig, maar dim je door meerdere keren de schakelaar in te drukken.. Geen idee hoe dat werkt, maar klinkt ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Bij de action verkopen ze lampen die je met je telefoon kan dimmen.

Inmiddels is mijn hele benedenverdieping voorzien van dat soort lampen.

En een ledstrip die zelfs disco kan op de muziek die je draait! 😂
LoiseauVélo schreef:
17-01-2022 22:19
Op zich zou de 2e schakelaar (als dat kan) ook gewoon weggelaten kunnen worden. Maar deze heeft geen stopcontact, dat is juist hetgeen wat ik zoek, maar dan niet het dubbele formaat van deze.

Die zijn er vast ook, of kun je maken. Is het een inbouw- of opbouwdoos?

Bij inbouw hebben wij dat zelf vervangen. Meerdere frontjes in één frame.
Alle reacties Link kopieren
LoiseauVélo schreef:
17-01-2022 22:22
De lamp zelf dimmen zou een optie zijn, maar de peertjes zijn deel van de lamp (van die goudkleurige vintage lampen), dus ik denk niet het daarvoor een optie is?
Als ik google vind ik alleen lelijke witte lampen.
De volledige lamp vervangen wil ik liever niet.
Ik heb filament lampen, want bij mij zie je de peertjes ook. Die geven mooi licht en je kunt dus ook de witkleur aanpassen van standje daglicht naar knus geel licht.
Andersom schreef:
17-01-2022 22:38
Die zijn er vast ook, of kun je maken. Is het een inbouw- of opbouwdoos?

Bij inbouw hebben wij dat zelf vervangen. Meerdere frontjes in één frame.
Het is inbouw, maar qua maat te klein voor 2 vierkantje frontjes oid.
missfitz schreef:
17-01-2022 22:40
Ik heb filament lampen, want bij mij zie je de peertjes ook. Die geven mooi licht en je kunt dus ook de witkleur aanpassen van standje daglicht naar knus geel licht.
Kun je een linkje delen?
Alle reacties Link kopieren
Hier staan ze: https://www.wizconnected.com/nl-BE/cons ... producten/. Je hebt nog veel meer merken, Philips Hue bijvoorbeeld maar die zijn een stukje duurder. Ik koop ze gewoon bij de karwei maar Bol heeft ze ook.
missfitz schreef:
17-01-2022 22:55
Hier staan ze: https://www.wizconnected.com/nl-BE/cons ... producten/. Je hebt nog veel meer merken, Philips Hue bijvoorbeeld maar die zijn een stukje duurder. Ik koop ze gewoon bij de karwei maar Bol heeft ze ook.
Dank je! Ik denk dat ik hiervoor ga, had niet gedacht dat het met dit soort lampen kon.
Alle reacties Link kopieren
LoiseauVélo schreef:
17-01-2022 22:29
https://www.ledlampenkopen.nu/3-pack-e2 ... m-wit.html

Ik vind wel zoiets.. als ik het goed begrijp heb je hiervoor geen aparte dimmer nodig, maar dim je door meerdere keren de schakelaar in te drukken.. Geen idee hoe dat werkt, maar klinkt ideaal!
Hoe dat werkt? Als je de schakelaar omzet gaat de lamp aan. Als je hem dan binnen 6 seconden uitzet, geeft de lamp de volgende keer dat je hem weer aan zet een beetje minder licht. Als je dat dus nog een keer doet geeft hij nog een beetje minder licht. Hij heeft 3 standen, dus bij de volgende keer snel aan-uit schakelen geeft hij weer maximaal licht. Doe je gewoon de lamp aan zonder hem snel weer uit te zetten, dan blijft hij even veel licht geven.
Alle reacties Link kopieren
LoiseauVélo schreef:
17-01-2022 23:25
Dank je! Ik denk dat ik hiervoor ga, had niet gedacht dat het met dit soort lampen kon.
Graag gedaan! Ook handig is dat je in de app tijdschema’s kunt instellen zodat je lampen vanzelf aan of weer uit gaan op een bepaald tijdstip. Fijn idee wel als je bijvoorbeeld op vakantie gaat. En mocht je een Google home hebben dan kun je ze koppelen en aan en uit schreeuwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven