Licht jij je buren in als je gaat klussen?

08-03-2024 13:30 133 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het overlast gaat geven natuurlijk ;)

Licht jij je buren in als je gaat klussen?

Totaal aantal stemmen: 203

Ja (64%)
Nee (26%)
Anders (10%)
Alle reacties Link kopieren Quote
De buurman heeft bij de bouw van onze dakkapel, zijn auto een aantal dagen niet op zijn oprit kunnen zetten. Natuurlijk wel even overlegd van te voren. Nadat de klus geklaard was ben ik een bos bloemen gaan brengen.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
08-03-2024 16:33
Snap het nog steeds niet.
Waarom?
Dan snap je het niet. Ook goed.
Ik vind het heel normaal om rekening houden met elkaar, normaal gesproken.

Als anderen dat niet doen, en ik heb daar veel last van. Dan houdt het op voor mij. Krijg ik nu nieuwe buren, dan maak ik weer een frisse start. :)
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
08-03-2024 16:38
Dan snap je het niet. Ook goed.
Ik vind het heel normaal om rekening houden met elkaar, normaal gesproken.

Als anderen dat niet doen, en ik heb daar veel last van. Dan houdt het op voor mij. Krijg ik nu nieuwe buren, dan maak ik weer een frisse start. :)
Zo sta ik er ook in ( ook op “ nee “ gestemd ) .
Er is nooit iemand die rekening houdt met nachtdiensten van mijn man. Maar wel komen zeiken als ik eens iets te klussen heb. Dikke doei.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
08-03-2024 16:12
huh
maar je hebt toch je eigen morele kompas?
Mijn morele kompas vindt niet dat ik de buren in hoef te lichten voor geklus anders dan zware verbouwingen. Ik verwacht dat andersom ook niet. Maar ik lees hier dat velen dat wel verwachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
08-03-2024 13:37
Ik ben ook best benieuwd naar de mensen die het niet doen en waarom dan niet. Als man nu thuis had gewerkt had hij gewoon niks kunnen doen (hij belt enorm veel). Het is toch niet zo moeilijk om eventjes aan te bellen of een appje te sturen lijkt me.


Ik heb op nee gestemd want wij wonen vrijstaand.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben heel goed contact met onze buren en ik stuur zeker een appje als het een klus is van meer dan een uur herrie ofzo. Zodat ze ongeveer weten wanneer de herrie klaar is. Andersom waardeer ik dat enorm!

Afgelopen jaren zowel bij onszelf als bij buren grote verbouwingen gehad en dat ging eigenlijk altijd in goed overleg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Grote overlast gevende dingen wel anders niet
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
08-03-2024 16:38
Dan snap je het niet. Ook goed.
Ik vind het heel normaal om rekening houden met elkaar, normaal gesproken.

Als anderen dat niet doen, en ik heb daar veel last van. Dan houdt het op voor mij. Krijg ik nu nieuwe buren, dan maak ik weer een frisse start. :)
Misschien ben ik dan gekke Henkie maar ik denk: als ik wel laat weten dat we een nieuwe vloer laten leggen of de keukentegeltjes eruit gaan slopen, dan denken de buren misschien: oja toch wel prettig om vooraf te weten. Het is ongeveer nul moeite om even aan te bellen of een briefje in de bus te doen.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik klus nooit :-).

Ik hoef van de buren absoluut niet te weten wanneer ze beginnen.
Ik hoor het kabaal vanzelf wel.
En vloek er inwendig soms op, maar veel valt er toch niet tegen te doen.
Dus nee, ze hoeven mij absoluut niet op de hoogte te houden of elke dag voor mijn deur te staan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij grote klussen zou ik het doorgeven, er wordt dan geklust van half 8 tot 16:00 uur.
De werktijden van de klusjesmannen.

Ik ga geen rekening houden met mijn thuiswerkende buurmensen.
Ga lekker naar kantoor, heb je er geen last van.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
08-03-2024 17:49
Misschien ben ik dan gekke Henkie maar ik denk: als ik wel laat weten dat we een nieuwe vloer laten leggen of de keukentegeltjes eruit gaan slopen, dan denken de buren misschien: oja toch wel prettig om vooraf te weten. Het is ongeveer nul moeite om even aan te bellen of een briefje in de bus te doen.


Dit! En juist als mensen het niet zelf doen, doe ik het wel. Goeie voorbeeld geven enzo, en ik wil me al zeker niet naar hun niveau verlagen. Sowieso trek ik me niet zoveel aan van wat anderen doen. Ik vind het netjes om buren bij grote overlast in te lichten, dus dat doe ik. Wat zij doen is aan hen.
Alle reacties Link kopieren Quote
pepexx schreef:
08-03-2024 17:54
Bij grote klussen zou ik het doorgeven, er wordt dan geklust van half 8 tot 16:00 uur.
De werktijden van de klusjesmannen.

Ik ga geen rekening houden met mijn thuiswerkende buurmensen.
Ga lekker naar kantoor, heb je er geen last van.
Niet iedereen heeft een kantoor om heen te gaan. Mijn man kan in het Nederlandse kantoor gaan werken als de klusoverlast van de buren te erg is, maar werkt of op de locaties (overal ter wereld) of virtueel met collega’s die overal ter wereld zitten. En heeft dus naar dat kantoor een reistijd>1.5 uur.

Ik meld het niet voor even een schilderij ophangen, wel voor langere zaken als keuken of badkamer vervangen.
Onze buren hebben hun huis in september 2020 gekocht, in februari 2021 een week lang alle tegels eruit laten halen, dat was verschrikkelijk lawaaierig en vanwege de lockdown konden we toen nergens anders heen. Daarna lange tijd vrijwel geen activiteit en sinds januari 2023 (geen typefout) volle bak verbouwen met regelmatig geluidsoverlast van frezen, timmeren en boren. Helaas helpt vragen om planningen van de ergste herrie totaal niet. Dan regelen we dat we niet thuis zijn, maar is er vrijwel geen overlast. Week later dan wel heel erg. En hoe vaak we al gehoord hebben dat ze bijna klaar zijn. Nu zijn we behoorlijk pissig geworden na een incident met een geblokkeerde uitgang en gaan ze weer proberen de overlast te beperken. De buren laten alles doen en wonen er zelf dus nog niet, en de ingehuurde klusmannen voelen zich natuurlijk ook niet erg verantwoordelijk. Ik ben er inmiddels helemaal klaar mee en behoorlijk wraakzuchtig. Ik doe niets, maar heb levendige fantasieën. Ik hoop maar dat ze financieel behoorlijk leeglopen op de lange duur. Meer dan een jaar regelmatig geluidsoverlast veroorzaken vind ik best asociaal, dus ik vind de buren al lange tijd niet leuk meer, voordat ze er überhaupt wonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
08-03-2024 17:49
Misschien ben ik dan gekke Henkie maar ik denk: als ik wel laat weten dat we een nieuwe vloer laten leggen of de keukentegeltjes eruit gaan slopen, dan denken de buren misschien: oja toch wel prettig om vooraf te weten. Het is ongeveer nul moeite om even aan te bellen of een briefje in de bus te doen.
Ja helemaal gelijk hoor. Ik heb vaak genoeg klusoverlast gehad waarvan ik dacht; dat was fijn geweest als ik het van te voren had geweten. Zoals in het weekend voor 8 uur tegels slijpen in de tuin. Dat je niet bedenkt dat dat aso is. Of sowieso het feit dat ik geen mooie dag in het weekend in de tuin kan zitten omdat er altijd vrienden zijn met harde muziek op en geschreeuw en gezuip.

Het werkt wat mij betreft wel 2 kanten op. En zoals je kan lezen heb ik wel rekening gehouden met de slaaptijden van de baby van de buren. Maar verder voel ik me niet zo geroepen om heel sociaal te doen aangezien ik ontzettend vaak op allerlei manieren overlast ervaar.

Fijn voor jou dat jij niet weet hoe dat voelt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar goed. Waar hebben we het over? De enige grote klus was de dakkapel 8 jaar terug, en dat hebben we netjes doorgegeven en een keuken plaatsen 2 jaar terug. En toen heb ik de slaaptijden van de baby gevraagd.

Dus voordat ik hier een asotokkie genoemd wordt. Het valt allemaal wel mee. :D
Ik denk dat onze buren juist enorme mazzel hebben met ons want zoveel lawaai maken wij niet.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
08-03-2024 17:54
Ik klus nooit :-).

Ik hoef van de buren absoluut niet te weten wanneer ze beginnen.
Ik hoor het kabaal vanzelf wel.
En vloek er inwendig soms op, maar veel valt er toch niet tegen te doen.
Dus nee, ze hoeven mij absoluut niet op de hoogte te houden of elke dag voor mijn deur te staan.
Precies. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals buren die een jaar lang klussen, al weet ik niet wat er dan nog te melden valt :mrgreen:

Maar als ik het allemaal zo lees dan denk ik ook ‘wat maakt het nou uit’. De buren zullen vast last hebben gehad van mijn tuinverbouwing, ik heb op mijn beurt elk weekend last van hun pubers die middernacht luid thuiskomen, hun BBQ’s in de zomer, hun dronken gekakel tot diep in de nacht op het terras onder de terrasverwarmer, etc.

Daar zijn oordoppen voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
08-03-2024 19:37
Precies. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals buren die een jaar lang klussen, al weet ik niet wat er dan nog te melden valt :mrgreen:

De zelfdoe-buur van 2 huizen verder heeft het 3 jaar volgehouden eer hij was uitverbouwd :-D.

Hijzelf had er geen last van, want woonde hier toch niet. (Zijn huis was een bouwkeet waarin dat zo'n beetje alles gesloopt was.)

Overdag werken (want zijn project kostte natuurlijk geld), 's avonds en elk weekend klussen - inclusief zowat elke week beton uitbreken, muren slopen, ... - was hier doodnormaal.
Omdat het zo'n mastodont-project was* heb ik ooit vrolijk op een buurtfeest gevraagd naar zicht op enige planning, maar die had hij doodsimpel niet. Hij zou wel zien wanneer hij zelf tevreden was over het huis. En hij wisselde ook elke verdieping én de tuin continu af om afwisseling te hebben. "Gewoon effe doorwerken aan het gelijkvloers en dan overgaan naar het volgende" stond niet in zijn woordenboek.



*Ik was ook gewoon nieuwsgierig naar zijn mega-project, want hij liep voortdurend te verkondigen dat hij opendeur ging houden als het ooit af was en het is écht wel "de verbouwing van de straat" geweest.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
08-03-2024 19:19
Fijn voor jou dat jij niet weet hoe dat voelt.
Hoe kom je bij die conclusie?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij lichten de buren wel in, andersom gebeurd dat ook. Inderdaad niet bij een keertje boren, zagen, whatever. Maar grotere klussen worden wel gemeld. Momenteel zitten wij toevallig in een grote renovatie en dit ook gemeld bij beide buren, wel zo netjes niet waar? Waardeer het ook als zij dat bij ons doen.

Enige tijd geleden hebben de buren zonnepanelen laten leggen, hebben ze ons ook gemeld, omdat ze op het dak van de aanbouw zouden komen van hen en de werklui dus direct in onze tuin konden kijken. Lig ik niet wakker van, maar wel fijn dat het even gemeld wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier lichten we de buren wel in bij grote klussen waarvan we overlast verwachten en andersom ook. Alleen gaat de buurman, als de grote klus geklaard is (dakkapel), nog maandenlang door met de zolder aftimmeren, elke dag een paar uur. En dat is behoorlijk irritant :bonk: . Sowieso zijn onze buurtgenoten nogal van het klussen en verbouwen dus ik krijg soms wel het gevoel dat het nooit echt eens een dag stil is. Maar goed, dan moeten we verhuizen naar een hutje op de hei.
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
08-03-2024 13:51
Het zal ook wel meespelen dat het sowieso niet het meest sociale type is. We kwamen erachter dat de nieuwe buurman was ingetrokken toen we tijdens de kerst een hoop kluslawaai hoorden, toen zijn we na oud en nieuw zelf maar eens langsgegaan om ons voor te stellen. :roll:

Ik heb ook zo'n buurman. Geen sociaal type, maandenlang verbouwen zonder buren in te lichten, feestjes geven zonder buren in te lichten, puin voor het huis van de buren laten liggen (waardoor zij niet met de auto weg konden), huisraad maandenlang op de stoep laten staan, zand laten bezorgen en daarmee meerdere parkeerplaatsen een week lang bezet houden. En als buren hem daarop aanspreken, loopt hij te klagen dat het een rotbuurt is waar je "helemaal niets meer mag". Echt een aanwinst voor de buurt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een buurtje met rondom fijne mensen met laagdrempelig contact. Uiteraard geven we grote plannen door maar een schilderij ophangen niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
08-03-2024 19:49
Hoe kom je bij die conclusie?
Joh laat me gewoon met rust. Ga bij iemand anders zuigen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb al lange tijd niets veranderd wat echt een pokkenherrie maakt.

Ik kan me ook niet goed voorstellen dat ik een week lang in de herrie ga zitten alleen voor een nieuwe badkamer. De oude is mooi genoeg. Ziet er clean en comfortabel uit maar een badkamer is hoe dan ook niet mijn lievelingsruimte.

Als een toilethandeling langer gaat duren dan enkele minuten en er is geen stromend water voor nodig, dan neem ik alle benodigdheden liever mee naar huiskamer of keuken. ;-D
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een groepsapp met de buurt. Moet zeggen dat dit erg prettig is. Klussen waar nabije buren "overlast" van kunnen ondervinden, vermelden we allemaal in deze groepsapp. Zorgt ook voor bepaalde interactie en interesse in elkaar. Vaak komen buren dan eens poolshoogte nemen en zijn oprecht geïnteresseerd in het eindresultaat.

Zelf informeer ik mijn directe buren ook altijd als er een feestje bij ons thuis is. Zeg altijd duidelijk dat wanneer de muziek te hard staat, of te luidruchtig is, ze even aan de bel moeten trekken. Gelukkig nog nooit voor gekomen, maar ik denk dat je deze situatie zelf creëert door de manier hoe je met elkaar omgaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik klus eigenlijk nooit want ik vind het vreselijk en ik heb twee linkerhanden. Maar als ik wat zou moeten laten doen zou ik wel mijn onderburen even een appje sturen. Zeker als het langer zou duren. Zij zijn veel thuis. Buuf naast me is bijna altijd weg.
Maar dit gebeurt dus eigenlijk nooit. Soms hoor ik wel eens boorgeluiden van mijn onderburen maar dat maakt me niet uit. Ze appen me dan ook niet hoor.

Als ik andere overlast zou geven ( een feestje of zo ) zou ik ze wel even appen.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven