Nieuwbouw, wat zou jij de volgende keer anders doen?

17-01-2021 21:37 81 berichten
Wij zijn in de eerste fase van het bouwen van een woning op een vrije kavel. De grond is uitgezocht, financiën zijn duidelijk, eerste schets door onszelf gemaakt. Binnenkort komt de aannemer om onze wensen te bespreken. Nu hoor je vaak dat je 3x zelf moet bouwen om een huis uiteindelijk helemaal naar je zin te krijgen. Voor ons is dit de eerste keer, misschien willen jullie de dingen met ons delen die je achteraf beter anders had kunnen/willen doen?
Alle reacties Link kopieren
Geen nieuwbouwwoning hier maar wel verbouwd door vorige bewoners. Zij hebben er destijds voor gekozen om boven alleen stopcontacten in de aller-verste hoek van elke slaapkamer te plaatsen laag bij de grond. Precies de hoeken waar je kasten zet. Als ik wil stofzuigen moet ik bijna acrobatentoeren uithalen om de stekker erin te steken. Strijken is ook geen doen zo. Als de bovenverdieping aan de beurt is om te renoveren komen er stopcontacten bij de deur en op hoogte. Laag bij de vloer is niet altijd handig. Denk bijvoorbeeld ook aan de oplader van je telefoon.
Ik vind hier dingen van.
Alecta schreef:
17-01-2021 23:31
Waar ik voor zou gaan:

-Kelder met daglicht (had ons oude huis en was heel fijn: tijdens hittegolven nooit warmer dan 20 graden)
- Waskoker als de wasmachine beneden staat (hadden we ook in ons oude huis en mis ik nu echt)
- Grote bijkeuken met opbergruimte en, als geld geen rol zou spelen, een douche
- 2 badkamers (we hebben er 1 en dat is met 3 pubers vaak gedoe)
- Ondergrondse regenwateropslag met pomp
- Apart toilet boven (hebben we nu, heel fijn)
- Hier wel woonkamer op het zuiden: ik vind het heel fijn, het wordt bij ons nooit heel warm in huis
- Grote garage (die van ons is net te klein voor al onze fietsen en spullen)
- Grote toiletruimte (had ons vorige huis ook en is erg fijn: alle ruimte en ook ruimte voor een normale wasbak met warm water, waar je relaxt je handen kon wassen. Veel van onze buren hadden ook een apart urinoir).
Ik vind een urinoir altijd zo ranzig staan.

Een waskoker is wel 'n goed idee!
Een urinoir voorkomt een hoop rondspetteren.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-01-2021 23:37
Ik vind een urinoir altijd zo ranzig staan.
Ik vind een urinoir ook echt niks, ik snap echt totaal niet waarom mensen dat zouden laten plaatsen. Ik zag het een keer bij een woning op Funda, dat zou voor mij echt een groot nadeel zijn bij een woningl
redbulletje schreef:
17-01-2021 23:37
Ik vind een urinoir altijd zo ranzig staan.

Een waskoker is wel 'n goed idee!
Urinoir met deksel. Zag er keurig uit en geen gespetter meer op de toiletpot. Als ik nieuw zou bouwen zou ik het zelf ook doen met 3 mannen in huis.

Zoiets hadden mijn buren (ook qua grootte), onze toiletruimte was ook zo groot: Afbeelding
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 17-01-2021 23:51
27.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Houd bij het plaatsen van ramen, puien, dakkapellen en openslaande deuren rekening met raambekleding. Die moet ergens aan bevestigd worden en dat wordt een stuk lastiger met ramen tot aan het plafond of van muur tot muur.

Wat ik ook wel vaker heb gezien is een onbedoeld niveauverschil in de vloer bij de overgang van keuken naar woonkamer (bij open keuken). Er zijn dan eerst tegels in de keuken gelegd direct op de ondervloer, en daarna een houten vloer in de woonkamer. Dan krijg je zo'n akelig struikelrandje van 2 cm.
Ik vind hier dingen van.
Alecta schreef:
17-01-2021 23:41
Urinoir met deksel. Zag er keurig uit en geen gespetter meer op de toiletpot. Als ik nieuw zou bouwen zou ik het zelf ook doen met 3 mannen in huis.
Ik heb er zo'n afkeer van dat ik me niet comfortabel zou voelen op de wc/badkamer waar dat ding hangt.
Of je moet ruimte hebben voor nog een wc-hokje alleen voor mannen. Dan hoef je er als vrouw in elk geval niets mee van doen te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben woonkamer juist op het zuiden. Scheelt in de winter veel verwarmingskosten. Wel een zonnescherm plaatsen.

Wasmachine en droger in een kast op heuphoogte met wasmanden eronder in de badkamer. Ik snap nooit dat mensen dat beneden willen doen. Je loopt constant te sjouwen met wasmanden. Altijd maar die wasmanden bij de trap in de hoop dat iemand hem meeneemt.

Je trekt je spullen boven uit dan is het ook handiger om het boven te hebben. Ik heb ze ingebouwd in een kast in de badkamer en heb een uittrekbare plank onder de droger en wasmachine waar ik de wasmand even op kan zetten. Daaronder 3 wasmanden zodat was meteen gesorteerd is. Maak wel een rooster in de kastdeur anders gaan de deuren moeilijk dicht omdat de lucht niet weg kan. Zit de wasmachine tegen een slaapkamer aan isoleer dan eerst de achterwand.

Een zitje in je douche. Heel handig met kinderen of als je slechter ter been bent. Evt een tv aansluiting in de badkamer. Ik maak daar heel veel gebruik van. Wel zo ver mogelijk van het bad plaatsen.

Tv aansluiting plaatsen voordat de vloer erin komt. Wij hebben hem midden in onze grote slaapkamer als een soort roomdivider. Nu geen draden over de vloer.

Wij hebben op zolder een zogenaamd “verhuisluik” gemaakt omdat via de trap de bocht niet helemaal gemaakt kon worden voor de bank van onze zoon. Hij had dus in de wand tussen trap en zijn kamer een groot luik wat je los kon schroeven. Dat heeft veel gemak opgeleverd met zijn spullen naar boven verhuizen en later weer het huis uit verhuizen.

In de bijkeuken hebben wij een kast voor de jassen, de schoenen op een schoenenrek en er staat een extra ijskast (van vorige keuken) en een extra oven.

Lamp in de bijkeuken (waar wij meestal binnenkomen) gaat automatisch aan bij beweging. In die deur aan de buitenkant een gewone deurklink zodat je hem open kunt doen zonder sleutel als je in de tuin bezig bent. Een extra wasbak/gootsteen in de bijkeuken met ook warm water.
Heel veel lades in de keuken.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil in mijn ooit nieuwe badkamer een randje in de douche waar ik mijn voet op kan zetten zodat ik mijn vieze tuinpoten goed kan schrobben.
Ik vind hier dingen van.
veensteker schreef:
17-01-2021 23:56
Wij hebben woonkamer juist op het zuiden. Scheelt in de winter veel verwarmingskosten. Wel een zonnescherm plaatsen.

Wasmachine en droger in een kast op heuphoogte met wasmanden eronder in de badkamer. Ik snap nooit dat mensen dat beneden willen doen. Je loopt constant te sjouwen met wasmanden. Altijd maar die wasmanden bij de trap in de hoop dat iemand hem meeneemt.

Je trekt je spullen boven uit dan is het ook handiger om het boven te hebben. Ik heb ze ingebouwd in een kast in de badkamer en heb een uittrekbare plank onder de droger en wasmachine waar ik de wasmand even op kan zetten. Daaronder 3 wasmanden zodat was meteen gesorteerd is. Maak wel een rooster in de kastdeur anders gaan de deuren moeilijk dicht omdat de lucht niet weg kan. Zit de wasmachine tegen een slaapkamer aan isoleer dan eerst de achterwand.

Een zitje in je douche. Heel handig met kinderen of als je slechter ter been bent. Evt een tv aansluiting in de badkamer. Ik maak daar heel veel gebruik van. Wel zo ver mogelijk van het bad plaatsen.

Tv aansluiting plaatsen voordat de vloer erin komt. Wij hebben hem midden in onze grote slaapkamer als een soort roomdivider. Nu geen draden over de vloer.

Wij hebben op zolder een zogenaamd “verhuisluik” gemaakt omdat via de trap de bocht niet helemaal gemaakt kon worden voor de bank van onze zoon. Hij had dus in de wand tussen trap en zijn kamer een groot luik wat je los kon schroeven. Dat heeft veel gemak opgeleverd met zijn spullen naar boven verhuizen en later weer het huis uit verhuizen.

In de bijkeuken hebben wij een kast voor de jassen, de schoenen op een schoenenrek en er staat een extra ijskast (van vorige keuken) en een extra oven.

Lamp in de bijkeuken (waar wij meestal binnenkomen) gaat automatisch aan bij beweging. In die deur aan de buitenkant een gewone deurklink zodat je hem open kunt doen zonder sleutel als je in de tuin bezig bent. Een extra wasbak/gootsteen in de bijkeuken met ook warm water.
Heel veel lades in de keuken.
Als je levensloopbestendig je masterbedroom en eerste badkamer beneden maakt dan is het wel handig om de wasruimte ook beneden te hebben. En dan boven een waskoker die in de bijkeuken/wasruimte uitkomt. Hoef je in principe de trap niet op als je een keer door je rug gegaan bent bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
17-01-2021 23:35
Die waskoker hadden wij: zo fijn! Altijd doen bij nieuwbouw.
Wij hadden er dan weer één - aangelegd door 1 van de vorige bewoners - en hebben hem afgebroken.

Gaf teveel kou - dat ding ging van de eerste verdieping naar een koude kelder - en we gebruikten hem toch niet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
18-01-2021 02:47
Wij hadden er dan weer één - aangelegd door 1 van de vorige bewoners - en hebben hem afgebroken.

Gaf teveel kou - dat ding ging van de eerste verdieping naar een koude kelder - en we gebruikten hem toch niet.
Was hij niet afgesloten dan? Hier was het ingebouwd in een soort van open kast met een klep er voor. Nooit iets van kiu gemerkt.
Waskoker lijkt mij zo zonde van de ruimte.
Als je een TV op je slaapkamer aan de muur wilt hangen, de kabels in de muur laten verwerken.
Ik lees mee! Wij gaan ook zelf een huis laten bouwen.
Mocht je in het oosten van het land wonen, ga dan in zee met een Duitse aannemer, bij deze krijg je veel meer en beter huis voor een veel lagere prijs.
Cateautje schreef:
17-01-2021 23:38
Een urinoir voorkomt een hoop rondspetteren.
Zittend plassen ook. Heb je geen urinoir voor nodig.
eva-luna schreef:
18-01-2021 13:35
Zittend plassen ook. Heb je geen urinoir voor nodig.
Dat is hier ook de regel. Ik kan helaas niet zien of de heren het ook daadwerkelijk ook doen.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
18-01-2021 13:35
Zittend plassen ook. Heb je geen urinoir voor nodig.
Dit inderdaad, ik zou ook geen urinoir willen

maar ook geen wc in de badkamer en geen wasmachine in de badkamer
Aparte toilet boven en een ruimte waar dan ook met strijkplank, was en droogmachine
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
18-01-2021 12:00
Ik lees mee! Wij gaan ook zelf een huis laten bouwen.
ja, als het mag van de Viva maffia he? ;-)
Alecta schreef:
17-01-2021 23:41
Urinoir met deksel. Zag er keurig uit en geen gespetter meer op de toiletpot. Als ik nieuw zou bouwen zou ik het zelf ook doen met 3 mannen in huis.

Zoiets hadden mijn buren (ook qua grootte), onze toiletruimte was ook zo groot: Afbeelding
Als je op de normale wc zit zit je dus op ooghoogte met dat ransding. Nee hoor, dat zou mijn badkamer niet inkomen en ik zou er ook echt op afknappen als zoiets in 'n koopwoning zit. Als de badkamer zover veroudert is dat je 'm toch wil slopen okee, maar als de badkamer nog in prima staat is, dan zou ie er van mij toch echt uitmoeten en dus zou dat een extra kostenpost worden omdat de juiste tegels vast niet meer verkrijgbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit urinoir, ook al is het nieuw, er echt niet uitzien in een badkamer O_O

Idem voor een bidet trouwens
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-01-2021 23:15
Zou gewoon gas houden. Warmtepompen zijn duur en de effectiviteit valt tegen.

Persoonlijk kook ik zelf ook veel fijner op gas, op inductie heb ik geen feeling voor wat er in m'n pan gebeurt.
Sinds een paar jaar moet er gasloos worden gebouwd (nieuwbouw woningen). Dus die optie is er niet meer.
pearle schreef:
18-01-2021 14:20
ja, als het mag van de Viva maffia he? ;-)
Ssssssst, geen slapende honden wakker maken ;-))
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
17-01-2021 23:41
Ik vind een urinoir ook echt niks, ik snap echt totaal niet waarom mensen dat zouden laten plaatsen. Ik zag het een keer bij een woning op Funda, dat zou voor mij echt een groot nadeel zijn bij een woningl
Als ik de ruimte zou hebben gehad ....ideaal. Zeker in een aparte toiletruimte !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven