Online advies tekening nieuwbouwwoning

26-01-2021 12:22 18 berichten
Hallo,
Wij gaan bouwen en hebben een eerste tekening laten maken. Nu we bijna zover zijn, gaan we toch twijfelen.
Is er, online, een mogelijkheid om een tekening in te sturen en advies te vragen over de indeling? Dit hoeft niet gratis, maar 400 euro is me ook teveel....
Even iemand die out of the box meekijkt/denkt. Er zijn wel gesprekken mogelijk had ik al gezien maar daar heb ik niet zo'n behoefte aan. Iets insturen en teruggestuurd krijgen ;) Zoiets.
Ik ben benieuwd!

Een woonkamer van 8,5 x 8 (hal 2 x 1,5 die hier af gaat) Is dit voldoende om mooie ruime woonkamer te hebben? Dit is inclusief keuken.

En waar moet de 'masterbedroom' volgens jullie minimaal aan voldoen wat afmeting betreft?

Ben benieuwd, bedankt voor het meedenken!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er beroepshalve heel veel mee te maken, en als je me een pb'tje stuurt wil ik graag met je meekijken.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ook vooral aan je perspectief ligt. Woonkamer/keuken van 8x8 = 64 m2. Dit is vrij ruim voor nederlandse begrippen. Wij hebben echter een keuken van 8m2 en woonkamer van 60 m2 en heb niet het idee dat we bijster groot wonen. Wel ruim absoluut. Kortom, wat is je definitie van ruim. en vooral waarom twijfel je?

Ja master bedroom, wat verwacht je van je kamer. Hier een slaapkamer met wastafelmeubel (dubbel). bed 160x2,00 grote kast en dekenkist en voldoende ruimte er omheen te lopen.

Aan andere kant hebben wij dan weer een hele kleine badkamer met enkel een douche en WC dus vandaar de wastafels op de slaapkamer.

Waarin zit je twijfe? en welke opties heb je (zowel qua ruimte als qua geld het anders te doen)
Ik zou niet een enorme slaapkamer doen. Want dan ga je die vullen met allemaal nonsens-meubels die alleen maar kleren 'vangen'. Ik bedoel....hoe vaak ga je nou op een stoel zitten in je slaapkamer? Ik nooit. Als ik even moet zitten, doe ik dat op bed.

Als ik zelf een huis zou bouwen, zou ik wel zorgen voor een walk-in-closet die lekker groot is en de slaapkamer zelf bescheiden houden (16 m2 is wat mij betreft groot zat).
Als je nog kinderen wilt zou ik rekening houden met een ledikant naast je bed qua ruimte :) Ik lees heel vaak dat mensen er last van hebben dat dat niet goed past (vaak gebruikt als co-sleeper). Verder is het idee van ruimte enorm persoonlijk.. en ook afhnakelijk van hoeveel buitenruimte je wilt? Als ik nu zou gaan bouwen zou ik sowieso voor genoeg ruimten om thuis te werken/ scholen/ studeren zorgen.
Niet zozeer over het vaststellen van de afmetingen van alles, maar wel over het daadwerkelijk inrichten ervan:

Bij Eijerkamp kun je gemakkelijk in een half uurtje advies krijgen over de beste indeling, en dat is volgens mij nu met de lockdown ook gratis. Verder zijn er online een aantal tekenprogrammas zoals Floorplanner of HomeByMe waarin je gemakkelijk vanaf de bouwtekening dan je ruimte verder in kunt richten. Dat heeft ons in ieder geval wel geholpen om iets meer beeld te krijgen bij de ruimte en verhoudingen van meubels in die ruimte.
Tja, waar zit de twijfel. Misschien vooral wel in algemene zin; bang om verkeerde keuzes te maken. Je geeft een bak geld uit en dan heb je het gevoel dat het perfect moet zijn en nu gaan we gewoon twijfelen over alles.

De masterbedroom zit nu maar op 12 m2 en we zijn er wel uit dat dit te klein gaat zijn, deze wordt groter.

We wonen al vrij groot en gaan er iets op achteruit wat ruimte betreft. We zijn bang dat we hier spijt van krijgen.

Daarnaast zitten we aan een aantal maten vast waardoor we andere keuzes maken dan we misschien anders zouden doen.

Het ene moment slaat de twijfel gigantisch toe, het andere moment denk ik dat als het eenmaal klaar is, we ontzettend gaan genieten.
Alle reacties Link kopieren
Je bouwt een nieuw huis, op zo'n groot bedrag is 400 euro toch niks? Met verkeerde keuzes of ondoordachte keuzes ben je straks veel verder van huis. Ik zou het gewoon uitgeven.
Daar heb je inderdaad gelijk in! Misschien gewoon maar voor gaan dan!!
Wat zouden jullie kiezen; gevelsteen die je écht mooi vindt, maar anders dan de rest van de buurt, of toch gaan voor bijpassend aan de buurt? (vinden we ook mooi)
Alle reacties Link kopieren
Als je heel afwijkend bouwt tov de rest van de buurt dan is een afwijkende gevelsteen heel tof. Maar als je redelijk generiek bouwt, dan zou ik geloof ik kiezen voor blenden in de buurt. Omdat een rustig straatbeeld heel erg mooi is. Maar goed, ik kijk ernaar met de blik van een architect, en ik snap dat de emotie vaak is om datgene te kiezen wat je het allermooiste vind.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Annaboer schreef:
26-01-2021 22:15
Tja, waar zit de twijfel. Misschien vooral wel in algemene zin; bang om verkeerde keuzes te maken. Je geeft een bak geld uit en dan heb je het gevoel dat het perfect moet zijn en nu gaan we gewoon twijfelen over alles.

De masterbedroom zit nu maar op 12 m2 en we zijn er wel uit dat dit te klein gaat zijn, deze wordt groter.

We wonen al vrij groot en gaan er iets op achteruit wat ruimte betreft. We zijn bang dat we hier spijt van krijgen.

Daarnaast zitten we aan een aantal maten vast waardoor we andere keuzes maken dan we misschien anders zouden doen.

Het ene moment slaat de twijfel gigantisch toe, het andere moment denk ik dat als het eenmaal klaar is, we ontzettend gaan genieten.
Ik moet nog even verder lezen, maar belangrijker dan hie groot de ruimte moet zijn, is hoe je het denkt te gaan gebruiken. De indeling moet nl. passen bij wat voor mensen jullie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, ik lees even mee want wij gaan ook een huis bouwen.
Mijn vereiste was juist niet te groot allemaal. Ik heb niets met loze ruimtes in de woonkamer. Ook alleen maar onderhoud en schoonmaken.
De master bedroom hebben we 15 m2. Eigen badkamer erbij. 2 slk van 12m2 met geelde badkamer. Woonkamer ook ong 8 bij 8. Maar met grote schuifpui naar terras (50m2).
En nog een extra logeer/bergkamer.
Voor mij moet het praktisch zijn.
Annaboer schreef:
27-01-2021 10:50
Daar heb je inderdaad gelijk in! Misschien gewoon maar voor gaan dan!!
Heb je al iemand in de arm genomen? De vragen die je jezelf moet stellen:

hoe belangrijk is de keuken in de ruimte? De een houdt van een open concept, de ander juist niet. Sommige mensen hollen als een kip zonder kop achter trends aan (keukeneiland), zonder zich af te vragen of dat bij hen past en praktisch is. Ik persoonlijk hou er niet van om vanuit mijn zithoek in mijn keuken te kunnen kijken. Ik vind rommelige keukens met afwas en spaghettisaus tegen de muren niet per se het toonbeeld van rust uitstralen en dat wil ik niet zien als ik met mijn visite zit te natafelen of borrelen.
Maar er zijn genoeg mensen die gek zijn op koken, vrienden aan een bartafel willen hebben hangen tijdens het koken of daar een zwik kinderen in de gaten kunnen houden. Dan is open en veel plek voor een keuken belangrijker dan de zithoek.
Als je vaak veel gasten ontvangt, is je eettafel belangrijk. Dan moet daar veel ruimte voor worden opgenomen. Maar als dat maar een paar keer per jaar is (kerst en verjaardag) en je houdt vooral van gamen, dan wil je misschien ruimte voor een grote tv en gamehoek. Wil je kunnen thuiswerken? Is bijv. een werkplek belangrijk? Wil je kinderen? Heb je huisdieren? Is er een mooie buitenruimte waar je naar wilt kunnen kijken?

Kortom, vraag je af wat jouw/jullie verwachte gebruik gaat zijn. Een goede adviseur neemt dat als uitgangspunt. En ik denk graag met je mee.
je kunt ook eens op dit topic kijken:

klussen/nieuwbouw-wat-zou-jij-de-volgen ... #p32422811
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 05-03-2021 14:29
Reden: goede url
31.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In het algemeen denk goed na over wat je wilt doen in huis en hoe belangrijk vind je het? Wil je een luxe wellness badkamer of vind je dat zonde van de ruimte? En ook hoe is de "flow"? Bedenk in welke volgorde je iets doet. Bijvoorbeeld als je opstaat ga je dan meteen douchen of maak je eerst een kop koffie voor jezelf?

Een fijne indeling vind ik belangrijker dan de daadwerkelijke hoeveelheid ruimte beschikbaar. Een huis van 100m2 kan soms kleiner aanvoelen / minder praktisch zijn dan een huis van 60m2..

Je kunt ook hier wensen / tekeningen plaatsen zodat mensen mee kunnen denken..
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Over die afmetingen kun je natuurlijk zo geen zinnig woord zeggen. Er zijn mensen die met twee personen op 50 m2 wonen. Die vinden jouw woonkamer enorm. En de enige echte eis die je aan een ouderslaapkamer kunt stellen is dat er een tweepersoonsbed met nachtkastjes in past.

Heb je geen 3d tekening /filmpje laten maken? Als je het in 3D kunt bekijken is dat veel handiger. Je zou dan op de zichtlijnen kunnen letten: zie je vanaf de bank je aanrecht (met vieze kopjes, kijk je vanuit de hal door je hele huis heen zodat bezoekers ook meteen in de kamer staan, zeker als je die glazen deuren wilt die tegenwoordig hip zijn), naar de lichtinval (zijn er donkere plekken in je woonkamer of plekken waar je aan alle kanten moet verduisteren omdat er teveel licht binnenvalt en naar de looproutes (moet je tussen de bank en het koffiezetapparaat slalommen om obstakels heen).
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
venessa schreef:
27-01-2021 08:34
Je bouwt een nieuw huis, op zo'n groot bedrag is 400 euro toch niks? Met verkeerde keuzes of ondoordachte keuzes ben je straks veel verder van huis. Ik zou het gewoon uitgeven.
En als het minder dan 400 euro moet worden wil TO eigenlijk een goed advies wat in 1 of 2 uur gemaakt wordt. Ik denk niet dat je dan voor een compleet nieuw huis een fatsoenlijk advies kan krijgen. Een goede adviseur heeft al 1 a 2 uur nodig om de wensen van de client te leren kennen. En dan nog adviseren over het resultaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven