Passiebloem combineren met andere klimplant

29-08-2019 20:00 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een klimplant tegen mijn schutting aan laten groeien. Nou vind ik de passiebloem echt ontzettend mooi, maar ik las op internet dat deze er tot half mei vrij dood uitziet. De rest van de planten in mijn tuin zijn ook al vrij kaal tot eind mei, dus iets wat al eerder groen wordt zou wel fijn zijn. Nu vroeg ik me dus af of ik de passiebloem niet kan combineren met een andere, vroeg bloeiende, klimplant. Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een vroeg bloeiende clematis (bosrank) of misschien wilde wingerd (lijkt qua blad wel wat op passiebloem volgens mij?). Zou dat mooi worden? En kan dat wel, of komt dat de groei/ bloei niet ten goede?
Chamaedorea schreef:
29-08-2019 22:15
Super, bedankt voor je reactie! Wat raar dan dat er zulke tegenstrijdige informatie online staat. Dan ga ik gewoon een paar mooie passie bloem planten kopen!
ja maar neem die blauwe
Chamaedorea schreef:
29-08-2019 22:05
Het punt is eigenlijk, dat ik die passiebloem ontzettend mooi vind en dus in feite op zoek ben naar een manier om èn die passiebloem op mijn schutting te hebben, èn een schutting die zo lang mogelijk groen is. Ik ben dus eigenlijk niet zozeer op zoek naar alternatieven, want die heb ik al wel overwogen. :A:

Een wintergroene passiebloem, zoals hierboven benoemd, heb ik zelf niet kunnen vinden. Als iemand daar dus misschien de naam van heeft..?

De jasmijn is de enige klimplant die ik wel overweeg in plaats van de passiebloem, maar mijn vriend heeft enorme hooikoorts en ik ben zelf allergisch voor de meeste dingen die sterk ruiken, dus ik ben een beetje bang dat we daar allebei slecht op reageren. Of valt dat wel mee?
Dan zou ik er niet aan beginnen. De jasmijn is wel mooi, maar heeft een sterke geur. Ik krijg er astma-aanvallen van.
Of anders even gaan testen bij iemand in de tuin, als de jasmijn bloeit.
Alle reacties Link kopieren
bording schreef:
29-08-2019 20:41
Toscaanse jasmijn is ook een klimplant en groeit redelijk snel. Heeft mooie witte bloemen en die ruiken heerlijk.

En wintergroen! Dus niet kaal
Alle reacties Link kopieren
paulaner schreef:
29-08-2019 20:50
Wij hebben hier de wilde Wingerd er tussen zitten.

Is in de herfst ook zo mooi!! Maaarrrrr hij groeit wel heel hard!
Ik vraag me eigenlijk af of dit een gedeelde schutting is met de buren en als dat zo is of je dit met de buren besproken hebt.
Blondie456 schreef:
30-08-2019 10:32
Ik vraag me eigenlijk af of dit een gedeelde schutting is met de buren en als dat zo is of je dit met de buren besproken hebt.
wat je aan jouw kant van de schutting doet is jouw zaak
S-Meds schreef:
30-08-2019 10:35
wat je aan jouw kant van de schutting doet is jouw zaak
Niet als het er doorheen groeit.
Alle reacties Link kopieren
Passiebloem staat hier tegen een warme muur en nog is hij niet helemaal winterhard. (je schijnt hem te kunnen stekken, maar daar ben ik te lui voor).
Hij komt wel ieder jaar op, alleen vaak net niet, waar ik hem verwacht.

Er staat een Clematis bij (juni bloeiend), ik heb er al eens Ipomoea (blauwe winde) bij gezaaid (werd prachtig)
Voor dit jaar is het wachten op de Akebia (schijnaugurk) denk niet dat die nog gaat bloeien. Dit voorjaar neergezet, maar de plant heeft het zwaar gehad, is nu pas goed aangeslagen.

En de passiebloem had gisteren zijn eerste bloem van dit jaar. Zo mooi!
Blondie456 schreef:
30-08-2019 10:37
Niet als het er doorheen groeit.
jawel hoor, dan knip je het af of de buren knippen het af. Geen probleem. Je mag alleen geen grote bomen dichtbij de erfgrens zetten. Niet van dat bange
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
30-08-2019 10:32
Ik vraag me eigenlijk af of dit een gedeelde schutting is met de buren en als dat zo is of je dit met de buren besproken hebt.
Ja TO, huppetee, sommige mensen willen even horen, dat jij een slecht mensch bent!
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
29-08-2019 22:36
Is in de herfst ook zo mooi!! Maaarrrrr hij groeit wel heel hard!
vandaar dat die er ook tussen staat., en hij groeit inderdaad snel, maar mijn heggenschaar is sneller. :proud:
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
30-08-2019 10:38
Ja TO, huppetee, sommige mensen willen even horen, dat jij een slecht mensch bent!
;-D

Helaas, het is niet de gedeelde schutting met de buren maar aan de andere kant van de tuin (hoekhuis).

Maar: mocht het zodanig gaan woekeren dat het via de achterkant naar de buren groeit, zal ik me daar niet schuldig over voelen. Buurvrouw heeft onlangs mijn halve gazon gesloopt toen ze zonder overleg de gezamenlijke schutting besloot te vervangen waarbij de bouwvakkers via mijn tuin moest komen omdat haar huis anders vies zou worden. Daarbij groeien er vanuit haar tuin ook allerlei planten door die schutting heen naar ons toe, dus wat plantjes terug lijkt me dan ook geen probleem. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
30-08-2019 10:37
Niet als het er doorheen groeit.
:HA:
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Hoort dit niet meer thuis in de pijler Thuis?
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
01-09-2019 18:07
Hoort dit niet meer thuis in de pijler Thuis?
Ik twijfelde nog haha. Maar ik dacht, het aanpakken van de schutting gaat om een klus in de achtertuin, dus dan maar hier?
Lelietje-van-Dalen schreef:
30-08-2019 23:56
:HA:

Ja lach maar.
Ze bestaan hoor dat soort. :cencored: :biggrin:
Chamaedorea schreef:
01-09-2019 22:40
Ik twijfelde nog haha. Maar ik dacht, het aanpakken van de schutting gaat om een klus in de achtertuin, dus dan maar hier?
ZIt wat in. Waarom is er eigenlijk geen pijler Tuin?
Alle reacties Link kopieren
Hier verschillende klimplanten. We hebben een vroegbloeiende clematis met witte bloemen. Die bloeit al in april/mei. Dan hebben we nog twee laatbloeiende clematissen. tussendoor loopt de Toscaanse jasmijn. Er groeit een trompetbloem die nu volop bloeit en er zit nog gewone klimop tussen.

we hebben ook een jaar de passiebloem gehad maar die is doodgevroren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven