Plat dak van schuurtje water dicht maken

03-03-2021 10:07 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een tuinkast/ schuurtje op maat laten maken. We zijn helemaal niet tevreden over het afgeleverde werk en de service. Ik ga geen contact meer opnemen met de meubelmaker die deze opdracht heeft uitgevoerd. Hij is al voor een aantal dingen terug gekomen (denk aan: scheve deuren, plank aan binnenkant vergeten etc.) en het is gewoon broddelwerk geweest. Maar goed, het schuurtje/ tuinkast staat er en we doen het er nu maar mee.

Helaas blijkt het niet waterdicht te zijn. Logisch, achteraf gezien, want het platte dak bestaat uit horizontale tegen elkaar getimmerde planken. Het regenwater loopt dus gewoon door de kieren. Nu wil ik dit dak waterdicht maken. De enige oplossing die ik zelf kan bedenken is een sedumdak. Dat vind ik mooi, maar te veel gedoe voor ons (man en ik zijn onhandige). Andere oplossing is een golfplaat. Maar dat vind ik lelijk. Weet iemand hoe ik dit houten, platte dak op een makkelijke, niet te opvallende en niet te lelijke manier waterdicht kan maken? Het dak is 120 x 150.
Ik dacht ook aan de kieren vullen met een houtfiller, maar volgens mij is dat niet handig als de houten planken uitzetten onder invloed van warmte etc.

Iemand een simpele, gouden tip? Dank!
Alle reacties Link kopieren
Kittenxx schreef:
03-03-2021 12:25
het gaat het komend weekend behoorlijk regenen. Het zou verstandig kunnen zijn om tijdelijk een bouwzeil erover te spannen.
Waar haal je dit vandaan, het weekend blijft het droog. Loop volgende week mogelijk regen.

Afdekken van dak is wel verstandig als regen voorspeld is. Als het droog is zou ik dat niet doen ivm inwerking schimmels.

Deze man is waarschijnlijk meubelmaker, dat is echt een heel ander vak dan schuren bouwen.

Is er een optie om het dak toch schuin te maken? Door bijvoorbeeld achterkant te verlagen?

Een sedumdak zo op de planken lijkt mij ook niet handig. Ten eerste is zo'n dak zwaar, ten tweede zul dan toch iets aan de planken moet doen om rot te voorkomen.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 03-03-2021 18:30
12.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
03-03-2021 16:52
Welnee. Zou prima kunnen op zo'n dakje. Goed idee! Kant en klare cassettes kopen, zo gepiept.
Een sedumdak weegt gemiddeld tussen de 40 en 80 kilo per m2 (verzadigd).
Aangezien er een prutser bij TO aan het werk is geweest, weet niemand hier of het schuurtje dat gewicht wel kan dragen.
Bovendien kan je natuurlijk niet zomaar die cassettes op dat dak plaatsen, dan moet er ook eerst EPDM onder, grind, afwatering, etc.
...
Alle reacties Link kopieren
Een sedumdak is niet waterdicht daar moet inderdaad gewoon epdm/dakleer onder. Voor onze overkapping hadden we een EPDM schtog spul waar de lijmlaag al bij in zit. Dat werkte erg prettig.

Voor een dak van 150 moeten de ondersteunende balken ongeveer 7.5 cm hoog zijn (stelregel is 5cm/meter bij een afstand tussen de balken van 60 cm) om genoeg support te leveren voor een sedum dak.

Verder is 1cm afloop per m genoeg. 1.5 cm is niet veel dus mogelijk kan je nog iets met piepschuim platen onder je epdm die je als pannen laat aflopen naar 1 hoek. Tegelijkertijd is het ergste wat kan gebeuren bij geen afloop dat het water blijft staan. Dan is het aan te raden de opstaande randen ik waterdicht te maken tegen rot.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat vloeibare waterdichte dakbedekking. Ik heb daar eens een grote plantenpot voor buiten waterdicht mee gemaakt, omdat ik die binnen wilde zetten . Dat werkte goed en niet heel prijzig.
...
Quaintrelle schreef:
03-03-2021 19:04
Er bestaat vloeibare waterdichte dakbedekking. Ik heb daar eens een grote plantenpot voor buiten waterdicht mee gemaakt, omdat ik die binnen wilde zetten . Dat werkte goed en niet heel prijzig.
Loopt dat dan niet zo door de kieren heen?
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
03-03-2021 19:06
Loopt dat dan niet zo door de kieren heen?
Het is meer teer-achtig of vloeibare rubber. Het heeft iig niet de consistentie van verf, maar een stuk dikker. Mochten er grote kieren zitten zou ik dat eerst dichtmaken met iets of kitten.
...
Alle reacties Link kopieren
Pamflet schreef:
03-03-2021 14:32
Nee, een schuur is geen meubel. Dat klopt. Maar ik heb de opdracht op Werkspot gezet. En erbij gezegd dat de schuur is bedoeld om kinderfietsjes, klapstoelen en klein gereedschap droog te houden.
Er heeft een meubelmaker gereageerd die aangaf vaker dit soort opdrachten gedaan te hebben. Dus tsja.

Ik ga alle opties en tips eens goed bekijken. Zoals ik het nu zie, lijkt de tip van knuddestudder mij het handigst voor ons.
En wellicht zet ik nog een opdracht uit om een sedumdak te laten maken. Ik ga het eens bekijken.

Dankjewel voor de tips iedereen! Ik ben in elk geval een stuk wijzer geworden en kan gerichter zoeken nu. Fijn!
De markt is overspannen. Goede werklui zitten niet meer op Werkspot omdat hun agenda's sowieso voor dit jaar vol staan.
Alle reacties Link kopieren
Pamflet schreef:
03-03-2021 10:49
Het dak loopt niet schuin af. Dus als ik het zo begrijp, maakt dat het lastiger. Pfff.

Je hebt gelijk Mamme-zel, deze man mag zich eigenlijk geen meubelmaker noemen... pfff.
Meubelmaker misschien wel. Ik je een tafel bij hem besteld wil je wel dat die niet afloopt. Maar wat ik niet snap is waarom iemand een schuur bij een meubelmaker laat maken.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
03-03-2021 19:31
Meubelmaker misschien wel. Ik je een tafel bij hem besteld wil je wel dat die niet afloopt. Maar wat ik niet snap is waarom iemand een schuur bij een meubelmaker laat maken.
Tsja, ik plaatste een opdracht en hij reageerde. En had dit vaker gedaan, zei hij.

Het is overigens geen schuur, meer een grote tuinkast. Hij is 150 breed, 120 diep en 175 hoog. Dus volgens mij had het niet zo ingewikkeld hoeven zijn en had hij kunnen weten dat zo'n dak niet waterdicht is. Ik ben een nitwit op klusgebied en huur daarom iemand in voor zoiets. Omdat de kast in een specifieke hoek in de tuin kwam, moest hij deze afmeting hebben. Daarom op maat laten maken en niet gewoon een kleine schuur of tuinkast gekocht.

Maar goed. Dit is nu wat het is en ik wil het oplossen. De tips hier zijn daarom fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven