Verwarmingen staan op 0, maar zijn toch warm/heet

28-01-2020 20:08 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe dit kan?
Dit geldt voor alle kamers.

Het is als de thermostaat aan staat in de. woonkamer.
Alle verwarmingen zijn gewoon dicht gedraaid
wieoowiej wijzigde dit bericht op 28-01-2020 20:15
49.27% gewijzigd
Calamitycat schreef:
28-01-2020 21:04
;-D
Of het er doorheen stroomt weet ik niet maar alle radiatoren in het hele huis worden helemaal ontzettend heet, dus niet alleen de leidingen. Ik snap niet zo goed waarom bijna iedereen hier doet alsof ik poep praat... :sigh:
Volgens mij doen mensen dat niet, maar het klinkt niet logisch. Als je een radiator dichtdraait, komt het warme water als het goed is niet meer in die radiator, das de hele gedachte van een radiator dicht kunnen draaien :). Als de kraan niet goed meer is, dus niet afsluit, kan natuurlijk het water nog steeds in de radiator komen en deze verwarmen. Maar dat alle kranen niet goed meer zouden zijn, ligt niet voor de hand.
Calamitycat schreef:
28-01-2020 21:04
;-D
Of het er doorheen stroomt weet ik niet maar alle radiatoren in het hele huis worden helemaal ontzettend heet, dus niet alleen de leidingen. Ik snap niet zo goed waarom bijna iedereen hier doet alsof ik poep praat... :sigh:

Nou omdat radiatoren niet heet kunnen worden als er geen heet water doorheen stroomt. En er kan geen heet water doorheen stromen als de kraan dicht staat.

Maar er moet dus ongetwijfeld iets bijzonders aan de hand zijn als radiatoren warm worden terwijl de kranen dicht staan aangezien dit dus eigenlijk niet kan. En staat los van je driewegklep. Dat moet dan te maken hebben met de kranen die dan dus blijkbaar de radiatoren niet afsluiten.
Plaatje van een radiator

https://www.radiatorendiscounter.nl/rad ... lMQAvD_BwE
-Shifty- schreef:
28-01-2020 21:12
... Dat moet dan te maken hebben met de kranen die dan dus blijkbaar de radiatoren niet afsluiten.
Dat dus.

TO moet (en Cat misschien ook) even in de knop checken of het pinnetje in of uit staat aangezien ze aangeeft de geribbelde kraan te hebben. Die hebben dus een stand die inderdaad niet helemaal af kan sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Wieoowiej schreef:
28-01-2020 20:59
Die tweede
Ik denk dat er iets mis is met de voelers (sensoren) in de kranen. Het kan zijn dat ze blijven hangen en de kraan niet volledig afsluiten. Of gewoon kaduuk zijn.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
28-01-2020 21:11
Volgens mij doen mensen dat niet, maar het klinkt niet logisch. Als je een radiator dichtdraait, komt het warme water als het goed is niet meer in die radiator, das de hele gedachte van een radiator dicht kunnen draaien :). Als de kraan niet goed meer is, dus niet afsluit, kan natuurlijk het water nog steeds in de radiator komen en deze verwarmen. Maar dat alle kranen niet goed meer zouden zijn, ligt niet voor de hand.
Nee dat lijkt mij ook niet voor de hand liggend.
Ik snap dat het allemaal niet logisch klinkt hoor, maar ik schrijf hier alleen wat de cv-monteur mij ooit verteld heeft en wat ik hier ervaar, de technische achtergrond ervan begrijp ik ook niet maar het is wat het is. Gloeiend hete radiatoren dus en dat heeft dus, volgens cv-monteur, wel degelijk met de driewegklep te maken. Maar misschien heb ik gewoon een Belgische ketel of zo ;-D
...
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
28-01-2020 21:12
Plaatje van een radiator

https://www.radiatorendiscounter.nl/rad ... lMQAvD_BwE
Ik denk dat TO wel weet wat een radiator is ;)
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niet het topic van TO kapen en heb nu ook even belangrijkere zaken aan mijn hoofd maar ik zal later deze week checken hoe het met die pinnetjes zit op mijn kranen, dat beloof ik :)
...
Cat, maar kan die monteur je geen betere oplossing geven dan stekker er uit, stekker er in?
Monteur is zeker ook Belgisch? ;-D
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
28-01-2020 21:21
Cat, maar kan die monteur je geen betere oplossing geven dan stekker er uit, stekker er in?
Monteur is zeker ook Belgisch? ;-D
:biggrin: Ja, dat de ketel op de nominatie staat vervangen te worden. Het kreng is 14 jaar oud. Op zich een probleemloze ketel (Nefit) geweest hoor, maar dit gedoe is wel vervelend.
...
Tickel schreef:
28-01-2020 21:20
Ik denk dat TO wel weet wat een radiator is ;)
De bedoeling was visueel inzichtelijk te maken hoe de aansluitingen lopen en wat de knop afsluit :)

Maar les 2, dit maal zonder plaatje:


Hoe werkt een driewegklep

De driewegklep wordt aangestuurd door de computer van de cv ketel.

Bij het verwarmen van een woning gaat het cv water door de warmtewisselaar van de cv ketel naar de radiatoren en weer terug. Dit is de standaard positie van de driewegklep.

Wanneer er nu in huis warm water wordt getapt, stroomt water door de tapwateraansluiting van de cv ketel. Op deze leiding zit een sensor en de computer van de cv ketel krijgt een signaal dat er watervraag is. Vervolgens stuurt de computer een motor aan welke de driewegklep in een andere stand zet. Nu gaat het cv water uit de warmtewisselaar niet meer naar de radiatoren maar naar de platenwisselaar of voorraadboiler om daar het tapwater te verwarmen. Bij het dichtdraaien van de warm waterkraan gaat de driewegklep weer terug in de standaard positie en de woning wordt weer verwarmd.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
28-01-2020 21:21
Ik wil niet het topic van TO kapen en heb nu ook even belangrijkere zaken aan mijn hoofd maar ik zal later deze week checken hoe het met die pinnetjes zit op mijn kranen, dat beloof ik :)
Als je de behuizing verwijderd, dan zie je vanzelf dat pinnetje zitten. De snelste manier om te checken of het afsluit of niet is dit te doen met de verwarming uit. Daarna druk je het pinnetje in, plak het vast en doe de verwarming aan. Wordt de radiator warm, dan sluit de kraan niet omdat de pin niet goed afsluit. Kan een beschadiging zijn, maar ook vuil.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Wieoowiej schreef:
28-01-2020 20:59
Die tweede
Dat zijn thermostaatkranen.
Voor zover mij bekend gaan deze nooit helemaal dicht en hoe kouder het is in de kamer (als het raam open staat bijvoorbeeld) dan gooien ze toch de radiator open omdat ze op de omgevingstemperatuur reageren.

Als je dus het raam open zet omdat het zo warm is gaat vervolgens de radiator aan. Maar als het warm genoeg is in de kamer moet de thermostaatkraan de radiator weer dicht zetten (maar dan blijft ie nog wel lang warm).

Theoretisch kan ook het pinnetje in de kraan vast zitten; bijvoorbeeld als de hele installatie uit is geweest in de zomer. Kraan er af draaien en met een tangetje aan het pinnetje trekken en duwen kan dan helpen. Maar dan nog zou het wel wat gek zijn als dit met alle radiatoren het geval is.
Wat Tickel zegt dus :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
28-01-2020 21:26
Als je de behuizing verwijderd, dan zie je vanzelf dat pinnetje zitten. De snelste manier om te checken of het afsluit of niet is dit te doen met de verwarming uit. Daarna druk je het pinnetje in, plak het vast en doe de verwarming aan. Wordt de radiator warm, dan sluit de kraan niet omdat de pin niet goed afsluit. Kan een beschadiging zijn, maar ook vuil.
Ga ik checken, bedankt Tickel!
...
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
28-01-2020 21:26
De bedoeling was visueel inzichtelijk te maken hoe de aansluitingen lopen en wat de knop afsluit :)

Maar les 2, dit maal zonder plaatje:


Hoe werkt een driewegklep

De driewegklep wordt aangestuurd door de computer van de cv ketel.

Bij het verwarmen van een woning gaat het cv water door de warmtewisselaar van de cv ketel naar de radiatoren en weer terug. Dit is de standaard positie van de driewegklep.

Wanneer er nu in huis warm water wordt getapt, stroomt water door de tapwateraansluiting van de cv ketel. Op deze leiding zit een sensor en de computer van de cv ketel krijgt een signaal dat er watervraag is. Vervolgens stuurt de computer een motor aan welke de driewegklep in een andere stand zet. Nu gaat het cv water uit de warmtewisselaar niet meer naar de radiatoren maar naar de platenwisselaar of voorraadboiler om daar het tapwater te verwarmen. Bij het dichtdraaien van de warm waterkraan gaat de driewegklep weer terug in de standaard positie en de woning wordt weer verwarmd.
Een radiator wordt alleen warm als de kraan daarvan (deels) open staat. Zonder watercirculatie geen warme radiator.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
28-01-2020 21:32
Ga ik checken, bedankt Tickel!
Oh ja, en bij terugplaatsen; als de pin helemaal uit is, dan is dat de hoogste stand van de knop. Dus terugplaatsen op die stand en de behuizing helemaal "open" draaien, anders kloppen de temperaturen niet meer met de cijfers op de kraan.


Afbeelding
tickel wijzigde dit bericht op 28-01-2020 21:37
11.14% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
28-01-2020 21:32
Een radiator wordt alleen warm als de kraan daarvan (deels) open staat. Zonder watercirculatie geen warme radiator.
Das wat ik enige posts geleden al schreef volgens mij....
Alle reacties Link kopieren
Wat is de druk in je CV-installatie wanneer de radiatoren ongewenst warm worden ?
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven