Dystopische boeken

04-05-2020 12:46 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan me leuke dystopische boeken aanraden. Mogen boeken voor volwassenen zijn , maar ook young adulds kunnen me vaak wel bekoren.
Ik heb er best al veel gelezen maar er moeten nog pareltjes zijn, dus kom maar op met jullie tips.
-
De EMP-serie van William R. Forstchen.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
04-05-2020 12:53
Ik weet niet wat dystopisch is, maar dit is een heel mooi boek.
Dystopische boeken gaan over een wereld waar iets erg gebeurd is (bv panemie, machtsovername, natuurramp...) en waarin de overblijvende mensen proberen te overleven. Vaak nogal futuristische boeken.
Alle reacties Link kopieren
PapierVampier schreef:
04-05-2020 13:08
De EMP-serie van William R. Forstchen.
Reeds gelezen waren wel leuke boeken.
Th∅rdis schreef:
04-05-2020 13:06
The Maze runner
Mistborn trilogie. Al is dat ook wat meer fantasy achtig
Mistborn is geweldig!
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
04-05-2020 12:59
Dus leuke in combinatie met dystopie, zoals in de OP klopt niet altijd
Lol , neen leuk om te lezen , niet om in te leven.
Alle reacties Link kopieren
lillyswereld schreef:
04-05-2020 13:10
Dystopische boeken gaan over een wereld waar iets erg gebeurd is (bv panemie, machtsovername, natuurramp...) en waarin de overblijvende mensen proberen te overleven. Vaak nogal futuristische boeken.
nuet helemaal:
Dystopie is een (denkbeeldige) samenleving met louter akelige kenmerken waarin men beslist niet zou willen leven. Een dystopie is daarmee het tegenovergestelde van een utopie die juist een bijzonder aangename samenleving voorstelt.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
04-05-2020 13:01
Michael Grant de Gone serie, moet eerlijk zeggen dat ik geloof ik alleen de eerste 3 boeken gelezen heb toen was ik het beu.
Gone reeks ook gelezen. Wel allemaal uitgelezen , maar na een tijdje is het inderdaad steeds meer van hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
The Program / Het programma reeks
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
04-05-2020 12:52
En Metro 2033 van Dmitry Glukhivsky had ook wel wat.
Net even opgezocht , ziet er inderdaad wel leuk uit! Gaat op op de lijst. Dank je.
Alle reacties Link kopieren
The Bone Season serie van Samantha Shannon.
En Mistborn zeker, al is dat inderdaad fantasy. Maar wel fantastisch.
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
04-05-2020 13:04
De Divergent serie van Veronica Roth

De Test serie van Joëlle Charbonneau
Divergent serie gelezen. Test serie niet ga ik even opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Wat dichter bij huis, een jeugdboek maar ik vind het nog steeds prachtig: De zwarte stenen van Guus Kuijer. Heel bijzonder concept. Ik snap niet dat dit boek niet beroemder is dan het is.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
alfea schreef:
04-05-2020 13:17
The Bone Season serie van Samantha Shannon.
En Mistborn zeker, al is dat inderdaad fantasy. Maar wel fantastisch.
Ken ik niet. Gat op de checklijst ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
04-05-2020 13:06
Nope.. Tijdens de middelbare school had ik voor de Engelse leeslijst als thema dystopische romans gekozen. Na drie boeken moest ik echt even bijkomen en me realiseren dat het niet zó slecht gesteld is met de wereld... :rofl: Is goed gekomen hoor, had een 10 voor mijn mondeling (de docent vond mijn keuze origineel..)
Met dat coronavirus lijkt het bijna of we al in een dystopische roman terecht zijn gekomen.

Ik lees ook even mee.
Alle reacties Link kopieren
Het meisje met alle gaven is ook een aanrader. Het schijnt ook al verfilmd te zijn, maar de film heb ik nooit gezien.

Edit: Jammer, ik zie dat hij op Netflix heeft gestaan. Toch iets vaker tv kijken.
fizz wijzigde dit bericht op 04-05-2020 13:28
26.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En voor een Nederlands tintje: Vechten voor overmorgen van Evert Hartman. Geschreven in 1980 en gast over de futuristische jaren 90 waarin een links-radicale partij aan de macht is en waarin de persoonlijke vrijheid flink aan banden wordt gelegd
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
04-05-2020 13:19
Met dat coronavirus lijkt het bijna of we al in een dystopische roman terecht zijn gekomen.

Ik lees ook even mee.
Gek hé , maar ik lees nu al een hele tijd Dystopische romans en nu pas kom ik er nog beter in. Ik ben nu Dor aan het lezen van Neal en Jarrod Shusterman en wanneer ik nu bepaalde stukken lees kan ik me zo goed in het gevoel van de personages inleven.
Alle reacties Link kopieren
Weet niet in hoeverre het echt in de categorie "dystopisch" valt, maar sommige boeken van Murakami zou je misschien ook leuk vinden? Bijvoorbeeld Kafka on the shore en 1Q84
Alle reacties Link kopieren
Heb je het vervolg van The handsmaids tale (De testamenten) al gelezen?
Ja, ik ben erg van dit soort boeken!
  • This Perfect Day (De dag der dagen) van Ira Levin is een mooie.
  • On the Beach (De laatste oever) van Nevil Shute is ook prachtig.
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 07-05-2020 15:03
7.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Silo, Schakel, Stof van Hugh Howey.
Alle reacties Link kopieren
Break my heart 1000 times van Daniel Waters.
A clockwork orange
Animal farm
Lord of the flies
1984
The handmaid's tale

En misschien niet helemaal dystopisch: I am legend.
Alle reacties Link kopieren
Ceridwen91 schreef:
04-05-2020 13:01
Ik ben nu The Passage van Justin Cronin aan het lezen, over een virus dat wordt getest op mensen waardoor die in een soort van vampiers veranderen. En natuurlijk gaat dat mis en ontsnappen de proefpersonen.... Tot nu toe heel leuk.

The Stand/De Beproeving van Stephen King is ook leuk, dat gaat ook over een virus wat de hele wereld om zeep helpt.

Passend in deze tijden van Corona :-D
Oh, dan kan "Stad der blinden" van José Saramago ook
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
04-05-2020 13:26
En voor een Nederlands tintje: Vechten voor overmorgen van Evert Hartman. Geschreven in 1980 en gast over de futuristische jaren 90 waarin een links-radicale partij aan de macht is en waarin de persoonlijke vrijheid flink aan banden wordt gelegd

Van dezelfde schrijver: Niemand houdt mij tegen
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven