Populaire psychologie, welk boek moet je gelezen hebben?

12-06-2011 18:08 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd ben ik, omdat ik wegens langdurige ziekte thuiszit en toch iets 'nuttigs' wil doen, opzoek naar psychologieboeken die makkelijk te lezen zijn.



Dus geen theoretische boeken waar je je met veel moeite doorheen moet bijten, maar gewoon leuke interessante informatieve boeken over relaties, mannen (), hoe en waarom mensen dingen doen, hoe je lichaam werkt en dergelijke...



Wie weet er aanraders?




Ontzettend leuk boek over hoe social influence werkt. Het geeft een kijkje in de hersenpan van de mens en hoe deze te beinvloeden is op allerlei gebieden. Het is een engels boek maar het leest heerlijk weg.
Alle reacties Link kopieren
Kan alleen maar hopen dat dat niet je echte naam is.
Alle reacties Link kopieren
Dank je plops :-) Ga er eens naar zoeken.



daydream: je doelt denk ik op m'n profiel? Ik kwam er ook net achter dat ik volgens m'n profiel een mannetje ben, maar dat is gelukkig niet zo, haha! Heb het aangepast
Alle reacties Link kopieren
of psychologie voor dummies?
Ik vond het boek Personality development erg leuk om te lezen (weet zo even de auteur niet, wel een boek voor de studie psychologie, maar erg leuk)



Ook vond ik het boek Social psychology leuk van Branscombe en Byrne. Weet zo niet of de titels exact juist zijn, maar je komt makkelijk door deze boeken. Veel voorbeelden en afbeeldingen ter illustratie.
Alle reacties Link kopieren
Ik pak liever studieboeken van opleiding psychologie (ben inmiddels afgestudeerd). Heb van non-psychologen gehoord dat het boek van Schwaab over de werking van hersenen en ontwikkeling leuk geschreven is. Alleen trekt het mij als professional mij niet zo, dan denk ik constant, maar dat wist ik al....
Alle reacties Link kopieren
quote:Famke81 schreef op 13 juni 2011 @ 00:17:

Ik pak liever studieboeken van opleiding psychologie (ben inmiddels afgestudeerd). Heb van non-psychologen gehoord dat het boek van Schwaab over de werking van hersenen en ontwikkeling leuk geschreven is. Alleen trekt het mij als professional mij niet zo, dan denk ik constant, maar dat wist ik al....

Mij trekt het als pofessional wel heel erg. Erg goed boek!!!

Bedoel je niet: • Swaab, D. (2010). Wij zijn ons brein: van baarmoeder tot alzheimer. Amsterdam, Antwerpen: Uitgeverij Contact.



Ik vond onderstaand boek ook erg leuk om te lezen:

• Rigter, J. (2004). Psychologie voor de praktijk. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
Alle reacties Link kopieren
quote:alindakooyman schreef op 12 juni 2011 @ 19:22:

Dank je plops :-) Ga er eens naar zoeken.



daydream: je doelt denk ik op m'n profiel? Ik kwam er ook net achter dat ik volgens m'n profiel een mannetje ben, maar dat is gelukkig niet zo, haha! Heb het aangepast Bedoelde dat je misschien je echte naam gebruikt? Het is vaak beter om een nickname te kiezen!
Alle reacties Link kopieren
Ja ik bedoelde Swaab!



Wat trouwens leuke boeken zijn, zijn de boeken van Douwe draaisma. Over geheugen etc. Ik heb toevallig les van hem gehad, maar afgelopen jaren zijn zijn boeken regelmatig als verjaardagscadeau gevraagd.
Inderdaad, de boeken van Draaisma zijn een aanrader!



Leuke man ook. Heb hem weleens bij Pauw en Witteman gezien. Net als Trudy Dehue trouwens. Die schrijft ook erg interessante boeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:alindakooyman schreef op 12 juni 2011 @ 18:08:

De laatste tijd ben ik, omdat ik wegens langdurige ziekte thuiszit en toch iets 'nuttigs' wil doen, opzoek naar psychologieboeken die makkelijk te lezen zijn.



Dus geen theoretische boeken waar je je met veel moeite doorheen moet bijten, maar gewoon leuke interessante informatieve boeken over relaties, mannen (), hoe en waarom mensen dingen doen, hoe je lichaam werkt en dergelijke...



Wie weet er aanraders?

Een schitterend boek is "Gloed" van Sandor Marai.

Gaat over een vriendschap tussen 2 mannen.







Of van dezelfde schrijver:

De nacht voor je scheiding!

Overwegingen om uit elkaar te gaan of te blijven.







Neem de gebonden edities, je blijft ze herlezen

Het zijn bespiegelingen, lief, logisch en ontroerend.
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van "waarom mannen seks willen en vrouwen liefde nodig hebben" van meneer en mevrouw Pease?

Ook erg interessant.



Gaat over wisselwerking in een relatie, het gedrag van mannen vs vrouwen.



Leest erg lekker, en is ook interessant!
Marie France Hirigoyen

"Pesten en treiteren".

Pesten en treiteren binnen relaties enop het werk komt veel vaker voor dan men denkt en het heeft verstrekkende gevolgen. Het is een vorm van intimidatie die wordt onderschat en gebagatelliseerd ook door hulpverleners. De Franse psychiater Marie-France Hirigoyen legt helder en haarscherp de mechanismen bloot die aan pesten en treiteren ten grondslag liggen, en laat aan de hand van casestudies de gevolgen ervan zien.
Alle reacties Link kopieren
Is iemand bekend met het boek van Mark Mieras: Ben ik dat?



Heb het nog niet gelezen, wel besteld dus hopelijk snel in huis.
Alle reacties Link kopieren
Geluk komt nooit alleen.van Eckart von Irschhhausen.

isbn 9789049104931.



Leest prettig, en is enorm grappig, geschreven door een duitse cabaretier
quote:plops schreef op 13 juni 2011 @ 23:35:

Inderdaad, de boeken van Draaisma zijn een aanrader!



Leuke man ook. Heb hem weleens bij Pauw en Witteman gezien. Net als Trudy Dehue trouwens. Die schrijft ook erg interessante boeken.



Oh leuk! Heb ook van beide les gehad, publiceren inderdaad veel.



* voelt zich toch altijd een beetje trots als mijn docenten voorbij komen. er staat ook al een stuk van mijn docent sociale psychologie in de cosmopolitan *
Vertel! Wie heeft zich in de cosmo weten te praten?
*Zijn ook mijn docenten geweest, maar wilde niet al te herkenbaar zijn *
Alle reacties Link kopieren
@elastiekje wanneer ben jij afgestudeerd?
Alle reacties Link kopieren
quote:elastiekje schreef op 02 juli 2011 @ 17:28:

[...]





Oh leuk! Heb ook van beide les gehad, publiceren inderdaad veel.



* voelt zich toch altijd een beetje trots als mijn docenten voorbij komen. er staat ook al een stuk van mijn docent sociale psychologie in de cosmopolitan * Haha, same here!
Alle reacties Link kopieren
On topic: Ik ben net begonnen in Wij Zijn Ons Brein - Dick Swaab. Erg interessant!
Alle reacties Link kopieren
Alles van oliver sacks! Draaisma schrijft inderdaad ook leuk. Een boek wat ik recent heb gelezen heet: liefde, wat hersenonderzoek onthult over de klik, de kus en al het andere.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Draaisma is wat minder te spreken over het boek van Swaab aldus een recensie
Alle reacties Link kopieren
quote:Famke81 schreef op 12 augustus 2011 @ 22:55:

Draaisma is wat minder te spreken over het boek van Swaab aldus een recensie



Is ook wel terecht. Het boek is erg interessant, maar Swaab stelt zaken als waarheid welke niet als zodanig bewezen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven