Lijf & Lijn alle pijlers

-20 in 2020 (met tabel)

08-01-2020 10:16 2048 berichten
Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die flink wat gewicht wil verliezen. Maar dan wel in een gezond tempo. We nemen er een jaar de tijd voor. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.

Wil je ook in de tabel? Vraag een van de actieve schrijvers hier (@randomwriter, @anijsblokje, @avena of @case-je) of die je wil toevoegen. Voorheen deelden we het wachtwoord van dit account, maar dat kan helaas niet meer.

Om het hier leuk en (inter)actief te houden verwijderen we mensen die twee weken niet meer hebben meegeschreven uit de tabel. Uitzonderingen voor vooraf aangekondigde afwezigheid met reden.

Naam Leeftijd Lengte Start Streef Huidig Kwijt BMI
Avena 46 169 83,2 65 75,7 (22/12) - 7,5 26,5
JEMMER 22 162 92,0 58 ... ... ...
RandomWriter 39 176 91,1 74 84,4 (26/11) - 6,7 27,2
anijsblokje 33 173 100,0 65 65,6 (11/12) - 34,4 21,9
Iertjepiertje 26 174 86,0 65 74,2 (03/12) - 11,8 24,5
grietje2 41 183 111,7 95 108,1 (27/11) - 3,6 32,3
lola-lily 33 163 79,3 65 76,9 (02/12) - 2,4 28,9
Arequipa 29 173 78,5 68 76,9 (08/12) - 1,6 25,7
OkkiePetite 33 158 87,7 62,4 77,0 (20/12) - 10,7 30,8
anoniem_64be31da12f01 wijzigde dit bericht op 08-01-2021 13:26
63.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sansi schreef:
21-01-2020 21:38
Ik ben er ook nog. Ik heb op dit moment wat problemen met mijn gezondheid en allemaal onderzoeken daarbij. Conditie (niet dat die fantastisch was, maar veel beter dan nu) lijkt de laatste weken sterk verminderd en daarbij snel hoge pieken in hartslag. Dus niet zo leuk allemaal.
Ai, sterkte! Hopelijk is de oorzaak snel gevonden (en is het snel en gemakkelijk aan te pakken).

Ik dacht ook dat ik koolhydraatarm at, maar leerde hier dat ik nog best wel wat koolhydraten binnen krijg. Maar dat is tot nu toe geen belemmering geweest qua afvallen, dus dat laat ik ook maar zo voor nu.
Sansi schreef:
21-01-2020 21:42
Klinkt als een heel realistisch plan!

Ik lees zo vaak dat mensen niet blij zijn met “maar” een halve tot hele kilo per week. Dan denk ik maar, we hebben het er ook niet in een paar weken er bij aan gegeten. En met jouw schema raak je ik juni anderhalf jaar toch maar een hele berg kilo’s kwijt en het moet ook goed te doen blijven!
Dat zeg je heel mooi. Dit klinkt voor mij ook een stuk realistischer dan in een half jaar al de extra kilo's weer kwijtraken.

Ik vind het ook lastig om de midden weg te vinden. Ik eet of veel te weinig of te veel.
Sansi schreef:
21-01-2020 21:38
Ik ben er ook nog. Ik heb op dit moment wat problemen met mijn gezondheid en allemaal onderzoeken daarbij. Conditie (niet dat die fantastisch was, maar veel beter dan nu) lijkt de laatste weken sterk verminderd en daarbij snel hoge pieken in hartslag. Dus niet zo leuk allemaal. Probeer wel zo veel mogelijk te bewegen juist om weer op te bouwen maar sport is mij wat te veel nu. Ik loop elke dag wel een flink stuk en kom nu al ruim een week dagelijks boven de 10.000 stappen.
Ach, dat klinkt vervelend zeg! Hoop voor je dat er snel meer duidelijkheid komt uit die onderzoeken.

Koolhydraten beperken zou ook niks voor mij zijn. Ik eet grotendeels veganistisch, dus het is ook vrijwel onmogelijk. Maar ik heb complexe koolhydraten ook gewoon nodig voor een beetje verzadigingsgevoel. Denk dat dat hem ook in de vezels zit. Snap nooit zo goed hoe mensen die koolhydraatarm eten aan hun vezels komen.

En jullie hebben allemaal gelijk hoor! Inmiddels ben ik heel tevreden met mijn keurige, geleidelijke gewichtsverlies. Is inderdaad veel beter en ik wilde me nou juist niet teveel op die kilo's richten, maar meer op gedragsverandering en de lange termijn. En nu doe ik het toch.

@MensInWording, meet jij ook je buikomtrek en zo met een meetlint? Als je inderdaad aan krachttraining gaat doen, dan helpt dat misschien als je spiermassa toeneemt. Dan kun je aan je cm's zien dat je toch echt goed bezig bent.
Avena schreef:
21-01-2020 21:57
En jullie hebben allemaal gelijk hoor! Inmiddels ben ik heel tevreden met mijn keurige, geleidelijke gewichtsverlies. Is inderdaad veel beter en ik wilde me nou juist niet teveel op die kilo's richten, maar meer op gedragsverandering en de lange termijn. En nu doe ik het toch.
Ja, dat lijkt me ook lastig. Maar vooral omdat het de meest voor de hand liggende manier is om te kijken wat het effect is van al die moeite.

Eigenlijk zou ik inderdaad mijn omtrek moeten meten. Ik weet dat die de afgelopen maanden afgenomen is, maar zou bij moeten houden of dit nu nog verder afneemt zelfs als de weegschaal dat niet (meer zoveel) doet.
Ik hoop inderdaad binnenkort ook wat meer duidelijkheid te krijgen! Voor nu in elk geval maar proberen te bewegen en hopelijk ook zo de conditie wat op te bouwen.

@drackie ik weet inderdaad dat er een hele groep was die niet mee deed aan het flex programma en zelf flexit deden. Ik was het toen helemaal kwijt. Hopelijk nu ook een goede start met groen. Paars geeft mij wat teveel vrijheid denk ik. Ik zou snel overeten ben ik bang. Groen past bij denk ik het beste.

@avena dat is dus ook wat ik bij arm het meest miste. En fruit. Maar het is maar net waar je jezelf goed bij voelt, als het wel bevalt en je veel er mee afvalt is het ook heel mooi. Maar voor mij voet het als teveel vet en te weinig vezels en fruit. Persoonlijke voorkeur om te wisselen. En ww is alles kan maar je hebt maar een max aantal punten, dit helpt mij weer bewuster te kiezen.

@mensinwording dan zal het meer koolhydraatbeperkt zijn denk ik? Maar groot gelijk dat je het zo laat als het zo goed werkt voor jou! Voelt vast ook minder als een streng dan wanneer je ook die zoete aardappel en sommig fruit moet laten vallen.
MensInWording schreef:
21-01-2020 22:21
Ja, dat lijkt me ook lastig. Maar vooral omdat het de meest voor de hand liggende manier is om te kijken wat het effect is van al die moeite.
Ik hoop ooit op het punt te komen dat ik het niet als moeite zie. Dat deze manier van eten een gewoonte is geworden waar ik nauwelijks meer over na hoef te denken. Dat ik me verzadigd voel na een lekkere en gezonde maaltijd en helemaal geen behoefte meer heb aan chips en chocola. Dat ik wel af en toe kan genieten van een uitzondering, maar dat ik daarna net zo makkelijk weer terugschakel naar gewoon gezond eten.
@Sansi, ah ja, fruit zou ik ook missen! Ik eet nu vaak wel drie stuks fruit per dag. Het is bijna niet aan te slepen nu ik liever fruit pak dan chocola!
Ik eet sommig (maar niet al) fruit, ongeveer 1 à 2 porties (voornamelijk blauwe bessen, dus tel niet in stukken) per dag. Die zou ik inderdaad niet willen laten staan.

En ja, ik zou het ook liever zien als geen moeite. Maar helaas heb ik nu al dagen zin in een goede burger met zoete aardappelfriet. Eerder zou ik me daaraan toegeven, maar omdat ik nu weet dat ik het niet wil en dat ik me achteraf er niet beter door voel doe ik het niet. Ik zou willen dat ik kon zeggen dat het me geen moeite kost.
Dat valt me trouwens wel een beetje tegen. Had gehoopt dat die cravings naar vet en ongezond na ruim 7 maanden niet meer voorkwamen. Het is ook wel minder, hoor, en het went ook wel een beetje, maar toch komt het vaker voor dan ik zou willen.
Ondanks dat de dag niet heel fijn begon (verslapen, een lekkende shaker en dus mijn hele tas onder de eiwitshake, gedoe op m'n werk en zin in een hamburger), toch goed geëindigd.

O: 2 eieren
L: eiwitshake en (hele) komkommer
D: gemixte groenten uit de vriezer die alleen nog maar gestoomd hoefden te worden, bruine rijst, kip

T: nog een eiwitshake (helft voor, helft na het sporten), amandelnoten, Griekse yoghurt met blauwe bessen

Daarnaast nog bijna 1.5 uur gesport. Eerst krachttraining, toen nog 5 km gecrosstraind op tempo en daarna goed uitgelopen (ruim 35 min in totaal, volgens het apparaat meer dan 450 kcal). Eerste 10 min gingen lekker, daarna een dipje, maar tegen het einde ging het weer wat beter.

Enige nadeel was dat ik pas rond elven thuis was (vanwege iets afmaken op het werk, sporten en boodschappen) en dus pas na half 12 aan het avond eten zat. Dat was ondanks "maar" 450 kcal veel (groenten mag de volgende keer over 2 dagen verdeeld worden) en duurde dus ook nog even. Zo maar naar bed, want morgen weer vroeg op.
@Drackie: Dat is waar ze hebben nu die 3 kleurenprogramma's. Al kon je dan ook wel kiezen tussen 'oud' en 'nieuw' dmv die kleuren. Zelf heb ik WW gevolgd op de oude manier en ben gestopt toen die nieuwe manier kwam met zero points. Dat was totaal niks voor mij.

@Avena: Is dat realistisch? Nooit meer zin hebben in chocolade en chips? Beter is toch dat je het met mate kan eten? Want volgens mij heeft iedereen wel eens een keer zin in daarin. Lijkt mij ook wel normaal.

@Mensinwording: Wauw dan eet je wel laat zeg! Maar je bent wel goed bezig qua sporten volgens mij.

@Sansi :He wat vervelend dat je daar last van hebt. Hopelijk heb je gauw wat duidelijkheid!
Vandaag mijn weegdag, maar er klopt weer niks van. Nu zou ik alweer 3 kg zijn aangekomen in een week tijd. Dus ik weeg me morgen nog maar eens opnieuw. Wel irritant dat dit nu voor de 2e keer op rij voorkomt.
Dat is zeker stom GossipGirl! Is je weegschaal wellicht aan vervanging toe? Of de batterijen?

Als ik op gewicht zou zijn dan hoeft nooit meer zin hebben in chocola en chips ook niet. Dan kan ik het best af en toe eten. Maar ik hoop wel dat op den duur het gevoel verdwijnt dat je jezelf van alles ontzegt om maar weer een gezond BMI te krijgen. Het gevoel dat je ervoor aan het werken bent, dat je strijd moet leveren en moet doorzetten.

Maar als ik dan lees dat @MensInWording zelfs na zeven maanden nog van die sterke cravings heeft in frituur en zo, poeh... Dat zou ik ook niet verwachten. Ik heb ooit (inmiddels alweer tien jaar geleden) wel een periode gehad dat ik in een halfjaar tijd afviel naar een gezond gewicht en daarna nog een tijd lang nauwelijks moeite had om gezond te eten en af en toe eens een uitzondering te maken.

Maar die uitzonderingen liepen toen toch weer uit de hand. Ik ging verhuizen en besteedde een paar weken aan klussen, schilderen, dozen inpakken en inrichten en zo. En toen kwam de klad in gezond koken en toen kwamen er stroopwafels bij de koffie als ik met een paar mensen in mijn nieuwe huis bezig was en toen vond ik dat het ook allemaal best kon, want ik vond mezelf slank. En als ik eenmaal verhuisd was dan pakte ik de draad wel weer op.

Maar nee. Ik was alweer verslaafd aan suiker, zout en vet en de gewoonte was er alweer ingeslopen om de maaltijd af te sluiten met een flink stuk chocola en om bijna elke avond een glaasje in te schenken en daar dan een homp kaas bij af te snijden. En nu ben ik 15 à 20 kilo verder.
GossipGirl91 schreef:
22-01-2020 07:37
Vandaag mijn weegdag, maar er klopt weer niks van. Nu zou ik alweer 3 kg zijn aangekomen in een week tijd. Dus ik weeg me morgen nog maar eens opnieuw. Wel irritant dat dit nu voor de 2e keer op rij voorkomt.
Staat je weegschaal altijd op dezelfde plek?
Mijn badkamer vloer is niet helemaal recht en op sommige plekken wiebelt de weegschaal. Als hij niet helemaal recht staat kan dat een verschil geven. Zou dat bij jou ook zo kunnen zijn?
@Sansi; vervelend zeg; hopelijk heb je snel meer duidelijkheid over wat er aan de hand is!

@Mensinwording; goed bezig.

@Gossipgirl; irritant zeg die weegschaal!
Avena schreef:
21-01-2020 22:26
Ik hoop ooit op het punt te komen dat ik het niet als moeite zie. Dat deze manier van eten een gewoonte is geworden waar ik nauwelijks meer over na hoef te denken. Dat ik me verzadigd voel na een lekkere en gezonde maaltijd en helemaal geen behoefte meer heb aan chips en chocola. Dat ik wel af en toe kan genieten van een uitzondering, maar dat ik daarna net zo makkelijk weer terugschakel naar gewoon gezond eten.
Ik hoop ook dat ik ooit op dit punt kom dat het allemaal geen moeite meer kost, en dat ik wel af en toe kan genieten van een uitzondering, maar daarna ook weer gewoon het gezonde eten oppak. En dat als ik keer zin heb in chips/chocolade dat ik het maar bij beetje kan houden en niet meer de behoefte heb hele zak/reep in een keer op te eten.

Maar merk wel dat ik nu op de goede weg ben, en mijn behoefte in zoet toch al wel minder is geworden. Dus hopelijk kan ik dit mooi vasthouden. En wil mezelf ook echt niet alles ontzeggen, maar hier vooral bewustere keuzes in gaan maken. En dan kijken hoe dit gaat voor de langere termijn.

Mbt koolhydraten, merk dat het mij wel helpt kwa verzadiging om die te minderen. Zit dus meer richting koolhydraatbeperkt. Fruit eet ik ook nog wel gewoon elke dag tussendoor of s morgens door de kwark. Vind het ook te lekker om dat te moeten laten staan.
@Boannan: Klinkt als een gedegen plan. Ik had ook gehoopt dat ik de eerste weken veel zou afvallen, maar zelfs dat is me niet gelukt. Dan zinkt de moed me eigenlijk al wel snel in de schoenen. Ik wil gewoon graag zien dat als ik mijn best doe, dat ik dan afval. Maar blijkbaar werkt het niet zo met afvallen. Nou ja, tenminste niet bij mij ;-D

@Avena: Het lijkt me heel moeilijk om je eetpatroon aan te passen als je veganistisch eet. Er zijn niet zo veel vervangers voor het een of voor het ander.

@Gossipgirl: Daar word je toch ook niet blij van he, 3kg erbij... Het is ook niet realistisch, dus morgen maar weer opnieuw!

@WW: ik overweeg het ook wel. Net zoals ik ook afvallen onder hypnose overweeg. Ik ben dus nog steeds eigenlijk zoekende in wat bij me past. IK heb een tijdje bij een dietist gelopen en toen merkte ik dat als ik mijn koolhydraten verminder en de koolhydraten, vetten en eiwitten meer in balans heb (van alles 1/3 ong), dat ik dan afval.
Het zit bij mij niet in mijn ontbijt, lunch of avondeten. Het zit hem bij mij in de tussendoortjes. Dat kan gezond zijn en ongezond, maar daar zit geen rem op.
Hier vanochtend ook weer gewogen. 2 ons eraf, niet veel had liever iets meer eraf gezien, wel goed bezig geweest namelijk, maar er is in ieder geval weer wat af.
@Avena & Zwartvlekje: Volgens mij is hij nog gewoon goed, hiervoor had ik daar nooit echt last van. Wel moet ik op dezelfde plek wegen want mijn badkamervloer is ook niet overal gelijk. Maar ik weet wel waar ik hem neer moet zetten en getest op meerdere kleine stukjes en kwam overal hetzelfde uit.

@Nandina: Nee daar word je zeker niet vrolijk van, ook al weet je dat het niet realistisch is.

@Avena: Oh op die manier. Ja het zou wel fijner zijn als je het idee zou hebben dat het geen strijd is, maar dat het meer vanzelf gaat en dat je het ook bij af en toe iets lekkers kan houden. Maar volgens mij ben jij je er wel goed van bewust en er ook echt mee bezig!

@boekenwurm: Maar het is er iig wel af, met kleine beetjes val je uiteindelijk ook af. Al zou iets meer wel leuker zijn, maar ik herken het helemaal dat er maar kleine beetjes af gaan.
GossipGirl91 schreef:
22-01-2020 09:35
@Avena: Oh op die manier. Ja het zou wel fijner zijn als je het idee zou hebben dat het geen strijd is, maar dat het meer vanzelf gaat en dat je het ook bij af en toe iets lekkers kan houden. Maar volgens mij ben jij je er wel goed van bewust en er ook echt mee bezig!
Ja, ik geloof het ook wel. Ik besef wel heel goed hoe broos het nog is. Maar als ik deze lijn weet vast te houden, dan zou ik zomaar weleens echt het tij gekeerd kunnen hebben. Voor mij is afvallen net zo belangrijk als daarna niet meer aankomen en ik probeer daar ook nu al mee bezig te zijn.
Avena schreef:
19-01-2020 09:42
@HoneyQueen, denk jij dat je hier nog mee komt schrijven?
HoneyQueen, ik heb je uit de tabel gehaald. Als je hier toch nog mee wilt schrijven kun je jezelf er altijd weer in zetten.
@mañana en @vivaeva, hoe gaat het met jullie?
Avena schreef:
22-01-2020 08:35
Als ik op gewicht zou zijn dan hoeft nooit meer zin hebben in chocola en chips ook niet. Dan kan ik het best af en toe eten. Maar ik hoop wel dat op den duur het gevoel verdwijnt dat je jezelf van alles ontzegt om maar weer een gezond BMI te krijgen. Het gevoel dat je ervoor aan het werken bent, dat je strijd moet leveren en moet doorzetten.
Af en toe zijn de juiste woorden. Ik zou zo graag eerst: 25kg afvallen en dat ik er dus vooral van af kan blijven (met af en toe een feestje en dus wat soepeler) en vervolgens: dat ik het kan houden bij af en toe en niet elke dag.

Ik heb alleen maar slanke vriendinnen. Hun standaard is gezond en niet teveel vet, suiker, etc. Dus zij maken op dagelijkse basis gewoon de juiste keuze en hebben af en toe een uitspatting. Dat is het verschil met mij. Denk ik. Ik wil ook zo worden.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
22-01-2020 12:50
Ik heb alleen maar slanke vriendinnen. Hun standaard is gezond en niet teveel vet, suiker, etc. Dus zij maken op dagelijkse basis gewoon de juiste keuze en hebben af en toe een uitspatting. Dat is het verschil met mij. Denk ik. Ik wil ook zo worden.
Klinkt als 'Het geheim van slanke mensen'. In dat boek stelt de schrijfster ook dat de meeste slanke mensen niet slank zijn omdat ze alles kunnen eten, maar omdat ze bewust kiezen wanneer ze iets ongezonds eten en dat dan met mate doen.
Avena schreef:
22-01-2020 10:13
Ja, ik geloof het ook wel. Ik besef wel heel goed hoe broos het nog is. Maar als ik deze lijn weet vast te houden, dan zou ik zomaar weleens echt het tij gekeerd kunnen hebben. Voor mij is afvallen net zo belangrijk als daarna niet meer aankomen en ik probeer daar ook nu al mee bezig te zijn.
Is ook een goed iets denk ik, om je levensstijl te veranderen en niet alleen tijdelijk afvallen.

boannan schreef:
22-01-2020 12:50
Af en toe zijn de juiste woorden. Ik zou zo graag eerst: 25kg afvallen en dat ik er dus vooral van af kan blijven (met af en toe een feestje en dus wat soepeler) en vervolgens: dat ik het kan houden bij af en toe en niet elke dag.

Ik zou je er ook weer niet blind op staren hoor. Natuurlijk heeft het aankomen/afvallen te maken met keuzes die je maakt. Maar ik denk dat er ook een stukje aanleg bij zit en of er geen andere factoren meespelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven