Lijf & Lijn alle pijlers

-20 in 2020 (met tabel)

08-01-2020 10:16 2048 berichten
Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die flink wat gewicht wil verliezen. Maar dan wel in een gezond tempo. We nemen er een jaar de tijd voor. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.

Wil je ook in de tabel? Vraag een van de actieve schrijvers hier (@randomwriter, @anijsblokje, @avena of @case-je) of die je wil toevoegen. Voorheen deelden we het wachtwoord van dit account, maar dat kan helaas niet meer.

Om het hier leuk en (inter)actief te houden verwijderen we mensen die twee weken niet meer hebben meegeschreven uit de tabel. Uitzonderingen voor vooraf aangekondigde afwezigheid met reden.

Naam Leeftijd Lengte Start Streef Huidig Kwijt BMI
Avena 46 169 83,2 65 75,7 (22/12) - 7,5 26,5
JEMMER 22 162 92,0 58 ... ... ...
RandomWriter 39 176 91,1 74 84,4 (26/11) - 6,7 27,2
anijsblokje 33 173 100,0 65 65,6 (11/12) - 34,4 21,9
Iertjepiertje 26 174 86,0 65 74,2 (03/12) - 11,8 24,5
grietje2 41 183 111,7 95 108,1 (27/11) - 3,6 32,3
lola-lily 33 163 79,3 65 76,9 (02/12) - 2,4 28,9
Arequipa 29 173 78,5 68 76,9 (08/12) - 1,6 25,7
OkkiePetite 33 158 87,7 62,4 77,0 (20/12) - 10,7 30,8
anoniem_64be31da12f01 wijzigde dit bericht op 08-01-2021 13:26
63.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik gister, volgens m'n nieuwe horloge, maar 5000 stappen gezet. Vandaag wel weer naar de sportschool, dus waarschijnlijk worden het er dan meer. Heb nog niet besloten wat ik ga doen. Heb nog nooit met gewichten gewerkt, dus ben een beetje huiverig daar uit het niets mee te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn lijstje van gisteren
O; 150 gr Griekse yoghurt met wat noten
L; Eieren met groente en was geraspte kaas.
T: Atkins reep
D: groente met kaasgratin en zalm

Vandaag
O; Griekse yoghurt met zero kersensaus
T; worst
L; salade met kip
T; handje noten
D; chipolata en witlof met ham en kaas uit de oven

mañana, wat voor koolhydraatarme crackers gebruik jij? Ik ben altijd opzoek naar beter :D
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
09-01-2020 16:43
Overigens heb ik gister, volgens m'n nieuwe horloge, maar 5000 stappen gezet. Vandaag wel weer naar de sportschool, dus waarschijnlijk worden het er dan meer. Heb nog niet besloten wat ik ga doen. Heb nog nooit met gewichten gewerkt, dus ben een beetje huiverig daar uit het niets mee te beginnen.
Kan je daar geen begeleiding krijgen? Of dat ze eenmalig een plan maken wat je het beste kan gebruiken en hoe je de gewichten het beste kan gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
09-01-2020 16:39
Omdat ik volgens mijn diëtist veel meer eiwitten nodig heb dan ik eet (ik eet elke dag al 2 eieren, kip, Griekse yoghurt en amandelen). Ik zit nu op meer dan 100 gram per dag, maar dat zou op 175 gram moeten liggen, vooral als ik sport. Enige manier om dat te halen is door die eiwitshakes. Daar zit inderdaad vooral eiwit in. Op alleen eiwitshakes de dag doorkomen is niet heel handig, maar in combinatie met de eieren, groente en Griekse yoghurt lukt het wel.
Dat is veel zeg. De Gezondheidsraad en het Voedingscentrum raden 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aan. Sporters (en zeker mensen die aan krachttraining doen) eten meer eiwitten. Jij zou volgens jouw diëtist dus 1,7 gram eiwit per kilo moeten eten en dat is net zoiets als wat serieuze krachtsporters eten.
avena wijzigde dit bericht op 09-01-2020 19:02
0.06% gewijzigd
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
09-01-2020 16:35
Of het een speciaal dieet is weet ik niet (denk het niet), maar mijn diëtist zet in op eiwitrijk en koolhydraatarm (maar niet zo arm dat ik in ketose kom). Hij vermoedt dat ik spieren verlies en de enige manier om dat tegen te gaan, volgens hem, is eiwitrijk eten en gewichtheffen. Dat zou ook goed zijn voor mijn metabolisme. Volgens hem verbruik ik veel minder energie dan voorheen omdat ik zoveel afgevallen ben. Cardio kon ik in principe net zo goed niet doen (of in ieder geval minder).
Met krachttraining kun je inderdaad je spiermassa vergroten. En ja, die spieren hebben elke dag voeding nodig, dus dan verbrand je ook meer. Ook in rust. Maar spieropbouw is hard werken en ik zou zeker aan het begin niet met losse gewichten gaan werken zonder begeleiding. Het is heel belangrijk dat je de bewegingen goed uitvoert.

Het klinkt mij wel wat fanatiek hoe jouw diëtist te werk wil gaan. Voel je je er zelf wel oké bij?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
mañana schreef:
09-01-2020 15:56
@Avena je ontbijt klinkt goed, flensjes met banaan, lekker!
Is ook superlekker! Maar niet voor elke dag. Ik eet dit denk ik twee keer per week of zo. Verder meestal iets met havermout.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een uurtje yoga gedaan, heerlijk! Mijn lijf knapt er zo van op. Ook weer 45 minuten gefietst en 9,3 km gelopen.

Eetlijstje:
O. 2 vbh pindakaas, groene smoothie
L. Bak kwark met toebehoren
D. Pasta spinazie

Ik heb de laatste tijd veel moeite om te bedenken waar ik trek in heb. Ik heb dan op zich wel honger, maar niks spreekt me aan. En dan kom ik op dit soort suffe lijstjes uit. ;) Morgen wat nootjes aanschaffen en wat ander brood en beleg. (Tips?) en wat snackgroente voor het grijpen klaarzetten.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
09-01-2020 15:05
Vooruit dan, mijn lijstje van gisteren:

O: 3 flensjes van boekweitmeel met banaan en pindakaas
T: ---
L: zilvervliesrijst met spinazie, paprika, ui, knoflook, sojabrokken, olijven en geitenkaas
T: 1 appel
D: pintobonensoep met paprika, tomaat, ui, sojabrokken en vermicelli en 3 speltcrackers met kruidenkaas
T: 3 kleine cacaotruffels

Verder gisteren zo'n 12.700 stappen gezet en gesport.
Hoe maak je die flensjes, Avena?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eetlijstje vandaag:

O: overnight oats van 1 banaan 30gr havermout, 20gr zaden en amandelmelk
Geen tussendoor want druk
L: tomatensoep en een japanse wrap (geen idee hoeveel kcal want lunchafspraak buiten de deur
T: 50gr worteltjes en 50gr snoeptomaatjes
A: Jamie 15 minute meal met oa boerenkool, bonen gegratineerd met kaas en een stukje entrecote
T: griekse yoghurt met blauwe bessen
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
09-01-2020 20:34
Hoe maak je die flensjes, Avena?
Supersimpel en ze zijn vegan. Vraag me niet naar hoeveelheden, want ik doe het uit de losse pols. Ik kom meestal in totaal op zo'n 9 flensjes uit. Ik koop hele boekweitkorrels. Die zet ik de avond van tevoren in de week (ze moeten in ieder geval onder water staan). De volgende ochtend mik ik er een rijpe banaan in stukken bij (voor de luchtigheid met name) en wat zout en dan staafmixer ik het tot een glad beslag. Eventueel nog wat water erbij als het beslag te dik is. En dan bakken maar!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Present! Ik reageer morgen even uitgebreid op iedereen en geef een update. Fijne avond
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
09-01-2020 14:48
Stappen tellen, mijn zwemmeters bijhouden (niet zo accuraat), registreren hoe lang ik sport en beweeg, hoeveel kcal ik verbrand (dat neem ik met een korrel zout), hoe lang ik slaap en wanneer ik 's nachts onrustig of wakker ben, of ik elk uur minstens 250 stappen zet, welke afstand ik op een dag afleg en hij zou ook hardlopen of fietsen kunnen bijhouden, maar dat doe ik beide niet. Het zal allemaal heus niet helemaal kloppen, maar het geeft wel een aardige indicatie. En mij stimuleert het wel, maar ik hou dan ook best wel van cijfertjes. En het geeft me inzicht of ik voldoende beweeg op een dag.
Dat van het slapen lijkt mij wel heel interessant om te weten. Maar fijn dat het voor jou werkt iig!
Alle reacties Link kopieren
Mijn eetlijstje van vandaag:

O: 1 boterham met kipfilet
L: 2 boterhammen: 1 met ei en kaas en 1 met een kipgehaktballetje
T: 2 beschuit met muisjes
A: Witlofschotel
T: 2 knackbrod volkoren met smeerkaas 15+ en een peer.
anoniem_392626 wijzigde dit bericht op 09-01-2020 22:48
11.00% gewijzigd
Excuus van de vorige TO. Ik merkte dat het topic met allemaal eetlijstjes een kant op ging die ik niet zo had bedoeld, mocht geen tabel maken en het bijleren kostte me al te veel tijd.

Mag ik wel de inloggegevens hiervan?

Groepsdruk zou genoeg voor mij moeten zijn om het vol te houden...
Alle reacties Link kopieren
Wat had je dan graag gewild ipv eetlijstjes?
Alle reacties Link kopieren
Sansi schreef:
09-01-2020 18:12
Kan je daar geen begeleiding krijgen? Of dat ze eenmalig een plan maken wat je het beste kan gebruiken en hoe je de gewichten het beste kan gebruiken?
Niet bij waar ik nu zit. Ben ik ook ontevreden over, trouwens. Nu maar naar andere sportscholen aan het kijken, maar zonde van het geld is het wel (ben net een paar keer geweest en heb mijn jaarcontract al betaald).
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
09-01-2020 18:53
Dat is veel zeg. De Gezondheidsraad en het Voedingscentrum raden 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aan. Sporters (en zeker mensen die aan krachttraining doen) eten meer eiwitten. Jij zou volgens jouw diëtist dus 1,7 gram eiwit per kilo moeten eten en dat is net zoiets als wat serieuze krachtsporters eten.
Hij wil dan ook dat ik serieus ga krachttrainen en waarschuwt constant dat als mijn spiermassa minder wordt, ik ook weer aan zal komen straks, vanwege een langzamer werkend metabolisme.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
09-01-2020 18:59
Met krachttraining kun je inderdaad je spiermassa vergroten. En ja, die spieren hebben elke dag voeding nodig, dus dan verbrand je ook meer. Ook in rust. Maar spieropbouw is hard werken en ik zou zeker aan het begin niet met losse gewichten gaan werken zonder begeleiding. Het is heel belangrijk dat je de bewegingen goed uitvoert.

Het klinkt mij wel wat fanatiek hoe jouw diëtist te werk wil gaan. Voel je je er zelf wel oké bij?
Nou ja, losse gewichten hoeft niet per se, zo lang het maar krachttraining is. Ik ga dadelijk nog even naar m'n oude sportschool en dan van het weekend kijken of die andere school wat is. Daar hebben ze ook persoonlijke begeleiding en het is nog redelijk betaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
@Mensinwording: Kan je niet meer onder je contract uit omdat je nog niet zolang lid bent?
Wil jij zelf ook echt op krachttraining richten of liever wat minder extreem. Want het klinkt alsof hij een ander beeld heeft dan jij.
Alle reacties Link kopieren
Nee, helaas niet. :|

Ik wil vooral gezonder worden. Ik hoopte dat met roeien en rennen te doen, maar blijkbaar gaat me dat niet helpen op de lange termijn. Voor mij is de lange termijn wel belangrijk. Niet alleen op gewicht raken, maar het vooral zo houden. Daarvoor schijnen die spieren dus belangrijk te zijn.

Overigens beargumenteert de diëtist dat ik meer eiwitten moet eten dan anderen omdat ik 1) moet gaan krachttrainen en 2) ik zoveel afval en moet voorkomen dat dat mijn spieren verder afbreken. Cardio breekt volgens hem op dit moment de spieren alleen maar meer af.
Alle reacties Link kopieren
Mensinwording, ik denk dat als je het zelf ook wil krachttraining de moeite waard is om te proberen. Krachttraining staat er inderdaad om bekend dat het kan helpen met (blijvend) afvallen. Maar alleen als je het zelf ook ziet zitten. Ik ben het verder ook met avena eens, goede begeleiding is wel heel belangrijk.

Los van de krachttraining, ben je nog blij met deze diëtist? Is dit de weg die bij jou past?
Alle reacties Link kopieren
HoneyQueen87 schreef:
09-01-2020 22:32
Mag ik wel de inloggegevens hiervan?
In je inbox!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat hier tot nu toe allemaal harstikke lekker, maar ik weet dat ik nu in mijn wat-zijn-we-toch-goed-bezig-stand sta. Dan versterkt alles elkaar: ik voel me fitter, ben trots op mezelf, geniet van het sporten, lekker aan het koken met verse ingrediënten, zie dat de weegschaal de goede kant op gaat...

Ik weet ook dat er een tijd komt dat het allemaal normaal begint te worden, dat je weer eens wat vaker een uitzondering maakt en dat de weegschaal een beetje tot stilstand komt. En dan komt het er dus op aan. Maar goed, so far so good en ik ben me hier nu in ieder geval bewust van.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
MensInWording schreef:
09-01-2020 16:39
Omdat ik volgens mijn diëtist veel meer eiwitten nodig heb dan ik eet (ik eet elke dag al 2 eieren, kip, Griekse yoghurt en amandelen). Ik zit nu op meer dan 100 gram per dag, maar dat zou op 175 gram moeten liggen, vooral als ik sport. Enige manier om dat te halen is door die eiwitshakes. Daar zit inderdaad vooral eiwit in. Op alleen eiwitshakes de dag doorkomen is niet heel handig, maar in combinatie met de eieren, groente en Griekse yoghurt lukt het wel.
Bedankt voor je uitleg, interessant wel! Ik heb me eigenlijk nooit zo in eiwitten verdiept, maar ik ga daar toch eens op letten, echt geen idee hoeveel ik daarvan binnenkrijg.

@Avena, lekker is dat he, als alles goed loopt. Ik zit nu ook in een goede flow, heb de hele week heel netjes gegeten. Nog niet gewogen, maar ik voel me heel fit en verstandig en zo :-)
Vanavond staat er wel een etentje op de planning, maar dat was ingecalculeerd. Ik ga in elk geval proberen van de friet af te blijven en verder een gezonde keuze te naken, dan blijft de schade beperkt tot het toetje en het broodmandje. En daarna weer verder op de goede weg.

Goed weekend allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook goed bezig en voel me gemotiveerd. Al 46km gewandeld sinds 1 jan - ik probeer 2x per dag 3km te wandelen - en gezonde verstandige dingen gegeten. Het kost me niet zoveel moeite. Nu de motivatie vast houden....
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven