Lijf & Lijn alle pijlers

-20 in 2020 - Tim Knol achterna

23-12-2019 09:21 374 berichten
Hallo dames (en wellicht heren),

Als Tim Knol er 30 af kan halen zijn er voor mij geen excuses om het niet ook te kunnen. Dat dacht ik toen ik de berichten las over zijn besluit tot, en uitvoering van, het worden van een ander mens.

Mijn doel voor 2020 is dan ook -20 kilo. Ik ben mezelf en het lijf dat ik heb laten ontstaan helemaal zat.
Geen gecrash, geen dure diëten, geen fratsen.
Puur een lifestyleverandering, en geleidelijk alles wat er in de afgelopen jaren bij is geslopen er kilo voor kilo weer af.
Zonder toegevoegde suikers bij andere gelegenheden dan duursport, en met veel (meer dan nu) wandelen, fietsen en krachttrainen.

Ik schreef mee in een ander topic, maar dat lijkt een beetje doodgebloed. Bij dezen begin ik er zelf eentje. Ik verwacht voor het verbannen van suikers wel regelmatig wat mentale steun nodig de hebben.

Wie doet er mee vanaf 1 januari?

Om over na te denken tijdens de kerstdagen, ook voor mezelf:

Wat is je doel? In kilo's, maar vooral in lifestyleverandering?
Wat drijft je achter dat doel, waarom wil je het echt, waarom gaat het deze keer wel lukken?
Wat zijn de aspecten waarop het niet zou kunnen lukken, en de momenten waarop je scherp moet gaan zijn?
Wat zijn vervolgens de dingen die je wilt gaan doen in plaats van naar verkeerde dingen grijpen op die slechte momenten? Patronen veranderen gaat het beste als je er iets anders voor in de plaats brengt.

Het lijkt me leuk en nuttig deze achterliggende motivatie van elkaar te weten, dan kunnen we elkaar beter steunen dan wanneer we het alleen over kilo's hebben.

Ik ben zelf rond O&N op vakantie dus begin met wegen op de 26e, daarna is zondag (evt. maandag bij afwezigheid) de handigste weegdag voor mij. Maar meer dan wegen wil ik mezelf cijfers gaan geven voor hoe ik me aan de lifestyleverandering heb gehouden in een week.

Ik ben benieuwd wie vergelijkbare plannen heeft :)

-----
Update met tabellen:

volgt; probeerde een plaatje in te voegen en toen was de hele tabel weg :bonk:
anoniem_63992f5106bb1 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 22:36
Reden: 1e poging tot tabellen invoegen; mislukt
2.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pil0u schreef:
03-01-2020 08:55
Het is beter voor mijn omgeving dat ik honger niet negeer :-D
Voor mij is dat ook zo, als ik het te lang negeer wordt ik er alleen maar chagrijnig en moe van Dus over het algemeen zorg ik er dan ook wel voor dat ik op tijd wat eet.

En calorieën tellen doe ik ook niet aan, voor mij werkt dat op het moment niet en zolang ik er nog mee afval vind ik het ook niet nodig om het wel te doen.
Grietje2 schreef:
03-01-2020 08:16
Zelf heb ik een fitbit charge2 bevalt me prima.
Over de Apple Watch heb ik ook na gedacht alleen ik kan niet tegen nikkel en vond het te veel geld om er 1 aan te schaffen en dan achteraf allergisch voor te zijn.
Bij de fitbit tot nu toe nog geen problemen.
Beide goede keuzes denk ik. Ik draag met veel plezier mijn Apple Watch, net een nieuwe gekocht. Ik begrijp je opmerking over nikkel niet, want dat zit er echt niet in hoor. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik ben erg allergisch voor nikkel en heb daar in de afgelopen 4 jaar met de Apple Watch geen last van gehad. dat het veel geld is, ben ik met je eens ;)

Hoe gaan jullie met de avonduren om? Overdag gaat het prima, zeker als je naar het werk gaat en gewoon mee neemt wat je die dag gaat eten. Maar de avonduren.... die vind ik lastig en daar zit mijn valkuil. Hoe doen jullie dat?
Nikki1973 schreef:
03-01-2020 10:32
Hoe gaan jullie met de avonduren om? Overdag gaat het prima, zeker als je naar het werk gaat en gewoon mee neemt wat je die dag gaat eten. Maar de avonduren.... die vind ik lastig en daar zit mijn valkuil. Hoe doen jullie dat?
Ik probeer nog wat kcal over te hebben voor 's avonds. Dat werkt voor mij ;-)

Dingen die ik 's avonds nog wel eens eet:
* fruit met een schep gr. yoghurt
* komkommer met filet americain.
* tonijn met augurk met een beetje mayonaise
* gekookt eitje
* 2 volkoren biscuitjes

Wat voor mij ook werkt is gewoon geen lekkere dingen in huis halen (nootjes, chips, lekkere koekjes).
oeh, komkommer met filet American... dat klinkt goed. Nooit bedacht :)
bedankt voor de tip.

Geen lekkere dingen in huis halen is een lastige optie als je niet alleen woont......ik vraag vriend altijd chips te kopen die ik niet lust, dat helpt wel.
[QUOTE,]

Hoe gaan jullie met de avonduren om? Overdag gaat het prima, zeker als je naar het werk gaat en gewoon mee neemt wat je die dag gaat eten. Maar de avonduren.... die vind ik lastig en daar zit mijn valkuil. Hoe doen jullie dat?
[/quote]

Hier eigenlijk geen problemen met de avonden. Ik vind het vooral overdag lastig om niet te snacken.
Alle reacties Link kopieren
- Ja, geen lekkere dingen in huis halen inderdaad. Maar ja, ik woon alleen.
- Het is bij mij ook gewenning. Aan het begin vind ik zo'n kaal kopje thee 's avonds met niks erbij maar niks. Maar ik weet nu dat het een kwestie is van de eerste avonden maar gewoon uitzitten. Daarna wordt het makkelijker.
- Als ik een sterkte zoetbehoefte heb na het eten (wordt al minder) neem ik fruit 's avonds of een stukje pure chocola. Ik weet van mezelf dat ik van pure chocola nooit in één keer zo'n reep opeet, want dat heb ik met een paar blokjes wel gehad.
- Bij mij werkt het ook beter om mezelf niets te verbieden. Het is een mindset: ik kies ervoor om 's avonds niks meer te eten, maar als ik het perse wil mag het wel. In de praktijk doe ik het dan meestal niet.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Nikki1973 schreef:
03-01-2020 10:32
Beide goede keuzes denk ik. Ik draag met veel plezier mijn Apple Watch, net een nieuwe gekocht. Ik begrijp je opmerking over nikkel niet, want dat zit er echt niet in hoor. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik ben erg allergisch voor nikkel en heb daar in de afgelopen 4 jaar met de Apple Watch geen last van gehad. dat het veel geld is, ben ik met je eens ;)

Wat was voor jou de reden om een nieuwe te kopen? Ik heb de nu de watch 3 en stond laatst met de 5 in mijn handen. Maar ik vond het verschil in functionaliteit niet zo groot.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Nikki1973 schreef:
03-01-2020 10:32
Hoe gaan jullie met de avonduren om? Overdag gaat het prima, zeker als je naar het werk gaat en gewoon mee neemt wat je die dag gaat eten. Maar de avonduren.... die vind ik lastig en daar zit mijn valkuil. Hoe doen jullie dat?
Ik eet 's avonds 150gr volle griekse yoghurt met 150gr blauwe bessen. Lijntechnisch is dat een NO GO maar voor mij betekent de hele avond honger dat de lol er snel vanaf is en ik het waarschijnlijk niet volhoud.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat is er al weer veel geschreven! Zieke kids gehad hier dus de dagen zijn voorbij gevlogen!
Even mijn gegevens:

Lengte: 1.72
Start: 116.7
Huidig:111,7
Streven: 90
Al afgevallen: 5 kg


Ik trouwde 4 jaar geleden met 95kg, en vond mezelf toen oprecht mooi. Twee zwangerschappen later is er nog wel een en ander aan achterstallig onderhoud haha. Maar vandaar dat het me een mooi streefgewicht. Dat is ook het gewicht dat ik moet wegen mocht ik voor de operatie gaan. Daarna zien we weer verder.
De 1e verjaardag van mijn jongste in april zou ik er graag nog 5 á 10 kwijt zijn.

Ik gebruik de app Lifesum maar vind hem niet zo prettig meer. Ik gebruik het tellen van de calorieën meer als steekproef om inzicht te krijgen. Hier en daar vul ik zo eens een dag in en vaak kom ik dan tussen de 1200/1500 uit. Ik vind het vooral goed om te zien wat de uitschieters zijn mbt voedingswaarden en waar ik dan dus gemakkelijk mee kan switchen zonder dat het al te drastisch voelt. Dijenfilet (lekker mals ;-D ) wordt toch kipfilet, etc.

Eten van gisteren:
Ochtend banaan
Tussendoor halve bak kwark (gewisseld met ontbijt ivm haast in de ochtend)
Lunch; omelet met broccoli ui courgette en wat zalmsnippers
Tussendoor andere helft Vd kwark
Diner zilvervliesrijst met rundballetjes in tometensaus en gegrilde groente
Avond; klein handje m&ms (hele prestatie gezien het vreetfestijn waar ik belandde haha)
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
boannan schreef:
03-01-2020 11:02
Wat was voor jou de reden om een nieuwe te kopen? Ik heb de nu de watch 3 en stond laatst met de 5 in mijn handen. Maar ik vond het verschil in functionaliteit niet zo groot.
nou ik had een Watch series 0. dus de allereerste. En ik was jarig, had een kerstbonus gehad en vond het leuk om mezelf te trakteren op een nieuwe. T is de 5 geworden. Net wat sneller, wat nieuwe opties erin... ben er blij mee. Het motiveert me wel echt om in beweging te komen. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik dat vandaag niet gedaan heb vanwege het weer... maar 1 januari 6,5 km gelopen en gisteren 3 dus vandaag mag wel even wat minder.
boannan schreef:
03-01-2020 11:04
Ik eet 's avonds 150gr volle griekse yoghurt met 150gr blauwe bessen. Lijntechnisch is dat een NO GO maar voor mij betekent de hele avond honger dat de lol er snel vanaf is en ik het waarschijnlijk niet volhoud.
Prima, als dit voor jou werk toch? Ik ga vanavond de komkommer met filet American proberen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik had een prima dag vandaag :)

Ontbijt 2 kha crackers met kaas en worst
Lunch salade met gegrilde groente, 2 plakken ham en creamcheese
Diner: Mexicaans gerecht met karbonade, tomatensaus, mais en courgette
Toetje: schaaltje kwark
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een goede dag gehad.

Ontbijt: brood met kipfilet
Lunch: groene salade met peer en blauwe kaas
diner: geroosterde spruitjes, pompoen en zoete aardappel met een runderworstje
Tussendoor: 1 latte, 1 stroopwafel, wat druiven

Dit weekend wordt wel een uitdaging, ik heb morgenavond een etentje staan met een vriendin (sushi) en zondag een babyshower met high tea. Hoe ziet jullie weekend eruit?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgen lekker wandelen en neem dan eigen lunch mee. De avonden geen wijntje vind ik wel lastig moet ik zeggen. Maar goed, dat is ook een kwestie van wennen :)
En met de avonden bedoel ik vrijdag en zaterdag. Niet elke avond dus.

Lekker genieten van de etentjes Zwartvlekje. Als je het daaromheen rustig houdt, moet dat prima kunnen. Toch?
Alle reacties Link kopieren
Pil0u schreef:
03-01-2020 20:28
Lekker genieten van de etentjes Zwartvlekje. Als je het daaromheen rustig houdt, moet dat prima kunnen. Toch?
Ja moet kunnen. Ik ga morgenochtend nog even sporten en was van plan bij het avondeten alle gefrituurde dingen te laten staan. Is veel te vet en vind ik toch minder lekker dan verse vis.
En voor zondag wil ik laat ontbijten, niet lunchen (high tea begint al om half 2) heb ik een soep gepland als avondeten want ik verwacht niet veel honger meer te hebben 's avonds.

Ik bedacht me vooral dat dit dingen zijn waar ik normaal nooit zo overna denk. Ik doe het en eet alles, of ik ontzeg mezelf dingen. Met een klein beetje nadenken en plannen is het best mogelijk om tich dit soort etentjes te hebben zonder gigantisch veel binnen te krijgen.
Dag allemaal, kan ik als spuit 11 ook nog met jullie meeschrijven? Mijn doel is on dit jaar 16 kilo af te vallen. Ik ben al langer bezig om een nieuw eetpatroon aan te leren en dat gaat met vallen en opstaan: bij stress grijp ik vaak terug op koek en chocola. Het afgelopen jaar heb ik daar na een pittige tijd flink begeleiding in gehad om mijn mindset en gedrag rondom eten te veranderen en ik ben nu ‘klaar’ om echt met die kilo’s aan de slag te gaan. Vanochtend had ik een afspraak met mijn diëtiste en hebben we een plan van aanpak gemaakt; voor de kilo’s, maar vooral om 2020 het jaar te maken waarin ik met een nieuw eetpatroon rust en gezondheid creëer.
Alle reacties Link kopieren
Goede dag gehad!

Ik ben vandaag heel trots dat ik de plank met kaas en worst heb weerstaan bij mijn schoonouders. Nadeel, ze hebben heel de avond gevraagd of ik niet toch wou :facepalm:
Heb mezelf voorgehouden, dat ik echt niet blij ging worden van de Lidl worst en kaas die ze daar hebben (ik hou alleen van goede oude brokkelkaas) en dan alleen zou eten "omdat het kan". Vol kunnen houden gelukkig.

Morgen wegen, dan 2 weken niet. Ben benieuwd, zit een week voor mijn ongesteldheid. Uit ervaring weet ik dat dat ook zomaar eens 2 kilo kan schelen extra.

Succes iedereen dit weekend!
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal

Zo herkenbaar dat iemand vraagt of je toch nog iets wilt.
Wat ik zelf lastig vind is als mensen zich ook iets ontnemen om dat ik het bevoordeeld niet neem. Dat collega’s maar geen koek of gebakje halen bijvoorbeeld. Ik denk dan: doe alsjeblieft je ding en laat je niet beperken door mijn nieuwe manier van eten :-)
Gelukkig heb ik nu collega’s die ook van de ‘gezonde’ kant zijn. De kantine ligt vol met gezonde dingen.

Wat werd de weekdag ook alweer?
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat het plan was om op zondag te wegen? Ik wilde me in ieder geval morgen wegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga me ook morgen wegen.

Tot toe gaat het heel goed. Vanochtend alweer 1.5 uur gelopen en zit daarmee vast op 10.000 stappen.
Donderdag naar pump geweest en vandaag is de spierpijn echt verschrikkelijk, met lopen gaat het wel als je eenmaal loopt, maar gaan zitten opstaan en trappen zijn niet fijn.
Het eten gaat ook erg goed, en het kost me tot nu toe niet eens zoveel moeite.

Fijne dag allemaal
Alle reacties Link kopieren
Zwartvlekje schreef:
03-01-2020 20:44
Ik bedacht me vooral dat dit dingen zijn waar ik normaal nooit zo overna denk. Ik doe het en eet alles, of ik ontzeg mezelf dingen. Met een klein beetje nadenken en plannen is het best mogelijk om tich dit soort etentjes te hebben zonder gigantisch veel binnen te krijgen.
Ja, dat probeer ik nu ook te leren. Een beetje de teugels laten vieren af en toe, zonder dan meteen door te slaan in schransen onder het motto: de dag is toch al verpest. Ik heb gisteren een paar chocoladetruffels gehad. Daar had ik enorm veel zin in en daar heb ik ook echt van genoten. Maar verder gewoon een gezonde dag gehad.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
@Zima, welkom hier! Die begeleiding klinkt heel interessant. Ik weet dat ik me ook laat beïnvloeden door emoties, al snap ik bij mij nog niet helemaal hoe het werkt. Kun je iets vertellen over wat je geleerd hebt of inzichten die je hebt opgedaan?

@Chazsura, well done! Ik at van de week bij een vriendin en toen kwam na het eten de chocola op tafel. Bijna wilde ik er gedachteloos van pakken tot ik me realiseerde dat ik helemaal niet echt enorme zin in chocola had. Niet gedaan toen.

@Grietje, voor mij is elke weegdag prima. Volgens mij zei HoneyQueen dat ze dit weekend de tabel zou maken. Dat horen we vast ook wat de weegdag wordt.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Jessiebel schreef:
04-01-2020 09:37
Tot toe gaat het heel goed. Vanochtend alweer 1.5 uur gelopen en zit daarmee vast op 10.000 stappen.
Wow! Dan was je er vroeg bij! Knap hoor! Bij mij is 7,5km lopen ongeveer 10.000 stappen dus met je 1,5u zit je daar wel aan denk ik.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Even klagen hoor. Het nieuwe sportrooster is veranderd bij de sportschool. De les van donderdagochtend is verplaatst naar dinsdagavond. Dat zou betekenen dat ik dinsdagavond en woensdagochtend mijn sportmomenten heb. Dat is een beetje snel achter elkaar.
De woensdagochtendles wordt ook nog op vrijdagavond gegeven. Vrijdagavond???
Ik vind het echt heerlijk om de dag te beginnen met sporten en nu ga ik van 2x in de ochtend naar 2x in de avond. En op vrijdagavond. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar op vrijdagavond heb ik gewoon nergens zin in, behalve lekker op de bank hangen.

Blegh.
Ik weeg elke dag, dus weegdag maakt me niet zoveel uit.

Ik ben gisteren uit eten geweest. Niet gepland, was een spontaan idee. Was heerlijk! De weegschaal was vanochtend niet zo vriendelijk, dus vandaag maar weer goed aan de bak. Ik heb het weekmenu voor deze week gemaakt en straks halen we de wereld aan gezonde boodschappen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven