Advies gevraagd over vakantie met obese vrienden

donderdag 31 augustus 2017 om 16:44
Hallo allemaal,
Binnenkort ga ik een week weg met vrienden, we zitten samen in een vakantiehuis en eten ook samen. We zijn met zijn zevenen en vier van hen zijn obees, bmi van ruim boven de 35 dus. Zelf ben ik onlangs afgevallen naar een gezond gewicht (bmi 24). Ik hou van lekker eten en wijntjes, dus ik moet er mijn best voor doen zo te blijven.
Mijn "dikke" vrienden zijn geen supporters van mij qua afvalgedrag/gezond eten etc. Elke keer als ik ze zie met etentjes wordt me de drank en het eten bijna opgedrongen, onder het mom "je mag best zondigen, hoor" en "wat eet jij weinog zeg!!" Ze vinden afvallen zelf helemaal niet nodig. En nu zie ik dus een klein beetje op tegen die week, wat betreft het gezamenlijk eten en boodschappen doen. Ik wil graag vasthouden aan mijn nieuwe levensstijl maar hen tegelijkertijd in hun waarde laten qua eetgedrag. Mij maakt het niks uit dat ze dik zijn hoor, ik wil alleen voor mezelf iets anders nu. Hoe kan ik dit een beetje charmant en tactisch aanpakken in die vakantie? Iemand tips?
Binnenkort ga ik een week weg met vrienden, we zitten samen in een vakantiehuis en eten ook samen. We zijn met zijn zevenen en vier van hen zijn obees, bmi van ruim boven de 35 dus. Zelf ben ik onlangs afgevallen naar een gezond gewicht (bmi 24). Ik hou van lekker eten en wijntjes, dus ik moet er mijn best voor doen zo te blijven.
Mijn "dikke" vrienden zijn geen supporters van mij qua afvalgedrag/gezond eten etc. Elke keer als ik ze zie met etentjes wordt me de drank en het eten bijna opgedrongen, onder het mom "je mag best zondigen, hoor" en "wat eet jij weinog zeg!!" Ze vinden afvallen zelf helemaal niet nodig. En nu zie ik dus een klein beetje op tegen die week, wat betreft het gezamenlijk eten en boodschappen doen. Ik wil graag vasthouden aan mijn nieuwe levensstijl maar hen tegelijkertijd in hun waarde laten qua eetgedrag. Mij maakt het niks uit dat ze dik zijn hoor, ik wil alleen voor mezelf iets anders nu. Hoe kan ik dit een beetje charmant en tactisch aanpakken in die vakantie? Iemand tips?
donderdag 31 augustus 2017 om 16:49
donderdag 31 augustus 2017 om 16:50
Als het dusdanig goede vrienden zijn dat je er een week mee in een vakantiehuis wilt zitten, kun je dit dan niet bespreken?
Dat je het gevoel hebt dat ze jouw wens om af te vallen/op gewicht te blijven niet respecteren, dat ze je eten/drinken opdringen en dat je dat jammer vindt?
Dat je het gevoel hebt dat ze jouw wens om af te vallen/op gewicht te blijven niet respecteren, dat ze je eten/drinken opdringen en dat je dat jammer vindt?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

donderdag 31 augustus 2017 om 16:54
Ik ben zelf ook van het eten en niet slank of sportief, maar ik vind het tegenwoordig bijna de omgekeerde wereld.
Hoezo moet je als je gezond wil eten dat charmant aanpakken?
Ik merk dat de mensen die bewust eten gewoon rustig hun keuzes maken. Laatst een bbq en daar at een deel lekker haar rauwkost met humus en anderen stokbrood met kruidenboter.
Ik vind het niet normaal om over of het een of het ander opmerkingen te maken en zou in een 'ik' boodschap iets zeggen als:
'ik heb niet zo'n trek in dit en dit, ik eet liever dit'.
En net als iedereen een stem heeft in de boodschappen ook je eigen keuze voorstellen.
Verder het bij hen laten. Het gaat om jouw lijf, niet om een ander opvoeden.
Ik merk dat de mensen die bewust eten gewoon rustig hun keuzes maken. Laatst een bbq en daar at een deel lekker haar rauwkost met humus en anderen stokbrood met kruidenboter.
Ik vind het niet normaal om over of het een of het ander opmerkingen te maken en zou in een 'ik' boodschap iets zeggen als:
En net als iedereen een stem heeft in de boodschappen ook je eigen keuze voorstellen.

donderdag 31 augustus 2017 om 16:55
donderdag 31 augustus 2017 om 16:56
Dit. Gewoon eten wat jij wil eten en het daarbij laten, en je niks laten opdringen. Beleefd maar duidelijk weigeren als je genoeg hebt gehad.Het-groepje schreef: ↑31-08-2017 16:54Ik ben zelf ook van het eten en niet slank of sportief, maar ik vind het tegenwoordig bijna de omgekeerde wereld.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

donderdag 31 augustus 2017 om 16:56
donderdag 31 augustus 2017 om 16:58
Als je gewoon veel rauwkost en groente op je bord schept dan lijkt het helemaal niet zo weinig, dan valt het minder op en ben je ook niet veel sneller klaar. En de drank gewoon langzamer drinken dat valt na een tijdje ook niet meer op. Ik heb soms het idee dat het een soort jaloezie is. Als het jou lukt dan zou het hun ook moeten lukken, eigenlijk willen ze daarom liever dat je weer zoals zij wordt.
lattemachiato wijzigde dit bericht op 01-10-2017 14:16
0.25% gewijzigd
donderdag 31 augustus 2017 om 17:04
Ik zou het niet bespreken, omdat je dan een lading op legt. Daarbij is het makkelijk om van tevoren te zeggen dat je elkaar gaat respecteren, ondat zij hun gedrag waarschijnlijk niet als respectloos zien en dus ook niet zouden veranderen.
Wat ik wel zou doen is gewoon zonder er nadruk op te leggen te kiezen wat jij wilt. Je hoeft je niet te verantwoorden, en als ze je de eerste keer iets aanbieden zeg je nee. Blijven ze aandringen, dan kun je vragen wat er onduidelijk is aan nee of zeg je dat je zelf prima weet wat je wilt, en ga je in één adem door over een ander onderwerp. Komt de boodschap dan nog niet aan, dan kan je iemand persoonlijk aanspreken op gedram. Dat kan gewoon vriendelijk, kort en duidelijk: ik vind het onprettig dat je steeds commentaar hebt op wat ik eet. Wil je daarmee ophouden?
Wat ik wel zou doen is gewoon zonder er nadruk op te leggen te kiezen wat jij wilt. Je hoeft je niet te verantwoorden, en als ze je de eerste keer iets aanbieden zeg je nee. Blijven ze aandringen, dan kun je vragen wat er onduidelijk is aan nee of zeg je dat je zelf prima weet wat je wilt, en ga je in één adem door over een ander onderwerp. Komt de boodschap dan nog niet aan, dan kan je iemand persoonlijk aanspreken op gedram. Dat kan gewoon vriendelijk, kort en duidelijk: ik vind het onprettig dat je steeds commentaar hebt op wat ik eet. Wil je daarmee ophouden?
tyche wijzigde dit bericht op 31-08-2017 17:09
19.52% gewijzigd
This is an unacceptable timeline

donderdag 31 augustus 2017 om 17:29

donderdag 31 augustus 2017 om 17:45
Als het niet erg vindt om voor hun uitspattingen te betalen dan voorzie ik geen grote problemen zolang jij je je niet laat uitlokken tot discussies. Gewoon zeggen: Nee, dank je wel. Ik heb genoeg. En dat dan iedere keer herhalen. Verder je eigen plan trekken.Smartwoman1971 schreef: ↑31-08-2017 17:05Geen budget besproken we gaan al jaren on de herfst een weekje weg en slaan de boodschappen hoofdelijk om. Nooit een probleem mee gehad. De een eet/drinkt meer dan de ander. Soit. Zit ik niet mee. Bord volscheppen met rauwkost/groente is een goed idee.
donderdag 31 augustus 2017 om 17:47
Dat. Slaat nergens op. Het zijn je vrienden, die kan je best vertellen dat het schijtirritant is als iemand constant commentaar heeft op jouw eten.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
donderdag 31 augustus 2017 om 17:49
Niet van te voren bespreken, gewoon weigeren en je er niet slecht over voelen. En als ze er wel wat van zeggen dan zeg je van ik bemoei me ook niet met jullie eetgewoontes. Vooral niet je ervoor schamen ofzo en je bord vol rauwkost gooien zodat het lijkt alsof je veel eet.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
donderdag 31 augustus 2017 om 17:51
Zo ver zou ik niet gaan hoor. Het zullen heus wel vrienden zijn en zullen niet bewust bezig zijn met het niet respecteren van TO. TO heeft een andere levensstijl dan zij en het is dan heel makkelijk om daar iets van te willen zeggen zonder dat het kwaad bedoeld is.doornroosje9 schreef: ↑31-08-2017 17:48Eten zoals je altijd eet. Als ze dat niet respecteren, vraag ik me af of het wel echte vrienden zijn.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
donderdag 31 augustus 2017 om 18:00
O ja, eens, ik bedoelde nadat TO aangegeven heeft dit vervelend te vinden.Pigwidgeon_ schreef: ↑31-08-2017 17:51Zo ver zou ik niet gaan hoor. Het zullen heus wel vrienden zijn en zullen niet bewust bezig zijn met het niet respecteren van TO. TO heeft een andere levensstijl dan zij en het is dan heel makkelijk om daar iets van te willen zeggen zonder dat het kwaad bedoeld is.
Life is short. Eat dessert first.