Lijf & Lijn alle pijlers

Afgevallen maar nu op gewicht blijven!

23-11-2020 14:21 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,
Begin maart ben ik begonnen met afvallen, "gewoon" door middel van minder eten en niet of nauwelijks meer snoepen en snaaien.
Begin oktober was ik 16 kilo kwijt en heb nu een bmi van 25.
Naarmate het jaar vordert en de winter voor de deur staat en het seizoen van pepernoten, stamppotten etc. is aangebroken merk ik dat het me steeds zwaarder valt om niet weer toe te geven aan allerlei verleidingen en snoepbuien.
Weekend was kleinkind er en zijn we aan het bakken geslagen, had ook dingen in huis gehaald. Ik kon me niet beheersen en was vanmorgen ruim een kilo aangekomen. Ik weet ook wel dat met een weekje pas op de plaats die kilo er weer af is maar toch...het wordt moeilijker, en ik merk dat dit soort dagen steeds weer vaker voorkomen.
Wie loopt hier ook tegenaan en heeft zin om hierover mee te schrijven en elkaar te bemoedigen en te motiveren?
Alle reacties Link kopieren
Nirsha schreef:
28-11-2020 09:44
Nee hoor, er zitten meer kcal in een normale aardappel en minder eiwitten. Wel inderdaad meer vezels.

Aardappels zorgen er niet voor dat je dik wordt. Te veel aardappels wel. Maar dat is met alles. Ook van te veel komkommers eten kun je aankomen, alleen is dat een stuk moeilijker omdat je maag maar zoveel aan kan.
Ok
Vreemd
In ieder geval geloof ik wel dat wanneer je zoete of gewone aardappel vergelijkt, de verschillen te verwaarlozen zijn.
Wat de één iets meer heeft, heeft de ander weer wat minder en andersom, enzovoort.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lekker stamppotten eten als je daar van houdt. Alles valt of staat met portiegrootte. Dus als je daar goed op let is er niks aan de hand.
(Team stamppot hier) :kwijl:
Alle reacties Link kopieren
Nirsha schreef:
28-11-2020 09:44
Nee hoor, er zitten meer kcal in een normale aardappel en minder eiwitten. Wel inderdaad meer vezels.

Aardappels zorgen er niet voor dat je dik wordt. Te veel aardappels wel. Maar dat is met alles. Ook van te veel komkommers eten kun je aankomen, alleen is dat een stuk moeilijker omdat je maag maar zoveel aan kan.
Calorieën (per 100 g)
gewone aardappel: 88 kcal
zoete aardappel: 96 kcal

Vezels
gewone aardappel: 1,8 g
zoete aardappel: 2,5 g

Koolhydraten
gewone aardappel: 19 g
zoete aardappel: 21 g

Eiwitten
gewone aardappel: 2 g
zoete aardappel: 1,3 g
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
28-11-2020 10:13
Gewoon lekker stamppotten eten als je daar van houdt. Alles valt of staat met portiegrootte. Dus als je daar goed op let is er niks aan de hand.
(Team stamppot hier) :kwijl:

Hier ook team stamppot hier hoor!
En ik neem trouwens echt wel een grote portie of schep nóg een keer op.
Ik bezuinig het niet op mijn maaltijden, die heb ik gewoon nodig! Daarbij voorkomt het de trek naar tussendoortjes en snacks later op de avond.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
28-11-2020 10:18
Hier ook team stamppot hier hoor!
En ik neem trouwens echt wel een grote portie of schep nóg een keer op.
Ik bezuinig het niet op mijn maaltijden, die heb ik gewoon nodig! Daarbij voorkomt het de trek naar tussendoortjes en snacks later op de avond.

Weet je wat lekker is, koolraap pureren, (smeer)kaas, bouillonpoeder en kerrie erdoor! Komt er geeneens aardappel aan te pas. :kwijl:
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
28-11-2020 10:14
Calorieën (per 100 g)
gewone aardappel: 88 kcal
zoete aardappel: 96 kcal

Vezels
gewone aardappel: 1,8 g
zoete aardappel: 2,5 g

Koolhydraten
gewone aardappel: 19 g
zoete aardappel: 21 g

Eiwitten
gewone aardappel: 2 g
zoete aardappel: 1,3 g
Heb het verkeerd neergezet zie ik. Meer kcal in een zoete aardappel bedoel ik. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Dit is overigens heel persoonlijk hoor, maar ik vond het afvallen makkelijker dan het op gewicht willen blijven.
Tijdens het afvallen had ik een doel, een streven! Nu dat behaald is denk ik wel eens: "en nu?"
Heb ik nu echt een veranderd leefpatroon waardoor ik niet verder afval maar ook niet aankom?
Ga ik zondigen? De teugels laten vieren?
In balans blijven is nog verrekte lastig.
Ik denk daar ook wel eens aan. Ik denk dat als ik zo doorga mijn streefgewicht voor de aankomende zomer wel haal. Maar dan? Ik ben dit inmiddels gewend en om het dan weer om te gaan gooien zie ik eigenlijk ook niet zo zitten maar wil niet af blijven vallen. En als ik dan weer vaker iets van chocola ofzo pak dan denk ik dat ik er snel weer teveel van pak.
Alle reacties Link kopieren
Dat is precies wat het is. Ook mijn dilemma. "En nu?"
De balans vinden vind ik moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niks mis met stamppot. Is best gezond voer. Groente en gekookte aardappelen gestampt, wat kan daar nou ongezond aan zijn. Ja als je er kaas doorheen doet ofzo.

Wat betreft de rest b herkenbaar. Ben zelf 14 kg afgevallen. Er mag nog wel een kilo of 7 af. Nu besloten dat ik de rest vh jaar stabiel wil blijven en dan volgend jaar weer aan de bak.
Alle reacties Link kopieren
Op gewicht blijven vind ik ook altijd een stuk lastiger! Je leest zoveel over hoe je moet afvallen, maar vrij weinig over daarna op gewicht blijven. Meer eten is altijd makkelijker gezegd. Ik heb dat toen gedaan toen ik op streef was en ben daarna weer 6kg aangekomen. :lol:

Nu zit ik nog steeds 6 kilo boven mijn doel maar ik heb er nu vrede mee. Ik kan eten wat ik wil en ben gelukkig. Ik vind dit een mooie quote: your best weight is whatever weight you reach when you're living the healthiest life you can actually enjoy living.

Wie weet gaan die kilo's er ooit nog af, en misschien ook niet. :sun:
Alle reacties Link kopieren
Nirsha schreef:
28-11-2020 12:19
Op gewicht blijven vind ik ook altijd een stuk lastiger! Je leest zoveel over hoe je moet afvallen, maar vrij weinig over daarna op gewicht blijven. Meer eten is altijd makkelijker gezegd. Ik heb dat toen gedaan toen ik op streef was en ben daarna weer 6kg aangekomen. :lol:

Nu zit ik nog steeds 6 kilo boven mijn doel maar ik heb er nu vrede mee. Ik kan eten wat ik wil en ben gelukkig. Ik vind dit een mooie quote: your best weight is whatever weight you reach when you're living the healthiest life you can actually enjoy living.

Wie weet gaan die kilo's er ooit nog af, en misschien ook niet. :sun:
Dat is een hele goede, positieve instelling!
Alle reacties Link kopieren
Nirsha schreef:
28-11-2020 10:40
Heb het verkeerd neergezet zie ik. Meer kcal in een zoete aardappel bedoel ik. :facepalm:
Precies wat ik ook al zei dus :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven