Afvallen en toch koolhydraten blijven eten
vrijdag 19 mei 2017 om 20:14
Ofwel: wie helpt mij van het stemmetje in mijn hoofd (en gedrag) af dat je alleen door te minderen met koolhydraten af kunt vallen...
Even wat achtergrondinfo: acht jaar geleden ben ik met een koolhydraatarm crashdieet 15 kg afgevallen, lang bleef ik op gewicht en at ook ook weer meer koolhydraten, maar de afgelopen 3 jaar kwam er langzaam weer iets bij, tot ik vorig jaar stopte met roken en er nu 8 bij zijn gekomen.
Die hoeven er van mij niet meer allemaal af, een paar is oke, mij gaat het meer om de regie weer te krijgen en gewoon eten wat ik lekker vind, want dat is een dingetje nu. Ik wil namelijk helemaal geen koolhydraatarm crashdieet doen, ik wil met een lekker kommetje havermout, fruit en sushi afvallen.
En ik eet nu best gezond, zonder suiker, veel groente (ook fruit), maar bijna geen brood, geen pasta, geen rijst enz. Op de een of andere manier blijft het toch in mijn hoofd zitten dat je niet kunt afvallen als je jezelf toestaat om ook gewoon meer gezonde koolhydraten te eten en gewoon je calorieën moet bijhouden. Je leest ook zoveel tegenstrijdige dingen daarover. Belangrijkste dat me tegenhoudt is dat een te veel aan koolhydraten wordt omgezet in vet en als je ze simpelweg niet eet, je vet gaat verbranden.
Het gevolg is dat ik nu dus maar een beetje half half doe en daardoor langzaam aankom denk ik, want als ik ergens anders eet, doe ik gewoon mee en dat heb ik ook lang niet gedaan.
Ik ben op zoek naar mensen die dit ook hebben gehad, die angst voor koolhydraten en me kunnen zeggen dat dit onzin is
en ook graag ervaringen van mensen die gestopt zijn met een koolhydraatarm dieet en op een 'normale' manier zijn afgevallen.
Thanks voor alle reactie vast,
Anne
Even wat achtergrondinfo: acht jaar geleden ben ik met een koolhydraatarm crashdieet 15 kg afgevallen, lang bleef ik op gewicht en at ook ook weer meer koolhydraten, maar de afgelopen 3 jaar kwam er langzaam weer iets bij, tot ik vorig jaar stopte met roken en er nu 8 bij zijn gekomen.
Die hoeven er van mij niet meer allemaal af, een paar is oke, mij gaat het meer om de regie weer te krijgen en gewoon eten wat ik lekker vind, want dat is een dingetje nu. Ik wil namelijk helemaal geen koolhydraatarm crashdieet doen, ik wil met een lekker kommetje havermout, fruit en sushi afvallen.
En ik eet nu best gezond, zonder suiker, veel groente (ook fruit), maar bijna geen brood, geen pasta, geen rijst enz. Op de een of andere manier blijft het toch in mijn hoofd zitten dat je niet kunt afvallen als je jezelf toestaat om ook gewoon meer gezonde koolhydraten te eten en gewoon je calorieën moet bijhouden. Je leest ook zoveel tegenstrijdige dingen daarover. Belangrijkste dat me tegenhoudt is dat een te veel aan koolhydraten wordt omgezet in vet en als je ze simpelweg niet eet, je vet gaat verbranden.
Het gevolg is dat ik nu dus maar een beetje half half doe en daardoor langzaam aankom denk ik, want als ik ergens anders eet, doe ik gewoon mee en dat heb ik ook lang niet gedaan.
Ik ben op zoek naar mensen die dit ook hebben gehad, die angst voor koolhydraten en me kunnen zeggen dat dit onzin is

Thanks voor alle reactie vast,
Anne
vrijdag 19 mei 2017 om 20:41
Herkenbaar. Jarenlang heb ik gedacht dat ik minder koolhydraten moest eten om af te vallen. Gevolg: ik at te veel vetten en kwam aan.
Sinds drie maanden gebruik ik eetmeter.nl en ben 5 kilo afgevallen. Ik vul het voedingsdagboek in en eet nu gebalanceerd. 40% koolhydraten, 35-40% vetten en 20-25% eiwitten. Verder sport ik regelmatig (3x per week), ik wandel 1 a 1,5 uur op dagen dat ik niet sport en doe wekelijks aan Pilates/Kettlebell voor de rompspieren.
Kortom: Bewegen en beperken van calorieën does the trick.
ps wel bijhouden dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Kan ook op eetmeter.nl.
Kortom: Bewegen en beperken van calorieën does the trick.
vrijdag 19 mei 2017 om 21:07
Een koolhydraatarmdieet is ook helemaal niet bedoeld om te crashen. Het is bedoeld als een ander eetpatroon. Het is een dieet in de zin van voedselinname, maar niet een dieet zoals het in de volksmond gebruikt wordt als zijnde een snelle hulp om af te vallen.
Ik kan je, uit ervaring, dus helaas niet zeggen dat een koolhydraatarm voedingspatroon onzin is. Maar dat is denk ik niet wat je wil 'horen'.
Ik kan je, uit ervaring, dus helaas niet zeggen dat een koolhydraatarm voedingspatroon onzin is. Maar dat is denk ik niet wat je wil 'horen'.

Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!

vrijdag 19 mei 2017 om 21:48
Op dit forum is een verslag van iemand die door een diëtist op een koolhydraat-arm dieet werd gezet en tientallen kilo's afviel tot een veilig niveau. Daarna werden de koolhydraten geleidelijk weer opgevoerd tot een gebalanceerd voedingspatroon.
Uiteindelijk is dat waar het om gaat: balans in je voeding.
Uiteindelijk is dat waar het om gaat: balans in je voeding.
vrijdag 19 mei 2017 om 22:31
Afvallen is iets wat je gewoon moet doen, en je kiest de voor jou meest zekere manier.
Kennelijk heb je teveel gegeten omdat je het te lekker vond. Daar moet je weer een stap in terug doen en als het goed is is het het afzien waard. Niks krijg je voor niks.
Kennelijk heb je teveel gegeten omdat je het te lekker vond. Daar moet je weer een stap in terug doen en als het goed is is het het afzien waard. Niks krijg je voor niks.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zaterdag 20 mei 2017 om 06:55
Je kan ook kiezen voor gezonde koolhydraten. Linzen, quinoa, volkorenrijst, volkorenpasta, volkorenbrood,....
Dit eet ik zelf al jaren probleemloos. Ik eet dagelijks havermout, zo'n 6 volorenboterhammen en 's avonds ongeveer een 75 tot 100gr (ongekookt) linzen, quinoa of volkorenpasta bij mijn groenten. (Ben vegetariër)
Ik ben klein en heel slank gebouwd en ondervind hiermee totaal geen problemen...
Geen idee of dit voor anderen veel of weinig is maar 'angst' voor koolhydraten heb ik nooit zo begrepen, je moet gewoon de juiste kiezen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een zeer actief beroep en en krachttraining doe.
Dit eet ik zelf al jaren probleemloos. Ik eet dagelijks havermout, zo'n 6 volorenboterhammen en 's avonds ongeveer een 75 tot 100gr (ongekookt) linzen, quinoa of volkorenpasta bij mijn groenten. (Ben vegetariër)
Ik ben klein en heel slank gebouwd en ondervind hiermee totaal geen problemen...
Geen idee of dit voor anderen veel of weinig is maar 'angst' voor koolhydraten heb ik nooit zo begrepen, je moet gewoon de juiste kiezen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een zeer actief beroep en en krachttraining doe.
zondag 21 mei 2017 om 12:05
Khd dieet bestaat niet. Ja voor als je zsm kilo's kwijt wil voor je grote dag of iets dergelijks. Khd arm dieet is een leefgewoonte. Wie maandenlang aan de khd arm dieet is en overgaat naar "normaal" eten komt als een gek aan!
Zie op Facebook een pagina (waar ik zelf ook een tijdje uit nieuwsgierigheid lid was) en daar staat duidelijk 'leefgewoonte' je wordt gewoon virtueel afgestraft als je ineens zegt "kan ik nog wel een sneetje brood in de ochtend eten"
En buiten dat khd arm dieet schijnt ook helemaal niet ok te zijn voor je hersens en bepaalde koolhydraten heb je gewoon nodig@ ik snap dus ook niet waarom een diëtiste dit als dieet kan voorleggen..
Zie op Facebook een pagina (waar ik zelf ook een tijdje uit nieuwsgierigheid lid was) en daar staat duidelijk 'leefgewoonte' je wordt gewoon virtueel afgestraft als je ineens zegt "kan ik nog wel een sneetje brood in de ochtend eten"

En buiten dat khd arm dieet schijnt ook helemaal niet ok te zijn voor je hersens en bepaalde koolhydraten heb je gewoon nodig@ ik snap dus ook niet waarom een diëtiste dit als dieet kan voorleggen..
zondag 21 mei 2017 om 13:57
Sommige mensen voelen zich fijn bij een kh-beperkt dieet. Er is niets mis mee (zolang je wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt), maar het is niet voor iedereen beter en het is zeker niet nodig om af te kunnen vallen. Daarvoor moet je simpelweg minder calorieën tot je nemen dan je verbruikt. Koolhydraten die je eet en niet verbrandt, worden opgeslagen als vet. Dit gebeurt ook met vet.
Je kunt afvallen met een McDonalds-dieet, op donuts, met paleo, als je veganistisch eet, door intermittent fasting, door gezond-boeren-verstanddieet. Je kunt ook met deze diëten op gewicht blijven. Of aankomen. Dat ligt helemaal aan hoeveel je eet.
Daarnaast is het natuurlijk wel van belang wat je eet. Dat je kunt afvallen door alleen maar peren en paranoten te eten, betekent niet dat dat ook verstandig is. Een goed dieet (in de betekenis van 'eetwijze') is gevarieerd en bevat alle macro-nutriënten (koolhydraten, vet, proteïne) en micro-nutriënten (vitaminen, mineralen, vezels). Als je af wilt vallen, kijk je dus naar hoeveelheid energie. Als je daarnaast ook gezond wil leven, kijk je ook naar voedingsstoffen.
Linkjes:
Ecyclopedie van het Voedingscentrum
What should I eat for weightloss
Sci Show: The deal with carbs
Je kunt afvallen met een McDonalds-dieet, op donuts, met paleo, als je veganistisch eet, door intermittent fasting, door gezond-boeren-verstanddieet. Je kunt ook met deze diëten op gewicht blijven. Of aankomen. Dat ligt helemaal aan hoeveel je eet.
Daarnaast is het natuurlijk wel van belang wat je eet. Dat je kunt afvallen door alleen maar peren en paranoten te eten, betekent niet dat dat ook verstandig is. Een goed dieet (in de betekenis van 'eetwijze') is gevarieerd en bevat alle macro-nutriënten (koolhydraten, vet, proteïne) en micro-nutriënten (vitaminen, mineralen, vezels). Als je af wilt vallen, kijk je dus naar hoeveelheid energie. Als je daarnaast ook gezond wil leven, kijk je ook naar voedingsstoffen.
Linkjes:
This is an unacceptable timeline
zondag 21 mei 2017 om 14:01
'schijnt niet helemaal ok te zijn', klinkt niet écht hélemaal wetenschappelijk onderbouwd...summerjamm schreef: ↑21-05-2017 12:05Khd dieet bestaat niet. Ja voor als je zsm kilo's kwijt wil voor je grote dag of iets dergelijks. Khd arm dieet is een leefgewoonte. Wie maandenlang aan de khd arm dieet is en overgaat naar "normaal" eten komt als een gek aan!
Zie op Facebook een pagina (waar ik zelf ook een tijdje uit nieuwsgierigheid lid was) en daar staat duidelijk 'leefgewoonte' je wordt gewoon virtueel afgestraft als je ineens zegt "kan ik nog wel een sneetje brood in de ochtend eten"![]()

Welke koolhydraten heb je dan nodig? Waaruit? Tweederde van de koolhydraten die ik dagelijks eet, haal ik uit groenten. Lijkt mij best gezond. Ik denk ook dat een diëtiste dit voor kan leggen, omdat zij weten waar ze het over hebben.
Wat TO gaat doen, is haar keus. Wil zij van het koolhydraatarm af en wat anders proberen, kan ik haar alleen toejuichen. Dat staat los van of koolhydraatarmeten al dan niet werkt. Want voor grote groepen mensen, werkt het juist heel goed.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!

zondag 21 mei 2017 om 14:11
Dit.tyche schreef: ↑21-05-2017 13:57Sommige mensen voelen zich fijn bij een kh-beperkt dieet. Er is niets mis mee (zolang je wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt), maar het is niet voor iedereen beter en het is zeker niet nodig om af te kunnen vallen. Daarvoor moet je simpelweg minder calorieën tot je nemen dan je verbruikt. Koolhydraten die je eet en niet verbrandt, worden opgeslagen als vet. Dit gebeurt ook met vet.
Linkjes:
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 21 mei 2017 om 15:13
Wat TO doet is absoluut haar keus. Ik val haar niet aan omdat ik vind dat ze het niet moet doen. Sterker nog zelf heb ik ook khd arm dieet gedaan voor een maand maar ik hield het gewoonweg niet vol... ik werd dizzy en mijn hemel wat werd ik gek van het afwegen, afscheppen, niet teveel gram van dit of dat. Je moet echt met alles rekening houden. Je kan het al raden alle verdwenen kilo's kwamen weer dubbel terug ondanks dat ik daarna gewoon gezond at.IBAOHI schreef: ↑21-05-2017 14:01'schijnt niet helemaal ok te zijn', klinkt niet écht hélemaal wetenschappelijk onderbouwd...![]()
Welke koolhydraten heb je dan nodig? Waaruit? Tweederde van de koolhydraten die ik dagelijks eet, haal ik uit groenten. Lijkt mij best gezond. Ik denk ook dat een diëtiste dit voor kan leggen, omdat zij weten waar ze het over hebben.
Wat TO gaat doen, is haar keus. Wil zij van het koolhydraatarm af en wat anders proberen, kan ik haar alleen toejuichen. Dat staat los van of koolhydraatarmeten al dan niet werkt. Want voor grote groepen mensen, werkt het juist heel goed.
Het is wel bewezen dat het niet ok is een khd arm leefwijze. Internet zit er vol van en veel artsen hebben dit ook bevestigd MAAR als ik sommige mensen op die facebook pagina zag die al maanden meededen en hun cholesterol omlaag was gegaan en er was zelfs iemand die suikerziekte had en na deze leefwijze had ze er helemaal geen last van.. Dus ja wat moet je geloven?
't gaat er om dat het wel een leefwijze is en geen dieet. Wie het volhouden kan petje af! Ik niet.. Ben nog weleens van de heerlijke patat bij de Bram of een heerlijke gebakje.

zondag 21 mei 2017 om 15:25
Je kunt op alleen koolhydraten ook af vallen. Je valt af als je minder energie tot je neemt dan je verbruikt, en je komt aan als je meer energie tot je neemt dan je verbruikt.
Dus nee, je kunt niet alleen met een koolhydraatarm dieet af vallen. Ik ben af gevallen met een eet patroon waar bij ik de meeste energie dus uit koolhydraten haalde (niet bij keus of zo maar brood is zo verdomd makkelijk en snel).
Dus nee, je kunt niet alleen met een koolhydraatarm dieet af vallen. Ik ben af gevallen met een eet patroon waar bij ik de meeste energie dus uit koolhydraten haalde (niet bij keus of zo maar brood is zo verdomd makkelijk en snel).
zondag 21 mei 2017 om 15:34
En waar bestond jou dieet zoal uit? Dit klinkt toch veel beter haha. Ik kan me een leven zonder khd echt niet voorstellen. Je hebt t toch nodig.strikjemetstippels schreef: ↑21-05-2017 15:25Je kunt op alleen koolhydraten ook af vallen. Je valt af als je minder energie tot je neemt dan je verbruikt, en je komt aan als je meer energie tot je neemt dan je verbruikt.

zondag 21 mei 2017 om 15:43
Alles wat je kunt bedenken tot 1500 kcal per dag.summerjamm schreef: ↑21-05-2017 15:34En waar bestond jou dieet zoal uit? Dit klinkt toch veel beter haha. Ik kan me een leven zonder khd echt niet voorstellen. Je hebt t toch nodig.
zondag 21 mei 2017 om 16:03
In een volgende post zeg je dat je niet kan leven zonder koolhydraten. Voor de duidelijkheid, want die misvatting lees ik vaker. Het is een koolhydraatARM eetpatroon, niet koolhydraatVRIJ!summerjamm schreef: ↑21-05-2017 15:13Wat TO doet is absoluut haar keus. Ik val haar niet aan omdat ik vind dat ze het niet moet doen. Sterker nog zelf heb ik ook khd arm dieet gedaan voor een maand maar ik hield het gewoonweg niet vol... ik werd dizzy en mijn hemel wat werd ik gek van het afwegen, afscheppen, niet teveel gram van dit of dat. Je moet echt met alles rekening houden. Je kan het al raden alle verdwenen kilo's kwamen weer dubbel terug ondanks dat ik daarna gewoon gezond at.
Maar dat is dus waar ik tegenin ga. Ik eet kha én ik eet ook gewoon gezond! Dat het niet voor jou is, wil niet zeggen dat het niet werkt en niet gezond is. Dat is wat ik zeg. En dat zeg ik ook tegen TO. Als het niet voor je werkt, laat het los en kies een andere weg.
Het is wel bewezen dat het niet ok is een khd arm leefwijze.
Van wie heb je dat dan? Bronnen?
Internet zit er vol van en veel artsen hebben dit ook bevestigd
Het internet staat eveneens vol met bewijzen dat het wel gezond is. Dat is geen bewijs.
MAAR als ik sommige mensen op die facebook pagina zag die al maanden meededen en hun cholesterol omlaag was gegaan en er was zelfs iemand die suikerziekte had en na deze leefwijze had ze er helemaal geen last van.. Dus ja wat moet je geloven?
De uitslagen via de huisarts. Tenminste die volg ik. En wanneer bij mij bloed is geprikt en de uitslag zegt dat alle waardes in orde zijn, ga ik er vanuit dat ik niet ongezond eet.
't gaat er om dat het wel een leefwijze is en geen dieet. Wie het volhouden kan petje af! Ik niet.. Ben nog weleens van de heerlijke patat bij de Bram of een heerlijke gebakje.![]()

zondag 21 mei 2017 om 16:06
Precies! Koolhydraatarm eten wil niet zeggen dat je koolhydraten beperkt en de rest onbeperkt kan eten.strikjemetstippels schreef: ↑21-05-2017 15:25Je kunt op alleen koolhydraten ook af vallen. Je valt af als je minder energie tot je neemt dan je verbruikt, en je komt aan als je meer energie tot je neemt dan je verbruikt.

zondag 21 mei 2017 om 18:41
Een koolhydraatarm dieet is niet meer succesvol dan welk ander beperkend dieet dan ook. Een dieet waar je alleen vlees eet werkt ook prima, te meer omdat de eenzijdigheid van zo'n voedingspatroon zorgt dat je snel geen trek meer in veel vlees hebt. Of het gezond is is een tweede. Het komt uiteindelijk gewoon op calorien neer. Koolhydraten en eiwitten leveren 4 calorien per gram, vetten 9. Wel handig is om vooral voldoende eiwitten te eten, niet omdat je daarvan afvalt, maar je relatief het langst verzadigd blijft.
Bron: Wageningen Universiteit
Bron: Wageningen Universiteit
zondag 21 mei 2017 om 18:56
Je hebt alles gewoon nodig, in de juiste verhoudingen. Te veel van een van je macro's is niet goed en daar ligt waarschijnlijk de clou.
Koolhydraten (en dan met name glucose) heb je nodig voor je energie. Je hersenen werken alléén op glucose en glucose heb je nodig om je vetten en eiwitten af te breken. Koolhydraatarm leven brengt je lijf in een soort 'noodtoestand' die niet bedoeld is voor alledag.
Koolhydraten (en dan met name glucose) heb je nodig voor je energie. Je hersenen werken alléén op glucose en glucose heb je nodig om je vetten en eiwitten af te breken. Koolhydraatarm leven brengt je lijf in een soort 'noodtoestand' die niet bedoeld is voor alledag.
maandag 22 mei 2017 om 13:15
Thanks allemaal voor de reacties, ik merk dat ik deze ervaringen nodig heb om uit de kramp te komen (klinkt best dramatisch nu ik het zo opschrijf...).
@elske1975: Zoveel mogelijk kiezen voor echt eten dat doe ik sowieso, wat versta jij onder koolhydraatbeperkt dan?
@tyche: : 'Koolhydraten die je niet verbrandt worden opgeslagen als vet. Dit gebeurt ook met vet.' Dit gaat er dus nu 'scheef' in mijn hoofd, denken dat ik alleen van te veel koolhydraten aankom... Dit laatste lees je ook op veel minder plekken. Of ik lees op de verkeerde plekken
Wat ik van plan ben nu is om mijn calorieën maar eens goed bij te houden in Fat Secret (dit weekend mee begonnen) en ik wil het boek van Mieke Kosters aanschaffen: Ik ken mezelf en ben slank. Ik denk dat het met name tussen mijn oren zit nu en dat het helpt om bepaalde gedachten te doorbreken. En ik heb dus geen zit in een dieet maar wil een eetpatroon hebben dat ik altijd kan volhouden. Heeft een van jullie ervaringen met dit boek of de methode van Mieke Kosters?
@elske1975: Zoveel mogelijk kiezen voor echt eten dat doe ik sowieso, wat versta jij onder koolhydraatbeperkt dan?
@tyche: : 'Koolhydraten die je niet verbrandt worden opgeslagen als vet. Dit gebeurt ook met vet.' Dit gaat er dus nu 'scheef' in mijn hoofd, denken dat ik alleen van te veel koolhydraten aankom... Dit laatste lees je ook op veel minder plekken. Of ik lees op de verkeerde plekken

Wat ik van plan ben nu is om mijn calorieën maar eens goed bij te houden in Fat Secret (dit weekend mee begonnen) en ik wil het boek van Mieke Kosters aanschaffen: Ik ken mezelf en ben slank. Ik denk dat het met name tussen mijn oren zit nu en dat het helpt om bepaalde gedachten te doorbreken. En ik heb dus geen zit in een dieet maar wil een eetpatroon hebben dat ik altijd kan volhouden. Heeft een van jullie ervaringen met dit boek of de methode van Mieke Kosters?
maandag 22 mei 2017 om 14:43
Geen ervaring met Mieke Kosters, wel met eten bijhouden in een app. Dat is een fijn hulpmiddel om te zien hoeveel je eet, en je valt af als je per dan 1500-1600 kcal eet, en niet meer.mamanne schreef: ↑22-05-2017 13:15Thanks allemaal voor de reacties, ik merk dat ik deze ervaringen nodig heb om uit de kramp te komen (klinkt best dramatisch nu ik het zo opschrijf...).
Ik vond het vervelend om altijd alles te noteren.
Wat ik nu doe is gewoon het schrappen van alle snoep, koek, chips, zoutjes, chocolade, zoet broodbeleg. En daarmee val ik prima af.
Wat ik wel eet:
4 boterhammen (1 bij ontbijt, 3 bij lunch) belegd met vleeswaren, (light smeer-)kaas of pindakaas. Een bord avondeten met aardappels of pasta of zilvervliesrijst, vlees en groenten. Tussendoor overdag 1x fruit en 1x magere vruchtenyoghurt. Alleen maar thee en water. En meer niet.
De truc is dus: gewoon niet meer snaaien.
maandag 22 mei 2017 om 16:02
Ik vond die app ook heel veel inzicht geven in mijn calorieverbruik. Bij mij lag het niet aan het snoepen en snacken, want ik ben daar juist altijd redelijk matig in geweest, maar ik at wel echt te veel vlees bij de avondmaaltijd, te veel bakboter in de pan, te veel saus erbij, te rijkelijk belegde broodjes bij de lunch. Dat liep gewoon heel erg op en dat had ik niet zo door. Daar ben ik mee gaan minderen, ben ook veel meer gaan letten op hoeveelheden, dat scheelt bij mij echt. Maar bij anderen zit het weer ergens anders in, dat zie je juist als je het gaat bijhouden.
Don't waste your time on jealousy,
maandag 22 mei 2017 om 16:23
Precies Susan, bij mij de hoeveelheid vetten. Ik had geen idee dat vet meer dan twee keer zoveel aanzet als koolhydraten en eiwitten (1g vet = 9 kcal en 1g khd/eiw = 4 kcal). Ik at dan wel gezonde vetten (noten, hazelnoot-rozijnenpasta etc), maar gewoon te veel. Daar kwam ik dankzij het voedingsdagboek (in mijn geval eetmeter.nl) achter. Absolute aanrader!